Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks
for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke
og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra
enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget
tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser.
Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede
institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen
av klagesakene.
Ombudsmannens årsmelding for 1998 ble
overlevert Stortinget 31. mars 1999. Meldingen er inntatt i Dokument
nr. 4 (1998-1999). Det er særlig grunn til å merke seg
at klagetallet holder seg noenlunde konstant, men at saksbehandlingstiden
fortsatt kan reduseres.
Et viktig mål er å få redusert
saksbehandlingstiden ytterligere, samt å foreta flere undersøkelser
av mer systematisk karakter.
Når det gjelder post 01 Driftsutgifter
så dekker dette lønnsutgifter, kontorutgifter,
reiseutgifter m.v. En vesentlig del av posten gjelder drift av kontorlokaler.
Komiteen har merket seg at målet
for 2000 er å få redusert saksbehandlingstiden
ytterligere. Komiteen deler ombudsmannens mål
om å foreta flere undersøkelser av mer systematisk
karakter.
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for Sivilombudsmannen er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelige forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av det viktige arbeidet Sivilombudsmannen
utfører og betydningen av at ombudsmannen har de ressurser
som dette arbeidet vil kreve, i tillegg til Sivilombudsmannens viktige rolle
for å sikre at det ikke utøves urett mot den enkelte borger
i den offentlig administrasjon og forvaltning.
Disse medlemmer viser til at
sakstallet har økt, i tillegg til at saksbeholdningen også har økt
noe som igjen har resultert i lengre saksbehandlingstid.
Disse medlemmer viser videre
til at den økte inngangen av klager bl.a. skyldes at sivilombudsmannsordningen
er blitt bedre kjent og at personer som ikke tidligere har benyttet
ordningen nå retter flere henvendelser til Sivilombudsmannen.
Disse medlemmer har merket seg
at undersøkelsene og besøkene ute i forvaltningen
etter eget tiltak har medført behov for økte ressurser
til sivilombudsmannen for å gjennomføre de oppgavene
sivilombudsmannen er pålagt av Stortinget. Disse
medlemmer vil videre påpeke at Sivilombudsmannens administrasjon
som en følge av dette også får økt arbeidsmengde
når det gjelder den økonomiske, administrative
og driftsmessige delen av Sivilombudsmannens virke.
Disse medlemmer er derfor av
den oppfatning at det vil være av avgjørende betydning
at Sivilombudsmannen styrkes slik at han kan ivareta disse oppgavene
på en tilfredsstillende måte og i henhold til Stortingets
forutsetninger.
Disse medlemmer foreslår
derfor en økning av Sivilombudsmannens budsjett med kr
2 277 000.