År 2003 den 11. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1. Selskapets formål
Innovasjon Norge har til formål å fremme
bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling
i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners
næringsmessige muligheter gjennom å bidra til
innovasjon, internasjonalisering og profilering.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde
for Svalbard.
§ 2. Eierforhold
Selskapet eies av staten alene.
§ 3. Partsstilling
Selskapet har selv rettigheter og forpliktelser, er part
i avtaler med private og offentlige myndigheter og har partsstilling
overfor domstol og andre myndigheter.
§ 4. Vedtekter
Selskapet skal ha vedtekter. Vedtektene og endringer i
vedtektene vedtas av foretaksmøtet.
§ 5. Registrering i Foretaksregisteret
Selskapet skal meldes til Foretaksregisteret.
§ 6. Forholdet til annen lovgivning
Forvaltningsloven gjelder ikke for selskapet, heller ikke
når det treffer enkeltvedtak på vegne av staten. Kapitlene
IV-VI i forvaltningsloven gjelder ikke i saker som ansatte i norsk
utenrikstjeneste behandler for selskapet.
Offentlighetsloven gjelder for selskapet. Dokumenter som
gjelder konkrete søknader om finansiering kan
unntas fra offentlighet. Det samme gjelder journalinnførsler
om disse. Unntaket i andre og tredje punktum gjelder ikke positive
avgjørelser.
Lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og
finansinstitusjoner gjelder ikke for selskapet.
Lov 18. juli 1958 nr. 2 om offentlige tjenestetvister (tjenestetvistloven)
og lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. (tjenestemannsloven)
gjelder ikke for ansatte i selskapet.
Selskapet regnes som offentlig organ etter lov 4. desember
1992 nr. 126 om arkiv § 2 bokstav g.
§ 7. Statens innskudd
Statens innskudd ved opprettelsen av selskapet fastsettes
i stiftelsesdokumentet og vedtas av foretaksmøtet. Senere
endringer av innskuddet vedtas av foretaksmøtet.
§ 8. Selskapets finansiering m.m.
Selskapet kan finansiere sin virksomhet ved lån og
tilskudd fra staten, fylkeskommunene og andre offentlige aktører.
Videre kan selskapet ha inntekter fra næringslivet og andre
private aktører. Den aktør som yter lån
eller tilskudd til selskapet, kan fastsette nærmere vilkår
for bruk av midlene.
§ 9. Statens ansvar
Staten er ansvarlig for at selskapets garantiforpliktelser
oppfylles ved forfall.
Ved oppløsning av selskapet plikter staten å skyte inn
midler i selskapet i den utstrekning det er nødvendig for å gi øvrige
fordringshavere dekning.
§ 10. Selskapets virkemidler
For å fremme formål som nevnt i § 1,
kan selskapets midler brukes til:
1. Finansiering, herunder tilskudds-, låne-,
garanti- og egenkapitalordninger
2. Rådgivning og kompetansehevende tiltak
3. Nettverk og infrastruktur
4. Profilering av norsk næringsliv i utlandet
Kongen kan gi nærmere regler om selskapets virkemidler.
For å fremme formålet i § 1
kan Kongen tillegge selskapet å utføre oppgaver
knyttet til forvaltningen av andre statlige nærings-, handels-
og regionalpolitiske virkemidler, og kan i denne forbindelse fastsette nærmere
regler om utøvelsen av slike oppgaver.
§ 11. Organisering på regionalt
nivå
Selskapet skal ha en organisering som er tilpasset ulike
behov i regionene. Selskapet skal samarbeide med fylkeskommunene
og andre aktører på regionalt nivå. Samarbeidet
reguleres nærmere gjennom egne avtaler mellom selskapet
og den enkelte aktør.
§ 12. Organisering i utlandet
Selskapet skal samarbeide med utenrikstjenesten i sin virksomhet
utenfor Norge. Dette samarbeidet reguleres nærmere gjennom
egne avtaler mellom selskapet og Utenriksdepartementet.
§ 13. Selskapet ledelse
Selskapet ledes av et styre og en administrerende direktør.
§ 14. Styrets sammensetning m.m.
Selskapet skal ha et styre på minst seks personer.
Ved behandling av administrative saker suppleres styret
med ytterligere to styremedlemmer som velges av og blant de ansatte.
Styret kan ha varamedlemmer.
Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon
av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende.
Administrerende direktør kan ikke være
medlem av styret.
Styret oppnevnes av foretaksmøtet med unntak av de
ansattes representanter.
Styret skal ha en leder og nestleder som velges av foretaksmøtet.
§ 15. Tjenestetid
Styremedlemmene tjenestegjør i fire år.
Kortere tjenestetid kan fastsettes i spesielle tilfeller. Tjenestetiden
opphører ved utløpet av det ordinære
foretaksmøtet i det år tjenestetiden utløper.
Et styremedlem blir stående inntil nytt styremedlem
blir valgt selv om tjenestetiden er utløpt.
§ 16. Opphør av styreverv
før tjenestetiden er utløpt
Når særlige forhold foreligger, har et
styremedlem rett til å tre tilbake før tjenestetiden
er ute. Ved fratredelse skal det gis rimelig forhåndsvarsel
til departementet. Medlem av styret som er utnevnt av foretaksmøtet
kan til enhver tid fjernes ved beslutning av foretaksmøtet.
Opphører vervet for et styremedlem før
utløpet av tjenestetiden og vararepresentant for ham eller
henne ikke er utnevnt, skal foretaksmøtet velge et nytt
styremedlem for resten av perioden. Valget kan likevel utstå til
neste ordinære foretaksmøte dersom styret er vedtaksført
med de gjenværende medlemmer og vararepresentanter.
§ 17. Styrets myndighet
Forvaltningen av selskapet hører under styret, som
også påser at virksomheten drives i samsvar med reglene
gitt i eller i medhold av loven her og i forskrift gitt i medhold
av loven. Styret har ansvaret for en forsvarlig organisering av
selskapet og skal påse at dets virksomhet, regnskap og
formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll. Styret
skal føre tilsyn med administrerende direktørs
ledelse av virksomheten.
I vedtektene kan det bestemmes at visse saker skal avgjøres
av styret.
§ 18. Styremøter
Styrets leder sørger for at styret holder møte
så ofte som nødvendig. Et medlem av styret eller
administrerende direktør kan kreve at styret sammenkalles. Om
ikke styret for det enkelte tilfelle bestemmer noe annet, har administrerende
direktør rett til å være tilstede og
til å uttale seg på styremøtene.
Styremøtene ledes av lederen, eller i hans eller hennes
fravær, av nestlederen. Er ingen av disse tilstede, velger
styret selv sin møteleder.
Ved styremøtene skal det føres protokoll
som underskrives av samtlige tilstedeværende styremedlemmer.
Dersom styremedlem eller administrerende direktør er uenig
i styrets beslutning, kan de kreve sin oppfatning innført
i protokollen. Protokollen skal snarest, og senest fjorten dager
etter at styremøte er avholdt, sendes departementet.
§ 19. Vedtaksførhet og
flertallskrav
Styret er vedtaksført når mer enn halvdelen
av samtlige styremedlemmer som kan delta i den aktuelle sak er tilstede.
Styret kan likevel ikke treffe beslutninger med mindre alle medlemmer
av styret så vidt mulig er gitt mulighet til å delta
i behandling av saken.
Som styrets beslutning gjelder det som flertallet blant
de møtende har stemt for, eller ved stemmelikhet det som
møtelederen har stemt for. De som stemmer for en beslutning
må likevel alltid utgjøre mer enn 1/3 av
samtlige styremedlemmer som kan delta i den aktuelle sak.
Ved valg og ansettelse anses den valgt eller ansatt som
får flest stemmer. Styret kan på forhånd
bestemme at det skal holdes ny avstemning dersom ingen får flertall
av de avgitte stemmer. Står stemmene likt ved valg av møteleder,
avgjøres valget ved loddtrekning.
§ 20. Administrerende direktør
Selskapet skal ha en administrerende direktør
som tilsettes av styret. Styret fastsetter også administrerende
direktørs lønn. Styret treffer vedtak om å si
opp eller avskjedige administrerende direktør.
§ 21. Administrerende direktørs
myndighet
Administrerende direktør forestår den
daglige ledelse av selskapet, og skal følge de retningslinjer
og pålegg som styret gir. Administrerende direktør
skal sørge for at selskapets regnskap er i samsvar med
lov og forskrifter og at formuesforvaltningen er ordnet på en
betryggende måte.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets
forhold er av uvanlig art eller stor betydning, eller som etter
vedtektene eller annet vedtak av foretaksmøtet hører
under styret. Slike saker kan administrerende direktør
bare avgjøre om styret i enkelte tilfelle har gitt ham
eller henne myndighet til det, eller styrets beslutning ikke kan
avventes uten vesentlig ulempe for foretakets virksomhet. Styret
skal i så fall snarest underrettes om saken.
§ 22. Styret og administrerende
direktørs
representasjonsrett
Styret representerer selskapet utad og tegner dets firma.
Styret kan gi styremedlem eller administrerende direktør
rett til å tegne selskapets firma. Vedtektene kan begrense
styrets myndighet etter forrige punktum og også selv gi
bestemmelser om fullmakt som der nevnt.
Administrerende direktør representerer selskapet utad
i saker som faller innenfor hans eller hennes myndighet etter § 21.
§ 23. Overskridelser av representasjonsretten
Har noen som representerer selskapet utad ved handling
på vegne av selskapet overskredet sin myndighet, er handlingen
ikke bindende for selskapet dersom medkontrahenten innså eller
burde innse at myndigheten er overskredet og det derfor ville stride
mot redelighet å gjøre rett etter handlingen gjeldende.
§ 24. Etiske retningslinjer
Selskapet skal ha egne etiske retningslinjer som omhandler
selskapet som sådan og de ansattes virke på vegne
av selskapet.
§ 25. Habilitet
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet må ikke
delta i behandling eller avgjørelser av spørsmål
som har slik betydning for vedkommende selv eller nærstående
at han eller hun må anses for å ha en fremtredende
personlig eller økonomisk særinteresse i saken.
Han eller hun må heller ikke ta del i behandling eller
avgjørelser av noe spørsmål som har fremtredende økonomisk
særinteresse for selskap, forening eller annen offentlig
eller privat institusjon han eller hun er knyttet til. Likeså må den
som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet ikke delta i behandling
eller avgjørelse av spørsmål når
det foreligger andre særegne forhold som er egnet til å svekke
tilliten til vedkommendes upartiskhet.
§ 26. Forbud mot å motta
gaver m.m.
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet må ikke
for seg eller andre motta gaver, provisjoner, tjenester eller andre
ytelser fra andre enn selskapet som er egnet til, eller av giveren
ment, å påvirke deres handlinger for selskapet.
Gaver, tjenester eller andre ytelser som nevnt i første
ledd må heller ikke mottas av vedkommendes ektefelle, person
som vedkommende lever sammen med, noen som er beslektet eller besvogret
med dem i rett opp- eller nedstigende linje, eller av selskap hvor noen
person som nevnt i første ledd har en fremtredende interesse.
Gaver som nevnt i første ledd kan verken mottas
i den tiden ansettelsen eller tillitsvervet eksisterer eller etterpå.
Den som har mottatt ytelse i strid med forbudet i paragrafen
her, plikter å betale et beløp som tilsvarer det
som urettmessig er mottatt. Overtredelse kan videre medføre
ordensstraff eller avskjed.
§ 27. Taushetsplikt
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet har
taushetsplikt om det han eller hun i stillings medfør får
kjennskap til om andres forretningsmessige eller private forhold
med mindre han eller hun etter lov har plikt til å gi opplysningene.
Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret eller noen som
har fullmakt fra styret gir på vegne av selskapet til finansinstitusjoner
og fagdepartementet. Taushetsplikten skal heller ikke være
til hinder for utveksling av informasjon (samordning) som forutsatt
i lov om Oppgaveregisteret. Taushetsplikten etter første
ledd er ikke til hinder for at opplysninger, etter skriftlig samtykke
fra den opplysningene gjelder, kan utleveres til utenforstående.
§ 28. Allment om foretaksmøtets
myndighet og
sammensetning
Departementet utøver den øverste myndighet
i selskapet i foretaksmøtet. Departementets myndighet i
selskapet kan ikke utøves utenom i foretaksmøtet.
Selskapets styre, administrerende direktør og
revisor har rett til å være tilstede og til å uttale
seg i foretaksmøtet. Administrerende direktør
og styrets leder har plikt til å være tilstede
med mindre dette er åpenbart unødvendig eller
det foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal det utpekes
en stedfortreder. Foretakets revisor har plikt til å være
tilstede i den grad de saker som skal behandles er av slik art at
revisors nærvær er ønskelig.
§ 29. Ordinært foretaksmøte
Ordinært foretaksmøte avholdes innen
seks måneder etter regnskapsårets slutt.
På det ordinære foretaksmøtet
skal følgende spørsmål behandles og avgjøres:
1. Godkjennelse av årsregnskapet og årsberetningen, herunder
anvendelse av årsoverskudd eller dekning av årsunderskudd.
2. Andre saker som etter lov eller vedtekter hører
under foretaksmøtet.
§ 30. Ekstraordinært foretaksmøte
Ekstraordinært foretaksmøte avholdes
når departementet, styret eller revisor finner det nødvendig.
§ 31. Innkalling til foretaksmøte
Departementet innkaller til foretaksmøte og bestemmer
innkallingsmåten. Innkallingen til ordinært foretaksmøte
skal foretas skriftlig senest to uker før møtet,
og skal være vedlagt årsregnskap, årsberetning og
revisors beretning. Innkallingen til ekstraordinært foretaksmøte
skal foretas senest en uke før møtet, om ikke
kortere varsel i et særlig tilfelle er påtrengende nødvendig.
Til møtet innkalles de som etter § 28
annet ledd har rett til å være tilstede i foretaksmøtet.
Innkallingen skal bestemt angi de saker som skal behandles
på møtet. Vil vedtektene bli foreslått
endret, skal hovedinnholdet i forslaget gjengis i innkallingen.
Foretaksmøtet kan ikke treffe vedtak i andre saker enn
de som er nevnt i innkallingen med mindre samtlige av de som etter § 28
annet ledd har rett til å være tilstede samtykker
i det.
§ 32. Møteledelse og protokollasjon
Foretaksmøtet ledes av styrets leder.
Møtelederen skal sørge for at det føres
protokoll fra foretaksmøtet. Protokollen skal underskrives
av møtelederen og en annen person som velges blant de tilstedværende.
Er noen av de som etter § 28 annet ledd har rett til å være
tilstede på møtet, uenig i departementets beslutning,
skal deres oppfatning føres inn i protokollen.
§ 33. Regnskap
Selskapet er regnskapspliktig etter regnskapsloven.
§ 34. Revisjon
Selskapet skal ha revisor som velges av foretaksmøtet.
Revisor skal være registrert eller statsautorisert.
§ 35. Gransking
Foretaksmøtet kan, når særlige
grunner tilsier det, beslutte gransking av selskapet eller nærmere
angitte forhold vedrørende forvaltningen av det eller regnskapene.
Den som på vegne av foretaksmøtet forestår
granskingen har rett til å foreta de undersøkelser
i selskapet som finnes nødvendig, og kan i denne forbindelse kreve
nødvendig bistand av selskapet. Den som forestår
granskingen kan av styret, administrerende direktør og
enhver annen ansatt eller tillitsvalgt i selskapet, kreve enhver
opplysning om selskapet forhold som granskingen gjør nødvendig.
Den som på vegne av foretaksmøtet foretar granskingen
har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for revisorer,
jf. revisorloven § 6-1.
§ 36. Riksrevisjonens kontroll
Riksrevisjonen har rett til å kreve de opplysningene
den finner påkrevd for sin kontroll, både fra
selskapet selv og fra den revisor som reviderer årsregnskapet.
Riksrevisjonen kan i den utstrekning den finner det nødvendig,
foreta undersøkelser i selskapet. For øvrig kan
Stortinget fastsette regler om Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen
av statens interesser i selskapet og herunder fastsette hvilke dokumenter m.m.
som skal sendes Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen skal varsles om og ha rett til å være til
stede i foretaksmøtet.
§ 37. Ikrafttredelse
Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
§ 38. Overgangsbestemmelser
Tjenestemannslovens § 13 nr. 2 - 6 om fortrinnsrett
til annen statsstilling og ventelønn, skal fortsatt gjelde
for arbeidstakere i Statens veiledningskontor for oppfinnere som
blir sagt opp av grunn som nevnt i tjenestemannslovens § 13
nr. 1 (a), (b) og (c), og som var omfattet av disse reglene før
omdanningen. Fortrinnsretten til annen statsstilling og retten til
ventelønn etter forrige punktum opphører tre år
etter omdanningstidspunktet.
Øvrige overgangsbestemmelser fastsettes av Kongen.
§ 39. Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. Lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond av
3. juli 1992 nr. 97 oppheves.
Kongen kan bestemme at § 39 pkt. 1 kan settes
i kraft til annen tid enn lovens øvrige bestemmelser.
2. I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) skal § 2-30 nr. (1) bokstav e
nr. 6 lyde:
3. I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel
skal § 2a-1 første ledd nr. 7 lyde:
7. Innovasjon Norge, Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond, Husbanken, Folketrygdfondet, Norges
Bank og Statens Bankinvesteringsfond,
4. I lov 3. juli 2002 nr. 13 om utenrikstjenesten
gjøres følgende endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Spesialutsending er utsending finansiert av statlig etat, utsendt
for særlige formål ved utenriksstasjon for et
bestemt tidsrom.
§ 6 nytt andre ledd skal lyde:
Utsending finansiert av Innovasjon Norge kan tilsettes
som spesialutsending i henhold til § 12.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje
ledd.
§ 7 skal lyde:
Andre utsendinger er utsendinger finansiert av ikke-statlige
etater, knyttet til utenriksstasjon og underlagt vedkommende stasjons
sjef.
§ 12 skal lyde:
Spesialutsendingene tilsettes midlertidig av Utenriksdepartementet og
er underlagt vedkommende stasjons sjef.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |