90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammesystemet.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-2 | | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-4 |
Utgifter i kroner |
Landbruksdepartementet |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 112 773
000 | | 112 773
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 107 532 000 | | 0 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorgan, kan overføres, kan nyttes under post
50 | 4 741 000 | | 4 741 000 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
| 200 000 | | 200 000 |
| 70 | Tilskudd til
driften av Staur gård | 300 000 | | 300 000 |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | 248 483
000 | | 246 483
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 186 901 000 | | 186 901 000 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap.... | 45 416 000 | | 45 416 000 |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer, overslagsbevilgning | 16 166 000 | | 14 166 000 |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | 116 430
000 | | 116 430
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 116 430 000 | | 116 430 000 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | 168 776
000 | | 168 776
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 106 848 000 | | 106 848 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 49 107 000 | | 49 107 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 12 821 000 | | 12 821 000 |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | 245 644
000 | | 245 644
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 245 644 000 | | 245 644 000 |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket (jf. kap. 4140) | 54 914
000 | | 53 914
000 |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m., NILF | 18 633 000 | | 18 633 000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 36 281 000 | | 35 281 000 |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | 139 975
000 | | 122 475
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk | 12 740 000 | | 12 740 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 381 000 | | 3 381 000 |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og næringstiltak i skogbruket, kan overføres | 100 439 000 | | 87 939 000 |
| 76 | Ressurs- og miljøtiltak
i skogbruket, kan overføres | 23 415 000 | | 18 415 000 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 161 918
000 | | 161 918
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 139 673 000 | | 139 673 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren, kan overføres | 13 045 000 | | 13 045 000 |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri, kan overføres | 9 100 000 | | 9 100 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 100 000 | | 100 000 |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | 135 811
000 | | 135 811
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 135 811 000 | | 135 811 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 63 167
000 | | 61 167
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 63 167 000 | | 61 167 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 33 831
000 | | 33 831
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 28 036 000 | | 28 036 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 3 061 000 | | 3 061 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 625 000 | | 625 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 2 109 000 | | 2 109 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 61 497
000 | | 61 497
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 20 016 000 | | 20 016 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning | 41 481 000 | | 41 481 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | 12 470
289 000 | | 12 170
289 000 |
| 50 | Fondsavsetninger, overslagsbevilgning | 784 960 000 | | 784 960 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 222 500 000 | | 222 500 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 2 456 417 000 | | 2 156 417 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 6 873 558 000 | | 6 873 558 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 359 000 000 | | 359 000 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 773 854
000 | | 1 773 854
000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 103 000
000 | | 103 000
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 49 700 000 | | 49 700 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 5 300 000 | | 5 300 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 46 200 000 | | 46 200 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 | | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 26 255
000 | | 26 255
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 16 299 000 | | 16 299 000 |
| 71 | Distriktsrettet næringsutvikling
| 3 031 000 | | 3 031 000 |
| 73 | Avviklingskostnader | 212 000 | | 212 000 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger
| 6 713 000 | | 6 713 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 11 | 14
142 763 000 | | 13
820 263 000 |
| | | | | |
Inntekter i kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | 386 000 | | 386 000 |
| 1 | Refusjon og gebyr | 386 000 | | 386 000 |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107) | 38 302
000 | | 19 902
000 |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter
m.m . | 38 302 000 | | 19 902 000 |
4110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 1110) | 88 114
000 | | 88 114
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m . | 88 114 000 | | 88 114 000 |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | 256 413
000 | | 256 413
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m . | 256 413 000 | | 256 413 000 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 22 999
000 | | 22 999
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m . | 22 999 000 | | 22 999 000 |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | 12 687
000 | | 12 687
000 |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter
| 12 687 000 | | 12 687 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 1146) | 16 749
000 | | 16 749
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 16 749 000 | | 16 749 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 1 500
000 | | 1 500
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m . | 1 500 000 | | 1 500 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 1150) | 122 000
000 | | 122 000
000 |
| 80 | Markedsordningen for korn
| 122 000 000 | | 122 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 11 | 559
150 000 | | 540
750 000 |
| | Netto
rammeområde 11 | 13 583
613 000 | | 13 279
513 000 |
Forslag til romertallsvedtak
fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) med endringer fra St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 4 (2001-2002)
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2002 kan:
1.
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1100 post 1 | kap. 4100 post 1 |
kap. 1107 post 1 | kap. 4107 post 3 |
kap. 1110 post 1 | kap. 4110 post 1 |
kap. 1114 post 1 | kap. 4114 post 1 |
kap. 1143 post 1 | kap. 4143 post 1 |
kap. 1145 post 1 | kap. 4145 post 1 |
kap. 1146 post 1 | kap. 4146 post 2 |
kap. 1147 post 1 | kap. 4147 post 1 |
III
Forskuttering av utgifter
til tvangsflytting av rein
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2002 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen
post 1 Driftsutgifter med inntil kr 500 000 i sammenheng med forskuttering
av utgifter til tvangsflytting av rein.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1148 | | Naturskade, erstatninger
og sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
| 2 mill. kroner |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| 10 mill. kroner |
V
Salg av fast eiendom
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2002 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for
inntil 5 mill. kroner.
VI
Avvikling av fond
Stortinget samtykker i at Kornfondet avvikles
og at eventuelle gjenværende midler i fondet blir overført
til kap.1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. post
73 Pristilskudd.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2001 er
netto utgiftsramme for rammeområde 11 fastsatt til kr 13 279
513 000. Dette er det samme som framlegget fra Regjeringen i St.prp.
nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til forslaget til statsbudsjett fra regjeringen Stoltenberg og til
Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Stoltenberg la fram et budsjett for landbruket med vekt
på å sikre forbrukerne trygge matvarer. Regjeringen
Stoltenberg foreslår å bruke i alt 780 mill. kroner
til matvaresikkerhet. Matvarene skal bli tryggere gjennom et systematisk
arbeid for god kvalitet og kontroll med matvarene gjennom alle ledd
i produksjonskjeden. Innsatsen skal blant annet rettes inn mot kontroll
med plantevernmidler, smittestoffer og fremmedstoffer i mat. Noe
av innsatsen skal også gå til tiltak mot kugalskap
og skrapesyke.
Disse medlemmer mener at det
er nødvendig å øke verdiskapingen i jordbruket
og i foredlingsindustrien, og vil peke på at regjeringen
Stoltenberg satte av 150 mill. kroner til et verdiskapingsprogram
for norsk matproduksjon. Regjeringen Stoltenberg prioriterte også verdiskaping
i skogbruket og i reindriftsnæringa, og satte derfor av
midler til verdiskapingsprogrammer i begge disse næringene. Disse
medlemmer vil spesielt vise til regjeringen Stoltenbergs
budsjett på kapitlene 1140, 1142 og 1146.
Videre vil disse medlemmer peke
på at det er et mål at 10 pst. av det totale jordbruksarealet
skal være økologisk innen 2010, dersom det finnes
et marked for produktene. Regjeringen Stoltenberg foreslår
derfor å øke bevilgningen til økologisk
landbruk til 125 mill. kroner for 2002.
Disse medlemmer legger vekt på at
landbruket fortsatt skal ha en viktig rolle i distriktspolitikken. Disse
medlemmer er derfor bekymret for at forslaget fra regjeringen
Bondevik II om å kutte i bevilgningen til jordbruksavtalen
med 300 mill. kroner vil føre til ytterlige store kutt
i ordninger administrert av SND, blant annet til bygdeutvikling. Disse
medlemmer synes også det er forunderlig at regjeringen Bondevik
II kutter i denne bevilgningen allerede før jordbruksforhandlingene
har startet. Disse medlemmer vil vise til at Arbeiderpartiet
i utgangspunktet hadde forslag om større ramme enn det
som endelig ble vedtatt, og at den vedtatte ramme vil redusere muligheten
til å føre en offensiv politikk på dette
området.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
budsjett for Landbruksdepartementet for 2002.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens vekt på desentralisert landbruk, med variert
bruksstruktur, som er viktig både av beredskapshensyn og
av hensyn til behovet for trygg mat. Landbruket spiller en vesentlig rolle
for å sikre levende bygder og spredt bosetting.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens arbeid med å samordne de statlige tilsynene
i ett, statlig tilsyn. Den forestående omorganiseringen
av kontrollvirksomheten skal føre til styrket kontroll,
både med importert og norskprodusert mat, sikre kvalitet,
og hindre smitte og sykdom.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om ikke å utvide avgiftsgrunnlaget
på fôr til husdyr. En utvidelse hadde vært
en relativt stor øking av avgiftene for norsk landbruk,
og ikke i samsvar med Regjeringens skatte- og avgiftspolitikk.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens ønske om i perioden å legge vekt
på arbeidet med et mer miljøvennlig landbruk og
forsterke innsatsen innen økologisk jordbruk. Disse
medlemmer støtter derfor Regjeringens forslag om økt
bevilgning til økologisk jordbruk (jf. kap. 1150 post 77).
For å nå målet om at 10 pst. av totalt
jordbruksareal i Norge skal være økologisk innen
2010, er det nødvendig med en rask øking i den økologiske
produksjonen.
Disse medlemmer viser til at
det skal foretas en gjennomgang av skatte- og avgiftsreglene for
jordbruket. Regjeringens forslag vil bidra til omstilling og effektivisering
i næringen. Dette vil være med på å legge
grunnlaget for et livskraftig landbruk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten av at
det nye tilsynet forankres i klare prinsipper som gir grunnlag for å realisere
hovedmålet om forbrukertrygghet. Et viktig prinsipp er å få klare
grensedragninger mellom forvaltningsoppgaver og forretningsorientert
virksomhet. Disse medlemmer påpeker samtidig
at det innenfor disse rammene utvises smidighet både hva
angår organisering og praktisk tilsynsforvaltning. Disse
medlemmer mener det bør ligge til rette for at
en, ved å etablere det nye tilsynet, legger grunnlaget
for å realisere en betydelig effektiviseringsgevinst.
Disse medlemmer vil understreke
nødvendigheten av at det nye tilsynet blir brukerorientert.
Når det er valgt å videreføre et eget
sjømattilsyn i tillegg til et generelt mattilsyn, er det
viktig å reflektere utviklingen i næringene. Bedrifter
som tidligere har hatt fokus på landbruksbasert råstoff,
vil i økende grad ha fisk i sin produktportefølje.
Det må sikres at de to tilsyn legger opp til et tett samarbeid
slik at det ikke skapes usikkerhet ute hos brukerne om hvem som
har ansvaret.
Disse medlemmer mener man på tilsvarende måte
må sørge for at regelverk og tilsynsprinsipper
er sammenfallende på begge områder. I det løpende arbeidet
må det finnes fram til praktiske samordningstiltak som
gjør at den samlede aktiviteten på området framstår
som både enhetlig og rasjonell.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en landbrukspolitikk der man går bort fra politisk styring
og over til å anse bonden som en selvstendig næringsdrivende. Disse
medlemmer erkjenner at dette vil kreve radikale endringer
på flere områder. Fremskrittspartiet vil jobbe
for et landbruk som gir den enkelte produsent et reelt valg til
produksjon innenfor de rammer som markedet, egeninteresser og økonomi
setter.
Disse medlemmer erkjenner at
en omlegging av landbrukspolitikken vil få konsekvenser
for enkelte bønder. Disse medlemmer foreslår
derfor å innføre en kompensasjonsordning, som
gjør det mulig for berørte å få økonomisk
handlingsrom i en overgangsperiode. Denne rammen ønsker disse
medlemmer og sette til 1 mrd. kroner i 2002.
Disse medlemmer viser til at
myndighetene har valgt å prioritere overføringer
av ca. 14 mrd. kroner i tillegg til skjermingsstøtten og
annen støtte som ligger utenfor avtaleverket, til utøvere
innen en enkelt næring. Enorme overføringer tilflytes
jordbruket hvorav en høy prosentandel er deltids- og hobbybønder.
Disse medlemmer viser til at
blant annet skjermingen fra markedet har gitt næringen
en svakere motstandskraft overfor nye behov og betingelser. Vesentlige
inntekter har vært hentet ut gjennom forhandlinger og lobbyvirksomhet.
Derfor vil den kommende tilpasningen til konsumentene og nye spilleregler
bli harde. Landbruksnæringen vil delvis bli utsatt for
konkurranse i årene som kommer. Det logiske vil da være å liberalisere
lovverket og redusere ambisjonene om å styre bruksstrukturen
i takt med denne utviklingen. Når landbrukets utøvere
i tiden fremover må ta større ansvar for egen
inntekt, burde forholdene legges til rette. Dette kan gjøres
gjennom å redusere omfanget av de reguleringer som hindrer
landbruket i å være rasjonelt og effektivt. Jord-
og konsesjonslovgivningen står sentralt i dette bildet.
Bøndene har etter hvert blitt fratatt sin eiendomsrett,
sin selvråderett og gjort avhengige av politikernes gunst.
Alle vesentlige eierfunksjoner er overtatt av politikere og byråkratiet
gjennom konsesjonslover, slik at primærprodusentene i matvareproduksjonen
ikke fritt kan kjøpe eller selge landbruksarealer, velge
driftsform, ikke selv bestemme antallet høner eller svin
som skal produseres og ikke kunne begynne med melkeproduksjon uten å få kjøpt melkekvote
av staten.
Disse medlemmer viser til at
det foreligger et sterkt behov for en ny landbrukspolitikk som krever radikale
endringer av rammebetingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede
næringsliv. Derfor er det viktig å avvikle ordningene
med næringsavtaler, enten det gjelder en jordbruksavtale,
fiskeriavtale eller en reindriftsavtale. Videre må det
gis spillerom for utvikling gjennom å oppheve alle produksjonsbegrensninger,
oppheve konsesjonsgrenser for ervervsmessig husdyrhold, avvikle
restriksjoner på salg av jord- og skogeiendommer, oppheve
konsesjons-, bo- og drivepliktsbestemmelsene. Disse medlemmer mener også det
er viktig å avvikle særlovgivningen innenfor bondesamvirket
fordi den begrenser konkurransen og dermed presser prisene oppover.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets politiske
mål for landbrukssektoren som er avmonopolisering, innføring
av fri konkurranse, tilpasning til internasjonale forhold og til
innenlandsk økonomi. Disse medlemmer hevder
at en konkurransedyktig landbruksnæring betinger effektiv
drift gjennom produktivitetsforbedringer og vil i den forbindelse
vise til egne merknader og forslag i Innst. S. nr. 91 (1994-1995)
om deregulering av egg- og fjærkremarkedet samt Innst.
S. nr. 93 (1995-1996) om å få etablert private
meierier utenom riksoppgjørsystemet og ordningen med offentlig
fastsatte melkekvoter for å oppnå reell konkurranse
mellom private meierier og Norske Meierier. Disse medlemmer vil
videre vise til Fremskrittspartiets forslag fremsatt i tilknytning
til behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon.
Disse medlemmer vil for øvrig
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppheving av omsetningsloven."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve lov av 31. mai 1974 nr. 19 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
ervervsmessig husdyrhold."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som
ikke begrenses til kommune, fylke eller regionnivå, men
gjøres landsomfattende."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endringer i skattelovens § 8.2 punkt 2a slik
at beløpsgrensene for skattefordelen i skogavgiftsordningen
oppheves og skattefordelen økes til 50 pst. fra og med
2003."
Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. I (2001-2002) hvor rammen er lagt på et
nivå fjernt fra Fremskrittspartiets politikk. Disse
medlemmer vil derfor ikke fremme egne bevilgningsforslag
innenfor den vedtatte rammen.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti viser til eigne hovudprioriteringar og alternativt
budsjett. For rammeområde 11 ville dette ha gitt kr 522
100 000 i tillegg til den vedtatte ramma.
Disse medlemmer ønsker
en langt mer offensiv satsing innen landbruket enn det Regjeringa
legger opp til. Dette er helt nødvendig dersom vi skal
løse utfordringer som kommer. I tillegg til å produsere
mat har jordbruket stor betydning for ei desentralisert bosetting,
for å ha levende bygder og for å sikre oss matvareberedskap. Disse
medlemmer vil peke på noen områder det
er særlig viktig med økt satsing i åra
som kommer:
– For å komme
opp på 10 pst. produksjon av økologisk mat må det
satses mer både innen forskning, utdanning, rekruttering
og salg/distribusjon.
– Dyrevelferd må prioriteres.
Dette gjelder alle typer dyr, og det er behov for lovgivning og
regelverk som gir dyra en bedre velferd. Også her trengs
det betydelige midler til opplæring og utviklingsarbeid,
men det må også avsettes penger til investeringsstøtte.
– Manglende interesse for å overta
gårdsbruk er bekymringsfullt. Det må derfor iverksettes
sterkere tiltak på å motivere og rekruttere ungdom
til å overta gårdsbruk.
– Inntektsnivået i jordbruket
må økes slik at gårdbrukerne får
ei utvikling på samme nivå som andre sammenliknbare
grupper i samfunnet.
– Langsiktige investeringer i
skogbruket er viktig. Det er derfor ikke akseptabelt med nedtrapping
av satsinga på skogplanting, kultivering og viktige miljøtiltak
i skogen.
Disse medlemmer kan ikke se at
den vedtatte ramme er akseptabel i forhold til de prioriteringer
som trengs for å føre en aktiv nærings-
og distriktspolitikk. Ettersom det nye budsjettsystemet krever at
en ikke kan komme med forslag som bryter med vedtatte rammer, vil disse
medlemmer vise til Sosialistisk Venstrepartis helhetlige
budsjettopplegg slik det kommer fram i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser en
aktiv landbruksnæring som et avgjørende grunnlag for å ivareta
både matsikkerhet, kulturell og næringsmessig
utvikling i distriktene og for å bidra til et levende kulturlandskap
og en god plante- og dyrehelse.
Dette medlem ser det som viktig
at det legges til rette for en høyere verdiskapning både
innenfor primærproduksjon og foredling. Målet
må være å bidra til økt produktmangfold
og god tilgang på trygg mat. Dette medlem er
enig i ønsket om at en større andel av produksjonen
skal være økologisk. Dette medlem støtter
arbeidet med å samordne de statlige tilsynene i et statlig
mattilsyn, og er samtidig tilfreds med at forslag om å utvide
avgiftsgrunnlaget på fôr til husdyr er trukket
tilbake. Dette er oppgaver som bør finansieres av det offentlige,
ikke belastes produsentene.
Dette medlem legger vesentlig
vekt på at overføringene til landbruket blir opprettholdt
på et høyt nivå for å sikre
trygg matvareproduksjon og sikre et desentralisert landbruk med
en variert bruksstruktur. Dette medlem er i tillegg
av den oppfatning at landbruket må gis større
spillerom gjennom en skatteordning som kan oppmuntre til rekruttering
og nyinvesteringer i næringen. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at næringen må gis
anledning til et inntektsfradrag på inntil 25 pst. En slik
ordning vil være et bidrag til å heve inntektsnivået
i næringen på en måte som er helt nødvendig
dersom inntektene i landbruket skal kunne stå i forhold
til den målsettingen Stortinget har vedtatt om at inntektene
i næringen skal være sammenlignbare i forhold
til befolkningen ellers.
Dette medlem er sterkt kritisk
til at man lenge før forhandlingene om jordbruksoppgjøret
velger å saldere budsjettet gjennom å redusere
rammen for forhandlingene. Dette medlem anser dette
som en svært uvanlig budsjettering som vanskelig lar seg
forsvare i forhold til ønsket om reelle forhandlinger om
inntektsnivå i næringen. Dette medlem vil
påpeke at et slikt forslag har en uheldig signaleffekt
i forhold til de som har sitt arbeid i næringen og de som
vurderer å satse på en framtid i landbruket.
Dette medlem viser til at budsjettforslaget
innebærer en sterk reduksjon i bevilgningene til forvaltning av
skogressursene, blant annet til skogplanting og skogkulturtiltak.
Dette står i sterk kontrast til den politisk uttalte viljen
til å satse på de langsiktige tiltakene som er nødvendige
for næringen. For å oppmuntre til god og langsiktig
forvaltning mener dette medlem at det er nødvendig å øke
bevilgningene til dette formålet, samtidig som den såkalte
skogavgiftsordningen blir forbedret. Dette vil være et
meget viktig virkemiddel for å bidra til at den enkelte
skogeier foretar langsiktige investeringer. Dette medlem
viser for øvrig til Senterpartiets helhetlige budsjettforslag
hvor rammeområde 11 var foreslått bevilget med
kr 13 833 013 000, som er vel 550 mill.
kroner mer enn Regjeringens forslag.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjoners
primærstandpunkter under rammeområde 11 presentert.
Tabellen viser det justerte
budsjettforslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor
vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de fremkommer i finansinnstillingen, for de
budsjettpostene der det er avvik mellom fraksjonene. Avvik i forhold
til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med
Tillegg
nr. 1-4 | H og KrF
justert | AP | FrP | SV | Sp |
Utgifter
rammeområde 11 (i hele tusen kroner) |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 107 532 | 107 532 (0) | 107 532 (0) | 79 532 (-28
000) | 103 532 (-4
000) | 107 532 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorgan | 4 741 | 4 741 (0) | 4 741 (0) | 2 741 (-2
000) | 4 741 (0) | 4 741 (0) |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn
(jf. kap. 4107) | | | | | | |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer | 14 166 | 14 166 (0) | 16 166 (+2
000) | 14 166 (0) | 16 166 (+2
000) | 51 166 (+37
000) |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | | | | | | |
| 70 | Dyrevelferd | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
| 71 | Økologisering
av landbruket | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn
(jf. kap. 4114) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 245 644 | 245 644 (0) | 245 644 (0) | 245 644 (0) | 245 644 (0) | 300 344 (+54
700) |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket (jf. kap. 4140) | | | | | | |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m., NILF | 18 633 | 18 633 (0) | 18 633 (0) | 12 633 (-6
000) | 18 633 (0) | 18 633 (0) |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 35 281 | 35 281 (0) | 36 281 (+1
000) | 18 281 (-17
000) | 46 281 (+11
000) | 36 281 (+1
000) |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | | | | | | |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og næringstiltak i skogbruket | 87 939 | 87 939 (0) | 100 439 (+12
500) | 62 439 (-25
500) | 100 439 (+12
500) | 135 439 (+47
500) |
| 76 | Ressurs- og miljøtiltak
i skogbruket | 18 415 | 18 415 (0) | 23 415 (+5
000) | 15 415 (-3
000) | 35 415 (+17
000) | 23 415 (+5
000) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning
(jf. kap. 4143) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 139 673 | 139 673 (0) | 139 673 (0) | 125 673 (-14 000) | 139 673 (0) | 139 673 (0) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 61 167 | 61 167 (0) | 63 167 (+2
000) | 63 167 (+2
000) | 63 167 (+2
000) | 63 167 (+2
000) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 28 036 | 28 036 (0) | 28 036 (0) | 22 036 (-6
000) | 28 036 (0) | 28 036 (0) |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 2 109 | 2 109 (0) | 2 109 (0) | 109 (-2
000) | 2 109 (0) | 2 109 (0) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | | | | | | |
| 50 | Fondsavsetninger | 784 960 | 784 960 (0) | 784 960 (0) | 534 960 (-250
000) | 784 960 (0) | 819 960 (+35
000) |
| 70 | Markedsregulering | 222 500 | 222 500 (0) | 222 500 (0) | 192 500 (-30
000) | 222 500 (0) | 222 500 (0) |
| 73 | Pristilskudd | 2 156 417 | 2 156 417 (0) | 2 456 417 (+300 000) | 1 056 417 (-1 100 000) | 2 456 417 (+300 000) | 2 456 417 (+300 000) |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 873 558 | 6 873 558 (0) | 6 873 558 (0) | 3 173 558 (-3 700 000) | 6 873 558 (0) | 6 873 558 (0) |
| 77 | Utviklingstiltak | 359 000 | 359 000 (0) | 359 000 (0) | 219 000 (-140
000) | 359 000 (0) | 359 000 (0) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 773 854 | 1 773 854 (0) | 1 773 854 (0) | 1 223 854 (-550 000) | 1 773 854 (0) | 1 773 854 (0) |
| 79 | Kompensasjon til omstilling | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 1 000 000 (+1 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | | | | | | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 49 700 | 49 700 (0) | 49 700 (0) | 32 700 (-17
000) | 49 700 (0) | 49 700 (0) |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 5 300 | 5 300 (0) | 5 300 (0) | 3 300 (-2
000) | 5 300 (0) | 5 300 (0) |
| 75 | Kostnadssenkende
og direkte tilskudd | 46 200 | 46 200 (0) | 46 200 (0) | 16 200 (-30 000) | 46 200 (0) | 46 200 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
820 263 | 13
820 263 (0) | 14
142 763 (+322
500) | 8
899 763 (-4 920 500) | 14
360 763 (+540
500) | 14
302 463 (+482
200) |
Inntekter
rammeområde 11 (i hele tusen kroner) |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn
(jf. kap. 1107) | | | | | | |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter
m.m. | 19 902 | 19 902 (0) | 38 302 (+18
400) | 19 902 (0) | 38 302 (+18
400) | 3 302 (-16
600) |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | | | | | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 256 413 | 256 413 (0) | 256 413 (0) | 256 413 (0) | 256 413 (0) | 201 713 (-54 700) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 540
750 | 540
750 (0) | 559
150 (+18
400) | 540
750 (0) | 559
150 (+18
400) | 469
450 (-71 300) |
| | Sum netto
rammeområde 11 | 13 279
513 | 13 279
513 (0) | 13 583
613 (+304
100) | 8 359
013 (-4 920 500) | 13 801
613 (+522
100) | 13 833
013 (+553
500) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2001-2002) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 112 773 000
på kap. 1100 og kr 386 000 på kap. 4100.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det foreligger et sterkt behov for betydelige kutt i landbruksoverføringene.
Fremskrittspartiets forslag om færre reguleringer og forenklinger
i regelverket vil spare betydelige ressurser. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1100 post 1 med kr 28 000 000 til kr 79 532 000 og kap. 1100 post
45 med kr 2 000 000 til kr 2 741 000.
Det foreslås bevilget kr 246 483 000
på kap. 1107 og kr 19 902 000 på kap. 4107.
Komiteen har merket
seg at det ble brudd i forhandlingene om klinisk veterinær
beredskap mellom Landbruksdepartementet ved Statens dyrehelsetilsyn og
Den Norske Veterinærforening og at Regjeringen vil legge
opp til en ny forhandlingsrunde for 2002 og samtidig vurdere om
bevilgningsbehovet til de utvidede tiltakene på matområdet
kan justeres. I forbindelse med denne justeringen ber komiteen om
at det avsettes 0,5 mill. kroner til Gastronomisk Institutt i Stavanger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til forslaget i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) hvor
forslaget om å utvide avgiftsgrunnlaget trekkes og det
samtidig varsles at det ikke vil bli foreslått lovendring
som muliggjør innføring av denne avgiften på fôr
til akvakulturdyr.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti legger stor vekt på at
den gode norske dyrehelsa må opprettholdes. Disse
medlemmer slutter seg til forslaget til bevilgning til post
73 fra St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) på 14 mill.
kroner, og peker på at post 73 er en overslagsbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen Bondevik
II har foreslått å redusere bevilgningen til Statens
Dyrehelsetilsyn.
Disse medlemmer vil peke på det
viktige arbeidet som Statens Dyrehelsetilsyn gjør for å trygge
helsen hos tamme og ville landdyr og akvatiske dyr i Norge. Disse
medlemmer viser til at de ved den satsing regjeringen Stoltenberg
har lagt opp til ved å øke budsjettet til Statens
Dyrehelsetilsyn vil kunne fortsette sitt arbeid med de målsettinger
som er omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002) på side 47.
Disse medlemmer vil peke på at
dette arbeidet var et viktig ledd i regjeringen Stoltenbergs satsing
på trygg mat. Bare ved at råvarene fra landdyr
og akvatiske dyr til matproduksjon er helsemessig trygge kan vi
oppnå trygg matpolitikk.
Disse medlemmer viser til at
det ikke ble flertall for disse partiers rammeforslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har foreslått
en styrking av arbeidet på området som samlet innebærer
at bevilgningen økes med 37 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet konstaterer at forhandlingene mellom Landbruksdepartementet
ved Statens dyrehelsetilsyn og Den norske veterinærforening
førte til brudd innenfor en ramme på 45 mill.
kroner og at kun en midlertidig avtale fram til 31. januar 2002
kom i stand. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) mener at det har stor
betydning å basere den kliniske veterinærberedskap
på forhandlingsløsning med Den norske veterinærforening,
og at Landbruksdepartementet vil legge opp til ny forhandlingsrunde
for 2002.
Disse medlemmer vil bemerke at
dersom ikke departementet kommer fram til en avtale gjennom forhandlinger
med Den norske veterinærforening, vil det oppstå en
situasjon hvor syke og skadde dyr ikke får veterinærhjelp
utenfor ordinær arbeidstid. Dette vil etter disse
medlemmers syn få store dyrevernmessige konsekvenser,
føre til betydelig næringstap for husdyrbrukere
og svekke beredskapen mot alvorlige smittsomme dyresykdommer.
Disse medlemmer vil be om at
forhandlinger om klinisk vakt gjenopptas slik at vakten ikke opphører
i januar 2002. Disse medlemmer forutsetter at departementet
kommer tilbake til Stortinget med søknad om tilleggsbevilgning
når forhandlingene foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Ot.prp. nr. 12 (2001-2002) om endring i husdyrloven og fiskesykdomsloven
som skal muliggjøre innføring av en ny særavgift
på fôr til produksjonsdyr, er trukket tilbake. Disse
medlemmer mener innføringen av nye særavgifter
vil bidra til økte kjøttpriser samt skape problemer
for oppdrettsnæringen som kan gi redusert konkurranseevne
i eksportmarkedet. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn motsette seg nye særavgifter på fôr
til fisk og matproduserende dyr.
Det foreslås bevilget kr 116 430 000
på kap. 1110 og kr 88 114 000 på kap. 4110.
Komiteen viser til
Regjeringens bevilgning på 116 430 000 kroner. Komiteen støtter
Regjeringens forslag, og viser til den viktige rolle Landbrukstilsynet har
i å sikre forbrukerne trygg mat, og et bærekraftig miljø.
Det foreslås bevilget kr 168 776 000
på kap. 1112.
Det foreslås bevilget kr 106 848 000
på post 50.
Komiteen viser til
at evaluering gjennomført av Norges forskningsråd
konkluderer med at forskningen ved Veterinærinstituttet
er meget god. De tragiske konsekvensene av utbruddene av kugalskap
og munn- og klovsyke i Europa vier at det er viktig at man i Norge har
mest mulig kunnskap om disse sykdommene. Her spiller Veterinærinstituttet
en nøkkelrolle. Komiteen har merket seg
at bevilgningene til arbeidet med analysevirksomhet knyttet til
overvåkningsprogram for kugalskap og skrapsyke er styrket
med 8,2 mill. kroner i 2002. Komiteen støtter
dette.
Munn- og klovsyke-epidemien i Europa i 2001
har vist at det er nødvendig med både rask og
effektiv diagnostikk og god kompetanse i epidemiologi
for å avgrense sykdommen. Komiteen vil understreke viktigheten
av dette.
Det foreslås bevilget kr 49 107 000
på post 51.
Det foreslås bevilget kr 12 821 000
på post 52.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
at det skal avsettes særskilte midler til satsing på dyrevelferd
og økologisk landbruk. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å få fortgang på dette
viktige arbeidet. Disse medlemmer viser til eigne
hovudprioriteringar og alternativt budsjett. For rammeområde
11 ville dette ha gitt kr 522 100 000 i tillegg til den vedtatte
ramma. Disse medlemmer mener dyrevernorganisasjonene
i fremtiden må gis bedre økonomiske rammevilkår.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen mener Jordforsk,
Norsøk og Planteforsk må arbeide med sikte på en
samordning til én organisasjon. Disse medlemmer kan
ikke uten videre se gevinstene ved en eventuell samordning og mener
uansett at endringer i eierform, struktur og geografisk spredning
ikke bør utredes uten at dette skjer i nært samarbeid
med hvert enkelt av fagorganene.
Det foreslås bevilget kr 245 644 000
på kap. 1114 og kr 256 413 000 på kap. 4114.
Komiteen har merket
seg at det innenfor rammen av bevilgningen til Statens næringsmiddeltilsyn
er lagt opp til en satsing på 48,7 mill. kroner til et
program for overvåking av kugalskap og skrapesjuke. Komiteen mener
det er nødvendig å styrke matkontrollen og den slutter
seg til at bevilgningen til SNT økes med over 70 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, er kjent med at den økte
innsatsen på området i stor grad vil bli finansiert
med økte avgifter og slutter seg til forslaget til bevilgning
for kap. 4114.
Komiteens medlem fra Senterpartiet kan ikke
akseptere at tiltak på dette området og andre områder
av tilsyn skal finansieres av økte avgifter og kan derfor
ikke slutte seg til forslaget under kap. 4114 om økte inntekter
via avgifter lagt på næringen sjøl.
Det foreslås bevilget kr 53 914 000
på kap. 1140.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil understreke Regjeringens satsing på miljørettet
prosjektarbeid i jordbruket. Målet med arbeidet er bl.a. å øke
kunnskapen om miljø i forvaltningen, og å gi støtte
til frivillige organisasjoner som arbeider med landbrukspolitikk,
for å holde oppe det miljørettede arbeidet i organisasjonene.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 53 914 000 til kap. 1140 Miljø-
og næringstiltak i jordbruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets syn om å likebehandle bonden med andre næringsdrivende. Disse
medlemmer mener driftsøkonomiske analyser og miljøtiltak
i sterkere grad må finansieres av den enkelte aktør. Videre
vil betydelige overføringer til miljø- og næringstiltak
tidligere år gi et godt grunnlag for reduserte bevilgninger. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen på kap. 1140 post 50 med kr 6 000 000 til
kr 12 633 000 og post 77 med kr 17 000 000 til kr 18 281 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
at en god del av disse midlene skal gå til frivillige organisasjoner
som arbeider med faglige oppgaver knyttet til husdyr- og planteproduksjon
og alternative bygdenæringer. Disse medlemmer viser
til eigne hovudprioriteringar og alternativt budsjett. For rammeområde
11 ville dette ha gitt kr 522 100 000 i tillegg til den vedtatte
ramma.
Komiteens medlem fra Senterpartiet legger
stor vekt på arbeidet for miljørettet prosjektarbeid i
landbruket og mener at bevilgningen bør økes med
1 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 122 475 000
på kap. 1142.
Komiteen understreker
at trygg og god forvaltning av skogressursene er en viktig del av
norsk naturforvaltning. Skogbruk er også en viktig del
av verdiskapningen i distrikts-Norge, og næringen bidrar således
til spredt bosetting.
Komiteen vil understreke nødvendigheten
av langsiktig tenking innenfor skogbrukspolitikken. Den skogen som
plantes i dag blir til inntekter om tre-fire generasjoner. Det må tas
miljømessige og næringsmessige grep som sikrer
god utnyttelse av skogen for framtidige generasjoner. Planting og
kultivering er to viktige innsatsområder.
Komiteen mener det er viktig
fortsatt å satse på utdanning innenfor dette området,
selv om sysselsettingen innen skogbruket er kraftig redusert de
siste årene. Skogutdanning må åpne for
nye innsatsområder der en tenker utradisjonelt i forhold
til utnyttelse av skogen.
Komiteen mener det er viktig å videreføre
arbeidet med verdiskapingsprogrammet for bruk og foredling av skogvirke. Komiteen vil
understreke viktigheten av at det fortsatt legges vekt på samarbeid
med forsknings- og utdanningsinstitusjonene innen skogbruk.
Næringsmessig utnytting av skog må balanseres
mot andre viktige interesser. Miljøhensyn og hensynet til friluftsinteresser
må tas i betraktning.
Komiteen er svært positiv
til den kunnskapsoppbyggingen det legges opp til når det
gjelder miljøtiltak i skogbruket, og vil understreke betydningen
av at de enkelte skogeierne får god opplæring.
Komiteen vil peke på at å forbedre
den såkalte skogavgiftsordningen vil være en viktig
mulighet for å oppmuntre den enkelte skogeier til langsiktige
investeringer. Komiteen vil derfor foreslå at
avgiftsordningen blir forbedret på en slik måte
at beløpsgrensene oppheves og at skattefordelen utvides. Komiteen fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen framlegge
et forslag om en endring av skogavgiftsordningen hvor beløpsgrensen
oppheves og skattefordelen utvides."
Norge har behov for mer energi. Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
at arbeidet med bruk av bioenergi intensiveres. Det gjelder både
effektive løsninger for uttak av biobrensel fra skogen
og et avgiftssystem som gjør at biobrensel blir konkurransedyktig
med annen energi.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det ikke må gis tilskudd til skogsbilveier som
vil føre til forringelse av villmarkspregede områder.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke Regjeringens satsing
på verdiskapingsprogrammet. Dette representerer en økt
satsing på verdiskapingsinnsats i skogbruket, og satsingen
skal skje gjennom et 5-årig program i tråd med
merknadene til Skogmeldingen (St.meld. nr. 17 (1998-1999) - jf.
Innst. S. nr. 208 (1998-1999).
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om å bevilge kr 122 475 000 til kap.
1142 Miljø- og næringstiltak i skogbruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at skogbruket er en næring som må forholde
seg til et internasjonalt og konkurranseutsatt marked. Disse
medlemmer mener skogpolitikken må preges av færre
reguleringer og mindre detaljstyring som grunnlag for å utvikle
en robust og lønnsom skog- og utmarksnæring. Fremskrittspartiet
vil redusere skatter og avgifter samt liberalisere og harmonisere
regelverket med andre land slik at næringen settes i stand
til å bære en større andel av utgiftene
knyttet til egen yrkesutøvelse. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1142 post 71 med kr 25 500 000 til kr 62 439 000 og post 76 med
kr 3 000 000 til kr 15 415 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det ikke må gis tilskudd til skogsbilveier i områder
der det er krevende å få opp ny skog. Det kan
være områder med dårlig bonitet, skog
i nærheten av fjellet mv.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av fortsatt å satse på skogplanting,
kultivering og miljøtiltak i skogbruket. Disse medlemmer viser
til eigne hovudprioriteringar og alternativt budsjett. For rammeområde
11 ville dette ha gitt kr 522 100 000 i tillegg til den vedtatte
ramma.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at bevilgningene til langsiktige tiltak innen skogbruk og skogkultur
er redusert over flere år. Dette medlem er
av den oppfatning at dette er svært uheldig, ikke minst
med tanke på den langsiktighet som preger næringen.
At man velger å redusere satsingen på dette området
vil på sikt redusere tilveksten av nytt virke og skape
et problem for både næringen og foredlingsindustrien
i skogbruket. Dette medlem foreslo derfor å øke
bevilgingen til langsiktige investeringer og næringstiltak
i skogbruket med 52,5 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 161 918 000
på kap. 1143 og kr 22 999 000 på kap. 4143.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets politikk med deregulering og regelverksforenkling innenfor
landbrukssektoren som ville redusert forvaltningens arbeidsoppgaver. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1143 post 1 med kr 14 000 000 til kr 125 673 000.
Det foreslås bevilget kr 61 167 000
på kap. 1146 og kr 16 749 000 på kap. 4146.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (2001-2002) og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
styrke arbeidet med arealressurskartlegging. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 1146 post 1 med kr 2 000 000 til kr 63 167 000.
Det foreslås bevilget kr 33 831 000
på kap. 1147 og kr 1 500 000 på kap. 4147.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er svært
viktig å intensivere arbeidet med å få tilpasset
antallet rein i forhold til beitegrunnlaget. Omstillingstiltakene
i indre Finnmark må følges opp nøye,
og om nødvendig må det stilles flere midler til
disposisjon til disse omstillingstiltakene.
Flertallet mener at det i samarbeid
med SND må arbeides aktivt for å øke
verdiskapingen fra reindriften. Både tradisjonell videreforedling,
utnyttelse av biprodukter og andre næringsnisjer må videreutvikles.
Rovdyrtapa er fortsatt betydelige. Flertallet mener
det derfor er viktig med en sterkere satsing på forebyggende
tiltak, men samtidig må skadeerstatninger gis raskt når
skade oppstår.
Flertallet viser til at reindriftspolitikken
bygger på to selvstendige verdigrunnlag: Næringspolitisk
produksjonsverdi og en samepolitisk kulturverdi. Reindriftsforvaltnings
seks resultatområder er etter flertallets vurdering
en god strategi for en helhetlig ivaretakelse av denne næringa.
Flertallet har videre merket
seg at arbeidet med å styrke kvinne- og familierettede
tiltak er kommet i gang.
Flertallet viser til at rovdyrutfordringene
i tilknytning til reindriftsnæringen, vil måtte
få en bred vurdering når Stortinget skal få til
debatt en ny rovdyrmelding.
Flertallet viser ellers til den
omfattende redegjørelsen som er i budsjettet framlagt av
regjeringen Stolbenberg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
grunnleggende uenig i den reindriftspolitikken som føres.
Tilskudds- og reguleringsordninger som er etablert, motvirker en
helt nødvendig strukturrasjonalisering og drift etter forretningsmessige
prinsipper. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1147 post 1 med kr 6 000 000 til kr
22 036 000 og post 71 med kr 2 000 000 til kr 109 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ber
om at ordningen med tilskudd til fjellstover endres slik at pengene
overføres direkte til oppsitterne. Disse medlemmer påpeker
at ordningen, slik den fungerer i dag, gir fordyrende byråkrati og
at en ordning med direkte tilskudd sikrer forsvarlig drift med bedre
utnyttelse av ressursene.
Det foreslås bevilget kr 12 170 289
000 på kap. 1150 og kr 122 000 000 på kap. 4150.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at bevilgningene til landbrukets utviklingsfond spiller en stor
rolle for utvikling og verdiskapning i landbruket. Dette
medlem ser det som viktig å styrke BU-midlene som
et verdifullt tillegg til primærproduksjonen og som et
bidrag til økt verdiskapning. Dette medlem har
derfor foreslått at bevilgningen økes med 35 mill.
kroner.
Komiteen viser til
at posten er en overslagsbevilgning og er regnet ut på grunnlag
av prognoser for kvantum i 2002, samt priser/satser for
avtaleperioden 2001/2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at regjeringen Bondevik II ved å redusere
post 70 griper direkte inn i jordbruksforhandlingene, og at den
med dette gir et signal om at forhandlingene skal starte med en
inntektsreduksjon for bøndene. Disse medlemmer vil
peke på at eventuelle endringer i skatte- og avgiftsregler
for landbruket, som er brukt som grunnlag for reduksjonen, ikke
er utredet, og at det derfor ikke er grunnlag for et slikt kutt.
Dersom det viser seg at resultatet av jordbruksforhandlingene blir
større enn det det er dekning for i budsjettet, må Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til tilleggsbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er sterkt kritiske til at man velger å saldere
budsjettet med kutt i rammen for jordbruksforhandlingene og anser
dette som en svært uvanlig budsjettering med en uheldig
signaleffekt i forhold til de som har sitt arbeid i næringen. Disse
medlemmer foreslo å øke bevilgningen på dette
området med 300 mill. kroner til kr 2 456 417 000, jf.
Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
landbrukets aktører må basere sin virksomhet på produksjon
som er bedriftsøkonomisk riktig og ikke på subsidierte
særordninger. Disse medlemmer mener gjeldende
tilskudds- og reguleringsordninger, og hvor et stort byråkrati
er koplet til generelt uoversiktlige forhold, må erstattes
av et markedsbasert konkurransesystem. Disse medlemmer viser
til behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk i utvikling,
St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matvareproduksjon
og merknader med forslag som er fremmet ved behandling av jordbruksoppgjøret,
St.prp. nr. 92 (2000-2001) Jordbruksoppgjøret 2001. Disse
medlemmer foreslo som en konsekvens av dette å redusere
kap. 1150 post 50 med kr 250 000 000 til kr 534 960 000, post 70
med kr 30 000 000 til kr 192 500 000, post 73 med kr 1 100 000 000
til kr 1 056 417 000, post 74 med kr 3 700 000 000 til kr 3 173
558 000, post 77 med kr 140 000 000 til kr 219 000 000 og post 78
med kr 550 000 000 til kr 1 223 854 000.
Disse medlemmer erkjenner at
Fremskrittspartiets politikk vil medføre at en del bønder
vil gå over i alternativ virksomhet. Disse medlemmer foreslår derfor å innføre
en kompensasjonsordning som skal underlette omstilling i en overgangsperiode. Disse medlemmer ville,
som en konsekvens av dette, foreslå et tilskudd på kap.
1152 (Ny) post 70 Kompensasjonstiltak, omstilling i landbruket,
med kr 1 000 000 000.
Det foreslås bevilget kr 103 000 000
på kap. 1151.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
næringsavtaler og derav tilhørende tilskudds-
og støtteordninger bør avskaffes og erstattes av
drift på forretningsmessige vilkår. Disse
medlemmer viser til egne merknader i innstillingen fra landbrukskomiteen
om fremtidig reindriftspolitikk (Innst. S. nr. 167 (1991-1992))
basert på St.meld. nr. 28 (1991-1992) en bærekraftig
reindrift - samt merknader i innstillingen fra næringskomiteen
ved behandlingen av St.prp. nr. 70 (2000-2001) om reindriftsavtalen 2001-2002. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1151 post 51 med kr 17 000 000 til kr 32 700 000, post 72 med
kr 2 000 000 til kr 3 300 000 og post 75 med kr 30 000 000 til kr
16 200 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at utviklingsfondet brukes på produktutvikling
innen reindriften, slik at næringen får økt
sin sysselsetting og lønnsomhet. Dette vil også være
med på å styrke grunnlaget for den samiske bosettingen.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at staten kompenserer fullt ut for kostnadene
som den enkelte reineier fortsatt har pga. Tsjernobyl-ulykken.
Det foreslås bevilget kr 26 255 000
på kap. 1161.
Komiteen støtter
Regjeringens bevilgning på 26 255 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at staten gjennom Statskog er eier av betydelige skogarealer. Disse
medlemmer mener salg av deler av Statskogs produktive skogeiendommer kan
bidra til å styrke næringsgrunnlaget til lokale
skogeiere som får etablert et sterkere driftsgrunnlag gjennom
mer rasjonelle driftsenheter. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for og fremme forslag om salg av deler av Statskog SFs
produktive barskogeiendommer."
I tabell 9 nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
11 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med
Tillegg
nr. 1-4 | Ap, H
og KrF |
Utgifter
rammeområde 11 (i hele tusen kroner) |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 107 532 | 107 532 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorgan | 4 741 | 4 741 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorgan med
særskilte fullmakter | 200 | 200 |
| 70 | Tilskudd til
driften av Staur gård | 300 | 300 |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 186 901 | 186 901 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 45 416 | 45 416 |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer | 14 166 | 14 166 |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 116 430 | 116 430 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 106 848 | 106 848 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 49 107 | 49 107 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 12 821 | 12 821 |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 245 644 | 245 644 |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket (jf. kap. 4140) | | |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m., NILF | 18 633 | 18 633 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 35 281 | 35 281 |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk | 12 740 | 12 740 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 381 | 3 381 |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og næringstiltak i skogbruket | 87 939 | 87 939 |
| 76 | Ressurs- og miljøtiltak
i skogbruket | 18 415 | 18 415 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 139 673 | 139 673 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren | 13 045 | 13 045 |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 9 100 | 9 100 |
| 72 | Erstatninger | 100 | 100 |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 135 811 | 135 811 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 61 167 | 61 167 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 28 036 | 28 036 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 3 061 | 3 061 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer | 625 | 625 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 2 109 | 2 109 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 20 016 | 20 016 |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 41 481 | 41 481 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | | |
| 50 | Fondsavsetninger | 784 960 | 784 960 |
| 70 | Markedsregulering | 222 500 | 222 500 |
| 73 | Pristilskudd | 2 156 417 | 2 156 417 |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 873 558 | 6 873 558 |
| 77 | Utviklingstiltak | 359 000 | 359 000 |
| 78 | Velferdsordninger | 1 773 854 | 1 773 854 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 49 700 | 49 700 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 5 300 | 5 300 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 46 200 | 46 200 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 | 1 800 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | | |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 16 299 | 16 299 |
| 71 | Distriktsrettet næringsutvikling | 3 031 | 3 031 |
| 73 | Avviklingskostnader | 212 | 212 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger | 6 713 | 6 713 |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
820 263 | 13
820 263 |
Inntekter
rammeområde 11 (i hele tusen kroner) |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | | |
| 1 | Refusjon og gebyr | 386 | 386 |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107) | | |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter
m.m. | 19 902 | 19 902 |
4110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 1110) | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 88 114 | 88 114 |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 256 413 | 256 413 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | | |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 22 999 | 22 999 |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | | |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter | 12 687 | 12 687 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | | |
| 2 | Driftsinntekter | 16 749 | 16 749 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | | |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 1 500 | 1 500 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | | |
| 80 | Markedsordningen
for korn | 122 000 | 122 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 540
750 | 540
750 |
| | Sum
netto rammeområde 11 | 13
279 513 | 13
279 513 |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 0 | 0 |