Skriftleg spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1631 (2023-2024)
Innlevert: 25.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Svart på: 09.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): I forbindelse med Stortingets behandling av Revidert Nasjonalbudsjett 2023 ble det vedtatt at regjeringen i løpet av 2023 skal komme tilbake til Stortinget med forslag til kriterier for å etablere automatisk trafikkontroll for fart også der fartsgrensen er satt ned av hensyn til luft- eller støyforurensing. Parallelt med dette skulle det settes i gang et arbeid med å utforme nødvendig hjemmelsgrunnlag.
Hva er status i dette arbeidet og hvordan har regjeringen fulgt opp Stortingets vedtak?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kriterier for etablering av ATK fremgår av Retningslinjer for valg av steder og strekninger for Automatisk trafikkontroll (ATK). Det er i dag to kriterier som begge skal være oppfylt for ordinær opprettelse av ATK: 1) at det har skjedd ulykker med personskade, og 2) at farten er høy (eget fartskriterium). I retningslinjenes punkt 3 fremgår unntak fra disse kriteriene.
Jeg har tidligere bedt Statens vegvesen, i samråd med politiet, om å vurdere mulige endringer i kriteriene som kan ivareta Stortingets vedtak, samt å vurdere behov for nødvendige endringer i hjemmelsgrunnlaget.
Statens vegvesen viser i sin tilbakemelding til at kriteriene i dag åpner for at ATK unntaksvis kan etableres uavhengig av ulykkessituasjonen. Statens vegvesen foreslår derfor å utvide punkt 3 med et punkt som gir unntak for strekninger hvor fartsgrensen er redusert og hvor fartskriteriet er oppfylt. Jeg legger til grunn at slike unntak kan være der fartsgrensen er redusert av hensyn til eksempelvis luft- eller støyforurensning.
Som ved øvrig etablering av ATK, skal alternative fartsreduserende tiltak vurderes før eventuell etablering.
Samferdselsdepartementet deler Statens vegvesens vurdering av at en utvidet bruk av unntaksadgangen i retningslinjene for å imøtekomme anmodningsvedtaket vil være innenfor hjemmelsgrunnlaget for ATK.
Samferdselsdepartementet har nå gitt Statens vegvesen i oppdrag å endre retningslinjenes punkt 3. Den endelige teksten i retningslinjene utformes i samråd med politiet.