Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1893 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Svart på: 06.05.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I årene framover kommer vi til å oppleve flere ras og skred som en følge av klimaendringene.
Vil statsråden ta initiativ til å se på loven om naturskadeforsikring og komme til Stortinget med et forslag som sikrer at folk som får sine hjem definert som ubeboelige pga. naturfare, får forsikringsutbetaling?

Grunngiving

For ett år siden gikk et ras i Ullensvang kommune. Raset førte til at en familie måtte flytte fra sitt hjem da det ble definert som farlig å bo på stedet huset stod. Huset ble ikke skadet i raset og familien har dermed ikke rett på forsikringsutbetaling. Hadde raset ødelagt huset slik at de måtte søke om reparasjon, og fått avslag på denne søknaden ville de fått erstatning.

Lenke til NRK artikkel om den aktuelle saken:
https://www.nrk.no/vestland/eitt-ar-sidan-raset-fra-tveitanuten-i-tyssedal.-familien-far-ikkje-flytta-heim-igjen-1.16836545

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Naturskadeforsikringsordningen er en viktig del av samfunnets beredskap overfor naturulykker. Ordningen innebærer at de som opplever at hus og hjem eller andre forsikrete ting blir skadet i en naturulykke, får et forsikringsoppgjør og kan komme seg på fote igjen. Naturskadeforsikringen er et supplement til brannforsikringen, og for å få forsikringsutbetaling er det kort sagt et vilkår at det foreligger naturskade på en forsikret ting.

For reglene om relokalisering ved fare for ny naturskade er det et vilkår om bygningsskade. I forarbeidene er dette vilkåret blant annet begrunnet i at forsikringens hovedformål er å dekke bygningsskader, og at uskadde bygninger vanligvis ikke vil bli fraflyttet. Det andre vilkåret er at det ikke gis tillatelse til å reparere eller gjenoppbygge bygningen på skadestedet på grunn av fare for ny naturskade.
Selv om det også er forebyggende elementer i naturskadeforsikringsordningen, er utgangspunktet at forebygging av naturskader ligger utenfor denne ordningen. Forebygging av naturskade hører blant annet under kommunenes og Norges vassdrags- og energidirektorats ansvarsområder, se særlig plan- og bygningsloven og lov om sikring mot naturskader. Disse lovene hører under henholdsvis Kommunal- og distriktsdepartementet og Energidepartementet.

I en tid med klimaendringer, hvor vi som samfunn hyppigere vil utsettes for naturhendelser, er det viktig at vi har et lovverk som er tilpasset dette. Derfor må vi til enhver tid vurdere innretningen på lovverket, for å sikre at lovverket ikke har utilsiktede virkninger. Spørsmålet om en forsikringsordning, som naturskadeforsikringen jo er, bør gi rett til utbetaling uten at det foreligger skade på en forsikret ting, reiser likevel prinsipielle spørsmål om naturskadeforsikringsordningens formål og karakter som må utredes nøye.

Jeg vil også nevne at regjeringen foreslo, og Stortinget vedtok i 2022, å etablere norsk naturskadepool. En ordning som også vil være viktig for å sikre forsikringsdekning også i fremtiden.