Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1681 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 08.04.2024
Svart på: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan ministeren gi en oversikt over hvilke prosjekter av typen mindre investeringstiltak og fornying samt drift og vedlikehold på jernbane som regjeringen legger opp til i deres forslag til Nasjonal Transportplan 2025-2036, og kan ministeren tydeliggjøre hvilke slike tiltak regjeringen legger opp til på Sørlandsbanen?

Grunngiving

Regjeringen legger opp til en styrking av mindre investeringer samt vedlikehold på jernbanen i NTP 2025-36. Regjeringen påpeker at Bane Nor skal komme med en konkretisert plan for drift, vedlikehold og fornying i perioden 2025-2028. Vi ber likevel om en oversikt over hvilke slike tiltak regjeringen per nå legger opp til i perioden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringens viktigste prioritering for jernbanen i planperioden for Nasjonal transportplan 2025-2036 er å øke innsatsen til drift, vedlikehold og fornying. Det vil gi færre innstillinger, økt punktlighet og et bedre tilbud for dem som bruker toget.
Som omtalt i Nasjonal Transportplan 2025-2036 omfatter planen for å ruste opp og vedlikeholde infrastrukturen fire hovedaktiviteter: drift, vedlikehold, fornying og mindre investeringstiltak. Det vil ofte være en glidende overgang mellom disse fire aktivitetene, og Bane NOR SF må ha stort handlingsrom til å innrette det samlede arbeidet med drift, vedlikehold, fornying og mindre investeringstiltak på en koordinert og effektiv måte.
Mindre investeringstiltak er viktige og nødvendige tiltak av mindre omfang som bidrar til bedre utnyttelse av infrastrukturen, økt sikkerhet og en enklere reisehverdag eller økt konkurranseevne for næringslivet. Tiltakene skal både dekke akutte behov som oppstår og mer planlagt utbedring, og er gruppert i fem områder:

- Sikkerhet og miljø
- gods på bane
- stasjoner og knutepunkt
- sikker kjøreveis-IKT
- videreutvikling av ERTMS

Beslutningen om hvilke konkrete tiltak som skal gjennomføres bør baseres på en jernbanefaglig vurdering, særlig siden jernbanen er et komplekst system med mange interne avhengigheter. Bane NOR har ansvar for dette, og jobber kontinuerlig for å optimalisere disse tiltakene. Det innebærer at det vil kunne bli endringer i plasseringen etter hvert som planene blir mer modne, og tiltakene bør ikke «låses» allerede i NTP.
Når det gjelder drift, vedlikehold og fornying er det også et viktig prinsipp at Bane NOR som infrastrukturforvalter har frihet til å gjennomføre tiltakene basert på en jernbanefaglig vurdering, og at dette ikke bør «låses» i NTP. Regjeringen har imidlertid lagt seks prinsipper til grunn for den økte innsatsen for å oppnå bedre resultater av ressursbruken i NTP:

– Fokus skal vris fra ressursinnsats til måloppnåelse.
– Det skal innføres strekningsvise mål for punktlighet og regularitet for å bedre prioriteringen av innsatsen til vedlikehold og utbedring.
– Innsatsen skal være datadrevet, tilstandsbasert og kunnskapsbasert. Tidligere har beregninger av vedlikeholdsetterslepet vært basert på tekniske antagelser om når levetiden til infrastrukturen utløper. Med bedre data, sensorteknologi og kunnskap om infrastrukturen får man økt oversikt over komponentenes faktiske tilstand. Basert på datadrevet fornyingsbehov kan arbeidet rettes bedre inn mot der det er reelt behov for fornying, og innsatsen gir økt effekt.
– Innsatsen skal prioriteres tydeligere mot de strekningene og knutepunktene der trafikken er størst og konsekvensene av feil for nettet for øvrig er størst. Hensyn til sikkerhet skal alltid ivaretas først i prioriteringen av tiltak.
– Fornyingsinnsatsen skal knyttes tydeligere til de viktigste driverne for behovet for fornying, herunder slitasje på kontaktledningsanlegg, drensanlegg og spor.
– Det legges til grunn en forutsigbar og langsiktig vekst i bevilgningene til drift, vedlikehold og fornying.

Bane NOR har fått i oppdrag å legge frem en konkretisert plan for sitt arbeid med drift, vedlikehold og fornying for perioden 2025-2028 i tråd med disse prinsippene. For å bedre oppfølgingen og styringen av innsatsen skal Bane NOR i planen foreslå hensiktsmessig inndeling av ressursinnsatsen i ulike utbedringspakker, f.eks. etter ulike fagområder eller strekninger. Planlagte tiltak og forventet effekt på Sørlandsbanen vil kunne være en del av planen fra Bane NOR.