Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1710 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Svart på: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I regjeringens forslag til NTP 2025-36 videreføres midler til mindre byområder uten byvekstavtale. Regjeringen skriver at "flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene, som bl.a. er knyttet til at byområdet må forplikte seg til å følge opp nullvekstmålet og ha en bypakke som er behandlet i Stortinget".
Hvilke nye byområder kan være aktuelle kandidater til denne ordningen i perioden, og hvor mye vil det koste å innlemme flere byområder per område?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har ikke vurdert å innlemme nye byområder i tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet. Ordningen er i dag øremerket fem byområder: Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). Denne avgrensningen er også lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2025-2036.
Fram til nå har Bodø og Ålesund oppfylt kriteriene for å få tilskudd, og bevilgningene de siste årene er blitt delt likt mellom de to byene. De øvrige byområdene som er omfattet av ordningen, har ikke oppfylt kriteriene. I Nasjonal transportplan 2025-2036 har regjeringen lagt til grunn at det kan være aktuelt å tildele midler til Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen når de eventuelt oppfyller kriteriene. Forslag om en ny bypakke for Haugesund og fastlands-Karmøy der nullvekstmålet er lagt til grunn, ble lagt fram for Stortinget samtidig med Nasjonal transportplan 2025-2036, jf. Prop. 68 S (2023–2024) Utbygging og finansiering av Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy i Rogaland. Etter at bypakken er behandlet i Stortinget vil det foreligge grunnlag for å vurdere om byområdet oppfyller kriteriene for å motta tilskudd, slik at det kan være aktuelt å tildele midler fra 2025.
Kostnaden ved å innlemme flere byområder i ordningen vil avhenge av ambisjonsnivået. I Nasjonal transportplan 2025-2036 er det lagt til grunn 50 mill. kr i årlig gjennomsnitt til denne tilskuddsordningen. Dette skal fordeles på byene som oppfyller kriteriene.