År 2003 den 23. januar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 2-4 skal lyde:
§ 2-4. Fylkeskommunens og det regionale helseforetakets
ansvar.
Fylkeskommunen er ansvarlig for at de oppgaver som den
er pålagt etter §§ 7-1, 7-2,7-3
og 7-4 blir utført.
Regionalt helseforetak er ansvarlig for at de
oppgaver det er pålagt etter § 7-1a blir utført.
Regionalt helseforetak er ansvarlig for at de oppgaver
som statens spesialisthelsetjeneste er pålagt etter kapittel
6A blir utført.
§ 2-3 gjelder tilsvarende for fylkeskommunen.
§ 6-1 annet og tredje ledd skal lyde:
Når det er behov for det og klienten ønsker
det, skal sosialtjenesten bistå med å etablere et
behandlingsopplegg. Dette opplegget kan blant annet omfatte oppnevning
av støttekontakt, etablering av støtteopplegg
på arbeidsplassen og kontakt med primærhelsetjeneste,
spesialisthelsetjeneste eller spesialiserte sosiale tjenester og
omsorg i og utenfor institusjon.
Kan behovet for slik institusjonsplass
ikke dekkes, skal sosialtjenesten om nødvendig sørge
for midlertidige tiltak.
§ 6-2 første ledd skal lyde:
Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for
fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak
etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende
uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt
av regionalt helseforetak, jf. § 7-1a, for undersøkelse
og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil
tre måneder.
§ 6-2a første ledd skal lyde:
Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget
samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt
helseforetak, jf. § 7-1a, og holdes tilbake der i
hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er
overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade,
og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig.
Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være
adgang til å ta urinprøver av den gravide under
institusjonsoppholdet.
§ 6-2a tredje ledd første punktum
skal lyde:
Sosialtjenesten skal, i samråd med institusjonen, minst
hver tredje måned vurdere om det fortsatt er grunnlag for
tilbakeholdelse.
§ 6-4 første ledd skal lyde:
I fylkeskommunens plan skal det særskilt fastsettes
hvilke institusjoner som skal kunne ta imot rusmiddelmisbrukere
på grunnlag av samtykke som nevnt i § 6-3.
§ 6-4 annet ledd oppheves.
Nåværende § 6-4 tredje ledd
blir annet ledd.
§ 7-1 første ledd skal lyde:
Fylkeskommunen har ansvaret for etablering og drift av
institusjoner som tilbyr spesialiserte sosiale tjenester
for rusmiddelmisbrukere og døgninstitusjoner for omsorg
for rusmiddelmisbrukere.
Ny § 7-1a skal lyde:
§ 7-1a. Regionalt helseforetaks ansvar.
Regionalt helseforetak skal sørge for
institusjonsplasser som kan ta imot rusmiddelmisbrukere på grunnlag
av vedtak etter §§ 6-2 og 6-2a, herunder peke
ut institusjoner i det enkelte helseforetak som skal kunne ta imot
rusmiddelmisbrukere på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2
og 6-2a.
Regionalt helseforetak kan inngå avtale
med andre regionale helseforetak, fylkeskommuner, private institusjoner
eller med andre tjenesteytere for å dekke behovet for institusjonsplasser
etter første ledd innen helseregionen.
Regionalt helseforetak skal peke ut institusjoner innen
spesialisthelsetjenesten til å kunne ta imot rusmiddelmisbrukere
etter samtykke som nevnt i § 6-3.
Kongen kan gi forskrifter om utforming av institusjoner
som kan ta imot rusmiddelmisbrukere på grunnlag av vedtak
etter §§ 6-2 og 6-2a og samtykke som nevnt i § 6-3.
§ 7-6 tredje ledd oppheves.
Nåværende § 7-6 fjerde ledd
blir tredje ledd.
Ny § 7-6a skal lyde:
§ 7-6a. Utskriving fra institusjon som nevnt
i § 7-1a.
Når utskrivingen bør medføre
tiltak fra sosialtjenestens side, skal sosialtjenesten varsles om
utskrivingen i god tid på forhånd. Utskriving
skal planlegges og forberedes i samarbeid mellom berørte
parter.
§ 7-9 nytt annet ledd skal lyde:
Fylkesmannen skal føre tilsyn med at
institusjoner som er utpekt av regionalt helseforetak til å kunne
ta imot rusmiddelmisbrukere på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2
og 6-2a og samtykke som nevnt i § 6-3, drives i samsvar
med denne loven og forskrifter til loven.
§ 7-9 annet til fjerde ledd blir tredje til
femte ledd.
§ 7-11 fjerde ledd skal lyde:
Det er ikke tillatt
a) å refse en person fysisk,
b) å bruke innelåsing i enerom eller andre
tvangstiltak med mindre det er tillatt ved lov eller forskrifter
som nevnt i femte ledd bokstav a),
c) å føre kontroll med beboernes korrespondanse med
mindre det er tillatt ved forskrifter som nevnt i femte ledd bokstav
c).
§ 7-12 skal lyde:
§ 7-12. Forskrifter om hva som skal regnes som
institusjon/bolig med heldøgns omsorgstjenester etter § 7-1
første ledd.
Kongen kan gi forskrifter om hva som skal regnes som institusjon/bolig
etter § 7-1 første ledd, og
om rett for fylkesmannen til å avgjøre tvilstilfeller.
Kongen kan også gi forskrifter om de tjenester som
skal være knyttet til de institusjonene som er nevnt i § 7-1
første ledd.
§ 7-13 nytt annet ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter om at regionalt helseforetak
skal sørge for plasser for akutt hjelp for rusmiddelmisbrukere
som kan tas inn i institusjon på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2
og 6-2a.
§ 7-14 skal lyde:
§ 7-14. Kvalitetskrav i behandlings- og rehabiliteringstiltak.
Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om krav til kvalitet i behandlings- og rehabiliteringstiltak, herunder
institusjoner som er pekt ut til å kunne ta imot rusmiddelmisbrukere
på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2 og
6-2a og samtykke som nevnt i § 6-3, jf. §§ 6-4
og 7-1a.
§ 8-2 skal lyde:
§ 8-2. Anvendelse av forvaltningsloven på private
institusjoner.
For private institusjoner, boliger med
heldøgns omsorgstjenester som er tatt inn i fylkeskommunens eller
kommunens plan etter §§ 7-4 og 7-5, og
private institusjoner utpekt til å kunne ta imot rusmiddelmisbrukere
på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2 og
6-2a og samtykke som nevnt i § 6-3, jf. § 7-1a,
gjelder forvaltningsloven for klientsaker, med de særregler
som er fastsatt i loven her, jf. § 8-1.
§ 10-2 skal lyde:
§ 10-2. Fylkeskommunens ansvar.
Fylkeskommunen skal yte institusjonstjenester og tilknyttede
tjenester etter denne loven til alle som oppholder seg
i fylket.
Ny § 10-2a skal lyde:
§ 10-2a. Regionalt helseforetaks ansvar.
Regionalt helseforetak skal sørge for
institusjonstjenester til rusmiddelmisbrukere i regionen som er besluttet
tatt inn i institusjon på grunnlag av vedtak etter denne
lovens §§ 6-2 og 6-2a.
§ 11-4 annet og tredje punktum oppheves.
Ny § 11-5a skal lyde:
§ 11-5a. Utgifter til opphold i institusjon
på grunnlag av vedtak i henhold til § 7-1a.
Regionalt helseforetak i den helseregion der rusmiddelmisbrukeren
er bosatt på innleggelsestidspunktet, skal dekke utgiftene
til opphold i institusjon på grunnlag av vedtak i henhold
til § 7-1a. Kongen kan gi forskrifter om oppgjøret.
I lov 15. juni 2001 nr. 93 om helseforetak m.m. (helseforetaksloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2 annet ledd annet punktum skal
lyde:
Regionalt helseforetak legger til rette for spesialisthelsetjenester,
forskning, undervisning og andre tjenester som står i naturlig
sammenheng med dette eller er pålagt i lov.
§ 2 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Helseforetak yter spesialisthelsetjenester, forskning,
undervisning og andre tjenester som står i naturlig sammenheng
med dette eller er pålagt i lov.
Ikraftsettings- og overgangsbestemmelser
1. Loven trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til
forskjellig tid.
2. Kongen kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
3. Fra og med ikraftsetting av denne loven har staten ved
de regionale helseforetakene rett og plikt til å overta
alle fylkeskommunens formuesposisjoner som er knyttet til virksomheter
som yter spesialiserte helsetjenester til rusmiddelmisbrukere. Overtakelsen
skal omfatte alle rettigheter og plikter som er knyttet til virksomhetene.
Lov 6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved oreigning av fast eigedom,
får ikke anvendelse på overtakelsen.
Dersom det åpenbart ikke er naturlig sammenheng mellom
en virksomhet og rettigheter som er knyttet til virksomheten, kan
departementet beslutte at staten ikke har rett eller plikt til å overta slike
rettigheter dersom det er rimelig at fylkeskommunen beholder dem.
4. Fra og med ikraftsetting av denne loven har staten ved
de regionale helseforetakene rett og plikt til å tre inn
i fylkeskommunens avtaler med andre institusjoner om plasser for
inntak av rusmiddelmisbrukere på grunnlag av vedtak etter §§ 6-2
og 6-2a i lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v.
5. Dersom det i forbindelse med overføring til
staten av rettigheter og plikter som nevnt i nr. 3 første
og annet ledd og nr. 4, overføres gjeld eller andre forpliktelser
knyttet til virksomhetene, er det frigjørende for fylkeskommunen.
Kreditor og andre rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen,
eller gjøre gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn
for rettsforholdet.
6. Det skal ikke betales dokumentavgift etter § 6
i lov 12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift, omregistreringsavgift
etter § 1 i lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende
kjøretøy og båter eller rettsgebyr etter §§ 21
og 24 i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr i forbindelse
med statens overtakelse av formuesposisjoner som er en direkte følge
av denne loven.
7. Både staten og vedkommende fylkeskommune kan
kreve at spørsmål som gjelder nærmere
klargjøring og konkretisering av hvilke formuesposisjoner
staten har rett og plikt til å overta fra den enkelte fylkeskommune
etter nr. 3 første og annet ledd, og hvilke avtaler staten
har rett og plikt til å tre inn i etter nr. 4, skal avgjøres
av en nemnd. Nemnda vurderer ikke hvilke konkrete gjeldsforpliktelser
staten har rett og plikt til å tre inn i. Hvilke regionale
helseforetak som skal overta de enkelte formuesposisjoner avgjøres
av departementet.
Nemnda skal ha syv medlemmer. Departementet oppnevner tre medlemmer
og varamedlemmer for disse til nemnda. Kommunenes Sentralforbund oppnevner
tre medlemmer og varamedlemmer for disse til nemnda. I tillegg utpeker
førstelagmannen i Borgarting leder for nemnda og leders
varamedlem. Nemndas leder og leders varamedlem skal ha de egenskaper
som er foreskrevet for dommere, se lov 13. august 1915 nr. 5 om
domstolene (domstolloven) § 53, jf. § 54 annet
ledd.
Nemndas avgjørelse, som treffes ved kjennelse, skal
være begrunnet.
Utgiftene til nemndas virksomhet fastsettes og dekkes av departementet.
Departementet kan gi nærmere regler for nemndas virksomhet.
8. Spørsmål om rettigheter og plikter
etter nr. 3 første og annet ledd og nr. 4, kan ikke bringes
inn for de alminnelige domstoler før muligheten til å få saken
avgjort av nemnd opprettet etter nr. 7 annet ledd, er nyttet.
9. Klage over beslutninger truffet i medhold av denne
loven, gir ikke oppsettende virkning for statens rettigheter og
plikter etter nr. 3 og nr. 4.
10. Fylkeskommunene skal gi staten innsyn i og tilgang til
sine virksomheter i forbindelse med statlig overtakelse av virksomheter
etter bestemmelsene i dette romertallsvedtaket.
11. Det som gjelder for fylkeskommunene etter dette romertallsvedtaket,
gjelder også for Oslo kommune.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |