År 2004 den 14. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 1-7 første ledd skal
lyde:
Ved handel med eller ved virksomhet som i hovedsak er knyttet
til varederivater, gjelder bare følgende bestemmelser i
loven: kapittel 1, kapittel 2, kapittel 6, § 9-2
og § 9-3 annet ledd første punktum, § 9-4
første og tredje ledd og kapitlene 10, 12 og 14.
§ 1-7 annet ledd oppheves.
Gjeldende kapittel 2 oppheves.
Nytt kapittel 2 skal lyde:
Kapittel 2. Generelle atferdsregler
§ 2-1. Anvendelsesområde
Kapittel 2 gjelder for finansielle instrumenter
som er eller søkes notert på norsk børs
eller autorisert markedsplass. § 2-9 gjelder også for
finansielle instrumenter som ikke er eller søkes notert
på norsk børs eller autorisert markedsplass.
§§ 2-3, 2-4 og 2-7 gjelder tilsvarende
for finansielle instrumenter som ikke omfattes av første
ledd så fremt deres verdi avhenger av finansielle instrumenter som
nevnt i første ledd.
§§ 2-3, 2-4, 2-7 og 2-8 gjelder
tilsvarende for handlinger foretatt i Norge i tilknytning til finansielle instrumenter
som er notert på et regulert marked i en annen EØS-stat
eller der det er søkt om slik notering. Med regulert marked
menes marked som definert i direktiv 93/22/EØF
art. 1 nr. 13.
§ 2-2. Definisjon av innsideinformasjon
Med innsideinformasjon menes presise opplysninger
om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre
forhold som er egnet til å påvirke kursen på de
finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter
merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent
i markedet.
Med presise opplysninger, menes opplysninger som
indikerer at en eller flere omstendigheter eller begivenheter har
inntruffet eller med rimelig grunn kan ventes å ville inntreffe
og som er tilstrekkelig spesifikke for å trekke en slutning
om den mulige påvirkningen av disse omstendighetene eller
begivenhetene på kursen til de finansielle instrumentene
eller de tilknyttede finansielle instrumentene.
Med opplysninger som er egnet til å påvirke
kursen til finansielle instrumenter eller tilknyttede finansielle
instrumenter merkbart, menes opplysninger som en fornuftig investor
sannsynligvis vil benytte som en del av grunnlaget for sin investeringsbeslutning.
Med innsideinformasjon om varederivater, menes presise
opplysninger som ikke er offentlig tilgjengelige eller allment kjent
og som direkte eller indirekte angår ett eller flere varederivater
og som deltakere på markedet der varederivatene omsettes
ville forvente å motta i samsvar med det Kredittilsynet
anser som akseptert markedspraksis på det aktuelle markedet.
Med opplysninger som deltakerne ville forvente å motta, menes
opplysninger som normalt gjøres tilgjengelig for deltakere
på markedet eller opplysninger som skal offentliggjøres
som følge av lov, forskrift eller annen regulering, herunder
privatrettslig regulering og praksis på det aktuelle varederivatmarkedet
eller det underliggende varemarked. Departementet kan i forskrift
fastsette nærmere regler om innsideinformasjon i
tilknytning til varederivater og akseptert markedspraksis.
§ 2-3. Misbruk av innsideinformasjon
Tegning, kjøp, salg eller bytte av finansielle
instrumenter eller tilskyndelse til slike disposisjoner, må ikke
direkte eller indirekte foretas for egen eller fremmed regning av
noen som har innsideinformasjon.
Første ledd gjelder bare ved misbruk
av innsideinformasjon nevnt i § 2-2. Første ledd
er ikke til hinder for normal utøvelse av tidligere inngått
opsjons- eller terminkontrakt ved kontraktens utløp.
§ 2-4. Taushetsplikt og tilbørlig
informasjonshåndtering
Den som har innsideinformasjon må ikke
gi slike opplysninger til uvedkommende.
Den som har innsideinformasjon plikter i sin behandling
av slike opplysninger å utvise tilbørlig aktsomhet,
slik at innsideinformasjonen ikke kommer i uvedkommendes besittelse
eller misbrukes. Utsteder av finansielle instrumenter og andre juridiske
personer som regelmessig er i besittelse av innsideinformasjon,
skal ha rutiner for sikker behandling av innsideinformasjon.
§ 2-5. Liste over personer med
tilgang til innsideinformasjon
Utsteder av finansielle instrumenter skal sørge
for at det føres en liste over personer som gis tilgang
til innsideinformasjon. Dersom en person som gis tilgang til innsideinformasjon
er en juridisk person, skal listen omfatte dennes ansatte, tillitsvalgte,
medhjelpere mv. som gis tilgang til informasjonen.
Listen skal oppdateres fortløpende og
inneholde opplysninger om identiteten til personene med tilgang til
innsideinformasjonen, dato og klokkeslett personene fikk tilgang
til slik informasjon, funksjonen til personene, årsaken
til at personene er på listen og dato for nedtegning og
endring av listen. Listen skal oppbevares på betryggende
vis i minst 5 år etter utarbeidelse eller oppdatering,
og oversendes Kredittilsynet på forespørsel.
Utsteder av finansielle instrumenter skal sørge
for at personer som gis tilgang til innsideinformasjon er kjent
med de plikter og ansvar dette innebærer, samt straffeansvaret
som er forbundet med misbruk eller uberettiget distribusjon av slike
opplysninger. Utsteder av finansielle instrumenter skal kunne dokumentere
overfor Kredittilsynet at personer som gis tilgang til innsideinformasjon
er kjent med sine plikter etter første punktum.
§ 2-6. Undersøkelsesplikt
Før styremedlem, ledende ansatt, medlem
av kontrollkomité eller revisor tilknyttet utstederforetaket foretar
eller tilskynder til tegning, kjøp, salg eller bytte av
finansielle instrumenter som er utstedt av foretaket, skal vedkommende
foreta en forsvarlig undersøkelse av om det foreligger
opplysninger som nevnt i § 2-2 om de finansielle instrumentene
eller utstederen av disse i foretaket. Første punktum gjelder
tilsvarende for varamedlem, observatør, styresekretær
og direksjonssekretær til styret i utstederforetaket. Første punktum
gjelder tilsvarende for ledende ansatt og styremedlem i foretak
i samme konsern som normalt kan antas å få tilgang
til innsideinformasjon.
Undersøkelsesplikten gjelder også ved
inngåelse, kjøp, salg eller bytte av opsjons-
eller terminkontrakt eller tilsvarende rettigheter knyttet til finansielle
instrumenter utstedt av foretaket samt ved tilskyndelse til slike
disposisjoner.
§ 2-7. Rådgivningsforbud
Den som har innsideinformasjon skal ikke gi råd om
handel med finansielle instrumenter som innsideinformasjonen vedrører.
§ 2-8. Markedsmanipulasjon
Ingen må foreta markedsmanipulasjon i
tilknytning til finansielle instrumenter.
Med markedsmanipulasjon menes:
1. transaksjoner eller handelsordre som
gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende
signaler om tilbudet, etterspørselen eller prisen på finansielle
instrumenter, eller som sikrer at kursen på et eller flere
finansielle instrumenter ligger på et unormalt eller kunstig
nivå, med mindre den eller de personer som har inngått
transaksjonene eller inngitt handelsordrene, godtgjør at
begrunnelsen er å regne som legitim og at transaksjonen eller
handelsordren er i overensstemmelse med atferd som Kredittilsynet
har akseptert som markedspraksis på det aktuelle markedet,
eller
2. transaksjoner som inngås eller handelsordre
som inngis i tilknytning til enhver form for villedende atferd,
eller
3. utbredelse av opplysninger gjennom media, herunder
via Internett, eller ved enhver annen metode, når opplysningene
gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende
signaler om finansielle instrumenter, herunder utbredelse av rykter og
nyheter, når personen som har utbredt opplysningene visste
eller burde ha visst at opplysningene var falske, uriktige eller
villedende. Når en journalist i sin yrkesmessige aktivitet
utbrer slike opplysninger, skal forholdet vurderes under hensyn
til de regler som gjelder for deres yrkesgruppe, med mindre personen
direkte eller indirekte oppnår fordeler eller fortjeneste
av utbredelsen.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om markedsmanipulasjon og akseptert markedspraksis.
§ 2-9. Forbud mot urimelige forretningsmetoder
Ingen må benytte urimelige forretningsmetoder ved
handel i finansielle instrumenter.
God forretningsskikk skal iakttas ved henvendelser
som rettes til allmennheten eller til enkeltpersoner og som inneholder
tilbud eller oppfordring til å fremsette tilbud om kjøp,
salg eller tegning av finansielle instrumenter eller som ellers
har til formål å fremme handel i finansielle instrumenter.
§ 2-10. Investeringsanbefalinger
mv.
Den som utarbeider eller formidler informasjon som
anbefaler eller foreslår en investering eller investeringsstrategi
vedrørende finansielle instrumenter eller utstederne av
slike, og som er ment for distribusjon eller allmennheten, skal
utvise tilbørlig aktsomhet for å sikre at informasjonen
som presenteres er korrekt og skal på en klar og tydelig
måte opplyse om eventuelle egne interesser og interessekonflikter
som knytter seg til instrumentene eller utstederne.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om utarbeidelse og formidling av informasjon som nevnt i første
ledd. Departementet kan uten hensyn til første ledd fastsette
særlige regler om muntlige investeringsanbefalinger.
Reglene i eller i medhold av bestemmelsen her skal
ikke gjelde for presse som er underlagt tilfredsstillende selvregulering.
§ 2-11. Rapporteringsplikt
Den som på forretningsmessig basis gjennomfører
eller tilrettelegger transaksjoner i finansielle instrumenter, skal
straks rapportere til Kredittilsynet hvis det foreligger rimelig
grunn til mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon i
tilknytning til slike transaksjoner. Departementet kan i forskrift
bestemme at første punktum bare skal gjelde verdipapirforetak
og kredittinstitusjoner.
Den som rapporterer etter første ledd,
skal ikke informere noen andre om at melding er eller vil bli inngitt.
Opplysninger som i god tro meddeles Kredittilsynet
etter første ledd, er ikke brudd på noen form
for taushetsplikt og gir ikke grunnlag for erstatning eller straff.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om oversendelse av opplysninger til Kredittilsynet og om rapportering
etter denne bestemmelsen.
§ 2-12. Tilbakekjøpsprogrammer
og kursstabilisering
Forbudet mot markedsmanipulasjon i § 2-8
gjelder ikke for tilbakekjøpsprogrammer og kursstabilisering
som gjennomføres i overensstemmelse med regler
i medhold av annet ledd.
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29 (forordning
(EF) nr. 2273/2003) om tilbakekjøpsprogrammer
og stabilisering av finansielle instrumenter gjelder som lov med
de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om kontroll med tilbakekjøpsprogrammer og kursstabilisering.
§ 2-13. Unntak for disposisjoner
foretatt av
EØS-stat, sentralbank mv.
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder ikke disposisjoner
foretatt av eller på vegne av en EØS-stat, Den Europeiske
Sentralbank, sentralbank i EØS-stat eller annet myndighetsorgan
i slike stater når disposisjonen er et ledd i en EØS-stats
penge- eller valutapolitikk eller styring av offentlig gjeld.
§ 3-1 skal lyde:
§ 3-1. Primærinnsideres meldeplikt
Personer som nevnt i § 2-6 første
ledd skal straks gi norsk børs og autorisert
markedsplass hvor aksjene er notert, melding om kjøp, salg, bytte eller
tegning av aksjer utstedt av selskapet eller av selskaper i samme konsern.
Det samme gjelder for selskapets handel med egne aksjer og
aksjer i selskaper i samme konsern. Foretak som eier børsnoterte
aksjer i et annet foretak eller aksjer i et annet foretak som er
notert på autorisert markedsplass, og som på grunn
av eierskapet er representert i vedkommende foretaks styre, må gi melding
ved handel i slike aksjer. Meldingen skal sendes senest innen åpningen
av børsen eller markedsplassen dagen etter at kjøp,
salg, bytte eller tegning har funnet sted.
Meldeplikten gjelder også lån som nevnt
i aksjeloven § 11-1 og allmennaksjeloven § 11-1,
inngåelse, bytte, kjøp, eller
salg av tegningsretter, opsjoner og tilsvarende rettigheter knyttet
til aksjer som nevnt i første ledd.
Meldeplikten omfatter også slik handel som gjelder
vedkommendes nærstående som nevnt i § 1-4
nr. 1, 2 og 4.
Selskapet skal uten ugrunnet opphold sende en ajourført oversikt
over personer som nevnt i første ledd til vedkommende børs
og autoriserte markedsplass. Meldingen skal inneholde den meldepliktiges navn,
personnummer eller lignende identifikasjonsnummer, adresse, type
tillitsverv eller stilling i selskapet og eventuell øvrig
arbeidsstilling.
Meldepliktige etter første ledd skal uten
ugrunnet opphold sende vedkommende børs og autoriserte
markedsplass en ajourført oversikt over
personer og selskaper som nevnt i tredje ledd dersom disse innehar
finansielle instrumenter som nevnt i første og annet ledd.
Meldingen skal inneholde personnummer, organisasjonsnummer eller
lignende identifikasjonsnummer.
Denne paragraf gjelder tilsvarende for grunnfondsbevis.
§ 3-3 første ledd skal lyde:
Melding etter § 3-1 første til tredje
ledd skal inneholde opplysninger om:
1.navn på den
meldepliktige,
2.bakgrunn for meldingen,
3.navn på utsteder,
4.beskrivelse av det finansielle
instrumentet,
5.type transaksjon,
6.tidspunkt og marked for transaksjonen,
7.kurs og volum på transaksjonen
og
8.beholdning etter transaksjonen.
Ny § 8-13 skal lyde:
§ 8-13. Verdipapirforetakenes sikringsfond
Verdipapirforetak skal være medlem av
Verdipapirforetakenes sikringsfond.
Fondets formål er ved manglende økonomisk
evne hos medlemmene å gi dekning for krav som skyldes medlemmenes
behandling av kunders midler og finansielle instrumenter.
Fondets forpliktelser finansieres av medlemmene slik
at deres ansvar er prinsipalt proratarisk, subsidiært solidarisk.
Fondet kan ikke gjøre gjeldende andre
innsigelser overfor skadelidte enn de innsigelser verdipapirforetaket
selv har i forhold til skadelidte.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler om fondet, herunder om fondets virksomhet og finansiering,
hvem som plikter å være medlem i fondet, ansvarets
omfang, og om rettigheter og plikter for medlemmene og mulige skadelidte.
Departementet kan bestemme i hvilken grad reglene
om Verdipapirforetakenes sikringsfond skal gjelde for kredittinstitusjoner
og utenlandske foretak som yter investeringstjenester i Norge. Departementet
kan bestemme at enkelte grupper av investorer eller enkelte typer
krav ikke behøver å være dekket av fondet.
Nåværende § 12-2 sjette og syvende
ledd oppheves. Nåværende åttende ledd
blir sjette ledd.
Ny § 12-2 a skal lyde:
§ 12-2 a. Opplysningsplikt ved mistanke om
innsidehandel mv.
Dersom Kredittilsynet har mistanke om overtredelse
av kapittel 2, 3 eller børsloven § 5-7, jf. forskrifter
gitt i medhold av disse bestemmelsene, kan enhver pålegges å gi
de opplysninger Kredittilsynet krever, herunder fremlegge dokumenter,
teknisk lagret informasjon og utskrift fra lagringsmedium.
Opplysningsplikten i første ledd gjelder
ikke opplysninger som vedkommende ville vært forhindret
fra å gi i straffesak. Opplysningsplikten gjelder likevel uten
hinder av:
1. lovbestemt taushetsplikt som ellers påhviler
ligningsmyndigheter, andre skatte- og avgiftsmyndigheter og myndigheter
som har til oppgave å overvåke offentlig regulering
av ervervsvirksomhet, og
2. taushetsplikt som nevnt i lov om elektronisk
kommunikasjon § 2-9 for så vidt gjelder opplysninger om
avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger
og elektronisk kommunikasjonsadresse.
3. taushetsplikt som nevnt i lov om elektronisk
kommunikasjon § 2-9 for så vidt gjelder opplysninger om
trafikkdata, dersom det er gitt fritak fra slik taushetsplikt. Departementet
kan etter anmodning fra Kredittilsynet gi slikt fritak. Ved vurderingen av
om fritak skal gis skal det blant annet legges vekt på hensynet
til taushetsplikten og sakens opplysning.
Opplysningene innhentet i medhold av denne bestemmelsen
kan bare brukes i den sak de er innhentet for. Opplysningene kan
kreves gitt skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist og kan
nedtegnes eller lagres som lydopptak. Den som innkalles til avhør
har rett til å la seg bistå av advokat.
Denne bestemmelsen gjelder selv om det er besluttet
bevissikring etter § 12-2 b og gis tilsvarende anvendelse
der Kredittilsynet anmodes av annen stats myndighet som fører
tilsyn som nevnt i kredittilsynsloven, om å innhente opplysninger
på bakgrunn av mistanke om tilsvarende overtredelse av
vedkommende stats lovgivning.
Enhver har rett til å nekte å svare
på spørsmål eller utlevere dokumenter
eller gjenstander når svaret eller utleveringen vil kunne
utsette vedkommende for straff eller straffelignende sanksjon. Kredittilsynet skal
gjøre vedkommende kjent med denne retten.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om innholdet av opplysningsplikten og krav til behandling av overskuddsinformasjon.
Ny § 12-2 b skal lyde:
§ 12-2 b. Bevissikring
For å søke etter bevis kan Kredittilsynet,
når det er rimelig grunn til å anta at bestemmelse
i kapittel 2, jf. forskrift gitt i medhold av slik bestemmelse,
er overtrådt, eller det er nødvendig for å oppfylle
Norges avtaleforpliktelse overfor annen stat, kreve:
1. å få adgang til lokaler,
eiendommer og andre oppbevaringssteder hvor det kan finnes bevis
for overtredelse,
2. å få adgang til bolig dersom
det er særlig grunn til å anta at bevis oppbevares
der,
3. å ta med ting, herunder kopi av dokumenter
og annen informasjon og teknisk lagret informasjon som kan ha betydning
som bevis for nærmere granskning, og
4. å forsegle forretningslokaler, bøker,
forretningspapirer eller teknisk lagringsmedium så lenge
undersøkelsen varer og dette anses nødvendig.
Begjæring om adgang til bevissikring
fremsettes av Kredittilsynet for tingretten på det sted
hvor det mest praktisk kan skje. Retten treffer sin avgjørelse ved
beslutning før bevissikringen settes i verk. Den begjæringen
retter seg mot, skal ikke varsles om begjæringen eller
beslutningen. Kjæremål over beslutningen har ikke
oppsettende virkning. Straffeprosessloven §§ 200,
201 første ledd, §§ 117 til 120, jf. §§ 204, 207
til 209, 213 og kapittel 26 og forvaltningsloven § 15 annet
og tredje ledd gjelder så langt de passer.
Kredittilsynet kan kreve bistand av politiet for å iverksette
beslutning om bevissikring.
Dersom det ikke er tid til å avvente
rettens beslutning, kan Kredittilsynet kreve at politiet avstenger områder
der bevisene kan være, inntil rettens beslutning foreligger.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om bevissikring og behandling av overskuddsinformasjon.
§ 12-4 nytt femte ledd skal lyde:
Dersom Kredittilsynet har grunn til å anta
at noen handler i strid med bestemmelse i kapittel 2 eller 3, jf. forskrift
gitt i medhold av slik bestemmelse, kan Kredittilsynet pålegge
vedkommende å bringe handlingen til opphør. Pålegget
kan omfatte ethvert tiltak som er nødvendig for å bringe
overtredelsen til opphør.
§ 14-2 første ledd skal lyde:
Dersom det er oppnådd vinning ved en uaktsom eller
forsettlig overtredelse av §§ 2-3 første
ledd, 2-4, 2-6, 2-7, 2-8, 2-9, 2-10, 2a-2 til 2a-6, 8-2
til 8-6, 9-2, 9-3, eller 9-4 annet ledd, jf. forskrifter
gitt i medhold av disse bestemmelsene, kan den som vinningen
er tilfalt, pålegges helt eller delvis å avstå denne.
Dette gjelder også når den som vinningen tilfaller,
er en annen enn lovovertrederen. Kan størrelsen av vinningen ikke
godtgjøres, fastsettes beløpet skjønnsmessig.
§ 14-3 første og annet ledd skal
lyde:
Med bøter eller fengsel inntil seks år,
straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer § 2-3
første ledd eller § 2-8, jf. forskrift gitt i
medhold av denne.
Med bøter eller fengsel inntil 1 år,
straffes den som forsettlig eller uaktsomt:
1. overtrer § 2-4, § 2-5, § 2-7, § 2-11, §§ 2a-1
til 2a-7, § 3-1, § 5-1, § 5-7, § 5-8, § 6-1
første ledd, § 6-5, § 7-1, § 7-11, §§ 8-2
til 8-8, §§ 9-3 til 9-8, § 11-3, § 12-2, eller § 12-2
a, jf. forskrifter gitt i medhold av disse bestemmelsene,
2. overtrer § 2-6 dersom det foreligger innsideinformasjon
i foretaket,
3. gir villedende eller uriktige opplysninger i prospekt,
annonser mv. som nevnt i § 5-5,
4. overtrer plikten i § 9-1 første ledd
nr. 3 til å oppbevare finansielle instrumenter og midler
som tilhører investoren atskilt fra foretakets,
5. unnlater å etterkomme krav etter § 12-2
b eller pålegg etter § 12-4, eller
6. grovt eller gjentatte ganger overtrer § 2-9, § 2-10, eller § 9-2, jf.
forskrifter gitt i medhold av disse bestemmelsene.
I lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet
m.m. (børsloven) gjøres følgende endringer:
§ 5-7 skal lyde:
Etter nærmere regler fastsatt av departementet skal
utstederen av finansielle instrumenter som er eller søkes
børsnotert offentliggjøre opplysninger
av betydning for en riktig vurdering av instrumentene. Opplysningene
skal sendes til den børs der de finansielle instrumentene
er eller søkes notert, med mindre Kredittilsynet
bestemmer noe annet.
Børs kan kreve at utsteder av finansielle
instrumenter som er eller søkes børsnotert, utstederes
tillitsvalgte og ansatte uten hinder av taushetsplikt gir børsen
de opplysninger som er nødvendig for at børsen skal
kunne oppfylle sine lovbestemte plikter.
§ 5-9 nytt annet ledd skal lyde:
Kredittilsynet kan beslutte at børs skal
suspendere et finansielt instrument i medhold av første
ledd.
§ 5-9 nåværende annet ledd
blir nytt tredje ledd.
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (kredittilsynsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 7 nytt femte ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift fastsette forbud mot eller andre
begrensninger i adgangen for tilsynets tjenestemenn til å erverve
eller avhende aksjer eller andre egenkapitalinstrumenter notert
på norsk børs eller autorisert markedsplass, eller
derivater eller andre rettigheter til slike. Bestemmelsene kan også gjelde handler
i fremmed navn og regning. Det kan også gis bestemmelser
om ansattes plikt til rapportering av transaksjoner i finansielle
instrumenter til Kredittilsynet eller departementet, herunder om
erverv og avhendelser hos personlige nærstående
som nevnt i aksjeloven § 1-5 annet ledd. Rapporteringsplikt
knyttet til personlige nærstående kan også omfatte
finansielle instrumenter utstedt av institusjoner under tilsyn,
eller derivater til slike.
§ 7 nåværende femte ledd
blir nytt sjette ledd.
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
(straffeloven) gjøres følgende endringer:
§ 273 annet ledd skal lyde:
Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse
ved handling som omfattes av lov om verdipapirhandel § 2-8.
§ 274 femte ledd skal lyde:
Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse
ved handling som omfattes av lov om verdipapirhandel § 2-8.
I lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer
(revisorloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-5 nytt femte ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser
til denne paragraf.
§ 4-7 første til tredje ledd skal
lyde:
For samarbeidende revisorer som fremstår utad som
et fellesskap, gjelder bestemmelsene fastsatt i og i medhold
av dette kapittel som om de var et revisjonsselskap.
Dersom en revisor eller et revisjonsselskap har eierandeler
i et foretak som utfører rådgivnings- eller andre
tjenester, skal disse ses under ett i forhold til bestemmelsene fastsatt
i og i medhold av dette kapittel.
Årsregnskap for en revisjonspliktig kan ikke revideres
av den som har samarbeidsavtale med noen som utfører rådgivnings-
eller andre tjenester dersom dette er egnet til å påvirke
eller reise tvil om revisors uavhengighet og objektivitet. Departementet
kan i forskrift bestemme at reglene fastsatt i og i medhold
av dette kapittel skal gjelde når det foreligger
en slik samarbeidsavtale.
§ 5-6 første ledd nytt femte punktum
skal lyde:
Revisjonsberetningen skal dateres og underskrives
av revisor.
§ 5-6 nytt annet ledd skal lyde:
Revisjonsberetningen skal inneholde en innledning
der det minst skal opplyses hvilket årsregnskap som er
revidert og hvilket regelverk for finansiell rapportering som er
anvendt ved utarbeidelsen av årsregnskapet.
Nåværende annet til syvende ledd
blir nye tredje til åttende ledd.
§ 5-6 tredje ledd nytt annet punktum skal
lyde:
Revisjonsberetningen skal inneholde en beskrivelse
av hva revisjonen har omfattet der det minst skal opplyses hvilke
revisjonsstandarder som er anvendt ved revisjonen.
§ 5-6 fjerde ledd nytt nr. 1 skal lyde:
Nåværende nr. 1 til 3 blir nye nr.
2 til 4.
§ 5-6 femte ledd skal lyde:
Dersom regnskapet ikke gir de opplysninger om foretakets
resultat og stilling som burde vært gitt, skal revisor
ta forbehold, og eventuelt gi nødvendige tilleggsopplysninger
i sin beretning. Det skal henvises til eventuelle forhold
som revisor har påpekt ved bruk av presisering uten å ha
tatt forbehold i revisjonsberetningen.
§ 5-6 åttende ledd skal lyde:
Revisor som reviderer årsregnskap for et morselskap
skal avgi en felles revisjonsberetning for morselskapet
og konsernet. Bestemmelsene i første til syvende ledd
gjelder tilsvarende.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.
Kongen kan gi overgangsregler.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |