År 1998 den 14. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1-1 Virkeområde
Denne lov gjelder revisjonsplikt, godkjenning av revisorer,
revisors oppgaver og krav til utførelsen av revisors oppgaver.
Revisjon av revisjonspliktiges årsregnskap skal foretas
i samsvar med bestemmelsene i denne lov. Tilsvarende gjelder revisjon
av årsregnskap for noen som ikke er revisjonspliktig, dersom
revisor i revisjonsberetning eller på annen måte
gir uttrykk for at regnskapet er revidert.
Revisor som utfører rådgivning eller
andre tjenester for revisjonspliktige, skal utøve sin virksomhet
i samsvar med § 4-4, § 5-2 annet ledd, § 5-3, § 5-5
og § 6-1. For en revisor som bekrefter opplysninger
overfor offentlige myndigheter, gjelder i tillegg § 3-7, §§ 4-1
til 4-6 og § 5-4.
Kongen fastsetter regler om denne lovs anvendelse på Svalbard,
og kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige
forhold.
§ 2-1 Revisjonsplikt
Regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 første
ledd skal påse at årsregnskapet revideres av en
registrert revisor eller statsautorisert revisor i samsvar med § 2-2
(revisjonsplikt) når ikke annet er bestemt i eller i medhold
av lov.
Revisjonsplikt etter første ledd gjelder ikke
dersom driftsinntektene av den samlede virksomhet er mindre enn
fem millioner kroner. Viser årsregnskapet driftsinntekter
som overstiger beløpsgrensen, inntrer revisjonsplikten
for det etterfølgende regnskapsåret. Dersom driftsinntektene
i to påfølgende regnskapsår synker under
beløpsgrensen, faller revisjonsplikten bort med virkning
fra og med det tredje regnskapsåret. Unntaket i første
til tredje punktum gjelder ikke:
1. aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper,
2. regnskapspliktige som nevnt i regnskapsloven § 1-2
første ledd nr. 4 der antallet deltakere overstiger fem,
3. kommandittselskap hvor komplementaren er en juridisk
person hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for forpliktelsene,
udelt eller for deler som til sammen utgjør den juridiske
personens samlede forpliktelser, eller
4. ansvarlige selskaper hvor samtlige deltakere er juridiske
personer hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for forpliktelsene,
udelt eller for deler som til sammen utgjør den juridiske
personens samlede forpliktelser.
Unntaket etter annet ledd gjelder ikke når revisjonsplikt
følger av annen lov eller forskrift gitt med hjemmel i
lov.
Unntaket etter annet ledd gjelder ikke foretak som er pliktig
til å utarbeide konsernregnskap.
§ 2-2 Krav om registrert eller
statsautorisert revisor
Årsregnskapet til revisjonspliktige etter § 2-1
skal revideres av minst én registrert eller statsautorisert
revisor.
Revisjon som nevnt i første ledd kan utføres
av revisjonsselskap som er godkjent av Kredittilsynet. Revisjonsselskapet
skal utpeke en ansvarlig revisor for hvert oppdrag. Ansvarlig revisor
skal være registrert eller statsautorisert revisor i samsvar
med kravene i første ledd.
§ 3-1 Godkjenning fra Kredittilsynet
Registrerte og statsautoriserte revisorer må være godkjente
av Kredittilsynet. Godkjenning gis personer som oppfyller kravene
i §§ 3-2 til 3-3 og § 3-4.
Revisjonsselskap som reviderer årsregnskap for revisjonspliktige
må være godkjent av Kredittilsynet. Godkjenning
gis selskap som oppfyller kravene i § 3-5.
Titlene «registrert revisor» og «statsautorisert
revisor» kan bare benyttes av den som er godkjent etter reglene
i dette kapittel.
§ 3-2 Utdanning
Registrert revisor skal ha bestått treårig
revisorutdanning etter fastsatt rammeplan.
Statsautorisert revisor skal ha bestått treårig
revisorutdanning, siviløkonomutdanning, juridisk eller sosialøkonomisk
profesjonsutdanning eller annen utdanning som er godkjent av Kredittilsynet.
Vedkommende skal i tillegg ha bestått høyere revisorutdanning
med normert varighet på minst ett og et halvt år.
Utdanning ved universiteter og høyskoler i utlandet
kan godkjennes på linje med norsk utdanning dersom den
tilsvarer utdanning som nevnt i første og annet ledd.
Departementet kan gi nærmere regler om revisorutdanning,
høyere revisorutdanning og utenlandsk utdanning, herunder
krav til eksamen og karakternivå.
§ 3-3 Praksis
Registrerte og statsautoriserte revisorer skal ha minst
tre års variert praksis i revisjon av årsregnskap eller
tilsvarende økonomiske oppgjør.
Minst to år av praksistiden skal gjennomføres
etter bestått revisorutdanning, siviløkonomutdanning, juridisk
eller sosialøkonomisk profesjonsutdanning eller annen utdanning
som er godkjent av Kredittilsynet etter § 3-2 annet ledd
første punktum.
Minst to år av praksistiden skal finne sted under ledelse
av en person som er registrert eller statsautorisert revisor.
Kredittilsynet kan godkjenne inntil ett års praksis fra
internrevisjon, offentlig revisjon, ettersynsvirksomhet eller annen
relevant virksomhet som praksis etter første ledd. Departementet
kan gi nærmere regler om at inntil to års praksis
fra kommunal- og fylkeskommunal revisjon og skatterevisjon kan godkjennes som
praksis etter første ledd.
Revisor skal ha gjennomgått en praktisk prøve
etter avsluttet teoretisk og praktisk opplæring som dokumenterer
at vedkommende er egnet til å påta seg revisjonsoppdrag.
Den praktiske opplæringen skal finne sted i Norge eller
i annet EØS-land. Den praktiske prøven som nevnt
i femte ledd skal gjennomføres i Norge.
Departementet kan gi nærmere regler om hva som skal
regnes som variert praksis etter første ledd og hvilke
krav som skal stilles til praktisk prøve etter femte ledd.
§ 3-4 Krav til vandel mv.
Den som skal godkjennes som registrert eller statsautorisert
revisor må:
1. ha ført en hederlig
vandel,
2. være i stand til å oppfylle sine forpliktelser
etter hvert som de forfaller, og
3. være myndig.
§ 3-5 Godkjenning av revisjonsselskaper
Et revisjonsselskap skal være organisert som ansvarlige
selskap, aksjeselskap eller allmennaksjeselskap og oppfylle følgende
vilkår:
1. selskapet skal ha et
styre der flertallet av både medlemmene og varamedlemmene
er revisorer som er godkjent etter denne lov eller av myndighetene
i annet EØS-land eller et land Norge har inngått
avtale om gjensidig godkjenning av revisorer med,
2. revisorer eller revisjonsselskap som oppfyller kravene
i nr. 1, skal inneha mer enn halvparten av aksje- eller innskuddskapitalen
og stemmene i selskapet,
3. i henhold til selskapsavtale eller vedtekter skal gyldig
vedtak i selskapsmøte eller generalforsamling ikke kunne
treffes med mindre minst halvparten av både de stemmeberettigede
og den samlede selskapskapital har stemt for,
4. selskapet skal være i stand til å oppfylle
sine forpliktelser etter hvert som de forfaller, og
5. selskapet skal ha fast kontorsted i Norge.
Departementet kan gi nærmere regler om vilkårene
for godkjenning av revisjonsselskaper. Kredittilsynet kan i enkeltvedtak
gjøre tidsbegrenset unntak fra kravet i første
ledd nr. 1 om at et flertall av styremedlemmene skal være
revisorer og kravet i første ledd nr. 2.
§ 3-6 Godkjenning av revisorer
fra andre land
Bestemmelsene i §§ 3-2 til 3-4 er ikke
til hinder for at revisorer som er godkjent i et annet EØS-land eller
et land Norge har inngått avtale om gjensidig godkjenning
av revisorer med, kan godkjennes som registrert eller statsautorisert
revisor dersom:
1. revisor har bestått
en egnethetsprøve i samsvar med regler fastsatt av departementet,
og
2. vilkårene i § 3-4 er oppfylt.
Departementet kan gi nærmere regler om vilkår for
godkjennelse av utenlandske revisorer.
§ 3-7 Tilleggskrav til revisor
som reviderer årsregnskap for revisjonspliktig
Revisor som reviderer årsregnskap for revisjonspliktig
skal i tillegg:
1. gjennomgå etterutdanning
i samsvar med regler fastsatt av departementet,
2. ha fast kontorsted i Norge,
3. være bosatt i EØS-stat, og
4. ha nødvendig sikkerhet for mulig ansvar etter
kapittel 8 i samsvar med regler fastsatt av departementet.
Kredittilsynet kan gjøre unntak fra kravet om
at revisor skal være bosatt i EØS-stat.
§ 4-1 Generelle krav til uavhengighet
og objektivitet
Har en revisor eller en revisors nærstående
(jf. fjerde ledd) en slik tilknytning til den revisjonspliktige
eller dennes ansatte eller tillitsvalgte at dette kan svekke revisors
uavhengighet eller objektivitet, kan vedkommende ikke revidere den
revisjonspliktiges årsregnskap. Det samme gjelder dersom
det foreligger andre særlige forhold som er egnet til å svekke
tilliten til revisor.
Årsregnskapet for revisjonspliktige kan ikke revideres
av:
1. den som er ansatt hos
den revisjonspliktige eller for øvrig står i et
samarbeids-, underordnings- eller avhengighetsforhold til denne
eller til noen som er nevnt i nr. 2 til 5,
2. den som har eierandeler i, er innehaver av eller deltaker
i det revisjonspliktige foretaket,
3. den som har fordring eller gjeld hos den revisjonspliktige
med unntak av utestående honorar for de to siste regnskapsår
(det samme gjelder for sikkerhetsstillelser),
4. den som er medlem eller varamedlem av den revisjonspliktiges
styrende organer eller kontrollkomité, eller er daglig
leder hos den revisjonspliktige,
5. den som har ansvaret for eller deltar i utførelsen av
den revisjonspliktiges regnskapsføring eller utarbeidelsen
av årsberetningen, eller gir konkrete anbefalinger om vurdering
av poster i årsregnskapet eller i oppgaver til offentlige
myndigheter.
Årsregnskapet for revisjonspliktige kan ikke revideres
av den som har nærstående som nevnt i fjerde ledd
som har et forhold til den revisjonspliktige som nevnt i annet ledd
nr. 2 til 5. Denne bestemmelsen er ikke til hinder for at revisor
kan ha nærstående som nevnt i fjerde ledd nr.
3 til 5 med eierandel eller mellomværende mv. som nevnt
i annet ledd nr. 2 og 3, med mindre disse er vesentlige.
Som revisors nærstående regnes:
1. ektefelle og en person
som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
2. mindreårige barn til vedkommende selv, samt mindreårige
barn til person som nevnt i nr. 1 og som vedkommende bor sammen
med,
3. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje
og søsken,
4. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje
og søsken til en person som nevnt under nr. 1, og
5. ektefelle til, og en person som bor sammen i ekteskapslignende
forhold med, noen som er nevnt under nr. 3.
Den som etter reglene i dette kapittel ikke kan revidere årsregnskap
avlagt av morselskapet, kan heller ikke revidere årsregnskap
avlagt av datterselskap.
§ 4-2 Revisjonsselskap
Ingen kan være ansvarlig revisor når
andre revisorer eller ledende ansatte i revisjonsselskapet eller medlemmer
eller varamedlemmer i revisjonsselskapets styrende organer har et
forhold til den revisjonspliktige som nevnt i § 4-1 første
eller annet ledd.
Første ledd gjelder også når
aksjeeier eller deltaker som innehar mer enn 10 prosent av aksje-
eller innskuddskapitalen og stemmene i revisjonsselskapet, har et
forhold som nevnt til den revisjonspliktige. Eierandel eller mellomværende
mv. som nevnt i § 4-1 annet ledd nr. 2 og 3 har ikke betydning
for revisors uavhengighet med mindre disse er vesentlige.
Ingen kan være ansvarlig revisor når
personer som nevnt i første og annet ledd har nærstående
som nevnt i § 4-1 fjerde ledd nr. 1 til 3 som står
i et forhold til den revisjonspliktige som nevnt i § 4-1
annet ledd nr. 2 til 5. Eierandel eller mellomværende mv.
som nevnt i § 4-1 annet ledd nr. 2 og 3 har ikke betydning for
revisors uavhengighet med mindre disse er vesentlige.
Et revisjonsselskap kan ikke revidere årsregnskap for
en revisjonspliktig dersom selskapet eller dets morselskap står
i et forhold til den revisjonspliktige som nevnt i § 4-1
første, annet eller femte ledd. Departementet kan i forskrift
fastsette at denne bestemmelsen skal gjelde tilsvarende for andre
selskaper i konsern.
§ 4-3 Bruk av medarbeidere
Det kan bare benyttes revisjonsmedarbeidere som oppfyller
kravene i § 4-1.
§ 4-4 Deltakelse i annen virksomhet
Revisor eller revisjonsselskap kan ikke delta i eller ha
funksjoner i annen virksomhet når dette kan føre
til at vedkommendes interesser kommer i konflikt med interessene
til oppdragsgiverne eller på annen måte er egnet
til å svekke tilliten til revisoren eller revisjonsselskapet.
§ 4-5 Rådgivningstjenester
mv.
Revisor som reviderer årsregnskap for en revisjonspliktig
kan ikke utføre rådgivnings- eller andre tjenester
for den revisjonspliktige, dersom dette er egnet til å påvirke
eller reise tvil om revisors uavhengighet og objektivitet.
Revisor kan ikke yte tjenester som hører inn under den
revisjonspliktiges egne ledelses- og kontrolloppgaver.
Revisor kan ikke opptre som fullmektig for den revisjonspliktige.
Unntak fra dette gjelder ved bistand i skattesaker etter domstolloven § 218.
I revisjonsselskap gjelder denne bestemmelse tilsvarende
for revisor som ikke er ansvarlig revisor.
§ 4-6 Andre forhold
Revisor skal påse at honoraret fra en klient,
en gruppe samarbeidende klienter eller fra en og samme kilde ikke
utgjør en så stor del av revisors samlede honorarer
at det er egnet til å påvirke eller reise tvil
om revisors uavhengighet og objektivitet.
§ 4-7 Samarbeidsavtaler, eierandeler
mv.
For samarbeidende revisorer som fremstår utad som
et fellesskap, gjelder bestemmelsene i dette kapittel som om de
var et revisjonsselskap.
Dersom en revisor eller et revisjonsselskap har eierandeler
i et foretak som utfører rådgivnings- eller andre
tjenester, skal disse ses under ett i forhold til bestemmelsene
i dette kapittel.
Årsregnskap for en revisjonspliktig kan ikke revideres
av den som har samarbeidsavtale med noen som utfører rådgivnings-
eller andre tjenester dersom dette er egnet til å påvirke
eller reise tvil om revisors uavhengighet og objektivitet. Departementet
kan i forskrift bestemme at reglene i dette kapittel skal gjelde når
det foreligger en slik samarbeidsavtale.
§ 4-8 Unntak
Kredittilsynet kan i enkeltvedtak gjøre unntak
fra § 4-1 annet og tredje ledd, § 4-2 og § 4-3,
når særlige grunner tilsier det.
§ 5-1 Revisjonens innhold
Revisor skal vurdere om årsregnskapet er utarbeidet
og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter, og om den revisjonspliktiges
ledelse har oppfylt sin plikt til å sørge for
ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger
i samsvar med lov og forskrifter. Revisor skal vurdere om opplysninger
i årsberetningen om årsregnskapet, forutsetningen
om fortsatt drift, og forslag til anvendelse av overskudd eller
dekning av tap er i samsvar med lov og forskrifter, og om opplysningene
er konsistent med årsregnskapet.
Revisor skal se etter at den revisjonspliktige har ordnet
formuesforvaltningen på en betryggende måte og
med forsvarlig kontroll.
Revisor skal gjennom revisjonen bidra til å forebygge
og avdekke misligheter og feil.
§ 5-2 Revisors plikter
Revisor skal utføre revisjonen etter beste skjønn, herunder
vurdere risikoen for at det kan foreligge feilinformasjon i årsregnskapet
som følge av misligheter og feil. Revisor skal påse
at vedkommende har tilstrekkelig grunnlag til å vurdere
om det foreligger brudd på lover og forskrifter av vesentlig
betydning for årsregnskapet.
Revisor skal utføre sin virksomhet i samsvar med god
revisjonsskikk.
Den revisjonspliktige skal gi revisor adgang til å foreta
de undersøkelser revisor finner nødvendig, og gi
revisor adgang til de opplysninger denne krever for utførelsen
av sitt oppdrag.
Revisor skal skriftlig påpeke følgende
forhold overfor den revisjonspliktiges ledelse:
1. mangler ved plikten til å sørge
for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger,
2. feil og mangler ved organiseringen av og kontrollen
med formuesforvaltningen,
3. misligheter og feil som kan medføre feilinformasjon
i årsregnskapet,
4. forhold som kan føre til ansvar for medlem
av styret, bedriftsforsamlingen, representantskapet eller daglig
leder,
5. begrunnelse for manglende underskrift ved bekreftelser
overfor offentlige myndigheter som gis i henhold til lov eller forskrift,
og
6. begrunnelse for å si fra seg oppdrag etter § 7-1.
§ 5-3 Dokumentasjon av oppdrag
Revisor skal kunne dokumentere hvordan revisjonen er gjennomført
samt resultatet av revisjonen på en måte som er
tilstrekkelig til å kunne underbygge og etterprøve
revisors konklusjoner. Forhold som tilsier at det kan foreligge
misligheter eller feil, skal kunne dokumenteres særskilt
med angivelse hva revisor har foretatt seg i den anledning.
Dersom revisor sier fra seg oppdraget og i denne forbindelse
fraråder en annen revisor å påta seg
oppdraget i henhold til § 7-2, skal dette kunne dokumenteres
og begrunnes. Også en ny revisors begrunnelse for å påta
seg et oppdrag i strid med den tidligere revisors råd skal
dokumenteres.
Ved utføring av rådgivning og andre tjenester
for revisjonspliktig skal revisor kunne dokumentere oppdragets art,
omfang og eventuell anbefaling. Slike tjenester skal faktureres
særskilt med en angivelse av oppdragets art.
§ 5-4 Nummererte brev
Brev med påpekninger som nevnt i § 5-2
fjerde ledd skal nummereres fortløpende.
§ 5-5 Oppbevaring
Revisor skal oppbevare dokumentasjon og nummererte brev
etter dette kapittel på en ordnet og betryggende måte
i minst 10 år. Det samme gjelder korrespondanse i tilknytning
til rådgivning. Departementet kan gi nærmere regler
om oppbevaringsmåten.
§ 5-6 Revisjonsberetning
Revisor skal avgi revisjonsberetning uten unødig opphold
etter at årsregnskapet er fastsatt og senest syv måneder
etter regnskapsårets slutt. For aksjeselskaper eller allmennaksjeselskaper
gjelder likevel aksjeloven § 7-4 annet punktum og allmennaksjeloven § 7-4
annet punktum. Revisjonsberetning skal avgis også der årsregnskap
ikke foreligger eller er ufullstendig.
I revisjonsberetningen skal revisor bekrefte at revisjonen
er utført i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk.
I revisjonsberetningen skal revisor uttale seg om følgende
forhold:
1. om årsregnskapet
er utarbeidet og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter,
2. om den revisjonspliktiges ledelse har oppfylt sin plikt
til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering
og dokumentasjon av regnskapsopplysninger,
3. om opplysninger i årsberetningen om årsregnskapet,
forutsetningen om fortsatt drift og forslag til anvendelse av overskudd
eller dekning av tap, er i samvar med lov og forskrifter, samt om
opplysningene er konsistent med årsregnskapet.
Dersom regnskapet ikke gir de opplysninger om foretakets
resultat og stilling som burde vært gitt, skal revisor
presisere dette eller ta forbehold og eventuelt gi nødvendige
tilleggsopplysninger i sin beretning.
Finner revisor at regnskapet ikke bør fastsettes slik
det foreligger, skal dette angis særskilt.
Dersom revisor ved sine undersøkelser har funnet at
det foreligger forhold som kan føre til ansvar for medlem
av styret, bedriftsforsamlingen, representantskapet eller daglig
leder, skal det gjøres merknad om dette i revisjonsberetningen.
Revisor skal også ellers gi opplysning om forhold som vedkommende
mener bør gjøres kjent for den revisjonspliktiges
deltakere eller aksjeeiere.
Revisor som reviderer årsregnskap for et morselskap
skal avgi en særskilt revisjonsberetning for konsernet.
Bestemmelsene i første til sjette ledd gjelder tilsvarende.
§ 6-1 Revisors taushetsplikt
Revisor og revisors medarbeidere har taushetsplikt om alt
de under sin virksomhet får kjennskap til med mindre annet
følger av lov, eller den opplysningene gjelder har samtykket
til at taushetsplikten ikke skal gjelde. Revisor og revisors medarbeidere
kan ikke utnytte slike opplysninger i egen virksomhet eller i tjeneste
eller arbeid for andre.
En revisor som foretar kontroll av en annen revisors revisjonsoppdrag,
kan i forbindelse med denne kontrollen gis opplysninger og dokumentasjon
uten hinder av den andre revisorens taushetsplikt etter første
ledd. Taushetsplikten etter første ledd gjelder tilsvarende
for den revisoren som foretar kontrollen.
Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder
for at en revisor som reviderer årsregnskap for et datterselskap,
et tilknyttet selskap eller en felleskontrollert virksomhet gir
nødvendige opplysninger til den revisor som reviderer årsregnskap
for morselskapet, et selskap med betydelig innflytelse eller deltakere
som kontrollerer virksomheten.
Uten hinder av bestemmelsen i første ledd eller avtalt
taushetsplikt kan revisor avgi forklaring og fremlegge dokumentasjon
vedrørende revisjonsoppdrag eller andre tjenester til politiet
når det er åpnet etterforskning i straffesak.
Revisor kan videre underrette politiet dersom det i forbindelse
med revisjonsoppdrag eller andre tjenester fremkommer forhold som gir
grunn til mistanke om at det er foretatt en straffbar handling.
Taushetsplikten gjelder også etter at oppdraget
er avsluttet.
§ 6-2 Revisors opplysningsplikt
Revisor skal innenfor rammen av oppdraget gi opplysninger
om forhold vedrørende den revisjonspliktige som revisor
har fått kjennskap til under revisjonen når dette
kreves av en aksjeeier på generalforsamlingen, deltaker
i selskapsmøte, medlem av bedriftsforsamling, kontrollkomité eller
styre, daglig leder, eller en gransker. Plikten til å gi
opplysninger gjelder ikke dersom de opplysninger som kreves ikke kan
gis uten uforholdsmessig skade for den revisjonspliktige.
Får revisor utenfor møte anmodning om å gi
informasjon til et medlem av bedriftsforsamlingen, kontrollkomiteen
eller styret, kan revisor kreve å få gi svar i
møte i vedkommende organ.
Når det kreves av en revisor som reviderer årsregnskap
for et morselskap, et selskap med betydelig innflytelse eller deltakere
i felleskontrollert virksomhet, plikter den revisor som reviderer årsregnskap
i et datterselskap, tilknyttet et selskap eller en felleskontrollert
virksomhet å gi nødvendige opplysninger.
Dersom den revisjonspliktige ikke oppfyller en plikt etter
lov eller forskrift til å utlevere bestemte dokumenter
til offentlige myndigheter, skal revisor etter forespørsel
fra vedkommende myndighet utlevere kopi av dokumenter som revisor
har i sin besittelse.
§ 7-1 Revisors rett og plikt til å si
fra seg et revisoroppdrag
Revisor har plikt til uten ugrunnet opphold å si
fra seg oppdraget som revisor for en revisjonspliktig når revisoren
under sitt arbeid har avdekket og påpekt vesentlige brudd
på lov og forskrifter som den revisjonspliktige er underlagt,
og den revisjonspliktige ikke iverksetter nødvendige tiltak
for å rette på forholdene.
Dersom det ikke foreligger forhold som nevnt i første
ledd har revisor bare rett til ensidig å si fra seg oppdraget
dersom revisor ikke gis mulighet til å oppfylle sine plikter
etter denne lov eller det foreligger andre særlige grunner.
Revisor skal gi den revisjonspliktige rimelig forhåndsvarsel
før vedkommende sier fra seg oppdraget som revisor. Revisor
skal uten ugrunnet opphold gi melding til Foretaksregisteret om
at oppdraget er avsluttet.
§ 7-2 Ny revisor
Før en revisor påtar seg å revidere årsregnskap
for en revisjonspliktig skal revisoren be om en uttalelse fra den
revisjonspliktiges forrige revisor om hvorvidt det foreligger forhold
som tilsier at en ny revisor ikke bør påta seg
oppdraget. Den forrige revisoren skal uten ugrunnet opphold opplyse
skriftlig om begrunnelsen for sin fratreden.
Den revisjonspliktiges forrige revisor skal uten hinder
av taushetsplikten gi opplysninger og dokumentasjon om sitt revisoroppdrag
når den nye revisoren ber om det og dette kan ha betydning
for den fremtidige revisjonen.
Dersom en revisor påtar seg oppdraget i strid
med den forrige revisors råd, skal begrunnelse for dette
dokumenteres, jf. § 5-3 annet ledd.
§ 8-1 Erstatningsansvar
Revisor plikter å erstatte skade som denne forsettlig
eller uaktsomt har voldt under utførelsen av sitt oppdrag.
Et revisjonsselskap er solidarisk ansvarlig med en revisor
som har utført oppdraget på dets vegne.
§ 8-2 Lemping
Erstatningsansvar etter § 8-1 kan lempes etter
lov om skadeerstatning § 5-2.
§ 9-1 Tilbakekalling av godkjenning
Kredittilsynet skal kalle tilbake godkjenning som registrert
eller statsautorisert revisor dersom en revisor ikke lenger fyller
kravene i § 3-4 nr. 2 eller 3.
Kredittilsynet skal kalle tilbake godkjenning som revisjonsselskap
dersom selskapet ikke lenger fyller kravene i § 3-5.
Kredittilsynet kan kalle tilbake godkjenning som registrert
eller statsautorisert revisor eller som revisjonsselskap dersom
revisor eller selskapet anses uskikket fordi vedkommende
1. har gjort seg skyldig
i straffbar handling og dette må antas å svekke
den tillit som er nødvendig for yrkesutøvelsen,
eller
2. grovt eller gjentatte ganger har overtrådt
revisors plikter etter lov eller forskrifter.
Vedtak etter denne paragraf kan gjelde en tidsbegrenset
periode.
§ 9-2 Suspensjon av godkjenning
Dersom en revisor eller et revisjonsselskap er siktet for
et forhold som kan medføre tilbakekalling av godkjenning,
kan godkjenningen suspenderes inntil straffesaken er avsluttet.
§ 9-3 Straff
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av denne lovs § 2-1, § 3-1
tredje ledd, §§ 4-1 til 4-7, § 5-1 første og
annet ledd, § 5-2 første, tredje og fjerde ledd, §§ 5-3
til 5-6, § 6-1, § 6-2, § 7-1 eller § 7-2
med tilhørende forskrifter, straffes med bøter
eller fengsel inntil ett år.
Grove eller gjentatte brudd på god revisjonsskikk, jf. § 5-2
annet ledd, straffes på samme måte.
Medvirkning straffes på samme måte.
Overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av
denne lov er forseelse.
Foreldelsesfristen for adgang til å reise straffesak er
fem år.
§ 10-1 Revisorregisteret
Kredittilsynet skal føre et register over registrerte og
statsautoriserte revisorer og revisjonsselskaper som er godkjent
etter denne lov.
Registeret skal inneholde følgende opplysninger om
registrerte og statsautoriserte revisorer:
1. navn og eventuelt firma,
2. bostedsadresse og eventuell kontoradresse,
3. fødselsnummer, D-nummer og eventuelt organisasjonsnummer,
4. dato for godkjenning og angivelse av godkjent tittel,
5. medlemskap i revisororganisasjon,
6. om det er stilt sikkerhet etter § 3-7 første
ledd nr. 4, og
7. om revisors godkjenning er tilbakekalt eller suspendert
etter kapittel 9.
Registeret skal inneholde følgende opplysninger om
revisjonsselskap:
1. selskapets firma, kontoradresse
og postadresse,
2. organisasjonsnummer,
3. dato for godkjenning,
4. navn på godkjente revisorer i revisjonsselskap,
5. om selskapets godkjenning er tilbakekalt eller suspendert
etter kapittel 9.
Registeret skal inneholde følgende opplysninger om
revisjonsselskaps styremedlemmer, varamedlemmer, daglig leder og
aksjeeiere eller deltakere som innehar eierandel som nevnt i § 3-5
første ledd nr. 2:
§ 10-2 Meldeplikt
Ved søknad om godkjenning og endringer i registrerte
opplysninger skal revisor og revisjonsselskap gi opplysninger som
nevnt i § 10-1 til Kredittilsynet etter nærmere
regler fastsatt av departementet. Opplysninger om et revisjonsselskap
skal gis av selskapets daglige leder eller en signaturberettiget.
§ 10-3 Opplysninger fra revisorregisteret
Enhver har rett til å få opplysninger
fra revisorregisteret. For andre enn offentlige myndigheter gjelder dette
likevel ikke opplysninger om revisors personnummer eller fødselsnummer
for personer som nevnt i § 10-1 fjerde ledd.
Retten til å få utlevert opplysninger
gjelder ikke opplysninger om revisor som er død. Kredittilsynet kan
gjøre unntak fra dette.
§ 10-4 Sletting av opplysninger
Opplysninger i registeret skal slettes ti år etter
at:
§ 10-5 Forskrifter
Departementet kan gi nærmere forskrifter om føring
og vedlikehold av revisorregisteret og om registerets innhold.
§ 11-1 Overgangsregler
Den som er godkjent som registrert eller statsautorisert
revisor og innført i revisorregisteret ved lovens ikraftredelse,
anses godkjent etter kapittel 3.
Den som er tatt opp som student på revisorstudium
eller høyere revisorstudium før loven trer i kraft og
som fullfører eller tidligere har fullført eksamen
i samsvar med de regler som gjaldt tidligere, kan godkjennes som
revisor dersom kravene i § 3-4 er oppfylt.
Departementet kan gi nærmere forskrift om overgangsordninger.
§ 11-2 Ikrafttredelse
Denne lov trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
De enkelte bestemmelser kan settes i kraft til ulik tid.
§ 11-3 Endring i andre lover
Fra den tiden loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
§ 9 åttende ledd skal lyde:
Bedriftsforsamlingen skal avgi uttalelse om årsberetning,
regnskap og revisjonsberetning.
§ 10 annet ledd tredje og fjerde punktum oppheves.
§ 10 annet ledd femte punktum blir § 10
annet ledd tredje punktum og skal lyde:
Bestemmelsene i revisorloven kapittel 4 til 7 og aksjeloven § 6-35
første ledd annet punktum, jf allmennaksjeloven § 6-39
om granskning får anvendelse så langt de passer.
§ 1 første ledd nr. 9 skal lyde:
§ 1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Regler om institusjonene i denne lov får
tilsvarende anvendelse overfor fysiske personer som nevnt i første
ledd.
I § 3a skal innledningen til første
ledd lyde:
Revisor som reviderer årsregnskapet i institusjoner
som nevnt i § 1 første ledd plikter straks å rapportere
til Kredittilsynet ethvert forhold vedrørende virksomheten
som denne får kjennskap til under utøvelsen av
sin revisjonsvirksomhet som kan
§ 9 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
Slike utgifter skal allikevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak
og inkassoforetak og revisorer eller revisjonsselskap.
For gransker gjelder bestemmelsen om
erstatningsansvar i første ledd tilsvarende.
§ 68 annet ledd skal lyde:
I borettslag tilknyttet et boligbyggelag skal den være
revisor som reviderer boligbyggelagets årsregnskap.
§ 87 a annet ledd skal lyde:
For gransker gjelder bestemmelsen om
erstatningsansvar i første ledd tilsvarende.
§ 13 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Den skal gå gjennom styrets protokoll, nummererte
brev, jfr. revisorloven § 5-4, og revisjonsberetning,
prøve sikkerheten for de forskjellige utlån, samt se
etter at forvaltningen av sparebankens midler er overensstemmende
med § 24, jfr. §§ 25 og 26.
§ 34 første ledd skal lyde:
En sparebank skal ha registrert eller statsautorisert
revisor.
§ 36 første ledd oppheves. Nåværende
annet ledd blir nytt første ledd.
§ 37 nytt annet ledd skal lyde:
Forhold som revisor har påpekt overfor
sparebankens styre eller administrerende direktør, jfr.
revisorloven § 5-2 fjerde ledd, skal innføres
i en protokoll. Sparebanken skal oppbevare protokollen på betryggende
måte.
§ 38 oppheves.
Representantskapet skal velge revisor til å utføre revisjonsarbeidet
i banken og til i tilfelle å kontrollere utførelsen
av den daglige revisjon.
§ 11 første ledd skal lyde:
Enhver stiftelse har revisjonsplikt etter revisorloven.
§ 11 tredje ledd skal lyde:
Revisor skal i revisjonsberetningen bekrefte at stiftelsens årsoppgjør
er i samsvar med stiftelsens formål.
§ 11 femte ledd oppheves.
§ 11 sjette ledd første punktum oppheves.
§ 11 sjette ledd annet punktum blir § 11
femte ledd.
Nåværende syvende til og med ellevte
ledd blir nye sjette til og med tiende ledd.
§ 28 annet ledd første punktum
skal lyde:
For revisjon av stiftelsens regnskaper gjelder reglene
i aksjeloven kapittel 7 og revisorloven § 2-2,
kapitlene 4 til 8 og § 9-3, med tilhørende forskrifter,
så langt de passer.
§ 3-13 nr. 2 bokstav b skal lyde:
til offentlig myndighet for bruk i forbindelse med håndheving
av lovgivningen om regnskapsplikt, revisjon og revisorer, valutaregulering
eller aksjeselskaper, eller som reviderer offentlig virksomhet,
§ 6-14 nr. 3 skal lyde:
I selskap, forening, institusjon eller innretning som ikke
er skattepliktig, påligger oppgaveplikten også revisor.
Revisor skal avgi revisjonsberetning til representantskapet.
Kredittilsynet trer i skifterettens sted ved utøvelse av
myndighet etter aksjelovens og allmennaksjelovens §§ 5-25
til 5-27 og § 7-3. Reglene i aksjeloven
kapittel 7 og §§ 5-25 til 5-77 og revisorloven gjelder
tilsvarende for gjensidige forsikringsselskaper.
§ 44 annet ledd siste setning skal lyde:
Den som på vegne av foretaksmøtet foretar
granskingen har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for
revisorer, jfr. revisorloven § 6-1.
§ 45 første ledd første
punktum skal lyde:
I statsforetak og heleide datterselskaper til slike foretak
har Riksrevisjonen rett til å kreve de opplysninger den
finner påkrevd for sin kontroll, så vel fra foretaket
selv som fra den revisor som reviderer årsregnskapet.
§ 2-1 annet ledd nr. 3 lyde:
Valg av bankens revisor.
§ 9-2 første ledd skal lyde:
Årsmøtet skal velge revisor til å utføre
revisjonsarbeidet i banken og i tilfellet å kontrollere
utførelsen av den daglige revisjon.
§ 9-2 fjerde ledd skal lyde:
Revisorloven § 5-4, § 5-6 og § 6-2
gjelder tilsvarende.
§ 11-1 første ledd annet punktum oppheves.
§ 3-11 første ledd første
punktum skal lyde:
Årsmøtet velger revisor, som skal være
registrert eller statsautorisert i henhold til reglene i revisorloven.
§ 3-11 første ledd annet punktum oppheves.
§ 33 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Den som på vegne av foretaksmøtet foretar
granskingen har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for
revisorer, jfr. revisorloven § 6-1.
§ 34 første punktum skal lyde:
Riksrevisjonen har rett til å kreve de opplysningene
den finner påkrevd for sin kontroll, så vel fra
fondet selv som fra den revisor som reviderer årsregnskapet.
Om revisors kvalifikasjoner og habilitet gjelder revisorloven §§ 2-1,
2-2 og §§ 4-1 til 4-7.
§ 34 annet ledd første punktum
skal lyde:
Til generalforsamlingen innkalles administrerende direktør,
medlem av styret og bedriftsforsamlingen samt den revisor
som reviderer årsregnskapet for så vidt
de saker som skal behandles er av en slik art at hans eller hennes
nærvær kan anses ønskelig.
§ 39 tredje ledd skal lyde:
Om revisjonen og selskapets revisor gjelder for øvrig bestemmelsene
i revisorloven.
§ 40 annet ledd siste punktum skal lyde:
Den som på vegne av generalforsamlingen foretar granskingen,
har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for revisorer,
jf. revisorloven § 6-1.
§ 66 første ledd første
punktum skal lyde:
I selskapet og i heleid datterselskap til selskapet har
Riksrevisjonen rett til å kreve de opplysninger den finner
påkrevet for sin kontroll, så vel fra selskapets administrerende
direktør som fra styret og den revisor som reviderer årsregnskapet.
§ 34 annet ledd første punktum
skal lyde:
Til generalforsamlingen innkalles administrerende direktør,
medlem av styret og bedriftsforsamlingen samt den revisor
som reviderer årsregnskapet for så vidt
de saker som skal behandles er av en slik art at hans eller hennes
nærvær kan anses ønskelig.
§ 39 tredje ledd skal lyde:
Om revisjonen og selskapets revisor gjelder for øvrig bestemmelsene
i revisorloven.
§ 40 annet ledd siste punktum skal lyde:
Den som på vegne av generalforsamlingen foretar granskningen,
har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for revisorer,
jf. revisorloven § 6-1.
§ 66 første ledd første
punktum skal lyde:
I selskapet og i heleid datterselskap til selskapet har
Riksrevisjonen rett til å kreve de opplysninger den finner
påkrevet for sin kontroll, så vel fra selskapets administrerende
direktør som fra styret og den revisor som reviderer årsregnskapet.
Har sameiet statsautorisert eller registrert revisor, gjelder
bestemmelsene i revisorloven så langt de passer.
§ 2-6 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Reglene om revisors undersøkelsesrett mv. i revisorloven § 5-2
tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 5-26 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Det som er bestemt om revisor i revisorloven §§ 4-1
til 4-7 og § 5-2 tredje ledd gjelder tilsvarende for
granskerne.
§ 7-2 oppheves.
§ 7-3 annet og fjerde ledd oppheves.
Nåværende første og tredje ledd
blir nye første og annet ledd i § 7-2. Paragrafoverskriften
til ny § 7-2 skal lyde:
Opphør av revisors oppdrag.
Nåværende § 7-4 blir ny § 7-3.
§§ 7-5 til 7-7 oppheves.
§ 7-8 annet til fjerde ledd oppheves.
Nåværende § 7-8 første
ledd blir ny § 7-4.
§ 7-9 oppheves.
Nåværende § 7-10 blir
ny § 7-5.
§ 7-11 oppheves.
§ 17-1 første ledd skal lyde:
Selskapet kan kreve at styremedlemmer, medlemmer av bedriftsforsamlingen,
daglig leder, aksjeeiere, eller granskere erstatter
tap som de forsettlig eller uaktsomt har voldt det under utførelsen
av sin oppgave.
§ 17-1 annet ledd oppheves.
§ 20-5 første ledd tredje punktum
skal lyde:
Til møtet innkalles daglig leder og medlemmer
av styret og bedriftsforsamlingen, og dessuten den revisor
som reviderer selskapets årsregnskap dersom de saker
som skal behandles er av en slik art at hans eller hennes nærvær
kan anses ønskelig.
§ 20-6 første ledd første
punktum skal lyde:
I selskaper der staten eier alle aksjer, og i heleide datterselskaper
til slike selskaper, har Riksrevisjonen rett til å kreve
de opplysninger den finner påkrevd for sin kontroll, så vel
fra selskapets daglige leder som fra styret og den revisor
som reviderer selskapets årsregnskap.
§ 2-6 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Reglene om revisors undersøkelsesrett mv. i revisorloven § 5-2
tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 5-26 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Det som er bestemt om revisor i revisorloven §§ 4-1
til 4-7 og § 5-2 tredje ledd gjelder tilsvarende for
granskerne.
§ 7-2 oppheves.
§ 7-3 annet og fjerde ledd oppheves.
Nåværende første og tredje ledd
blir nye første og annet ledd i § 7-2. Paragrafoverskriften
til ny § 7-2 skal lyde:
Opphør av revisors oppdrag.
Nåværende § 7-4 blir ny § 7-3.
§§ 7-5 til 7-7 oppheves.
§ 7-8 annet til fjerde ledd oppheves.
Nåværende § 7-8 blir ny § 7-4.
§ 7-9 oppheves.
Nåværende § 7-10 blir
ny §7-5.
Nåværende § 7-11 oppheves.
§ 17-1 første ledd skal lyde:
Selskapet kan kreve at styremedlemmer, medlemmer av bedriftsforsamlingen,
daglig leder, aksjeeiere, uavhengig sakkyndig
eller granskere erstatter tap som de forsettlig eller uaktsomt har
voldt det under utførelsen av sin oppgave.
§ 17-1 annet ledd oppheves.
§ 20-5 første ledd tredje punktum
skal lyde:
Til møtet innkalles daglig leder og medlemmer
av styret og bedriftsforsamlingen, og dessuten den revisor
som reviderer årsregnskapet dersom de saker som skal
behandles er av en slik art at hans eller hennes nærvær
kan anses ønskelig.
§ 20-6 første ledd første
punktum skal lyde:
I selskaper der staten eier alle aksjer, og i heleide datterselskaper
til slike selskaper, har Riksrevisjonen rett til å kreve
de opplysninger den finner påkrevd for sin kontroll, så vel
fra selskapets daglige leder som fra styret og den revisor
som reviderer selskapets årsregnskap.
Gunnar Skaug, |
Anita Apelthun Sæle, |
president. |
sekretær. |