Til Stortinget
§ 93 ble tatt inn for at Grunnloven ikke skal
være et hinder for at Norge skulle kunne være en aktiv medspiller
i en utvikling mot et sterkere og mer omfattende forpliktende samarbeid
mellom land, for å sikre den internasjonale fred og sikkerhet eller fremme
internasjonal rettsorden.
Forslaget om en slik bestemmelse i Grunnloven ble
første gang satt fram av representantene Rakel Seweriin, Herman
Smitt Ingebretsen, Konrad Knudsen og Neri Valen i 1952 og ble senere
framsatt i ulike varianter fram til den ble tatt inn i Grunnloven i
1962.
Utviklingen etter andre verdenskrig har skritt
for skritt bygd opp internasjonale organer og avtaler, som i sterkere
og sterkere grad forplikter landene som deltar. Det er en utvikling
som det har vært bred politisk enighet om at Norge skulle støtte
helhjertet opp om i hele etterkrigstiden. En internasjonal rettsorden
er særlig i små lands interesser. Det er samtidig en utvikling som
begrenser det enkelte lands handlefrihet. Slik må det være. Det
er ikke mulig at landene kan forplikte hverandre til i sterkere
grad å handle sammen i felles interesse og samtidig beholde selvråderetten
ubeskåret.
Norge har undertegnet rundt 900 internasjonale avtaler
som i større eller mindre grad innsnevrer vårt eget handlingsrom.
Når vi har gjort det, er det fordi det har vært i vår egen interesse.
De store, felles utfordringer internasjonalt,
som klimatrusselen, fattigdomsbekjempelse og internasjonal kriminalitet
og terror, skaper behov for mer og sterkere forpliktende samarbeid
landene imellom. Det krever at landene er villige til å overføre
noe av sin suverenitet til felles, internasjonale organer som bygger
på demokratiske prinsipper.
Alternativet til å benytte Grunnloven § 93 ved suverenitetsoverdragelse
vil være å endre Grunnloven § 112. Da ville forslag om det måtte
framsettes i ett storting og vedtas av det neste storting, da med 2/3
flertall. Innbyggerne ville da i prinsippet ha mulighet til å gi
uttrykk for sitt syn på dette spørsmålet ved stortingsvalget.
Kravet i Grunnloven for myndighetsoverføring etter
§ 93 er satt strengere enn kravet til endring i Grunnloven; 3/4
flertall nettopp fordi velgerne ikke vil ha hatt mulighet til å
gi uttrykk for sitt syn gjennom et valg.
Det sistnevnte leddet i grunnlovsendringsprosedyren
er prinsipielt viktig. I samsvar med grunnleggende tenkning om folkesuverenitet
markerer det at Grunnloven er folkets eiendom, ikke Stortingets alene.
Grunnloven § 93 gjør det mulig å treffe vedtak om suverenitetsoverføring
uten å vente til over neste valg. Kravet om 3/4 flertall skal kompensere
for bortfallet av denne demokratiske garantien.
Folkeavstemning har vært brukt svært få ganger
i rikspolitisk sammenheng. Den ble brukt da det skulle tas stilling
til om Norge fortsatt skulle være et kongedømme eller bli en republikk
og ved løsrivelsen fra Sverige i 1905. Når det gjelder vår utenrikspolitikk, har
den vært benyttet to ganger, i tilknytning til våre søknader om
å bli med i EU-samarbeidet. Dette har skapt en sedvane. Hvis spørsmålet
om EU-medlemskap igjen aktualiseres, er det tverrpolitisk enighet om
at det ikke vil være aktuelt med en slik innmeldelse uten at man
først har innhentet folkets råd.
Det er bred politisk enighet om at utfallet
av en folkeavstemning skal respekteres, selv om den konstitusjonelt
sett er rådgivende. Spørsmålet er om det ikke vil være riktig å
la den vekt Stortinget bør tillegge en folkeavstemning, også komme
til uttrykk ved at kravet til flertall da settes likt krav ved endringer
i Grunnloven. En slik endring vil styrke folkeavstemningens vekt
i beslutningsprosessen.
Når folket har fått mulighet til å gi Stortinget
sitt råd, vil det politisk sett legge en avgjørende føring for behandlingen
i Stortinget. Derfor bør det også komme til uttrykk ved at kravet
til kvalifisert flertall blir noe mindre enn om det ikke har vært
folkeavstemning.
Utfordringen blir altså å finne fram til en
måte som gjør det mulig å sette flertallskravet i § 93 ned til det
samme nivå som ved endring av Grunnloven etter normal prosedyre,
fordi det vil være alternativet til å benytte § 93. Dermed vil man
ta vare på den vel gjennomtenkte sammenheng som ligger i dagens
system, av hensyn til legitimiteten av det endelige resultat er det
viktig å finne en slik balanse.
Løsningen er å beholde hovedreglene i § 93 slik paragrafen
nå lyder, men legge til nytt annet ledd om at 2/3 flertall er tilstrekkelig
under visse vilkår. Dermed åpnes det også for en valgmulighet som
ikke finnes i dagens system.
På denne måten oppnår man for det første å ta vare
på dagens mulighet for å gå raskere fram enn etter § 112, uten å
gå veien om grunnlovsendringsprosedyren, men da med bibehold av
kravet på 3/4 flertall. Denne adgangen ble benyttet for å åpne for norsk
deltagelse i EØS. Men da vil det fortsatt være nødvendig med 3/4
flertall.
Samtidig innføres det et nytt ledd der flertallskravet
settes til 2/3, men bare dersom det på forhånd er holdt rådgivende
folkeavstemning. Stortingets adgang til å samtykke uten å vente
til etter neste valg vil være den samme som etter paragrafens første ledd:
Bortfallet av den demokratiske garanti som ligger i kravet om mellomliggende
valg etter § 112, kompenseres ved det element av direktedemokrati som
ligger i kravet om forutgående folkeavstemning av rådgivende karakter.
Hvis en slik framgangsmåte blir valgt, gir ikke lenger hensynet
til folkesuvereniteten tilstrekkelig grunn til å beholde den kompensasjon
som i dag ligger i kravet om 3/4 flertall.
Forslaget forutsetter selvsagt at folkeavstemningen
og stortingsvedtaket gjelder samme sakskompleks, at de alternativer
som legges fram for velgerne, i det vesentligste er klare, og at
saken avgjøres i Stortinget innen rimelig tid etter at resultatet
av folkeavstemningen er klart. Mer detaljerte regler om disse spørsmål
er det imidlertid ikke grunn til å ta inn i Grunnloven.
Forslaget fremmes i to alternativer der samme realitet
er forsøkt uttrykt på to litt ulike måter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
§ 93 nytt annet ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Saadant Samtykke kan alligevel gives med to Trediedeles Flertal,
dersom Storthinget først har indhentet Folkets Raad.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Slikt samtykke kan likevel gis med to tredjedels flertall dersom
Stortinget først har innhentet folkets råd.
–
Slikt samtykke kan likevel gjevast med to tredjedels fleirtal
dersom Stortinget fyrst har henta inn råd frå folket.
Alternativ 2 A (originalspråk):
To Trediedeles Flertal er alligevel tilstrækkeligt, dersom Storthinget
først har indhentet Folkets Raad.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
To tredjedels flertall er likevel tilstrekkelig dersom Stortinget
først har innhentet folkets råd.
–
To tredjedels fleirtal er likevel nok dersom Stortinget fyrst
har henta inn råd frå folket.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
Svein Roald Hansen | Marianne Aasen | Else-May Botten |
Referert i Stortingets møte 28. september 2012.
«Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg.»
Dag Terje Andersen |
president |
28. september 2012