Munnleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Om regjeringens nye bestemmelser vil få konsekvenser for porteføljen for planlagte veier, som f.eks. E6 Berkåk–Vindåsliene, eller andre som ikke er like gryteklare, som f.eks. Hordfast og Lågendeltaet og når dette eventuelt vil skje

Datert: 25.10.2023
Svart på: 25.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Mitt spørsmål går til samferdselsministeren.

Samferdselsdepartementet har gjennom et visst påtrykk fra SV bedt Statens vegvesen om å gå gjennom veinormalene. Formålet har vært å se på om man kan hente ut klimagevinster og kutte kostnadene, bl.a. når det gjelder å heve terskelen for å bygge firefelts veier. Svaret lå på ministerens bord i juni, og konklusjonen er helt klart at en kan bygge to- og trefelts veier på veier med mer trafikk enn det er tillatt i dag.

SV er for så vidt fornøyd med at regjeringen endret veinormalene i denne retningen, men vi er bekymret for de gryteklare prosjektene. Ta f.eks. hele strekningen Ulsberg–Berkåk–Vindåsliene: Her er det en årsdøgntrafikk på rundt 5 000, men firefelts motorvei, det må man ha. Det er ubegripelig.

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Nye motorveier skaper mer privatbilisme, de øker klimagassutslippene, de er arealkrevende, de bygger ned matjord og sårbar natur, og ikke minst er de svinedyre, ikke bare for staten, men også for vanlige folk, i form av bompenger. SV mener at vi er nødt til å vri de store summene bort fra firefelts motorveier og over til å bruke dem på trygge hverdagsveier.

Tilbake til veinormalene: Vil regjeringens nye bestemmelser få konsekvenser for porteføljen for planlagte veier, som f.eks. E6 Berkåk–Vindåsliene, eller andre som ikke er like gryteklare, som f.eks. Hordfast og Lågendeltaet? Når skal dette eventuelt skje?


Les heile debatten