Skriftleg spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1847 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Svart på: 30.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Denne uken overrakte 62 demokratiske barne- og ungdomsorganisasjoner et opprop til kunnskapsministeren, der de ber statsråden beholde ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær i forskrift til opplæringslova.
Hva tenker kunnskapsministeren om oppropet fra norske barne- og ungdomsorganisasjoner som ber statsråden beholde ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær, og deler statsråden bekymringen om at forslaget om å fjerne ordningen vil ramme barns mulighet til demokratisk deltakelse?

Grunngiving

Utdanningsdirektoratet har foreslått å fjerne denne bestemmelsen i forslaget sitt til nye fraværsregler. Forslaget ble sendt på høring 9. januar, og høringsfristen gikk ut 8.april.
I dag har elever i videregående skole rett på inntil ti dager gyldig fravær som følge av politisk og organisatorisk arbeid. Slikt fravær har per i dag ikke innvirkning på fraværsgrensen. Ordningen sikrer at barn og unge kan delta i demokratiske prosesser, også når disse finner sted i skoletiden.
Norge har, gjennom FNs Barnekonvensjon artikkel 12, forpliktet seg til å sikre barns rett til medvirkning. Rettigheten er også nedfelt i Grunnlovens paragraf 104. Likefult har Norge gjentatte ganger møtt kritikk for at barns mulighet til å bli hørt i praksis er svak. Aktører som Norges Institusjon for menneskerettigheter, Barneombudet og FNs Barnekomité er blant dem som har reist bekymring for Norges mangelfulle etterlevelse av rettigheten.
Derfor gir det nå grunnlag for bekymring at Utdanningsdirektoratet har foreslått å fjerne videregåendeskoleelevers adgang til gyldig politisk og organisatorisk fravær. De fleste kanaler for demokratisk medvirkning, være seg hørings- og innspillsmøter, landsmøter eller møter med politikere, krever oppmøte på dagtid. Skal barn og unge ha reell mulighet til å bli hørt i sakene de er opptatt av, må skolen legge til rette for dette. Her spiller fraværsreglementet, og ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær, en sentral rolle.
Oppropet fra barne- og ungdomsorganisasjonene, viser til at barn og unge allerede er underrepresenterte i en rekke demokratiske fora. Videre løfter organisasjonene en bekymring for at forslag til nytt fraværsreglement, vil gjøre det vanskeligere å engasjere unge i samfunnsdebatten. Organisasjonene viser til at aktiviteter som skolevalgkampen, skoleforedrag og vervestands i skoletiden vil bli utfordrende å gjennomføre under det foreslåtte regelverket.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg er glad for at mange har benyttet anledningen til å si sin mening om forslagene til endringer i fraværsreglene som nylig har vært på høring. Det er alltid positivt at ungdom engasjerer seg, og det er særlig viktig å få innspill fra elever til regelverk som vil påvirke deres hverdag.
Det er viktig å legge til rette for at barn og unge kan delta i ulike former for politisk arbeid. Opplæringen i norsk skole skal fremme demokrati og demokratiforståelse, og elevene skal få mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis. Det skal de også ha med et nytt fraværsregelverk. Samtidig er det viktig at elevene er til stede på skolen. Tilstedeværelse er viktig for at elevene skal lære mest mulig og for at de skal delta i fellesskapet på skolen. Det er alvorlig at fraværet øker, både i grunnskolen og videregående opplæring.
Årsakene til skolefravær kan være sammensatte og komplekse, og vi jobber derfor langs flere spor for å snu denne utviklingen. Blant annet ønsker vi et nytt og forbedret fraværsregelverk i videregående som gir tydelige rammer for elevenes nærvær i skolen. Regjeringen ønsker et regelverk som er mindre rigid og byråkratisk og mer rettferdig.
Utdanningsdirektoratet arbeider nå med høringsoppsummeringen og vil sende en anbefaling til Kunnskapsdepartementet senere i vår. Jeg vil ikke ta stilling til høringsforslaget før dette arbeidet er avsluttet, men jeg vil legge vekt på å finne en løsning hvor vi får fram viktigheten av å være på skolen, samtidig som vi anerkjenner både politisk engasjement og at det noen ganger er legitimt med noe fravær.