Skriftleg spørsmål fra Linda Hofstad Helleland (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1406 (2023-2024)
Innlevert: 01.03.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 08.03.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

Linda Hofstad Helleland (H)

Spørsmål

Linda Hofstad Helleland (H): Har regjeringen fulgt opp noen av tiltakene og innsatsområdene fra Strategi for kultur og reiseliv, og hvis så ikke er tilfelle, har regjeringen noen plan og konkrete tiltak for hvordan de vil styrke Norge som kulturdestinasjon?

Grunngiving

Solberg-regjeringen fremmet en egen stortingsmelding for reiselivet i 2017, Meld. St. 19 (2016–2017) Opplev Norge – unikt og eventyrlig. Meldingen viste til viktigheten av å styrke Norge som kulturdestinasjon som så ble fulgt opp med en Strategi for kultur og reiseliv, Noreg som attraktiv kulturdestinasjon i 2019. Strategien lister opp en rekke tiltak for å øke samspillet mellom kultur og reiseliv. Hele 29 ulike tiltak innen 4 innsatsområder: Samspill mellom kultur og reiseliv, kunnskap og kompetanse, kulturelle reiseopplevelser og profilering av Norge. En rekke aktører fra kultursektoren, reiselivsnæringen, lokale og regionale styresmakter, landsdelselskap og deler av virkemiddelapparatet bidro inn i prosessen med utarbeidelsen av strategien.
Innovasjon Norge/Visit Norways årlige turistundersøkelser viser at kulturturister er de besøkende som legger igjen mest penger i Norge og er mest interessert i å bli bedre kjent med stedene de besøker. Å gjøre Norge enda mer attraktivt for disse turistene kan bidra til økt verdiskaping og bærekraft i kultur- og reiselivsnæringen. Noe også den nåværende regjeringen har anerkjent i uttalte mål.
Næringsministeren lanserte nylig et veikart for reiselivsnæringen. Veikartet er ifølge statsråden en løypemelding over arbeidet med reiselivet og viser til regjeringens tiltak og prosesser innen en rekke områder. Kultur blir nevnt flere steder i veikartet, men veikartet inneholder likevel få konkrete tiltak for å løfte kulturreiselivet og gjøre Norge mer attraktivt for kulturturister.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Norge har et rikt og variert kulturliv som i tillegg til å være et godt utgangspunkt for utvikling av kulturell og kreativ næring, er en viktig ressurs for utvikling av attraktive opplevelser både for lokalbefolkning og tilreisende. De fleste turister til og i Norge ønsker å oppleve både kultur og natur i løpet av ferien sin. Turistene som ser på kultur som viktig for ferien i Norge har vist seg å være kjennetegnet ved at de deltar i flere aktiviteter, har et høyere døgnforbruk og er mer fornøyd med oppholdet sitt enn andre turister i Norge.
Strategi for kultur og reiseliv ble lagt frem i 2019 av daværende næringsminister og daværende kultur- og likestillingsminister. Mange av tiltakene ble fulgt opp av Solbergregjeringen, mens noen ble vanskeliggjort av koronapandemien som rammet både kultur- og reiselivet hardt.
Regjeringen er oppmerksom på at det er sentrale koblinger mellom kultur og reiseliv. Ifølge Innovasjon Norges reisebarometer ønsker stadig flere å oppleve kunst og kultur på sin reise. Den norske kunst- og kulturscenen og ikoniske kulturbygg bidrar til å profilere Norge som merkevare og attraktivt reisemål. I år ser vi dette spesielt godt med «Bodø - Europeisk kulturhovedstad» som bygger Bodø og Nord-Norge som attraktivt reisemål og europeisk kulturdestinasjon. Et annet eksempel er insentivordningen for film og serieproduksjoner, som blant annet skal bidra til at Norge blir synlig for et bredt internasjonalt publikum.
Jeg lanserte nylig regjeringens veikart for reiselivsnæringen. Veikartet fremhever 42 tiltak og prosesser knyttet til rammevilkår for reiselivsnæringen og innenfor hovedinnsatsområdene utvikling av lønnsomme reiselivsprodukter, utvikling av bærekraftige og attraktive reisemål og målrettet markedsføring av Norge som reisemål. I veikartet får kunst- og kulturlivets rolle som reiselivsaktør bred omtale, der det blant annet fremgår at kultur er en sentral ressurs for utvikling av attraktive reiselivsprodukter.
Kreativ næring er i vekst internasjonalt. Med et rikt kulturliv og sterke teknologiske miljøer, har Norge gode forutsetninger for økt verdiskaping og eksport fra disse næringene. Kreativ næring spiller også en sentral rolle i grønn og digital omstilling. Vi er avhengig av nytenkning og innovasjon for å kunne omstille oss fremover. Derfor har jeg satt i gang med å utarbeide et veikart for kreativ næring, i samarbeid med kultur- og likestillingsministeren og utenriksministeren. Veikartet skal vise regjeringens innsats for å øke den samlede verdiskapingen i kreativ næring, bidra til bærekraftige arbeidsplasser og økt lønnsomhet og eksport i næringen. Også i dette veikartet vil regjeringen fremheve koblingen mellom kultur og reiseliv. Jeg håper representanten vil ha tålmodighet til å vente på flere detaljer til det er lansert.