År 2005 den 10. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Loven skal fremme akvakulturnæringens lønnsomhet
og konkurransekraft innenfor rammene av en bærekraftig
utvikling, og bidra til verdiskaping på kysten.
§ 2 Saklig virkeområde
Loven gjelder produksjon av akvatiske organismer (akvakultur).
Med akvatiske organismer forstås vannlevende dyr og planter.
Som produksjon regnes ethvert tiltak for å påvirke
levende akvatiske organismers vekt, størrelse, antall,
egenskaper eller kvalitet. I tvilstilfeller kan departementet i
enkeltvedtak eller forskrift bestemme hva som anses som akvakultur.
Lovens § 12 og kapittel VI til VIII gjelder også for vare-
og tjenesteproduksjon til akvakulturnæringen.
Departementet kan i forskrift bestemme at aktiviteter som
nevnt i første og annet ledd ikke skal omfattes av hele
eller deler av loven.
Produksjon av anadrome laksefisk og innlandsfisk til kultiveringsformål
reguleres av lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
m.v.
§ 3 Geografisk virkeområde
Denne loven gjelder:
a) på landterritoriet og i territorialfarvannet,
b) i jurisdiksjonsområder etablert i medhold av
lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone,
og
c) på kontinentalsokkelen.
Loven gjelder ikke på Svalbard og Jan Mayen. Kongen
kan gi forskrift om at loven helt eller delvis skal gjelde på Svalbard
og Jan Mayen og kan fastsette nærmere bestemmelser av hensyn
til de stedlige forhold, herunder bestemmelser som fraviker bestemmelser
i denne lov.
§ 4 Krav om akvakulturtillatelse
Departementet kan gi tillatelse til å drive akvakultur
(akvakulturtillatelse) etter §§ 6 og 7. Slik tillatelse kan
også erverves ved overføring etter § 19.
Ingen kan drive akvakultur uten å være
registrert som innehaver av akvakulturtillatelse i akvakulturregisteret,
jf. § 18 første ledd.
§ 5 Akvakulturtillatelsens innhold
Akvakulturtillatelsen gir rett til produksjon av bestemte
arter på avgrensede geografiske områder (lokaliteter),
med de til enhver tid fastsatte begrensninger av tillatelsens omfang.
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi nærmere
bestemmelser om innholdet i akvakulturtillatelser, herunder omfang,
avgrensing i tid mv.
§ 6 Generelle vilkår for
tildeling av
akvakulturtillatelse
Departementet kan etter søknad gi tillatelse til akvakultur
dersom:
a) det er miljømessig forsvarlig,
b) kravene i § 15 om forholdet til arealplaner
og vernetiltak er oppfylt,
c) avveiningen av arealinteresser etter § 16 er
foretatt, og
d) det er gitt tillatelser som kreves etter:
lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon
og mattrygghet m.v.,
lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensning
og om avfall,
lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann m.v., og
lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag og grunnvann.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om tildeling av akvakulturtillatelse, herunder om krav til søknad
og kriterier for innvilgelse av søknad.
§ 7 Særlig om akvakulturtillatelse
til laks, ørret og regnbueørret
For tildeling av tillatelse til produksjon av laks, ørret
og regnbueørret kan departementet gi forskrift om:
a) antall tillatelser som skal tildeles,
b) geografisk fordeling av tillatelser,
c) prioriteringskriterier,
d) utvelgelse av kvalifiserte søkere i henhold
til prioriteringskriteriene i bokstav c, herunder trekning
mv., og
e) vederlag for tildeling av tillatelser.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om tilpasning av
produksjonen av laks, ørret og regnbueørret.
§ 8 Samordning i saker om etablering
av akvakultur
Myndighetene etter denne lov, lovene nevnt i § 6 første
ledd bokstav d og kommunen, herunder som plan- og bygningsmyndighet,
plikter å foreta en effektiv og samordnet søknadsbehandling.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om samordning av søknadsbehandlingen, herunder fastsette
tidsfrister for behandling av søknader.
§ 9 Endring og tilbaketrekking
av
akvakulturtillatelse
Departementet kan endre eller trekke tilbake akvakulturtillatelsen:
a) dersom dette er nødvendig ut fra hensynet
til miljøet,
b) dersom vesentlige forutsetninger som ligger til grunn
for tillatelsen er endret,
c) ved grov eller gjentatt overtredelse av bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne loven,
d) dersom tillatelsen ikke benyttes eller bare benyttes
i begrenset grad, eller
e) dersom en eller flere nødvendige tillatelser
gitt i medhold av lovene nevnt i § 6 første ledd
bokstav d er bortfalt.
Endring og tilbaketrekking av tillatelse etter første ledd
kan gjøres tidsbegrenset. Tidsbegrenset endring og tilbaketrekking
kan gjøres betinget av at bestemte forhold utbedres eller
endres.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om endring og tilbaketrekking av akvakulturtillatelser.
§ 10 Miljønorm
Akvakultur skal etableres, drives og avvikles på en
miljømessig forsvarlig måte.
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi nærmere
bestemmelser for å sikre miljømessig forsvarlig
akvakultur, herunder forby utsetting av fremmede organismer.
§ 11 Miljøovervåking
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift kreve
at den som har eller søker om akvakulturtillatelse skal
foreta nødvendige miljøundersøkelser
og dokumentere miljøtilstanden på lokaliteten
ved etablering, drift og avvikling av akvakultur.
§ 12 Krav til innretninger og utstyr
mv.
Innretninger og utstyr som nyttes til aktiviteter som omfattes
av denne lov skal være forsvarlig utformet, ha forsvarlige
egenskaper og brukes med nødvendig aktsomhet.
Departementet kan gi forskrift om krav til tilvirkning,
bruk og egenskaper ved innretninger og utstyr som nevnt i første
ledd, herunder fastsette godkjennings- og sertifiseringsordninger.
§ 13 Oppryddings- og gjenfangstplikt
Den som driver akvakultur skal ved helt eller delvis opphør
av produksjonen foreta opprydding på lokaliteten og tilstøtende
områder, herunder fjerning av organismer, innretninger
og utstyr mv.
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi bestemmelser
om at den som driver akvakultur har plikt til gjenfangst av den
utsatte art.
Departementet kan gi forskrift om plikt til å stille sikkerhet
for oppryddings- og gjenfangstplikten etter første og annet
ledd.
Departementet kan gi forskrift om avgiftsordning for å sikre
gjennomføring av oppryddings- og gjenfangstplikten. Fastsatt
avgift er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 14 Beskyttelse av bestemte områder
Departementet kan fastsette forbud mot, pålegge flytting
av eller sette andre vilkår for akvakultur dersom dette
er nødvendig for å bevare områder med
særlig verdi for akvatiske organismer.
§ 15 Forholdet til arealplaner
og vernetiltak
Tillatelse til akvakultur kan ikke gis i strid med:
a) vedtatte arealplaner etter plan- og bygningsloven 14.
juni 1985 nr. 77,
b) vedtatte vernetiltak etter lov 19. juni 1970 nr. 63 om
naturvern, eller
c) vedtatte vernetiltak etter lov 9. juni 1978 nr. 50 om
kulturminner.
Tillatelse til akvakultur kan likevel gis dersom det foreligger
samtykke fra vedkommende plan- eller vernemyndighet.
§ 16 Interesseavveining ved arealbruk
til akvakultur
Departementet skal foreta en avveining av arealinteresser
ved plassering av lokaliteter til akvakultur. Det skal særlig
legge vekt på:
a) søkers behov for areal til planlagt
akvakulturproduksjon,
b) alternativ bruk av området til annen akvakultur,
c) annen bruk av området, og
d) verneinteresser som ikke omfattes av § 15 bokstav
b og c.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om bruk og plassering av lokaliteter til akvakultur.
§ 17 Utnytting og bruk av lokaliteter
mv.
Den som har akvakulturtillatelse har enerett til uttak
og gjenfangst av den utsatte arten på lokaliteten.
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift regulere
uttak og gjenfangst av den enkelte art på lokaliteten uavhengig
av bestemmelsene i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske.
Departementet kan i forskrift avgrense eller forby ferdsel
og annen bruk av lokaliteter samt tilstøtende områder,
herunder fiske etter andre arter enn den utsatte art, dersom dette
er nødvendig av hensyn til akvakulturproduksjonen.
§ 18 Registrering av akvakulturtillatelse
Det skal føres et register over akvakulturtillatelser (akvakulturregisteret).
I registeret gis den enkelte tillatelse et eget blad.
Det skal føres dagbok over de rettsstiftelser
som skal registreres.
Departementet kan gi forskrift om registreringsordningen,
herunder om registreringsmyndighet, erstatningsordning, føring
av dagbok mv.
Reglene i lov 7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing kapittel
2 og 3 og § 35 gjelder tilsvarende så langt de
passer og ikke annet følger av bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne lov.
§ 19 Overføring av akvakulturtillatelse
Akvakulturtillatelse kan overføres.
Overføring av akvakulturtillatelse har ikke betydning
for myndighetenes bruk av virkemidler etter denne lov.
Utleie av akvakulturtillatelser er ikke tillatt. Departementet
kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra forbudet
mot utleie.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om overføring av akvakulturtillatelser.
§ 20 Pantsettelse av akvakulturtillatelse
Akvakulturtillatelse kan pantsettes.
Panteretten får rettsvern ved tinglysing på tillatelsens
blad i akvakulturregisteret.
Pantsettelse av akvakulturtillatelse har ikke betydning
for myndighetenes bruk av virkemidler etter denne lov.
Staten har panterett foran alle andre heftelser i tillatelsen
for krav på tvangsmulkt etter § 28, krav om dekning
av utgifter til iverksetting etter § 29 og for overtredelsesgebyr
etter § 30.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om pantsettelse av akvakulturtillatelser, herunder om beløpsmessig
begrensning av statens panterett etter fjerde ledd.
§ 21 Tilsyn
Departementet bestemmer hvem som er tilsynsmyndighet etter
denne lov. Tilsynsmyndigheten skal føre tilsyn med at bestemmelsene
i og i medhold av denne lov blir overholdt.
§ 22 Faglig kompetanse
Enhver som deltar i aktiviteter som omfattes av denne lov
skal ha nødvendig faglig kompetanse for slik aktivitet.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om krav til faglig kompetanse for aktiviteter som omfattes av denne
lov.
§ 23 Systematiske kontrolltiltak
For å sikre at krav i eller i medhold av loven
overholdes kan departementet i forskrift bestemme at den som driver
aktiviteter som omfattes av denne lov har plikt til å etablere
og gjennomføre systematiske kontrolltiltak.
§ 24 Opplysnings- og undersøkelsesplikt
Etter pålegg fra tilsynsmyndigheten plikter enhver som
driver aktiviteter som omfattes av denne lov, å gi opplysninger,
dokumenter, prøvemateriale eller annet materiale som er
nødvendig for at tilsynsmyndigheten skal kunne utføre
sine oppgaver etter loven.
Etter pålegg fra tilsynsmyndigheten plikter enhver som
driver aktiviteter som omfattes av denne lov å gjennomføre
undersøkelser som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten
skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om opplysnings- og undersøkelsesplikten i første
og annet ledd, herunder om at pliktene skal utføres jevnlig.
§ 25 Bistandsplikt
Enhver som driver aktiviteter som omfattes av denne lov
plikter å gi tilsynsmyndighetene adgang til områder,
innretning og utstyr i tilknytning til aktiviteten, for at tilsynsmyndigheten
skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.
Enhver som driver aktiviteter som omfattes av denne lov
skal stille nødvendige lokaler, utstyr, materiell, organismer
og arbeidshjelp til disposisjon for utøvelse av tilsynet
og ellers yte bistand for gjennomføring av tilsynsarbeidet.
§ 26 Gebyr
Departementet kan gi forskrift om gebyr for behandling
av søknader og for utførelse av tilsynsarbeid i
henhold til bestemmelser i eller i medhold av denne lov.
Skyldig gebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 27 Pålegg om tiltak
Ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av loven kan tilsynsmyndigheten gi pålegg om tiltak for å bringe
de ulovlige forhold til opphør. Det kan fastsettes frist
for gjennomføring av slike tiltak.
§ 28 Tvangsmulkt
For å sikre at bestemmelser gitt i eller i medhold av
denne lov blir gjennomført, kan tilsynsmyndigheten fatte
vedtak om løpende tvangsmulkt overfor den ansvarlige. Det
kan også vedtas tvangsmulkt som forfaller for hver overtredelse.
Tvangsmulkt kan vedtas samtidig med pålegg etter § 27
eller senere.
Tvangsmulkten begynner å løpe dersom
den ansvarlige oversitter den frist for retting av forholdet som
tilsynsmyndigheten har fastsatt i vedtaket om tvangsmulkt, og den
løper så lenge det ulovlige forholdet varer. Den
løper likevel ikke så langt etterlevelse er umulig
på grunn av forhold som ikke skyldes den ansvarlige.
Der flere er ansvarlige etter vedtak om tvangsmulkt, hefter
de ansvarlige solidarisk for betaling av tvangsmulkten. Tvangsmulkt
er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet kan frafalle påløpt
tvangsmulkt.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om tvangsmulkt, herunder om tvangsmulktens størrelse og
varighet, fastsettelse av tvangsmulkt og frafall av påløpt
tvangsmulkt.
§ 29 Iverksetting av tiltak for
den ansvarliges
regning
Dersom fristen for å etterkomme pålegg
etter § 27 er utløpt, kan tilsynsmyndigheten
sørge for iverksetting av tiltakene.
Selv om det ikke er gitt pålegg etter § 27
kan tilsynsmyndigheten, dersom det er nødvendig å iverksette
tiltaket straks eller det foreligger andre særlige grunner,
sørge for iverksetting av tiltak for å bringe ulovlige
forhold til opphør.
Utgifter til iverksetting etter første og annet
ledd kan kreves dekket av den ansvarlige. Der flere er ansvarlige,
hefter de ansvarlige solidarisk for utgiftene. Krav om utgifter
til iverksetting er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om iverksetting av tiltak, herunder om innkreving av utgiftene til
iverksetting.
§ 30 Overtredelsesgebyr
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, kan ilegges et overtredelsesgebyr
av tilsynsmyndigheten. Gebyret skal stå i forhold til den
fortjeneste som den ansvarlige har hatt ved overtredelsen. Det kan
videre tas hensyn til tilsynsmyndighetens kostnader i tilknytning
til kontrolltiltak og behandling av saken.
Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om overtredelsesgebyr, herunder bestemmelser om rente og tilleggsgebyr
dersom overtredelsesgebyret ikke blir betalt ved forfall.
§ 31 Straff
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av loven, straffes med bøter eller
fengsel i inntil 1 år eller begge deler, dersom forholdet
ikke rammes av strengere straffebestemmelse.
Foreligger særlig skjerpende omstendigheter, kan fengsel
i inntil 2 år anvendes, om ikke strengere straffebestemmelse
får anvendelse.
Medvirkning og forsøk straffes på samme
måte.
I forskrift gitt i medhold av denne lov kan det fastsettes
at overtredelse av forskriften ikke er straffbar.
§ 32 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. januar 2006.
§ 33 Overgangsbestemmelser
Enkeltvedtak og forskrifter gitt i medhold av lov 14. juni
1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. og lov 21. desember
2000 nr. 118 om havbeite videreføres.
§ 34 Videreføring av forskrift
om eierkontroll i
matfiskoppdrett
Forskrift 22. desember 2004 nr. 1800 om kontroll med eiermessige
endringer i selskaper mv. som innehar tillatelse til oppdrett av
matfisk av laks og ørret i sjø videreføres,
selv om hjemmelsgrunnlaget i lov 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett
av fisk, skalldyr m.v. oppheves.
§ 35 Oppheving av andre lover
Fra den tid loven her trer i kraft, oppheves lov 14. juni
1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. og lov 21. desember
2000 nr. 118 om havbeite.
§ 36 Endringer i andre
lover
Fra den tid loven her trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
Kontrollen omfatter også råfisk som blir
landet, herunder overført fra fiskefartøyet til
annet fartøy eller overført til akvakultur,
uten at omsetning finner sted.
2. I lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eigedom
skal § 2 nr. 28 skal lyde:
28. Fiske, fangst av sjødyr, akvakultur
og verksemd i samband med slikt, medrekna undervisning, forskning
og utvikling.
3. I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres følgende
endringer:
§ 3-9 annet ledd bokstav b skal lyde:
§ 3-9 annet ledd bokstav d skal lyde:
d) dyr, herunder tamrein, pelsdyr, fjærfe,
bier, muslinger og akvatiske organismer i akvakultur.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3 Utlegg i realregistrerbart løsøre
og andre
realregistrerte formuesgoder enn fast eiendom.
(1) Utleggspant i løsøre som kan registreres
i et realregister og tilbehør til slikt løsøre,
får rettsvern ved registrering i vedkommende register. Utleggspant
i andre realregistrerte formuesgoder som ikke er fast eiendom, får
rettsvern ved registrering i vedkommende register.
(2) Første ledd første punktum gjør
ingen endring i sjøloven § 41 tredje ledd.
§ 28 Fiske ved lokaliteter til
akvakultur.
Om fiske- og ferdselsforbud i nærheten av lokaliteter
til akvakultur gjelder reglene i akvakulturloven.
I saker som faller inn under akvakulturloven,
kan departementet delegere myndighet etter loven her til fiskeridirektoratets
regionkontorer.
§ 5 første ledd bokstav a annet
ledd skal lyde:
Rømt eller utsatt oppdrettet laksefisk som kan vandre
fra sjø til ferskvann regnes som anadrom laksefisk når
de lever fritt i sjø eller vassdrag, med de begrensninger
som følger av akvakulturloven §§ 13
og 17 og bestemmelser gitt i medhold av disse paragrafene.
§ 10 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om etablering og drift av
kultiveringsanlegg for anadrome laksefisk og innlandsfisk.
§ 11-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Tvangsbruk kan ikke begjæres for akvakulturtillatelser.
§ 11-2 første ledd bokstav c skal
lyde:
c) lovbestemt panterett for skatt eller avgifter
til stat eller kommune eller for sameiets krav etter sameieforholdet
i seksjonssameier, lovbestemt pant etter akvakulturloven § 20,
fjerde ledd, og
§ 11-3 nytt tredje ledd skal lyde:
Begjæring om tvangsdekning i akvakulturtillatelsen
skal settes fram for tingretten ved hjemtinget til den som er registrert
som innehaver, eller ved den rettskrets hvor akvakulturtillatelsen
er registrert dersom innehaver av tillatelsen ikke har hjemting
i Norge.
§ 11-31 nytt femte ledd skal lyde:
Når kjøper av akvakulturtillatelse
har betalt kjøpesummen, eventuelt med tillegg av renter,
skal retten sørge for at kjøper straks blir innført
i akvakulturregisteret.
c) bruk av genmodifiserte organismer i veksthus, akvakulturinnretning,
dyrestaller o.l., med mindre slike er godkjent for innesluttet bruk
som en del av et godkjent laboratorium eller annet anlegg
§ 3-3 nr. 2 bokstav g skal lyde:
§ 8-1 nr. 1 bokstav a skal lyde:
§ 8-1. Jordbruk, fiske, akvakultur m.v.
(1) Som inntekt regnes ikke
§ 8-1 nr. 4 skal lyde:
§ 14-70 nr. 6 bokstav d skal lyde:
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |