Skriftleg spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1632 (2023-2024)
Innlevert: 25.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Svart på: 08.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): I november kom endelig anbefaling fra samarbeidsprosjektet mellom Statens vegvesen og Oslo kommune, bestilt av Samferdselsdepartementet etter vedtak i Stortinget, om Trondheimsveien, rv. 4. I rapporten er en lang rekke anbefalinger på både kort og lang sikt for å utvikle rv. 4 mot en mer bymessig utforming og redusere belastning fra støy og luftforurensingen for de tusenvis av beboerne på strekningen. Men anbefalingene er ikke fulgt opp i regjeringens nasjonale transportplan.
Hvorfor ikke, og skal rapporten nå legges i en skuff?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet mottok rapporten fra samarbeidsprosjektet mellom Oslo kommune og Statens vegvesen om rv. 4 i januar 2024. I rapporten anbefales en stegvis utvikling med mindre og relativt rimelige tiltak først, og mer kostnadskrevende på lengre sikt. Det er ikke vanlig at mindre lokale tiltak omtales i Nasjonal transportplan.
Byvekstavtalene er regjeringens viktigste overordnede virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal forurensning, støy og klimagassutslipp. Nullvekstmålet for personbiltrafikken er styrende for byvekstavtaler. Regjeringen legger til grunn at avtalepartene skal ha stor frihet til å vurdere hvilke virkemidler og tiltak som er nødvendige for å nå nullvekstmålet i det enkelte byområdet. Oslopakke 3 (den bompengefinansierte bypakken) sammen med Byvekstavtalen for Oslo-området, gir et handlingsrom for at avtalepartene selv kan velge å prioritere tiltak, for eksempel i rv. 4 Trondheimsveien.
Kompleksiteten knyttet til utvikling av riksvei i et byområde tilsier at arbeidet med rv. 4 Trondheimsveien bør skje stegvis og i et nært samarbeid mellom Oslo kommune og Statens vegvesen. Statens vegvesen opplyser at det i 2024 prioriteres å gjennomføre en utredning om framtidig funksjon og standard på ulike delstrekninger av rv. 4 med tilliggende veisystem i Oslo og gjennom Nittedal som grunnlag for en prinsippavklaring. Dette utredningsarbeidet må gjennomføres før videre prosesser etter plan- og bygningsloven kan igangsettes. Statens vegvesen regner med at arbeidet med en slik prinsippavklaring vil kunne ferdigstilles i god tid før neste rullering av Nasjonal transportplan.