Skriftleg spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1508 (2023-2024)
Innlevert: 11.03.2024
Sendt: 11.03.2024
Svart på: 19.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hva er status for arbeidet med utbyggingen av Kolbotn togstasjon slik at stasjonen er tilrettelagt for alle reisende, og hva vil statsråden foreta seg for at det foreligger en konkret tidsplan for prosjektet universelt utformet Kolbotn togstasjon?

Grunngiving

Dagens togstasjoner, og særlig kollektivknutepunkt, er ikke godt nok tilrettelagt for alle reisende. Ifølge Bane Nor er det per mai 2023 kun 45 av 336 jernbanestasjoner i Norge universelt utformet, mens totalt 95 115 stasjoner er tilgjengelige (det vil si at de er tilrettelagt for rullestolbrukere). For å øke dette antallet slik at så mange som mulig kan bruke stasjonsområdene - uavhengig av funksjonsevne - må det bygges nytt, bygges om, og tilgjengeliggjøres gjennom heis og ramper.
Akershus fylke har store utfordringer med togstasjoner som ikke er universelt utformet. Alle skal kunne reise kollektivt, og da må vi sørge for at dette faktisk er en reell mulighet.
Et av de største problemene er at togperrongene ikke er tilgjengelige for folk som ikke kan bruke trappene. I ytterste konsekvens må man ta toget til neste stasjon for å bytte til motgående tog og reise samme vei tilbake, slik som på Kolbotn stasjon. I denne sammenheng er Kolbotn togstasjon i en særegenklasse, med en historikk som strekker seg 50 år tilbake i tid. Selv om reguleringsplanen ble vedtatt i 2020, har det ikke skjedd stort siden da. Stasjonen er en av flere i Akershus som skal bygges om innen 2026.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Universelt utformede reisekjeder gagner alle reisende. Kolbotn stasjon er utpekt som et prioritert knutepunkt, og er en stasjon som skal oppgraderes i forbindelse med anskaffelsen av nye lokaltog som skal trafikkere Spikkestad-Lillestrøm (L1) og Oslo-Ski (L2). De nye lokaltogene skal innføres på de to linjene i løpet av 2025/2026.
Status for Kolbotn stasjon er at prosjektet er under planlegging. Jernbanedirektoratet opplyser at arbeidet er lagt opp slik at stasjonen vil kunne ferdigstilles i tide til at de nye lokaltogene skal tas i bruk og at stasjonen får status som universelt utformet
Som stortingsrepresentanten skriver, er det mange stasjoner som ikke er tilgjengelige for personer med funksjonsnedsettelse. I ny NTP (2025-2036) prioriteres derfor stasjoner med mange reisende, og hvor det realistisk og få til universell utforming innenfor fornuftige økonomiske rammer. Utover Oslo S, vil Nationaltheatret, Skøyen, Asker og Lillestrøm bli prioritert i arbeidet. Dette vil bidra til å øke andelen av- og påstigninger på universelt utformede stasjoner betydelig.