Skriftleg spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1560 (2023-2024)
Innlevert: 15.03.2024
Sendt: 15.03.2024
Svart på: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Er det lov å innføre differensiering av nivået på bompenger basert på kriterier som privatøkonomi, hvor en bor etc.?

Grunngiving

Bompenger er etter Fremskrittspartiet sitt syn en særdeles usosial beskatning som rammer de med svak økonomi hardest. Derfor jobber FrP mot bompenger. Enkelte har den senere tid mens at de sosiale utfordringene knyttet til bompenger kan løses ved at personer med en inntekt under visse nivåer kan få lavere bompengesats enn øvrige og enkelte har også tatt til orde for at personer som bor i visse områder skal slippe/få lavere bompengesatser basert på bosted mens andre som passerer den samme bomstasjonen skal måtte betale da de bor et annet sted. Spørsmålet handler derfor om slik differensiering er lovlig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innkreving av bompenger på offentlig vei skal skje i samsvar med veglova § 27 og Stortingets vedtak av takst- og rabattsystem for bompengeprosjektet.
I dagens takstsystem differensieres bompenger ut fra kjøretøyets egenskaper. Det benyttes to takstgrupper basert på kjøretøyets tillatte totalvekt – tunge og lette kjøretøy (dvs. over eller under 3501 kg). I byområder kan bompenger være et sentralt trafikkregulerende tiltak, og det er åpnet for at bompengetakstene kan fastsettes på bakgrunn av kjøretøyets miljøegenskaper og tid på døgnet, jf. veglova § 27 andre ledd. Det kan også i en viss utstrekning settes en øvre grense for antall passeringer per kjøretøy det skal betales for innen én time (timesregel), noe som primært gjelder bompengefinansierte bypakker. Videre kan det fastsettes en øvre grense for antall passeringer som skal betales innenfor en kalendermåned (passeringstak).
Det er i dag altså ikke adgang til å differensiere bompengetakster basert på privatøkonomi eller bostedsadresse. Bompengeinnkreving bygger på nytteprinsippet, som innebærer at de som har nytte av det bompengefinansierte prosjektet, skal være med å betale. På samme måte skal de som betaler bompenger, ha nytte av prosjektet bompengene finansierer. Å differensiere ut fra bosted eller privatøkonomi vil ikke samsvare med dette prinsippet. Det er riktignok i enkelte særlige tilfeller gitt fritak for betaling av bompenger pga. bosted, men dette er rent unntaksvis.
En differensiering av bompenger basert på privatøkonomi vil også være i strid med bompengeselskapenes adgang til å behandle personopplysninger. Selskapene har kun lov til å behandle personopplysninger knyttet til registrering og fakturering av kjøretøyets passering av et innkrevingspunkt, jf. veglova § 27 femte og sjette ledd.
Lokale myndigheter vil imidlertid kunne stå fritt til å etablere ulike støtteordninger for å utjevne ev. økonomiske konsekvenser av bompenger. Dette er jeg kjent med at Tromsø kommune skal ha iverksatt.