År 2002 den 7. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
1. I lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker skal § 1
første ledd nytt annet punktum lyde:
Mottak av midler som nevnt i
lov om e-pengeforetak § 1-1 annet ledd nr. 2 utgjør
ikke innskudd dersom de mottatte beløp umiddelbart byttes
mot elektroniske penger utstedt av et e-pengeforetak.
2. I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nytt
nr. 7 skal lyde:
§ 2-1 annet ledd nr. 5, 6 og nytt nr. 7
skal lyde:
5. foretak hvis hovedvirksomhet er omfattet av punktene
2-12 og 14 i vedlegg I til europaparlaments- og rådsdirektiv
2000/12/EF (vedlegg IX pkt. 14 til EØS-avtalen)
om adgang til å starte og utøve virksomhet som
kredittinstitusjon,
6. institusjon som omfattes av lov 10. juni 1988 nr. 39
om forsikringsvirksomhet, og
7. e-pengeforetak.
3. I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 2a-1 første ledd nr.
5 og nytt nr. 6 skal lyde:
Nåværende nr. 6 blir nytt nr. 7.
§ 2a-1 annet ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift bestemme at bestemmelsen
i dette kapittel skal gjelde for andre ansatte som arbeider med
forvaltningen av offentlige midler og ansatte i offentlige institusjoner
som driver finansieringsvirksomhet, enn de som er nevnt i første ledd
nr. 7.
§ 2a-3 første ledd første
punktum skal lyde:
Ansatte i foretak som nevnt i § 2a-1 første
ledd nr. 2 til 7 kan ikke ved handel for egen
regning benytte verdipapirforetak som regelmessig yter investeringstjenester
av vesentlig omfang overfor arbeidsgiverforetaket.
§ 1-1 Anvendelsesområde
Loven gjelder foretak som utsteder betalingsmidler i form
av elektroniske penger (e-pengeforetak), med unntak av banker og
andre kredittinstitusjoner.
Med elektroniske penger menes en pengeverdi representert
ved en fordring på utstederen som
1. er lagret på et elektronisk medium,
2. er utstedt etter mottak av midler, og
3. er anerkjent som betalingsmiddel av andre foretak enn
utstederen.
§ 1-6 om innløsningsrett og § 1-8
om opplysningsplikt gjelder også for banker og andre kredittinstitusjoner.
§ 1-2 Unntak fra lovens bestemmelser
Departementet kan ved forskrift eller enkeltvedtak unnta
et e-pengeforetak fra enkelte eller samtlige bestemmelser i loven
her dersom det maksimalt kan lagres et beløp i norske kroner
som tilsvarer 150 euro på det elektroniske medium og dessuten
minst en av følgende betingelser er oppfylt:
1. samlet gjeld knyttet til utestående elektroniske penger
skal vanligvis ikke overstige et beløp i norske kroner
som tilsvarer 5 millioner euro og skal aldri overstige et beløp
i norske kroner som tilsvarer 6 millioner euro,
2. de elektroniske pengene er bare godtatt som betalingsmiddel
av foretak i samme konsern som e-pengeforetaket (inkludert utenlandske
morselskap),
3. de elektroniske pengene er bare godtatt som betalingsmiddel
av et begrenset antall foretak som klart skiller seg ut ved deres
beliggenhet i de samme lokaler eller innenfor et annet begrenset
lokalt område eller ved deres nære finansielle
eller forretningsmessige forbindelse til e-pengeforetaket.
Et e-pengeforetak som departementet etter første ledd
har unntatt fra enkelte eller samtlige bestemmelser i loven, skal
hvert år framlegge årsberetning eller annen redegjørelse
for sin virksomhet for Kredittilsynet. Redegjørelsen skal
inneholde opplysninger om størrelsen av den samlede gjeld
knyttet til elektroniske penger. Redegjørelsen skal være
mottatt av Kredittilsynet senest 1. august det påfølgende år.
§ 1-3 Virksomhetsbegrensning
E-pengeforetak kan bare drive virksomhet som består
i å utstede elektroniske penger og virksomhet som går
ut på
1. å yte nært tilknyttede finansielle
og ikke-finansielle tjenester, som forvaltning av elektroniske penger
gjennom utføring av driftsmessige og andre oppgaver knyttet
til utstedelsen, samt utstedelse og forvaltning av andre betalingsmidler,
med unntak av enhver form for yting av kreditt, og
2. å lagre data knyttet til utstedelse av elektroniske penger
på den elektroniske innretningen på vegne av andre
foretak eller offentlige institusjoner.
§ 1-4 Sunn og forsvarlig drift
E-pengeforetak skal ha sunne og forsvarlige framgangsmåter
for ledelse, forvaltning og regnskapsførsel, og hensiktsmessige
internkontrollordninger. Disse skal være avpasset etter
de risikoer e-pengeforetakere er utsatt for, herunder tekniske risikoer
og risikoer knyttet til framgangsmåtene, samt risikoer
i forbindelse med virksomhet som utøves i samarbeid med
foretak som utfører driftsmessige eller andre oppgaver
knyttet til e-pengeforetakenes virksomhet.
§ 1-5 Eierandeler i andre foretak
E-pengeforetak kan ikke ha noen eierandeler i andre foretak
med mindre hovedvirksomheten i det andre foretaket er å utføre
driftsmessige eller andre oppgaver i forbindelse med elektroniske
penger som utstedes eller distribueres av pengeforetaket.
§ 1-6 Innløsningsrett
Ihendehaveren av elektroniske penger kan i gyldighetsperioden
kreve at e-pengeforetaket innløser elektroniske penger
til pålydende verdi i mynter og sedler eller ved overførsel
til en konto uten andre kostnader enn de som er strengt nødvendige
for å utføre denne transaksjonen. Gyldighetsperiodens
lengde kan avtales mellom partene.
Elektroniske penger som er utstedt med en høyere verdi
enn de mottatte midler, skal innløses til den verdi som
tilsvarer mottatte midler for gjenværende verdi.
Avtalen mellom utsteder og ihendehaver skal klart angi
vilkårene for innløsning. I avtalen kan det fastsettes
et minstebeløp for innløsning som ikke kan overstige
50 kroner.
§ 1-7 Selskapsform
Et e-pengeforetak skal være aksjeselskap eller
allmennaksjeselskap.
§ 1-8 Opplysningsplikt
E-pengeforetaket skal opplyse sine kunder om at verdien
av de elektroniske pengene utstedt av e-pengeforetaket ikke er å regne
som bankinnskudd og heller ikke er omfattet av bankenes kollektive
innskuddsordninger i bankenes sikringsfond.
§ 2-1 Tillatelse
Et e-pengeforetak kan ikke drive virksomhet uten tillatelse
av departementet. Som vilkår for tillatelsen kan det fastsettes
at e-pengeforetaket ikke kan utstede elektroniske penger med en
enkeltverdi eller en samlet verdi som overstiger nærmere
angitte beløp.
Søknad om tillatelse skal inneholde de opplysninger
som må anses å være av betydning for
behandling av søknaden. Det skal opplyses om alle personer
og foretak som har eller vil få en betydelig eierandel
i foretaket. Søker skal legge ved vedtekter eller vedtektsutkast
og en driftsplan for foretakets tre første driftsår.
Driftsplanen skal inneholde:
1. en oversikt over driftsopplegg og rutiner for
de forretninger og tjenester som foretaket vil tilby,
2. opplysninger om foretakets kapitalforhold,
3. budsjetter for etablerings- og administrasjonskostnader,
4. budsjetter med resultatregnskap, balanseregnskap og kontantstrømoppstilling
for hvert av de tre første driftsår,
5. prognose for finansiell stilling i hvert av de tre første år,
og
6. målverdien etter seks måneder av foretakets
gjeld knyttet til utestående elektroniske penger.
Tillatelse skal nektes dersom vilkårene etter
denne lov ikke er oppfylt eller dersom:
1. selskapet ikke har sitt hovedkontor her i riket,
2. det ikke er minst to personer som faktisk bestemmer hovedlinjene
for virksomheten,
3. daglig leder eller annen person som faktisk leder virksomheten,
eller styremedlemmene
a) ikke kan antas å ha den nødvendige
erfaring til å utøve stillingen eller vervet,
b) er dømt for et straffbart forhold, og det utviste
forholdet gir grunn til å anta at vedkommende ikke vil
kunne ivareta stillingen eller vervet på forsvarlig måte,
eller
c) i stilling eller ved utøvelsen av andre verv
har utvist en slik atferd at det er grunn til å anta at
vedkommende ikke vil kunne ivareta stillingen eller vervet på forsvarlig
måte,
4. aksjeeiere med betydelig eierandel ikke kan antas å være
skikket til å sikre en sunn og forsvarlig ledelse av foretaket,
5. det finnes en nær tilknytning mellom e-pengeforetaket
og andre personer eller foretak og tilknytningen vil hindre forsvarlig
tilsyn av e-pengeforetaket,
6. forsvarlig tilsyn av e-pengeforetaket vil bli hindret fordi
en eller flere personer eller foretak som e-pengeforetaket har nær
tilknytning til er underlagt lovgivningen i et land utenfor EØS-området
eller fordi det er vanskelig å håndheve denne
lovgivningen,
7. e-pengeforetaket ikke har gitt de opplysninger som har
blitt krevet for å sikre at vilkårene for å få tillatelse
er oppfylt.
Med nær tilknytning menes i første punktum
nr. 5 og 6 slik tilknytning som er definert i direktiv 2000/12/EF
artikkel 1 nr. 26.
Avgjørelse av søknad om tillatelse etter
første ledd skal meddeles søkeren innen seks måneder
etter at søknaden er mottatt. Dersom søknaden
ikke inneholder de opplysninger som er nødvendige for å avgjøre
om tillatelse skal gis, regnes fristen fra det tidspunkt slike opplysninger
ble mottatt.
§ 2-2 Godkjenning av vedtekter
Vedtektene skal godkjennes av Kredittilsynet og kan ikke
endres uten godkjenning av Kredittilsynet.
§ 2-3 Utenlandske e-pengeforetak - foretak
omfattet av gjensidig anerkjennelse
Et utenlandsk e-pengeforetak som har tillatelse i en annen
EØS-stat, kan gjennom en filial starte virksomhet her i
riket som består i utstedelse av elektroniske penger, to
måneder etter at Kredittilsynet har mottatt følgende
opplysninger fra tilsynsmyndigheten i hjemlandet:
1. en virksomhetsplan som blant annet skal angi opplysninger
om filialens oppbygning,
2. en erklæring om at e-pengeforetaket har tillatelse i
hjemlandet og er omfattet av ordningen for gjensidig anerkjennelse
i direktiv 2000/46/EF (e-pengedirektivet) og direktiv
2000/12/EF (bankdirektivet),
3. filialens adresse,
4. navn på de ansvarlige personer i filialens ledelse, og
5. størrelsen på den ansvarlige kapitalen
og oppfyllelsen av solvenskravet i § 4-2.
Kredittilsynet kan innen fristen i første ledd
fastsette at filialen her i riket ikke kan utstede elektroniske penger
med en verdi som overstiger et nærmere angitt beløp.
Ved avgjørelsen skal det tas hensyn til tilsvarende begrensninger
som utstederen av elektroniske penger måtte være
underlagt i hjemlandet.
Endringer i forhold som nevnt i første ledd nr.
1, 3 eller 4 skal meldes av foretaket til tilsynsmyndighetene i
hjemlandet og til Kredittilsynet. Endringene kan ikke settes i verk
før en måned etter at slik melding er sendt.
Et utenlandsk e-pengeforetak som har tillatelse i en annen
EØS-stat, kan yte tjenester her i riket som består
i utstedelse av elektroniske penger fra et etablert forretningssted
i en annen EØS-stat (grensekryssende tjenesteyting) når
Kredittilsynet har mottatt en erklæring fra tilsynsmyndigheten
i hjemlandet om at e-pengeforetaket har tillatelse i hjemlandet
og er omfattet av ordningen for gjensidig anerkjennelse, jf. EØS-reglene
som svarer til direktiv 2000/46/EF artikkel 8
nr. 2.
Kredittilsynet kan gi tillatelse til at et e-pengeforetak
som har rett til å utstede elektroniske penger her i riket
etter denne paragraf, driver annen virksomhet her i riket i samsvar
med § 1-3, dersom foretaket har tillatelse til å drive
slik virksomhet i hjemlandet.
§ 2-4 Andre utenlandske e-pengeforetak
Departementet kan gi andre utenlandske e-pengeforetak enn
slike foretak som er nevnt i § 2-3, tillatelse til å drive
virksomhet i Norge gjennom filial. Denne lovens § 2-1 første
ledd annet punktum, annet, tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende
for en slik tillatelse. Tillatelse kan bare gis e-pengeforetak som
har tillatelse i sitt hjemland til å drive tilsvarende
virksomhet, og som er underlagt betryggende tilsyn der. Tillatelsen gjelder
bare adgang til å utstede elektroniske penger med mindre
departementet gir særskilt tillatelse til å drive
annen virksomhet i samsvar med § 1-3. Departementet kan
sette vilkår for tillatelsen. Før et utenlandsk
e-pengeforetak starter sin virksomhet i Norge gjennom filial, skal
det være etablert et tilfredsstillende samarbeid om tilsyn
mellom tilsynsmyndighetene i finansinstitusjonens hjemland og Kredittilsynet.
Bestemmelsene gitt i og i medhold av loven her gjelder
for en filial av et utenlandsk e-pengeforetak med tillatelse etter
første ledd, med de avvik som filialforholdet gjør
nødvendig.
§ 2-5 Virksomhet i utlandet
Et e-pengeforetak som har til hensikt å etablere
en filial i et annet land, skal gi melding om dette til Kredittilsynet
med følgende opplysninger om filialen:
1. i hvilken stat e-pengeforetaket har til hensikt å etablere
filial,
2. en virksomhetsplan som blant annet skal angi hvilken
virksomhet som skal drives gjennom filialen, og filialens organisatoriske
oppbygging,
3. filialens navn og adresse samt navn på de ansvarlige
personer i filialens ledelse, og
4. opplysninger om størrelsen på foretakets
ansvarlige kapital og oppfyllelsen av solvenskravet i § 4-2.
Ved etablering av en filial i et annet EØS-land
skal Kredittilsynet oversende opplysningene nevnt i første ledd
til tilsynsmyndigheten i filialstaten og underrette foretaket om
dette innen tre måneder etter at Kredittilsynet har mottatt
meldingen med alle opplysningene nevnt i første ledd. Kredittilsynet
skal samtidig oversende en bekreftelse på at foretaket
har tillatelse til å drive virksomhet som består
i utstedelse av elektroniske penger.
Et e-pengeforetak som utsteder elektroniske penger med
en høyere verdi enn de mottatte midler, har ikke adgang
til å drive grensekryssende tjenesteyting eller tilby sine
tjenester gjennom filial i annen EØS-stat gjennom ordningen
med gjensidig anerkjennelse av tillatelser innen EØS.
Kredittilsynet kan treffe enkeltvedtak innen fristen angitt
i annet ledd om ikke å oversende opplysningene nevnt i
første og annet ledd dersom det er grunn til å tvile
på at den administrative struktur eller finansielle situasjon
til e-pengeforetaket er god nok tatt i betraktning den virksomhet
som er planlagt.
E-pengeforetaket har plikt til å gi melding til
Kredittilsynet og tilsynsmyndigheten i vertsstaten innen EØS
om enhver endring i forhold som er opplyst etter bestemmelsene i
første ledd nr. 2 og 3. Meldingen skal gis minst en måned
før endringen foretas.
Et e-pengeforetak som har til hensikt å yte tjenester
i en annen EØS-stat som består i utstedelse av
elektroniske penger fra et etablert forretningssted her i riket
(grensekryssende tjenesteyting), skal gi melding om dette til Kredittilsynet
med opplysninger om i hvilken stat kredittinstitusjonen har til
hensikt å yte tjenester og om den virksomhet foretaket
har til hensikt å utøve. Kredittilsynet skal innen
en måned etter at meldingen er mottatt, oversende denne
til tilsynsmyndigheten i det landet meldingen gjelder.
§ 3-1 Godkjenning av erverv av betydelig
eierandel
Erverv av en betydelig eierandel i et e-pengeforetak kan
bare gjennomføres etter at den som har til hensikt å erverve
eierandelen, på forhånd har sendt melding om dette
til Kredittilsynet med opplysning om størrelsen på den
påtenkte eierandelen. Melding til Kredittilsynet skal også foreligge
før en betydelig eierandel økes slik at vedkommendes
andel av aksjekapitalen eller stemmene når opp til eller
overstiger 20 prosent, 33 prosent eller 50 prosent eller som medfører
at e-pengeforetaket blir et datterselskap.
Med betydelig eierandel menes en direkte eller indirekte
faktisk eierandel som utgjør minst 10 prosent av aksjekapitalen
eller stemmene i et foretak som utsteder elektroniske penger, eller
som gjør det mulig å utøve betydelig
innflytelse på ledelsen av e-pengeforetaket. Stemmerett
som kan utøves av nærstående som nevnt
i lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 1-4, skal
regnes med her og i forhold til prosentangivelsene nevnt i første
ledd.
Kredittilsynet skal innen tre måneder fra den
dag melding som nevnt i første ledd er mottatt, nekte slikt erverv
dersom vedkommende aksjeeier ikke anses egnet til å sikre
en sunn og forsvarlig forvaltning av e-pengeforetaket.
Kredittilsynet skal sette frister for gjennomføring av
erverv etter første ledd.
Ved avhendelse av en eierandel som medfører at eierandelens
størrelse kommer under grensene som nevnt i første
ledd, skal det på forhånd gis melding til Kredittilsynet.
Når et e-pengeforetak får kjennskap til
erverv eller avhendelse av aksjer som nevnt i første og
femte ledd, skal foretaket straks gi Kredittilsynet melding om dette.
Et e-pengeforetak skal senest i februar måned
gi Kredittilsynet melding om navnene på de aksjeeierne som
ved utgangen av foregående år eide en betydelig andel
i foretaket og om størrelsen på disse andelene.
Kredittilsynet kan fastsette nærmere regler om melding
etter sjette og syvende ledd og om melding for å sikre
at vilkårene i § 2-1 tredje ledd nr. 5 og 6 til enhver
tid er oppfylt.
§ 3-2 Opphevelse av stemmerett
Dersom en aksjeeier med en betydelig eierandel ikke anses
egnet til å sikre en sunn og forsvarlig forvaltning av
foretaket, eller en aksjeeier ikke har gitt melding til Kredittilsynet
etter § 3-1 første ledd eller erverver aksjer
i strid med Kredittilsynets vedtak etter § 3-1 tredje ledd,
kan Kredittilsynet gi pålegg om at stemmerettighetene knyttet
til aksjene ikke kan utøves.
§ 4-1 Startkapital
Et e-pengeforetak skal ha en startkapital i norske kroner
som minst tilsvarer en million euro. Startkapitalen skal bestå av
egenkapital.
§ 4-2 Solvenskrav
E-pengeforetak skal til enhver tid ha en ansvarlig kapital
som minst utgjør det høyeste av følgende
beløp:
1. et beløp i norske kroner som minst tilsvarer
startkapitalen,
2. to prosent av e-pengeforetakets gjeld knyttet til utestående
elektroniske penger, eller
3. to prosent av gjennomsnittsverdien for de siste seks
måneder av e-pengeforetakets gjeld knyttet til utestående
elektroniske penger.
Departementet fastsetter forskrift om beregning av den
ansvarlige kapitalen og om oppfyllelse av solvenskravet i første
ledd.
§ 4-3 Anvendelse av banksikringsloven
Lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger for banker
og offentlig administrasjon m.v. av finansinstitusjoner kapittel
3 om betalings- og soliditetsvansker gjelder tilsvarende for e-pengeforetak, med
unntak av bestemmelsene i § 3-4, § 3-5 annet og tredje
ledd og § 3-6.
§ 5-1 Krav til plasseringen av midler
Et e-pengeforetak skal ha investeringer for et beløp
som minst svarer til foretakets gjeld knyttet til utestående
elektroniske penger. Disse investeringene skal plasseres i tilstrekkelig
likvide eiendeler.
Departementet fastsetter forskrift om plassering av midler
som nevnt i første ledd og bruk av derivater.
§ 5-2 Tiltak for å komme i samsvar
med plasseringsreglene
Dersom verdien av investeringene etter § 5-1 ikke oppfyller
kravene etter den nevnte bestemmelsen, skal Kredittilsynet påse
at e-pengeforetaket treffer passende tiltak for raskt å rette
opp dette forholdet og om nødvendig gi pålegg
om dette. Kredittilsynet kan i disse tilfellene tillate at foretaket
midlertidig dekker gjeld knyttet til utestående elektroniske
penger ved hjelp av andre eiendeler enn de investeringene kan plasseres
i etter § 5-1 første ledd. Plasseringer i slike eiendeler
kan ikke overstige det laveste av følgende beløp:
1. fem prosent av gjelden knyttet til utestående
elektroniske penger, eller
2. foretakets ansvarlige kapital.
§ 5-3 Tillitsmenns og ansattes handel for
egen
regning
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med
finansielle instrumenter gjelder lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel §§ 2a-1
til 2a-7.
§ 6-1 Tilbakekall av tillatelse
Kredittilsynet kan kalle tilbake tillatelsen til et e-pengeforetak
dersom:
1. tillatelsen ikke er tatt i bruk innen tolv måneder,
2. foretaket ikke har drevet virksomhet som består
i utstedelse av elektroniske penger i mer enn seks måneder,
3. foretaket gjør seg skyldig i grov eller gjentatt overtredelse
av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, eller
4. vilkårene i § 2-1 eller vilkår
satt for tillatelsen ikke lenger er oppfylt.
Kredittilsynet skal kalle tilbake tillatelsen til et e-pengeforetak
dersom foretaket ikke oppfyller solvenskravet i § 4-2 og
de tiltak foretaket setter i verk i medhold av § 4-3 ikke
bringer kapitalsituasjonen i samsvar med solvenskravet innen en
frist Kredittilsynet har fastsatt.
§ 6-2 Avvikling etter at tillatelsen er
kalt tilbake
Når tillatelsen til et e-pengeforetak er kalt
tilbake, skal virksomheten straks avvikles etter bestemmelsene i § 7-2.
§ 7-1 Tillatelse til å overta virksomheten
til et
e-pengeforetak
En bank eller annen kredittinstitusjon eller et e-pengeforetak
kan med tillatelse fra departementet ved fusjon eller på annen
måte overta virksomheten til et e-pengeforetak.
§ 7-2 Avvikling
E-pengeforetak skal gi melding til Kredittilsynet før
virksomheten avvikles etter reglene i konkursloven og dekningsloven,
etter beslutning i generalforsamlingen om å oppløse
selskapet eller ved overdragelse etter § 7-1. Dersom avviklingen
skjer på annen måte, skal avviklingens form, innhold
og gjennomføring godkjennes av Kredittilsynet. Det kan
ikke startes ny virksomhet i selskapet før avviklingen
er avsluttet.
§ 8-1 Tilsyn
Kredittilsynet fører tilsyn med e-pengeforetak.
§ 8-2 Taushetsplikt
Tillits- og tjenestemenn i og revisorer for e-pengeforetak
har taushetsplikt overfor uvedkommende om det som de i stillingen
får kjennskap til om foretakets eller kunders forhold hvis
de ikke etter lov har plikt til å gi slike opplysninger.
§ 8-3 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lovs §§ 1-1,
1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 1-8, 2-1, 2-2, 2-5, 3-1, 4-2, 5-1, 6-2,
7-1, 7-2, 8-2 eller bestemmelser gitt med hjemmel i loven eller
medvirker til dette, straffes med bøter, dersom forholdet
ikke går inn under noen strengere straffebestemmelse.
§ 9-1 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 9-2 Overgangsregler
Foretak hjemmehørende her i riket som ved lovens
ikrafttredelse lovlig driver virksomhet som består i å utstede
elektroniske penger, anses for å ha tillatelse etter § 2-1.
Et e-pengeforetak som nevnt i første ledd, skal
senest to måneder etter at loven har trådt i kraft
legge fram for Kredittilsynet en plan enten for hvordan kravene
i loven skal oppfylles innen seks måneder etter at loven
har trådt i kraft eller for avvikling av virksomheten innen
fristen. Foretaket skal gi Kredittilsynet alle opplysninger som
er nødvendige for å kunne vurdere om foretaket
oppfyller kravene i loven.
§ 9-3 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende
endringer i andre lover:
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |