Skriftleg spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1673 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 08.04.2024
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Svart på: 16.04.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Kan statsråden avklare hvilke konsekvenser norsk utenforskap i EU får på havnesikkerheten og bekjempelse av denne typen organisert kriminalitet her til lands?

Grunngiving

Kripos varsler om mener at det er sannsynlig at kriminelle i større grad vil bruke Norge som transittland for narkotikainnførsel, blant annet grunnet vår lange kystlinje. De kriminelle aktørene velger steder der de opplever at havnesikkerheten er lavere. EU-land samarbeider nå om å styrke kontrollen ved Europas havner, men Norge er ikke med. EU-landene investerer blant annet i kontrollutstyr, og nylig ble 200 millioner euro satt av til bl.a. røntgenmaskiner. Vi trenger økt kontroll ved norske havner. Når EU-landene nå strammer grepet i havnene sine, må vi gjøre det samme.


Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Jeg har vært i kontakt med finansministeren og justis- og beredskapsministeren for å få innspill til svaret på spørsmålet.
Havner har viktige samfunnsfunksjoner som knutepunkt mellom transportformer og som terminaler for passasjerer- og godstrafikk. Tilsiktede uønskede handlinger, som blant annet terrorhandlinger, sabotasje og cyberangrep mot havner kan forårsake store skader på personer, transportsystem, infrastruktur og industri. Maritim sikring er tiltak som iverksettes for å forebygge og hindre handlinger som kan skade havner, havneanlegg eller skip som anløper disse. EU har utviklet et felles europeisk regelverk. Dette regelverket er gjennomført i norsk rett.
Videre lanserte EU-kommisjonen den 18. oktober 2023 et nytt veikart for å bekjempe narkotikahandel og tilknyttede kriminelle aktiviteter, med spesielt søkelys på tiltak som skal iverksettes ved europeiske havner. Dette veikartet bygger videre på den eksisterende EU-strategien mot organisert kriminalitet for perioden 2021– 2025, samt EUs narkotikastrategi og tiltaksplan med samme tidsramme. I tillegg tar veikartet hensyn til EU-kommisjonens forslag til reform av EUs tollunion, som ble lansert i mai 2023 og som nå drøftes hos Europaparlamentet og Rådet. Det skal frem mot 2025 iverksettes en rekke tiltak, og det settes av øremerkede midler for å styrke kontrollkapasiteten, herunder øke skannerkapasiteten ved flere europeiske havner. Gjennom EUs Customs Control Equipment Instrument (CCEI) skal det tildeles 200 mill. euro til anskaffelse av nytt utstyr som skal støtte tollmyndighetene i EU med å skanne containere og identifisere forsendelser med ulovlige stoffer eller narkotikaprekursorer.
Blant veikartets tiltak som vurderes som særlig relevante for tollmyndighetenes arbeid er:

• Etablering av «European Ports Alliance», et samarbeidsforum som involverer europeiske havner, tollmyndighetene i EU, private selskaper og andre relevante aktører.
• Satsing på skannere og kontrollutstyr.
• Ny ekspertgruppe under EUs tollprogram – det skal etableres et ekspertteam med eksperter fra EUs medlemsland som har søkelys på narkotikahandel. Formålet er å forbedre koordinering av operasjoner på tvers av tollmyndighetene, andre relevante aktører (f.eks. Europol og Eurojust), og tredjeland.
• Kartlegging av høy-risiko kriminelle nettverk – Europol skal med støtte fra EUs medlemsland, kartlegge de kriminelle nettverkene i og utenfor EU som utgjør de største truslene mot EU. Etterretningsinformasjonen skal styrkes. Formålet med kartleggingen skal være å sikre målrettede risikoanalyser og forslag til etterretningsprioriteringer.

Tolletaten utveksler i dag etterretningsinformasjon med europeiske toll- og politimyndigheter. Dette gjøres gjennom etatens sentrale kontaktpunkt og i tett samarbeid med Kripos. Tolletaten har også utplassert flere liaisoner, både ved Norges desk i Europol, ved det nasjonale kontaktpunkt på Kripos og i viktige samarbeidsland i EU. Tolletaten deltar sammen med europeiske tollmyndigheter i flere formelle og uformelle nettverk for samarbeid og utvikling av risikoindikatorer for smugling av narkotika i containere sjøveis og i fartøy.
Et tett samarbeid med EUs tollmyndigheter for å hindre ulovlig vareførsel over norske havner vil være gunstig for både EU og Norge. Så langt er Norge ikke invitert inn i samarbeidsforumet «European Ports Alliance», men det er p.t. under vurdering hvorvidt norske tollmyndigheter kan og bør delta i samarbeidsforumet «European Ports Alliance Customs Group».
Norge har videre et velfungerende samarbeid mellom Tolletaten og politiet for å fange opp straffbare handlinger som skjer i tilknytning til havner og andre anløpssteder. Det samarbeides både med etterretning og i oppfølging av konkrete straffesaker.