Bestemmelser om Riksrevisjonen er gitt i: Grunnlovens § 75
k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 (revisjonsloven),
Stortingets instrukser av 30. januar 1918, 27. mai 1977, 10. april
1987, 10. mars 1992, Dokument nr. 7 (1972-73), jf. Innst. S. nr. 277
(1976-77), om Stortingets kontroll med forvaltningen m.v.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem stortingsvalgte revisorer, og har som Stortingets kontrollorgan
en uavhengig stilling i forholdet til forvaltningen. Etaten er organisert
i fire regnskapsrevisjonsavdelinger, en spesialavdeling for revisjon
av statlige aksjeselskaper, en forvaltningsrevisjonsavdeling og
en administrasjonsavdeling.
Hovedoppgavene er å: revidere statsregnskapet, revidere
regnskapene fra den underordnede forvaltning (spesialregnskapene)
og stiftelser, kontrollere tilskudd, offentlige fond m.v. og statsrådenes
myndighetsutøvelse når det gjelder forvaltningen
av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper,
statsbanker, enkelte organer m.v. organisert ved særskilt
lov og enkelte stiftelser, informere Stortinget om større økonomiske
og prinsipielle saker, veilede og orientere forvaltningen i spørsmål
som angår regnskap og økonomi, bl.a. for å medvirke
til at regnskapet innrettes på en måte som gir
forvaltningen et godt grunnlag for kontroll og styring av virksomheten.
Stortinget har i 1997 fått tilsendt:
Dokument nr. 1, konstitusjonelle antegnelser til statsregnskapet
for 1996, Dokument nr. 2, melding om Riksrevisjonens virksomhet
i 1996, Dokument nr. 3, konstitusjonelle antegnelser eller enkeltsaker
som legges frem særskilt.
Arbeidet med å flytte sammen revisorene
som har sittet i reviderte etater til kontorfellesskap, er videreført
i 1997. Dette arbeidet vil fortsette. Hensikten er å skape
et bedre faglig miljø og økt effektivitet.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon, slik at det med rimelig grad
av sikkerhet kan sies at statens midler blir brukt og forvaltet
på en økonomisk forsvarlig måte i samsvar med
Stortingets vedtak og forutsetninger.
Post 01 Driftsmidler dekker bl.a. lønnsutgifter.
Riksrevisjonen etablerer i 1998 et eget nettverk som vil knytte sammen
hovedkontoret og revisorene utenfor Oslo. Dette vil også gi Riksrevisjonen
ekstern elektronisk kommunikasjon mot staten og andre. Etableringen
medfører behov for økte bevilgninger i 1999. Målet er sentral, effektiv
og sikker elektronisk datafangst fra statlige etater uavhengig av
geografisk plassering, nye IT-baserte plan-, styrings- og analysesystemer
for en målrettet og forsvarlig revisjon samt effektiv tilgang til
informasjonskilder med relevant statlig informasjon. IT-satsingen
er nødvendig for at Riksrevisjonen også i fremtiden skal utføre
en effektiv og kvalitativ god revisjon. Utbyggingen er en forutsetning
for å opprettholde den desentraliserte organisasjonen med arbeidsplasser
utenfor Oslo.
Det er i budsjettet tatt hensyn til forberedelser
for overtakelse av IDI-sekretariatet fra år 2001.
Når det gjelder Post 70 Tilskudd til
INTOSAI Development Initiative (IDI) vil denne i henhold til avtale
heretter bli foreslått bevilget under Utenriksdepartementet.
Under kap. 3051 budsjetteres bl.a. Kantinesalg
og Salg av revisjonsveiledninger m.v..
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for Riksrevisjonen er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen medlem fra Høyre viser
til at det er et overordnet budsjettpolitisk mål å redusere
veksten i offentlig sektor. I Riksrevisjonens budsjett er det fra Regjeringen
foreslått en økning på 10 pst. Dette medlem viser
til Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg
nr. 1 (1998-99) hvor Høyre forslår å redusere
bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Riksrevisjonen har påtatt seg vertskapsrollen for
INTOSAI Development Initative (IDI), noe som vil medføre økte
utgifter. Disse medlemmer ser derfor behov for at
en årlig gjennom budsjettbehandlingen for Riksrevisjonen
får de reelle og faktiske kostnadene klargjort av IDI-sekretariatet.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99). Fremskrittspartiet
forslår å øke bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000 til
etablering og senere drift av for INTOSAI Development Initative
(IDI) i Norge mot en tilsvarende reduksjon under rammeområde 4 (Utenriks).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.