Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1712 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Svart på: 17.04.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden redegjøre for status for vedtak 632?

Grunngiving

Ved Stortingets behandling av Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi ble følgende vedtatt:

Vedtak 632:
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for hvordan Norge kan få en ledende posisjon i produksjon av bærekraftig drivstoff, slik at Norge er godt posisjonert gjennom et industrielt miljø når innblandingskravene blir innført i EU, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Regjeringen følger opp to anmodningsvedtak fra Stortinget om muligheten for å produsere bærekraftig flydrivstoff i Norge. Vedtakene ble fattet i forbindelse med Stortingets behandling av Luftfartsstrategien.
Som det fremgår av Hurdalsplattformen, er regjeringen opptatt av å bruke norske bioressurser til å utvikle næringer og kutte fossile utslipp og vil legge fram en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser. Landbruks- og matdepartementet er ansvarlig departement. Det er naturlig å se oppfølging av vedtak 632 og 633 i sammenheng med dette arbeidet.
Jeg ønsker å trekke fram et eksempel på et selskap som allerede er godt posisjonert for å produsere bærekraftig drivstoff i Norge. Nordic Electrofuel fikk i 2023 tildelt en halv milliard kroner i støtte fra EUs Innovasjonsfond i skarp konkurranse med over 200 bedrifter fra hele Europa. Enova forvalter Norges deltakelse i EUs innovasjonsfond. Dette innebærer blant annet at Enova skal ha en informasjons-, rådgivnings- og oppfølgingsrolle overfor søkere og potensielle søkere til EUs innovasjonsfond. Enova skal også delta i relevante prosesser opp mot EU-kommisjonen for å påvirke innretningen av Innovasjonsfondet. Enova gir ellers støtte til kostnader forbundet med å lage en søknad til EUs Innovasjonsfond. Nordic Electrofuel AS skal produsere karbonnøytralt e-drivstoff til luftfarten basert på syntetisk hydrokarbon ved bruk av fornybar energi, vann og CO/CO2. E-drivstoffet kan brukes i eksisterende motorer og infrastruktur uten noen modifikasjoner og gir derfor avgjørende fordeler i forhold til andre teknologier. Tildelingen er forløsende for at Nordic Electrofuel kan ta endelig investeringsbeslutning i 2024 og starte bygging av et E-Fuel anlegg på Herøya som ventes å være i produksjon i 2026. Nordic Electrofuels har en ambisjon om å produsere en milliard liter bærekraftig flybensin innen 10 år.