I Stortingets møte 12. juni 2012 ble det gjort slikt
§ 1 Formål
Formålet med denne loven er å legge til rette for at arbeidsgivere
mv. effektivt kan oppfylle sine plikter til å gi opplysninger om
enkeltpersoners (inntektsmottakeres) inntekts- og arbeidsforhold
og skattetrekkopplysninger, og å gi offentlige etater tilgang til
opplysningene innrapportert fra arbeidsgiver.
§ 2 Opplysningspliktige
Fysiske og juridiske personer som har opplysningsplikt
etter bestemmelsene nevnt i § 3 første ledd, skal gi opplysninger
etter reglene i denne lov.
§ 3 Opplysningspliktens omfang
Plikten til å gi opplysninger etter denne lov omfatter
opplysninger som skal gis med hjemmel i følgende bestemmelser med
tilhørende forskrifter:
a. ligningsloven § 6-2,
b. folketrygdloven §§ 24-3, 25-1 annet ledd og 25-10,
jf. § 21-4,
c. skattebetalingsloven § 5-11 og
d. statistikkloven § 2-2.
Med mindre annet er bestemt, skal opplysningene gis spesifisert
for hver enkelt inntektsmottaker, og det skal gis opplysninger om
fødselsnummer eller annet nummer for identifikasjon av inntektsmottaker.
Departementet kan i forskrift gi regler om opplysningspliktens
omfang.
Skattedirektoratet kan fastsette skjemaer som skal benyttes
når det skal gis opplysninger.
§ 4 Frist for levering av opplysninger
Opplysninger skal gis av den opplysningspliktige minimum
en gang per kalendermåned.
Opplysninger om føderåd etter ligningsloven § 6-2
bokstav b skal leveres en gang per år og senest samtidig med fristen
for å levere opplysninger i januar i året etter inntektsåret.
Departementet kan i forskrift gi regler om fristen for
å levere opplysninger.
§ 5 Sted for levering og leveringsmåte
Opplysningene skal leveres elektronisk til den mottakssentralen
som Skattedirektoratet fastsetter. Skattedirektoratet kan etter
søknad samtykke til papirinnlevering for private arbeidsgivere.
Departementet kan i forskrift gi nærmere vilkår for levering,
herunder leveringsmåte og format.
§ 6 Ansvar for fellestjenester og behandlingsansvar
Fellestjenester knyttet til drift og forvaltning av ordningen
ivaretas av Skattedirektoratet.
Skattedirektoratet er behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven
for behandling av personopplysninger ved ivaretakelse av fellestjenester
etter første ledd. Den behandlingsansvarlige kan bare behandle personopplysningene
i den utstrekning som er nødvendig for å ivareta fellestjenestene.
§ 7 Taushetsplikt ved drift og forvaltning
Enhver som har eller har hatt verv, stilling eller oppdrag
knyttet til drift og forvaltning etter § 6, skal hindre at uvedkommende
får adgang eller kjennskap til opplysninger innsamlet etter § 3.
Første ledd er ikke til hinder for at opplysninger utleveres
til virksomheter som har tilgang til dem etter § 8.
Dersom opplysninger kan innhentes uavhengig av taushetsplikt,
skal opplysningene innhentes hos det forvaltningsorgan som etter
§ 8 har tilgang til opplysningene og som er myndighet på det området
opplysningene er innhentet.
§ 8 Tilgang til opplysningene
Arbeids- og velferdsetaten skal ha tilgang til opplysningene
i registeret i forbindelse med forvaltning av, og beregning av ytelser,
og forvaltning av arbeidstakerregisteret etter folketrygdlovgivningen.
Skattedirektoratet, skattekontorene og skatteoppkreverne
skal ha tilgang til opplysningene i registeret i forbindelse med
utligning av skatt og trygdeavgift etter skattelovgivningen og arbeidsgivers
beregning og oppgjør av skattetrekk og arbeidsgiveravgift etter skattebetalingsloven
og folketrygdloven.
Statistisk sentralbyrå skal ha tilgang til opplysningene
i registeret i forbindelse med produksjon av statistikk etter statistikklovgivningen.
Tilgangen er begrenset til opplysninger som organet har
hjemmel i lov til å innhente.
§ 9 Inntektsmottakers innsynsrett
Inntektsmottaker har innsynsrett i opplysninger om egne
forhold som er innsamlet etter denne lov.
Retten til innsyn begrenser ikke rett til innsyn etter andre
regler.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om innsynsrett.
§ 10 Tvangsmulkt ved manglende innrapportering
Skattedirektoratet kan ilegge den som ikke innrapporterer
alle opplysninger innen fristen i § 4, en daglig løpende tvangsmulkt
frem til opplysningene er levert. Samlet tvangsmulkt kan ikke overstige
1000 ganger rettsgebyret. Departementet kan i forskrift gi regler om
hvordan den daglige tvangsmulkten skal fastsettes.
Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Vedtak om tvangsmulkt kan påklages til den skatteklagenemnd
som departementet bestemmer.
Tvangsmulkt kan helt eller delvis ettergis dersom det blir
gjort sannsynlig at forpliktelsen ikke er overholdt som følge av
forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller dersom særlige
rimelighetsgrunner tilsier det.
Tvangsmulkten tilfaller statskassen.
Departementet kan i forskrift gi regler om hvilke opplysninger
som må være levert for at opplysningsplikten skal anses oppfylt.
§ 11 Overtredelsesgebyr ved for sen innrapportering
Skattedirektoratet kan ilegge den som ikke leverer alle
opplysninger innen fristen i § 4, et overtredelsesgebyr. Gebyret
kan ikke overstige 15 ganger rettsgebyret. Departementet kan i forskrift
gi regler om hvordan gebyret skal fastsettes.
Bestemmelsene i § 10 annet til sjette ledd gjelder tilsvarende
for overtredelsesgebyr.
§ 12 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
§ 13 Endringer i andre lover
Fra det tidspunkt loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
gjøres følgende endringer:
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Opplysningsplikt om lønn mv.
a. lønn og annen godtgjøring for arbeid,
b. pensjon, introduksjonsstønad etter introduksjonsloven,
kvalifiseringsstønad etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale
tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, føderåd i jord- og
skogbruk, livrente som ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold,
engangs- og avløsningsbeløp for slike ytelser, underholdsbidrag,
foreldrepenger, dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger o.l. ytelser
som skal regnes som skattepliktig inntekt for mottakeren,
c. drikkepenger med det beløp som skal tas med ved beregning
av skattetrekk,
d. gratiale, tantieme og godtgjøring til medlem av styre
eller representantskap eller til annen tillitsmann,
e. provisjon utbetalt til agent eller annen mellommann,
f. vederlag for tjenester av teknisk, håndverksmessig,
juridisk, regnskapsmessig eller annen art,
g. honorar eller annen godtgjøring som er utbetalt opphavsmann
til åndsverk,
h. reise-, diett- og representasjonsgodtgjøring, samt annen
godtgjøring til dekning av utgifter ved utførelse av arbeid, oppdrag
eller verv som nevnt under a til g,
i. lott eller part ved fiske eller fangstvirksomhet,
j. godtgjøring til medlemmer av faste arbeidslag som utfører
arbeid for egen regning, og
k. godtgjøring for barnepass også når dette skjer i barnepasserens
hjem som ledd i selvstendig næringsvirksomhet.
l. vederlag til arbeidstaker i forbindelse med opphør av
arbeidsforhold i henhold til avskjed, oppsigelse eller avtale med
arbeidsgiver.
a. fradrag som er gjort ved lønnsutbetalingene,
så som medlemsinnskudd til tjenestepensjonsordning og fradragsberettiget
fagforeningskontingent mv. Det samme gjelder fradragsberettiget fagforeningskontingent
som lønnstakeren legitimerer å ha betalt direkte til sin fagforening
og
b. inntektsfradrag som gis ved ligningen, så som sjømannsfradrag
mv. Departementet kan i forskrift bestemme hvilke inntektsfradrag
det skal gis særskilte opplysninger ved innrapporteringen.
a. ytelse fra skattyter som driver næringsvirksomhet
eller utleie av fast eiendom til person som står ham nær gjennom
familie, slektskap, økonomisk fellesskap eller på annen måte og
b. ytelse eller uttak fra selskap til person som har vesentlig
innflytelse som aksjonær eller andelseier, eller til noen som står
slik person nær.
§ 6-2 nr. 5 oppheves.
§ 6-16 første ledd bokstav c skal lyde:
c. i forskrift bestemme at følgende oppgaver
skal leveres i maskinlesbar form: Saldo- og renteoppgaver
ved årsskifte eller ved oppgjør av konti i løpet av det siste inntektsår
etter § 6-4 og § 6-13 nr. 2 d, kontrolloppgaver etter § 6-3 nr.
6 og 7, kontrolloppgaver fra verdipapirregistre etter § 6-5, livsforsikringspremie,
pensjonsforsikringspremie, innskudd etter innskuddspensjonsloven
og innskudd i individuell pensjonsavtale (IPA) mv., spare- og fondsinnskudd,
tilskudd til forskningsinstitutter mv. og betaling for pass og stell
av barn mv. og gaver til selskaper, stiftelser eller sammenslutninger
etter § 6-6, utbetalinger mv. fra forsikringsselskaper, banker og
forvaltningsselskaper for verdipapirfond etter § 6-7, aksjonæroppgaver
etter § 6-11, oppgaver fra Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral
og Statens innkrevingssentral etter § 6-13 nr. 4, fordelingsoppgaver
over inntekter, kostnader og formue i boligselskap som omfattes
av skatteloven § 7-3, samt tilsvarende fordelingsoppgaver fra boligsameier,
jf. skatteloven § 7-11.
§ 6-17 nr. 3 skal lyde:
Skattyter skal ha kopi av oppgaver som nevnt i §§ 6-16
c og 6-13 nr. 3 innen 1. februar i året etter inntektsåret, såfremt
annen frist ikke er gitt i egen forskrift. Det skal fremgå av kopien
(årsoppgaven) at oppgave også er sendt ligningsmyndighetene. Skattyter
skal ha sammenstilt oversikt over innrapporterte opplysninger som
nevnt i § 6-2 innen 1. februar i året etter inntektsåret. Finansdepartementet
kan i forskrift bestemme at kopien oversendes skattyter i en bestemt form.
2. I lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie skal § 10
nr. 1 tredje ledd lyde:
Feriepengegrunnlaget skal fremgå av sammenstilling
som sendes arbeidstaker etter ligningsloven § 6-17 nr. 3.
3. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 23-2 første ledd skal lyde:
Arbeidsgiveren skal betale arbeidsgiveravgift av lønn og
annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold
som han plikter å innrapportere. Arbeidsgiveravgiften
fastsettes i prosent av det beløp som skal innrapporteres for
vedkommende år. Plikten til å betale arbeidsgiveravgift gjelder
selv om beløpet fritas for innrapporteringsplikt på
grunn av beløpets størrelse.
§ 24-3 første ledd skal lyde:
Arbeidsgiver skal av eget tiltak beregne arbeidsgiveravgiften
etter § 23-2. Opplysninger om beregnet avgift og grunnlaget
for beregning av arbeidsgiveravgift for foregående måned skal leveres
etter reglene i a-opplysningsloven.
§ 24-3 annet ledd oppheves.
§ 24-3 tredje til femte ledd blir annet til fjerde ledd.
Gjeldende § 24-3 sjette ledd blir femte ledd og skal lyde:
Forhåndsutfylte opplysninger om arbeidsgiveren kan
gjøres tilgjengelig for arbeidsgiveren ved elektronisk kommunikasjon.
§ 24-4 skal lyde:
§ 24-4 Fastsetting og innkreving av avgifter
For fastsetting av trygdeavgift gjelder ligningslovens
bestemmelser, se også § 21-16.
Dersom arbeidsgiveren ikke gir opplysninger om beregnet
arbeidsgiveravgift etter § 24-3 første ledd, eller
gir uriktige eller ufullstendige opplysninger,
kan ligningsmyndighetene fastsette avgiften.
For et slikt vedtak gjelder ligningsloven kapittel 9 om saksbehandling,
§§ 10-2 til 10-5 om tilleggsskatt, og § 11-2 om søksmål fra det
offentlige.
Ved rettslig prøving av avgjørelser etter annet ledd gjelder
ligningsloven § 11-1 tilsvarende.
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt gir eller medvirker
til å gi uriktige eller ufullstendige opplysninger, eller unnlater
å levere pliktige opplysninger i forbindelse
med beregning, fastsetting eller endring av arbeidsgiveravgiften,
straffes etter bestemmelsene i ligningsloven kapittel 12.
Departementet kan sette ned eller ettergi arbeidsgiveravgift
dersom det av særlige grunner knyttet til fastsettelsen virker særlig
urimelig å fastholde hele kravet.
§ 24-6 annet ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om hvor arbeidsgiveravgiften
skal fastsettes og innbetales.
Ny § 25-10 skal lyde:
§ 25-10 Arbeidsgivers opplysningsplikt
Departementet kan i forskrift bestemme at arbeidsgivere
uoppfordret skal gi opplysninger som nevnt i § 21-4 etter reglene
i a-opplysningsloven.
Departementet kan i forskrift bestemme at arbeidsgiver
skal gi opplysninger om utbetalingen eller fordelen til den ansatte
er for en avvikende periode.
4. I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav gjøres følgende endringer:
§ 5-11 overskriften skal lyde:
§ 5-11 Opplysninger om forskuddstrekk
§ 5-11 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidsgiver og selskap mv. som er trekkpliktig
etter § 5-4 annet og tredje ledd, skal ukrevet levere opplysninger
om forskuddstrekket for foregående måned etter reglene i a-opplysningsloven.
§ 5-11 annet, tredje og fjerde ledd oppheves.
§ 5-11 femte og sjette ledd blir annet ledd og tredje ledd.
§ 5-13 første ledd skal lyde:
(1) Skatteoppkreveren skal føre kontroll med at arbeidsgivere
og andre som etter denne loven har plikt til å foreta trekk, leverer
opplysninger og foretar forskuddstrekk og utleggstrekk
i samsvar med reglene og de pålegg som er gitt. Skatteoppkreveren
eller den offentlige myndighet som har fullmakt fra skatteoppkreveren,
kan foreta bokettersyn hos den som plikter å foreta trekk, og kan
herunder kreve fremlagt skattekort, trekkpålegg og andre dokumenter
og regnskapsmateriale som har betydning for kontrollen. Med dokumenter
menes også elektronisk lagrede dokumenter. Pliktene foran gjelder
også elektroniske programmer og programsystemer. Også skattekontoret
eller Riksrevisjonen kan foreta slike ettersyn og kreve fremlagt
dokumenter som nevnt.
§ 10-10 første ledd skal lyde:
(1) Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift for de
to foregående kalendermånedene forfaller til betaling hver
15. januar, 15. mars, 15. mai, 15. juli, 15. september og 15. november.
§ 10-53 første ledd skal lyde:
(1) Treffer skatte- eller avgiftsmyndighetene vedtak om
endring mv. som medfører økning av skatte- eller avgiftsplikten
for krav som ordinært forfaller etter §§ 10-10 til 10-12, § 10-21,
§ 10-22 annet ledd eller §§ 10-30 til 10-41, skal økningen og renter
etter § 11-2 betales senest tre uker etter at melding om vedtaket
er sendt. Dette gjelder likevel bare dersom fristen for betaling
kommer senere enn det ordinære forfallstidspunkt for kravet. Skyldes
økningen at den skatte- eller avgiftspliktige selv endrer tidligere
leverte opplysninger, regnes fristen fra melding om endringen
er kommet fram til skatte- eller avgiftsmyndighetene.
§ 14-5 annet ledd skal lyde:
(2) Ved utleggstrekk nedlagt av skatteoppkreverne skal
arbeidsgivere som har plikt til å ha skattetrekkskonto, følge de
reglene som gjelder for oppgjør mv. for forskuddstrekk, jf. kapitlene 5 og
10. Beløpene skal betales til den skatteoppkreveren som
har nedlagt trekket.
Dag Terje Andersen |
president |