2. Sammendrag

2.1 Budsjettproposisjonen

2.1.1 Utenriksdepartementet

       Regjeringen foreslår i proposisjonen at det for 1998 bevilges 1.712.300.000 kroner (1.704.800.000 kroner)1 til programområde 02, Utenriksforvaltning, mot 1.717.260.000 kroner for 1997. Reduksjonen skyldes hovedsakelig at bevilgningene til nye bygg er overført til Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Det redegjøres i proposisjonen for en omfattende omorganisering av departementet etter opprettelsen av Nærings- og handelsdepartementet. Omorganiseringen har som hensikt å gi en bedre mål- og resultatorientert styring av utenrikstjenesten. I proposisjonen gis det videre en oversikt over endringer i inndeling av kapitler og poster som følge av endret ansvarsfordeling mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker. Dette gjelder i første rekke programkategori 03.40 Nødhjelp, menneskerettigheter, fred og demokratibygging samt kap. 153 Bistand til andre prioriterte områder under programkategori 03.10 Prioriterte land og regioner. Statsråden for utviklingshjelp vil således få ansvaret for humanitær bistand og hjelp til flyktninger, noe som anses å gi et bedre grunnlag for å kunne se ulike tiltak og virkemidler i sammenheng i utformingen av utenrikspolitikken. Det understrekes i proposisjonen at Regjeringen i 1998 vil legge spesiell vekt på arbeidet for styrket sikkerhet og samarbeid i Europa, Europasamarbeidet gjennom EØS/EFTA og tredjeland, menneskerettigheter, ressursforvaltning, styrking av det multilaterale handelssystemet samt presse-, kultur- og informasjonsspørsmål.

       Under programområde 03 Internasjonal bistand (ODA-bistand) foreslås det for 1998 bevilget 10.079.500.000 kroner, mot 9.209.400.000 kroner for 1997. Bevilgningsforslaget tilsvarer 0,88 % av BNI-anslaget for 1998. Under programområde 03, som ny programkategori 03.50 Øvrig bistand, er det i tillegg bevilget 468.364.000 kroner (415.700.000 kroner) i bistand til Sentral- og Øst-Europa og internasjonale miljøtiltak.

       Det pekes i proposisjonen på at hensikten med opprettelsen av nytt programområde 03 Internasjonal bistand er å få en god oversikt over Norges samlede internasjonale bistandsinnsats samtidig som ODA-bistanden kommer tydelig frem.

       I proposisjonen pekes det på at av ODA-godkjent bistand ble det i 1996 utbetalt ca 8,5 mrd. kroner, tilsvarende 0,85 % av BNI. 481 mill. kroner ble overført til 1997. 1996-utbetalingene fordelte seg på 52,8 % bilateral bistand, 27,9 % multilateral bistand, 15,1 % multi-bi bistand og 4,2 % administrasjon.

       Sosial utvikling var det resultatområdet som vokste sterkest i 1996, hovedsakelig pga økt bistand til helse og utdanningstiltak. For øvrig var det en viss vekst for resultatområdene økonomisk utvikling, miljø- og naturressursforvaltning samt kvinner og likestilling.

       I budsjettproposisjonen for 1998 understrekes det at Regjeringen vil arbeide for en mer helhetlig og slagkraftig norsk sørpolitikk. Det fremholdes at utviklingslandenes internasjonale rammevilkår må bedres. Fattigdomsbekjempelse må settes i sentrum.

       Det opplyses at Regjeringen vil utarbeide en opptrappingsplan for en gradvis økning av utviklingshjelpen med sikte på å nå 1 % av BNI. Videre vil Regjeringen utarbeide en plan for ettergivelse av utviklingslandenes gjeld til Norge. Omleggingene i bistanden vil skje ut fra den forutsetning at kvaliteten på norsk bistand skal ivaretas og styrkes.

       I proposisjonen gjøres det ellers rede for Regjeringens planer om å iverksette en grundig gjennomgang av ulike sider ved norsk støtte til næringsutvikling i utviklingsland. Konklusjonene fra gjennomgangen vil bli lagt frem for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 1999. Det vises for øvrig til at Regjeringen vil legge økt vekt på multilateral bistand og bistand gjennom frivillige organisasjoner.

       Gjennom en rekke redaksjonelle endringer i budsjettproposisjonen søker Regjeringen å gi en mer oversiktlig og resultatorientert presentasjon av budsjettet, særlig gjennom bruk av grafikk og tabeller samt omtale av oppnådde resultater og erfaringer man har gjort seg. Mål og resultatområder for norsk bistand er sosial utvikling, økonomisk utvikling, fred, menneskerettigheter og demokrati, miljø- og naturressursforvaltning, humanitær innsats i konfliktsituasjoner og ved naturkatastrofer samt kvinner og likestilling.

1 Alle tall for 98-budsjettet refererer seg til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) med mindre annet framgår. Tall i parantes refererer seg til St.prp. nr. 1(1997-1998) med mindre annet framgår.

2.1.2 Justis- og politidepartementet

       Fra Justisdepartementet er det bare kategori 06.80, kapittel 0480, Svalbardbudsjettet, som faller inn under rammeområde 4.

       Bevilgningen over statsbudsjettet under denne kategorien og dette kapitlet skal dekke det forventede underskuddet i Svalbardbudsjettet. Forslaget til Svalbardbudsjett for 1998 viser kr 86.482.000 i utgifter og kr 24.660.000 i inntekter. Differansen (og dermed bevilgningsforslaget) blir kr 61.822.000, mot kr 61.472.000 for 1997 (B.innst.S.nr.III).

       Artikkel 8 i traktaten om Spitsbergen av 9. februar 1920 (Svalbardtraktaten) legger begrensninger på adgangen til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard, og på anvendelsen av disse midlene. Dette er bakgrunnen for at det er opprettet et eget Svalbardbudsjett og for at det lages en egen innstilling om Svalbardbudsjettet, jf. Innst.S.nr.14(1997-1998).

2.1.3 Nærings- og handelsdepartementet

       Det vises til den kapittelvise gjennomgangen nedenfor vedrørende forslag til bevilgning på kap. 972 Internasjonale investeringstiltak, jf. pkt. 4.3.1.

2.1.4 Miljøverndepartementet

       Fra Miljøverndepartementet inngår kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, inntekter og kap. 4471 Norsk polarinstitutt, utgifter i rammeområde 4. Når det gjelder enkeltheter, vises det til den kapittelvise gjennomgangen nedenfor, jf. pkt. 4.4.1 og 4.4.2.