År 2008 den 15. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
Lovendringer til gjennomføring av forvaltningsreformen
1. I lov 29. mai 1981 nr. 38 om viltet gjøres
følgende endringer:
§ 4 første ledd skal lyde:
I viltforvaltningen er det følgende organer:
§ 21 annet ledd skal lyde:
Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer
og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende
eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan
for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.
§ 37 sjette ledd skal lyde:
Departementet gir nærmere regler om gjennomføring av bestemmelsene
i denne paragraf, herunder om at fylkeskommunen skal
tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige
kommuner.
§ 38 fjerde ledd skal lyde:
Departementet gir nærmere regler om gjennomføring av bestemmelsene
i denne paragraf, herunder at fylkeskommunen skal
tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige
kommuner.
§ 51 første ledd skal lyde:
Skuddpremie kan bare fastsettes for viltarter som har jakttid
og som gjør skade. Fastsettelse av skuddpremie trenger godkjennelse
av fylkeskommunen eller den fylkeskommunen i
samråd med direktoratet gir fullmakt.
2. I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og
fylkeskommuner oppheves § 60 nr. 6.
3. I lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
mv. skal § 6 første ledd lyde:
Fiskeforvaltningen etter denne lov er:
4. I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den
vidaregåande opplæringa skal ny § 13-3 c lyde:
§ 13-3 c Fylkeskommunens ansvar
for veiledning og kvalitetsutviklingstiltak
Fylkeskommunen skal etter oppdrag fra departementet
veilede om og bidra til kvalitetsutviklingstiltak som bl.a. kan
gi god sammenheng mellom grunnskolen og videregående opplæring.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om disse oppgavene.
5. I lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning gjøres
følgende endringer:
Ny § 1a skal lyde:
§ 1 a Fylkeskommunalt ansvar for fagskoleutdanning
Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent
fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt
kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Offentlig tilskudd til fagskoleutdanning
Tilbydere av godkjent fagskoleutdanning kan søke fylkeskommunen
om offentlig tilskudd.
Departementet fører tilsyn med tilbydere av fagskoleutdanning
som mottar offentlig tilskudd.
Departementet kan gi forskrift om nærmere regler for
offentlig tilskudd til fagskoleutdanning, årsregnskap og tilsyn.
§ 9 første og annet ledd skal lyde:
Tilbydere av fagskoleutdanning kan bare kreve egenbetaling
fra studenter i den grad det ikke ved tildeling av offentlige
tilskudd er forutsatt at utdanningen skal være gratis.
Tilbydere av fagskoleutdanning skal la offentlige tilskudd og
egenbetaling fra studentene komme studentene til gode.
6. I lov 19. desember 2003 nr. 130 om Innovasjon Norge
gjøres følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2 Eierforhold
Selskapet eies av staten med 51 prosentandeler
og fylkeskommunene med 49 prosentandeler.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Forholdet til annen lovgivning
Forvaltningsloven gjelder ikke for selskapet, heller ikke
når det treffer enkeltvedtak på vegne av staten. Kapitlene IV-VI
i forvaltningsloven gjelder ikke i saker som ansatte i norsk utenrikstjeneste
behandler for selskapet.
Lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner (finansieringsvirksomhetsloven) gjelder
ikke for selskapet.
Lov 18. juli 1958 nr. 2 om offentlige tjenestetvister (tjenestetvistloven)
og lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. (tjenestemannsloven)
gjelder ikke for ansatte i selskapet.
Selskapet regnes som offentlig organ etter lov om arkiv
4. desember 1992 nr. 126 § 2 bokstav g.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Eiernes innskudd
Eiernes innskudd i selskapet fastsettes i vedtektene og
vedtas av foretaksmøtet. Senere endringer av innskuddet vedtas av
foretaksmøtet.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Selskapets finansiering m.m.
Selskapet kan finansiere sin virksomhet ved lån, garantier og
tilskudd fra staten. Fra fylkeskommunene og andre offentlige
aktører kan selskapet finansiere sin virksomhet ved lån og tilskudd. Videre
kan selskapet ha inntekter fra næringslivet og andre private aktører. Den
bevilgende myndighet kan fastsette nærmere vilkår for
bruk av midlene.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Eiernes ansvar
Eierne er ansvarlige for selskapets forpliktelser.
Ved oppløsning av selskapet har eierne solidarisk plikt
til å skyte inn midler i selskapet i den grad det er nødvendig
for å gi øvrige fordringshavere dekning.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Selskapets virkemidler
For å fremme formål som nevnt i § 1, kan selskapets midler
brukes til:
1. Finansiering, herunder tilskudds-, låne-, garanti- og
egenkapitalordninger
2. Rådgiving og kompetansehevende tiltak
3. Nettverk og infrastruktur
4. Profilering av norsk næringsliv i utlandet
Eierne kan gi nærmere regler om selskapets
virkemidler gjennom foretaksmøtet.
For å fremme formålet i § 1 kan eierne gjennom foretaksmøtet tillegge
selskapet å utføre oppgaver knyttet til forvaltningen av andre statlige
og regionale virkemidler, og kan i denne forbindelse fastsette nærmere
regler om utøvelsen av slike oppgaver.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Organisering på regionalt nivå
Selskapet skal ha en organisering som er tilpasset ulike
behov i regionene. Selskapet skal samarbeide med regionale
aktører. Samarbeidet reguleres nærmere gjennom egne avtaler
mellom selskapet og den enkelte aktør.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Selskapets ledelse
Selskapet ledes av et hovedstyre og
en administrerende direktør.
Selskapet skal ha regionale styrer som bemyndiges
av hovedstyret og administrerende direktør.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Styrenes sammensetning m.m.
Selskapet skal ha et hovedstyre på minst
seks medlemmer.
Ved behandling av administrative saker suppleres hovedstyret med
ytterligere to styremedlemmer som velges av og blant de ansatte.
Hovedstyret kan ha varamedlemmer.
Hovedstyret oppnevnes av foretaksmøtet
med unntak av de ansattes valgte styremedlemmer.
Hovedstyret skal ha en leder og nestleder
som velges av foretaksmøtet.
Eierne kan i foretaksmøtet oppnevne en valgkomité
som fremmer forslag i forbindelse med hovedstyrevalg.
Selskapet skal ha regionale styrer på maksimum åtte
medlemmer.
Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon av begge
kjønn i styrene gjelder tilsvarende.
Administrerende direktør kan ikke være medlem av styrene.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Tjenestetid
Hovedstyremedlemmene tjenestegjør i
fire år. Kortere tjenestetid kan fastsettes i spesielle tilfeller. Tjenestetiden
opphører ved utløpet av det ordinære foretaksmøtet i det år tjenestetiden
utløper.
Et hovedstyremedlem blir stående inntil
nytt styremedlem blir valgt selv om tjenestetiden er utløpt.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Opphør av styreverv i hovedstyret før
tjenestetiden er utløpt
Når særlige forhold foreligger, har et hovedstyremedlem
rett til å tre tilbake før tjenestetiden er ute. Ved fratredelse
skal det gis rimelig forhåndsvarsel til eierne og hovedstyret. Medlem
av hovedstyret som er valgt av
foretaksmøtet kan til enhver tid fjernes ved beslutning av foretaksmøtet.
Opphører vervet for et hovedstyremedlem før
utløpet av tjenestetiden og vararepresentant for ham eller henne
ikke er valgt, skal foretaksmøtet velge et nytt hovedstyremedlem
for resten av perioden. Valget kan likevel utstå til neste ordinære
foretaksmøte dersom hovedstyret er vedtaksført
med de gjenværende medlemmer og varamedlemmer.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Hovedstyrets myndighet
Forvaltningen av selskapet hører under hovedstyret, som
også påser at virksomheten drives i samsvar med reglene gitt i eller
i medhold av loven her og i forskrift gitt i medhold av loven.
Hovedstyret har ansvaret for en forsvarlig
organisering av selskapet og skal påse at dets virksomhet, regnskap
og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll. Hovedstyret skal
føre tilsyn med administrerende direktørs ledelse av virksomheten.
Hovedstyret skal velge regionale styrer og fastlegge
nærmere regler for deres virksomhet. Hovedstyret kan oppnevne en
valgkomité som fremmer forslag i forbindelse med valg til regionstyrer.
I vedtektene kan det bestemmes at visse saker skal avgjøres
av hovedstyret.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Hovedstyrets møter
Hovedstyrets leder sørger for at styret
holder møte så ofte som nødvendig. Et medlem av hovedstyret eller
administrerende direktør kan kreve at hovedstyret sammenkalles.
Om ikke hovedstyret for det enkelte tilfelle
bestemmer noe annet, har administrerende direktør rett til å være
tilstede og til å uttale seg på hovedstyremøtene.
Hovedstyrets møter ledes av styrelederen, eller
i hans eller hennes fravær, av nestlederen. Er ingen av disse tilstede,
velger hovedstyret selv sin møteleder.
Ved hovedstyrets møter skal det føres
protokoll som underskrives av samtlige tilstedeværende styremedlemmer.
Dersom hovedstyremedlem eller administrerende
direktør er uenig i hovedstyrets beslutning, kan
de kreve sin oppfatning innført i protokollen.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Vedtaksførhet og flertallskrav
Hovedstyret er vedtaksført når mer enn
halvparten av samtlige styremedlemmer som kan delta i den aktuelle
sak er tilstede. Hovedstyret kan likevel ikke
treffe beslutning med mindre alle medlemmene av styret så vidt mulig
er gitt mulighet til å delta i behandling av saken.
Som hovedstyrets beslutning gjelder
det som flertallet blant de møtende har stemt for, eller ved stemmelikhet
det som møtelederen har stemt for. De som stemmer for en beslutning
må likevel alltid utgjøre mer enn 1/3 av samtlige styremedlemmer
som kan delta i den aktuelle sak.
Ved valg og ansettelse anses den valgt eller ansatt som
får flest stemmer. Hovedstyret kan på forhånd
bestemme at det skal holdes ny avstemming dersom ingen får flertall
av de avgitte stemmer. Står stemmene likt ved valg av møteleder,
avgjøres valget ved loddtrekning.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Administrerende direktør
Selskapet skal ha en administrerende direktør som tilsettes
av hovedstyret. Hovedstyret fastsetter også administrerende
direktørs lønn. Hovedstyret treffer vedtak om å si opp eller avskjedige
administrerende direktør.
§ 21 skal lyde:
§ 21 Administrerende direktørs myndighet
Administrerende direktør forestår den daglige ledelse av
selskapet, og skal følge de retningslinjer og pålegg som hovedstyret gir.
Administrerende direktør skal sørge for at selskapets regnskap er
i samsvar med lov og forskrifter og at formuesforvaltningen er ordnet på
en betryggende måte.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets
forhold er av uvanlig art eller stor betydning, eller som etter
vedtektene eller annet vedtak av foretaksmøtet hører under hovedstyret. Slike
saker kan administrerende direktør bare avgjøre om hovedstyret i
enkelte tilfelle har gitt ham eller henne myndighet til det, eller hovedstyrets beslutning
ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for foretakets virksomhet. Hovedstyret skal
i så fall snarest underrettes om saken.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Hovedstyrets og administrerende direktørs
representasjonsrett
Hovedstyret representerer selskapet
utad og tegner dets firma.
Hovedstyret kan gi hovedstyremedlem
eller administrerende direktør rett til å tegne selskapets firma. Vedtektene
kan begrense hovedstyrets myndighet etter første
punktum og også selv gi bestemmelser om fullmakt som der nevnt.
Administrerende direktør representerer selskapet utad i
saker som faller innenfor hans eller hennes myndighet etter § 21.
§ 27 annet punktum skal lyde:
Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som hovedstyret eller
noen som har fullmakt fra hovedstyret gir på
vegne av selskapet til finansinstitusjoner og eierne.
§ 28 skal lyde:
§ 28 Allment om foretaksmøtets myndighet
og
sammensetning
Eierne utøver den øverste myndigheten
i selskapet i foretaksmøtet. Eiernes myndighet
i selskapet kan ikke utøves utenom i foretaksmøtet. De
sakene som etter lov eller vedtekter hører inn under selskapet,
skal behandles i foretaksmøtet.
Staten representert ved eierdepartementet, øvrige eiere,
selskapets hovedstyre, administrerende direktør og revisor
har rett til å være tilstede og til å uttale seg i foretaksmøtet.
Administrerende direktør og hovedstyrets leder
har plikt til å være tilstede med mindre dette er åpenbart unødvendig
eller det foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal
det utpekes en stedfortreder. Foretakets revisor har plikt til å
være tilstede i den grad de sakene som skal behandles er av slik
art at revisors nærvær er ønskelig.
Ved voteringer i foretaksmøtet vil hver eiers
stemmeantall følge av deres eierandel.
Ny § 28 a skal lyde:
§ 28 a Flertallskrav
For beslutning av foretaksmøtet kreves flertall
av de avgitte stemmene.
Ved valg eller ansettelse anses den eller de valgt som
får flest stemmer. Foretaksmøtet kan på forhånd bestemme at det
skal holdes ny avstemning dersom ingen får flertall av de avgitte
stemmene. Står stemmetallet likt, treffes avgjørelsen ved loddtrekning.
I vedtektene kan det fastsettes flertallskrav
som avviker fra det som følger av paragrafen her, og gis avvikende
regler om følgen av stemmelikhet.
Ny § 28 b skal lyde:
§ 28 b Vedtektsendring
Vedtektsendringer må besluttes i foretaksmøtet
og krever tilslutning fra minst to tredjedeler av de avgitte stemmene.
Ny § 28 c skal lyde:
§ 28 c Krav om enstemmighet
En beslutning krever tilslutning fra samtlige
eiere når den innebærer en økning av eiernes forpliktelser i forhold
til selskapet.
Ny § 29 a skal lyde:
§ 29 a Beslutning av foretaksmøte uten møte
Hovedstyret kan forelegge en sak til avgjørelse
for foretaksmøtet uten å innkalle til møte. Dette gjelder bare hvis
hovedstyret finner at saken kan behandles på en betryggende måte
ved at den skriftlig forelegges eierne til avgjørelse.
Hovedstyret skal i slike tilfeller sende saksdokumentene
med forslag til beslutning og begrunnelse for forslaget til alle
eierne og til daglig leder og revisor. Det skal angis en frist for
å avgi stemme som ikke kan være kortere enn fristen for å innkalle
til foretaksmøte, med mindre alle eierne er enige om en kortere
frist. Eierne skal gjøres kjent med at de kan kreve at saken forelegges
foretaksmøtet i møte.
Saken skal forelegges foretaksmøtet i møte dersom
dette kreves av et hovedstyremedlem, en eier eller revisor før utløpet
av fristen for å avgi skriftlig stemme.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Ekstraordinært foretaksmøte
Hovedstyret kan bestemme at det skal innkalles
til ekstraordinært foretaksmøte.
Hovedstyret skal innkalle til ekstraordinært foretaksmøte
når revisor eller eiere som representerer minst en tredjedel av
eierandelene krever det for å få behandlet et nærmere bestemt emne.
Hovedstyret skal sørge for at foretaksmøtet holdes innen en måned
etter at kravet er framsatt.
§ 31 første ledd første punktum skal lyde:
Hovedstyret innkaller til foretaksmøte
og bestemmer innkallingsmåten.
Ny § 31 a skal lyde:
§ 31 a Eiernes rett til å få saker behandlet
på
foretaksmøtet
En eier har rett til å få behandlet spørsmål på foretaksmøtet
som er meldt skriftlig til hovedstyret tidsnok til at det kan tas
med i innkallingen. Har innkallingen allerede funnet sted, skal
det sendes ut ny innkalling dersom det er minst en uke igjen til
foretaksmøtet skal holdes.
§ 32 skal lyde:
§ 32 Møteledelse og protokollasjon
Foretaksmøtet ledes av hovedstyrets leder.
Møtelederen skal sørge for at det føres protokoll fra foretaksmøtet. Møteleder
skal før første avstemning opprette en fortegnelse over de eierne
som har møtt, enten selv eller ved fullmektig. Fortegnelsen skal angi
hvor mange stemmer hver av dem representerer.
Nåværende § 32 annet ledd annet og tredje punktum blir
nytt § 32 tredje ledd.
§ 35 skal lyde:
§ 35 Gransking
En eier kan i foretaksmøtet fremsette forslag
om gransking av selskapet eller nærmere angitte forhold vedrørende
forvaltningen av det eller dets regnskap.
Forslaget kan fremsettes på et ordinært foretaksmøte
eller på et foretaksmøte der det fremgår av innkallingen at sak
om slik gransking skal behandles.
Beslutning om granskning krever tilslutning av minst
en tiendedel av de avgitte stemmene.
Den som på vegne av eierne forestår gransking, har rett
til å foreta de undersøkelsene i selskapet som finnes nødvendig,
og kan i denne forbindelse kreve nødvendig bistand av selskapet.
Den som forestår gransking, kan av hovedstyret, administrerende
direktør, regionstyrer og enhver ansatt eller
tillitsvalgt i selskapet, kreve enhver opplysning om selskapets
forhold som granskingen gjør nødvendig. Den som på vegne av eierne foretar
granskingen har taushetsplikt etter samme regler som gjelder for
revisorer, jf. revisorloven.
7. I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
skal § 9-4 femte ledd lyde:
Forslag til eksterne styremedlemmer og varamedlemmer
for disse, fremmes av institusjonens styre. Det samme gjelder
forslag til styreleder når rektor er ansatt. For kunsthøyskolene
fremmes forslag av høyskolens styre og av Norsk kulturråd. Sametinget
oppnevner på fritt grunnlag to av de eksterne styremedlemmene og
personlige varamedlemmer for disse ved Samisk høgskole. Fylkeskommunene
oppnevner på fritt grunnlag to av de eksterne styremedlemmene og personlige
varamedlemmer for disse ved de øvrige statlige høyskolene. Departementet
oppnevner på fritt grunnlag øvrige eksterne medlemmer
og personlige varamedlemmer for disse for fire år. For
institusjoner som har ansatt rektor, utpeker departementet styreleder
blant de eksterne medlemmene, jf. § 9-3.
8. I lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur gjøres følgende
endringer:
§ 6 annet ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
tildeling av akvakulturtillatelse, herunder krav til søknad og kriterier
for innvilgelse av søknad og gi nærmere bestemmelser om
hvilke søknader som skal behandles av fylkeskommunene.
§ 18 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om registreringsordningen,
herunder om registreringsmyndighet, erstatningsordning, føring av
dagbok mv. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om fylkeskommunenes oppgaver knyttet til registreringsordningen.
§ 24 første og annet ledd skal lyde:
Etter pålegg fra tildelings- og tilsynsmyndigheten plikter
enhver som søker om eller driver aktiviteter som
omfattes av denne lov, å gi opplysninger, dokumenter, prøvemateriale
eller annet materiale som er nødvendig for at tildelings-
og tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver
etter loven.
Etter pålegg fra tildelings- og tilsynsmyndigheten plikter
enhver som søker om eller driver aktiviteter som omfattes av denne
lov å gjennomføre undersøkelser som er nødvendige for at tildelings-
og tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.
9. I lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande
marine ressursar skal ny § 8 a lyde:
§ 8 a Saker der fylkeskommunane
har kompetanse
Fylkeskommunane kan fatte vedtak på særskilde områder
innanfor lova sitt verkeområde når dette er fastsett i forskrift.
Departementet kan i forskrift fastsetje nærare reglar om fylkeskommunane
sin kompetanse etter denne føresegna. I dei sakene der fylkeskommunane
er gitt kompetanse til å fatte vedtak, er Fiskeridirektoratet klageinstans.
Ikrafttredelse og overgangsregler
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |