Skriftleg spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1418 (2023-2024)
Innlevert: 01.03.2024
Sendt: 04.03.2024
Svart på: 11.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Vil statsråden vurdere å innføre et passeringstak på bomstasjonen på E6 Hofstad i Melhus kommune, eller flytting av nevnte bomstasjon?

Grunngiving

Ny E6 gjennom Trøndelag medfører en betydelig forbedring for næringslivet og for trafikksikkerheten. Det er svært positivt at veinettet bygges ut.
Det er enighet om at E6 gjennom Trøndelag også skal finansieres gjennom bruk av bompenger. E6 er en viktig hovedfartsåre for Norge, men det er også en hverdagsvei for innbyggerne i Trøndelag generelt og Melhus kommune spesielt. En av bomstasjonene på E6 sør står på Hofstad i Melhus kommune. Denne bomstasjonen bidrar i praksis til å dele kommunen i to, og det koster i praksis 82 kr tur/retur for innbyggerne i deler av Melhus kommune å komme til kommunesenteret. Det får særlig konsekvenser for personer som skal til kommunesenteret på kveldstid, for eksempel for å delta på fritidsaktiviteter for barn, som følge av at kollektivdekningen på kveldstid ikke er like god.
I enkelte bompakker er det i dag innført passeringstak i løpet av en måned. For eksempel er det i Miljøpakke Trondheim innført både en timesregel og et månedstak. Innenfor Miljøpakkens bomsnitt betales kun for én passering innenfor samme bomsnitt i løpet av én time for samme kjøretøy. Videre belastes bilistene for maksimalt 110 betalende passeringer per kalendermåned. En løsning for innbyggerne i Melhus kommune kunne være å innføre et lignende passeringstak, eventuelt vurdere å flytte bomstasjonen av hensyn til innbyggerne.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har vært flere diskusjoner om innføring av passeringstak på bompengeprosjekter i Trøndelag fylke der passeringstak ikke har vært omtalt som en del av takstsystemet i de aktuelle stortingsproposisjonene. Dette gjelder bl.a. for bompengeinnkreving for strekningsprosjektet E6 Ulsberg–Melhus som er vedtatt i Prop. 82 S (2018–2019) med bomstasjon E6 Hofstad.
Med passeringstak menes en ordning med et øvre tak for antall passeringer per kjøretøy som det skal betales for innenfor en kalendermåned. Passeringstak er en storbrukerrabatt som er ment å sikre at enkelte trafikanter ikke får en urimelig høy økonomisk belastning.
For å kunne innføre passeringstak i bompengeprosjekter utenfor byområder er det et kriterium at det kan innføres passeringstak for takstgruppe 1. Passeringstaket skal ikke settes lavere enn 60 passeringer per kalendermåned, men kan i særskilte tilfeller settes lavere, men ikke lavere enn 40 passeringer per kalendermåned.
Innføring av passeringstak må vurderes i en helhetlig sammenheng der konsekvensene ved økt grunntakst vurderes opp mot fordelene ved passeringstaket. Det må derfor foretas en konkret vurdering av ordningen og nivået for hvert prosjekt. Garantistene må vurdere om de ønsker passeringstak som en del av rabattsystemet med de konsekvenser dette eventuelt vil ha for takstnivået. Jo flere som drar nytte av denne rabattordningen, desto høyere må grunntakstene settes.
Større endringer i bompengeordninger som er vedtatt av Stortinget skal behandles på samme måte som nye bompengeprosjekter. Eksempler på slike endringer kan være en utvidelse av prosjektet med nye vegstrekninger, økning av takster utover det som er forutsatt i proposisjonen, etablering av flere bomstasjoner, forlengelse av innkrevingstid eller større endringer i finansierings- eller takstopplegget.
På bakgrunn av Stortingets proposisjon og gjeldende takstretningslinjer (en sammenfatning av fullmakter og sentrale føringer fra Samferdselsdepartementet) fastsetter Vegdirektoratet som takstmyndighet, takstopplegget på bompengeprosjektet etter søknad fra bompengeselskapet.
Passeringstak er ikke nevnt som en ordning i stortingsproposisjonen. Ordningen er følgelig heller ikke en del av takstvedtaket for bompengeprosjektet E6 Ulsberg–Melhus. Innføring av passeringstak vil derfor være en større endring i bompengeordningen. Tilsvarende saker har vist at innføring av passeringstak vil kreve lokalpolitisk behandling med etterfølgende behandling av ny proposisjon i Stortinget dersom ordningen ikke er beskrevet i den vedtatte stortingsproposisjonen.