3. Kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

3.1 Sammendrag

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.

Ombudsmannens årsmelding for 1998 ble overlevert Stortinget 31. mars 1999. Meldingen er inntatt i Dokument nr. 4 (1998-1999). Det er særlig grunn til å merke seg at klagetallet holder seg noenlunde konstant, men at saksbehandlingstiden fortsatt kan reduseres.

Et viktig mål er å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere, samt å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Når det gjelder post 01 Driftsutgifter så dekker dette lønnsutgifter, kontorutgifter, reiseutgifter m.v. En vesentlig del av posten gjelder drift av kontorlokaler.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at målet for 2000 er å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere. Komiteen deler ombudsmannens mål om å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Sivilombudsmannen er ioverensstemmelse med Presidentskapets opprinnelige forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil understreke betydningen av det viktige arbeidet Sivilombudsmannen utfører og betydningen av at ombudsmannen har de ressurser som dette arbeidet vil kreve, i tillegg til Sivilombudsmannens viktige rolle for å sikre at det ikke utøves urett mot den enkelte borger i den offentlig administrasjon og forvaltning.

Disse medlemmer viser til at sakstallet har økt, i tillegg til at saksbeholdningen også har økt noe som igjen har resultert i lengre saksbehandlingstid.

Disse medlemmer viser videre til at den økte inngangen av klager bl.a. skyldes at sivilombudsmannsordningen er blitt bedre kjent og at personer som ikke tidligere har benyttet ordningen nå retter flere henvendelser til Sivilombudsmannen.

Disse medlemmer har merket seg at undersøkelsene og besøkene ute i forvaltningen etter eget tiltak har medført behov for økte ressurser til sivilombudsmannen for å gjennomføre de oppgavene sivilombudsmannen er pålagt av Stortinget. Disse medlemmer vil videre påpeke at Sivilombudsmannens administrasjon som en følge av dette også får økt arbeidsmengde når det gjelder den økonomiske, administrative og driftsmessige delen av Sivilombudsmannens virke.

Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at det vil være av avgjørende betydning at Sivilombudsmannen styrkes slik at han kan ivareta disse oppgavene på en tilfredsstillende måte og i henhold til Stortingets forutsetninger.

Disse medlemmer foreslår derfor en økning av Sivilombudsmannens budsjett med kr 2 277 000.