År 1999 den 21. januar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Loven og tilhørende forskrifter skal bidra til økt verdiskapning
i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk
ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet
og likebehandling.
§ 2 Oppdragsgivere som er omfattet
Loven gjelder følgende oppdragsgivere:
a. Statlige,
kommunale og fylkeskommunale organer.
b. Rettssubjekter som er kontrollert av offentlige organer
og som tjener allmennheten og ikke er av industriell eller forretningsmessig
karakter. Offentlig kontroll skal anses å foreligge når
det offentlige
1. dekker størsteparten av
virksomhetens eller organets finansiering, eller
2. har bestemmende innflytelse over organet eller virksomheten,
eller
3. oppnevner mer enn halvparten av medlemmene av organets
eller virksomhetens styrende organer.
c. Rettssubjekter som driver virksomhet innenfor sektorene
vannforsyning, energi, transport eller telekommunikasjon i den grad
de foretar anskaffelser som er knyttet til denne delen av virksomheten.
Dette gjelder likevel bare i den utstrekning rettssubjektet
d. Andre rettssubjekter i saker om bygge- og anleggskontrakter
dersom det offentlige yter tilskudd på mer enn 50 prosent
av kontraktens verdi.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om hvilke oppdragsgivere
som er omfattet av loven.
Kongen gir forskrift om lovens anvendelse på Svalbard
og kan fastsette særlige regler av hensyn til de stedlige
forhold.
§ 3 Anskaffelser som er omfattet
Loven gjelder anskaffelser av varer, tjenester og bygge-
og anleggsarbeider som foretas av oppdragsgivere som nevnt i § 2.
Loven gjelder ikke anskaffelser som kan unntas etter EØS-avtalen
artikkel 123.
§ 4 Rettighetshavere
Rettighetshavere etter loven er bare virksomheter som er
opprettet i samsvar med lovgivningen i en EØS-stat og som
har sitt sete, hovedadministrasjon eller hovedforetak i en slik
stat. Det samme gjelder virksomheter som er gitt slike rettigheter
etter WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale
avtaler som Norge er forpliktet til å følge.
§ 5 Grunnleggende krav
Oppdragsgiver skal opptre i samsvar med god forretningsskikk,
sikre høy forretningsetisk standard i den interne saksbehandling
og sikre at det ikke finner sted forskjellsbehandling mellom leverandører.
En anskaffelse skal så langt det er mulig være
basert på konkurranse.
Oppdragsgiver skal sikre at hensynet til forutberegnelighet,
gjennomsiktighet og etterprøvbarhet ivaretas gjennom anskaffelsesprosessen.
Utvelgelse av kvalifiserte anbydere og tildeling av kontrakter
skal skje på grunnlag av objektive og ikke-diskriminerende
kriterier.
Oppdragsgiver skal ikke
a. diskriminere
mellom leverandører på grunnlag av nasjonalitet,
b. bruke standarder og tekniske spesifikasjoner som et
virkemiddel for å hindre konkurranse, eller
c. dele opp en planlagt anskaffelse i den hensikt å unngå at
bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov kommer til anvendelse.
§ 6 Ressurs- og miljøbevisste
anskaffelser
Statlige organer og rettssubjekter som nevnt § 2 første
ledd bokstav b som er kontrollert av statlige organer skal under
planleggingen av den enkelte anskaffelse ta hensyn til livssykluskostnader
og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen.
§ 7 Søksmål
Søksmål om overtredelse av denne lov
eller forskrifter gitt i medhold av loven, reises for herreds- eller
byretten uten forliksmegling.
Inntil kontrakt er inngått, kan retten sette til
side beslutninger som er truffet under en anskaffelsesprosedyre
når beslutningen er i strid med bestemmelser i denne lov
eller forskrifter gitt i medhold av loven. Dette gjelder likevel
ikke for beslutninger som er truffet under anskaffelsesprosedyrer
innenfor sektorene vannforsyning, energi, transport og telekommunikasjon.
§ 8 Beslutning om midlertidig forføyning
og mulkt
Mot overtredelser av denne lov eller forskrift gitt i medhold
av loven kan det ikke besluttes midlertidig forføyning
etter at kontrakt er inngått.
Ved begjæring om midlertidig forføyning
mot overtredelser under anskaffelsesprosedyrer innenfor sektorene
vannforsyning, energi, transport og telekommunikasjon kan det heller
ikke før kontrakt er inngått, besluttes midlertidige
forføyninger som nevnt i tvangsfullbyrdelsesloven § 15-8
første ledd. Dersom det er sannsynlig at bestemmelser i
denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven vil bli eller
allerede er overtrådt, skal retten i stedet fastsette en
mulkt som saksøkte skal betale til statskassen dersom overtredelsen
ikke bringes til opphør eller forhindres og kontrakt blir
inngått. Mulkten skal være så stor at
den er egnet til å hindre at saksøkte begår
eller opprettholder overtredelsen. Saksøkte plikter bare å betale
mulkten dersom det ved dom blir fastslått at vilkårene
for betaling av mulkten er oppfylt.
§ 9 Underretningsplikt for domstolene
Retten skal underrette departementet om saker som idømmes
etter § 7 samt forføyninger og ileggelse av mulkt
etter § 8. Ved ileggelse av mulkt etter § 8 skal
retten også underrette skattefogden som inndriver mulkten.
§ 10 Erstatning
Ved brudd på denne lov eller forskrifter gitt
i medhold av loven, har saksøker krav på erstatning
for det tap han har lidt som følge av bruddet.
§ 11 Forskrifter og enkeltvedtak
Kongen kan ved forskrift gi bestemmelser til utfylling
og gjennomføring av loven. Kongen kan gi oppdragsgivere
de pålegg som er nødvendige for å sikre
oppfyllelse av denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven.
Overfor andre oppdragsgivere enn statlige organer og rettssubjekter
som nevnt § 2 første ledd bokstav b som er kontrollert
av statlig myndighet, kan det likevel bare gis pålegg som
er nødvendig for å oppfylle Norges forpliktelser
overfor fremmede stater eller internasjonale organisasjoner om offentlige
anskaffelser.
Kongen kan ved forskrift gi bestemmelser om tvungent verneting
for søksmål som nevnt i § 7 og for begjæringer
om midlertidige forføyninger som nevnt i § 8.
§ 12 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme
tid oppheves lov av 27. november 1992 nr. 116 om offentlige
anskaffelser m.v.
Jorunn Ringstad, |
Olav Gunnar Ballo, |
president. |
sekretær. |