Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at St.meld. nr. 1 (2001-2002)
Nasjonalbudsjettet for 2002 og St.prp. nr. 1 (2001-2002) Statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2002 ble lagt frem av regjeringen Stoltenberg
11. oktober 2000. Komiteen viser videre til at regjeringen
Bondevik II 9. november 2001 la frem et tillegg til disse dokumentene,
St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). For den rammen og de kapitlene
kontroll- og konstitusjonskomiteen er ansvarlig for var det ingen
endringer.
Komiteen fremmer i denne innstillingen
forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2002 under
den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets
møte 25. oktober 2001, jf. Innst. S. nr. 2 (2001-2002).
Stortinget har i møte 28. november
2001 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse
vedtakene om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler
i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.
Tabellen nedenfor viser en oversikt over Regjeringens
bevilgningsforslag på de ulike kapitler og poster innenfor
rammeområde 14 (St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr.
1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)).
Kap. | Post | Formål: | | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 4 |
Utgifter i
kroner |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | | 599 400
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 478 200 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 54 300 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 66 900 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | | 26 900 000 |
| 1 | Driftsutgifter | | 26 900 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | | 3 200 000 |
| 1 | Driftsutgifter | | 3 200 000 |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | | 259 400
000 |
| 1 | Driftsutgifter | | 259 400 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 14 | | 888
900 000 |
Inntekter
i kroner |
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | | 6 050
000 |
| 1 | Salgsinntekter | | 66 000 |
| 3 | Leieinntekter | | 5 984 000 |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | | 500 000 |
| 1 | Refusjon innland | | 250 000 |
| 2 | Refusjon utland | | 250 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | | 6
550 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | | 882 350
000 |
Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og
de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Forsvarets ombudsmannsnemnd er ikke omhandlet i innstillingen.
Proposisjonene er i samsvar med institusjonenes
forslag. Budsjettet for rammeområde 14, summen av Regjeringens
forslag til inntekter og utgifter vil bli kr 882 350 000, en økning
på kr 73 060 000, hvilket innebærer en nominell økning
på totalt 9,03 pst. fra saldert budsjett (blå bok).
Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått øket med
totalt kr 63 800 000, hvilket innebærer en nominell økning
i forhold til bevilget beløp for 2001 på 11,9 pst.
Det foreslås totalt bevilget kr 599 400 000.
For Stortingets ombudsmann for forvaltningen
er det foreslått totalt bevilget kr 26 900 000, hvilket
innebærer en nominell økning i forhold til bevilget
beløp for 2001 på ca. 10,7 pst.
For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste er det foreslått bevilget kr 3 200
000 som er det samme som for 2001.
Bevilgningen til Riksrevisjonen er foreslått øket
med kr 6 800 000, til i alt kr 259 400 000, en nominell økning
på ca. 2,7 pst. i forhold til bevilget beløp for 2001.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2001 er
netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 882 350
000, jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten
i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes
godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative
drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende
fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen samt Internasjonal avdeling.
Utvalg til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
(vedtatt nedsatt 18. mai 2000) avga 27. mars 2001 en delutredning
om åpne komitéhøringer og vil senere
avgi utredning om blant annet kontroll- og konstitusjonskomiteens
saksområde og arbeidsmåter, Riksrevisjonens virksomhet,
regjeringens opplysningsplikt overfor Stortinget og riksrettsansvaret.
Granskingskommisjon for å foreta en
bred gjennomgang av utredning, planlegging, prosjektering og utbygging
av ny hovedflyplass for Østlandet og Gardermobanen (vedtatt
oppnevnt 5. juni 2000) avga rapport den 1. mars 2001 med tilleggsrapport
den 4. april 2001.
Videre vedtok Stortinget 14. juni 2000 regler
om dokumentoffentlighet for Stortinget, som trådte i kraft 1.
januar 2001. Reglene innebærer at lov om offentlighet i
forvaltningen gjelder tilsvarende for dokumenter som er kommet inn
til eller sendt fra Stortinget, med noen presiseringer og unntak.
Stortingets nye internettsider ble lansert i
2000 og synes å ha blitt en nyttig informasjonskanal for
både interne og eksterne brukere.
Stortingets utredningsseksjon hadde sitt første
hele år i 2000 med totalt 258 oppdrag. Det har vært
stor variasjon i oppdragenes omfang og saksområder.
Utskifting og fornyelse av PC-nettverket fortsatte, og
avtale om leveranse av hjemmekontorutstyr til stortingsrepresentantene
ble inngått.
Når det gjelder oppussing av Stortingsbygningen
ble første etasje i fløyen mot Akersgata samt
kjøkkenet og serveringsområdet i Stortingsrestauranten
renovert i 2000. Det ble innredet nye lokaler for radio- og TV-stasjonene.
Arbeidet med å planlegge og installere programteknisk utstyr
ble startet opp.
Overgang til et mer hensiktsmessig digitalt
opptaksutstyr for lyd ble igangsatt i Stortinget og Lagtinget som
bl.a. vil gi mulighet for søking og gjenfinning i et digitalt
lydarkiv for stortingsforhandlingene.
Det er flere årsaker til den relativt
sterke økningen i budsjettet for 2002. Blant annet vedtok
Stortinget 11. juni 2001 visse forbedringer av stortingsrepresentantenes
arbeidsvilkår, noe som resulterer i en økning
i 2002-budsjettet med 31,6 mill. kroner. (Dette er det nærmere
redegjort for under.) Videre er det for å sikre en tilfredsstillende
avvikling av et større antall åpne høringer
nødvendig med visse bygningsmessige tiltak, anslått
til 10 mill. kroner. En del ekstraordinære forhold som økt
merverdiavgiftssats og merverdiavgift på tjenester, økt
feriepengesats, økt reisevirksomhet i komiteer og delegasjoner
fordi det er første året i en ny stortingsperiode, øker
budsjettet med ca. 20 mill. kroner. Det er lagt inn midler til 5,5
nye stillinger, hvorav 4 har sammenheng med forbedringen av representantenes
arbeidsvilkår og innføringen av åpne
høringer. Kap. 41 blir ikke tilført midler fra
den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Dritsutgifter omfatter lønn
og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester.
Videre omfatter posten utgifter til reiser, deltakelse i faste internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, trykking av Stortingets publikasjoner,
drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift
av bygninger og Stortingets leiligheter.
Post 45 omfatter kjøp av teknisk utstyr,
fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp
av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider
mv. i stortingsbygningene.
Post 70 Tilskudd til partigruppene omfatter
Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet
til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget.
Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir
representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant.
Med bakgrunn i Budsjett-innst. S. nr. 10 (1999-2000) fra
Kontroll- og konstitusjonskomiteen, vedtok Stortingets presidentskap
27. januar 2000 å nedsette et utvalg til å vurdere
representantenes arbeidsvilkår. Mandatet var å gjennomgå og
vurdere stortingsrepresentantenes arbeidssituasjon, og fremme forslag
om forbedringer. Utvalget la fram sin innstilling for Stortingets
presidentskap 22. mars 2001, jf. Dokument nr. 17 (2000-2001). I
Innst. S. nr. 340 (2000-2001) har Stortingets presidentskap i all
hovedsak sluttet seg til forslagene fra utvalget, og Stortinget
sluttet seg 11. juni 2001 til Presidentskapets forslag. I sum innebærer forbedringene
av representantenes arbeidsvilkår at budsjettet for 2002 øker
med ca. 31,6 mill. kroner.
Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter
og leieinntekter.
Komiteen har merket
seg at budsjettforslaget for Stortinget er i samsvar med forslag
oversendt fra Stortingets administrasjon og at budsjettøkningen
på kr 63 800 000 i det vesentlige skyldes oppfølging
av tidligere politiske vedtak om forbedring av stortingsrepresentantenes
arbeidsvilkår, bygningsmessige tiltak samt ekstraordinære
forhold knyttet til at det er første året i en
ny stortingsperiode.
Komiteen merker seg at Stortingets
utredningsseksjon under sitt første hele år har
behandlet et vidt spekter av saker av ulikt omfang og understreker betydningen
av at stortingsrepresentantene gis mulighet til å få faglige
spørsmål besvart kvalitetsmessig og hurtig som
ledd i å styrke Stortingets rolle som landets øverste
politiske organ.
Komiteen merker seg også at
regler om offentlighet i forvaltningen med virkning for Stortinget
trådte i kraft fra 1. januar 2001. Komiteen understreker betydningen
av dokumentoffentlighet som ledd i å øke allmennhetens
mulighet for innsyn i nasjonalforsamlingens virke. Dokumentoffentlighet
kan på den måten bedre beslutningsgrunnlaget og øke
tilliten til Stortinget som institusjon.
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks
for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke
og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra
enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget
tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser.
Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede
institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen
av klagesakene.
Dokument nr. 4 (1999-2000) Ombudsmannens årsmelding
for 2000 ble overlevert Stortinget 21. mars 2001. Kontrollen med
forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelse blir mer og mer
komplisert, tids- og ressurskrevende. Antall klagesaker holder seg
stabilt på over 2 000 i året.
Det blir lagt vekt på systematiske
og generelle undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner
og praksis, og det er fortsatt et mål å øke
antall systematiske undersøkelser.
Når det gjelder post 1 Driftsutgifter
så dekker dette lønn, kontorutgifter, husleie
og reiseutgifter mv.
Komiteen vil fremheve
det viktige arbeidet Sivilombudsmannen utfører for den
enkelte som klager på forvaltningsavgjørelser.
Komiteen vil også fremheve
det nødvendige arbeidet Sivilombudsmannen gjør
ved å gi Stortinget som lovgivende og bevilgende myndighet
innsyn i praksisen til den utøvende myndighet, dvs. offentlig forvaltning
med regjeringen i spissen. I dette bildet vil det være
en forutsetning at Sivilombudsmannen som uavhengig organ for Stortinget
har de ressurser som skal til for å kunne utføre
sine oppgaver.
Komiteen ser positivt på at
Sivilombudsmannen for 2002 vil legge mer vekt på generelle
undersøkelser av saksbehandlingsrutinene i forvaltningen
enn tidligere.
Arbeidet med det generelle arbeidet vil kunne
gå utover behandlingen av enkeltsakene ved Sivilombudsmannens
kontor. Komiteen vil understreke at enkeltsakene
som blir behandlet av Sivilombudsmannen vil ha verdi utover den
hjelpen den enkelte klager mottar, bl.a. vil enkeltsaker kunne danne
basis for antakelser om mer generelle mangler i forvaltningen. Antall
enkeltsaker må kunne reduseres, men komiteen vil likevel
fremheve at arbeidet med de systematiske undersøkelsene
ikke bør gå nevneverdig ut over behandlingen av
enkeltsakene. Økningen i budsjettet til Sivilombudsmannen
fra kr 24 300 000 i saldert budsjett for 2001 til kr 26 900 000
i det fremlagte budsjettforslaget burde gi rom for dette.
Mest mulig åpenhet i forvaltningen
er nødvendig for innbyggernes demokratiske kontroll av
staten, fylkeskommunene og kommunene. Et nødvendig virkemiddel
for å oppnå dette er at offentlig virksomhet fullt
ut overholder offentlighetslovens bestemmelser. Komiteen vil
i den sammenheng fremheve Sivilombudsmannens senere engasjement
og undersøkelser om bruken av offentlighetsloven, jf. undersøkelsene
av praktiseringen av offentlighetsloven i Lillehammer og Trondheim
kommune.
Komiteen henviser for øvrig
til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året
2000 i Innst. S. nr. 279 (2000-2001).
EOS-utvalget er et permanent utvalg, opprettet
i 1996. Utvalget har syv medlemmer som alle er valgt for fem år.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig
tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold
som det ut fra formålet finner riktig å behandle.
Hovedformålet er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Det skal avgis årlig melding til Stortinget
om utvalgets virksomhet, og ellers gis innberetning ved behov. Dokument
nr. 16 (1999-2000) Årsmeldingen for 1999 for EOS-utvalget,
ble overlevert Stortinget 3. april 2001.
EOS-utvalget har i 2000 gjennomført
22 inspeksjoner av ulike etater og avdelinger samt avholdt 26 interne
arbeidsmøter. Det er gjennomført tre inspeksjonsreiser.
Det har i 2000 innkommet 14 klagesaker til utvalget, samt at utvalget
har tatt opp sju saker på eget initiativ.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets
medlemmer, og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner samt
lønnsutgifter for én kontormedarbeider. Sekretariatslederen
er tilknyttet Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene
dekkes under kap. 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter
for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie mv.
Enkelte fellestjenester som regnskapsføring
mv. blir utført av Stortingets administrasjon.
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
er i overensstemmelse med Presidentskapets opprinnelige forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Riksrevisjonens oppgaver følger av
Grunnloven § 75 k, lov om statens revisionsvæsen
av 8. februar 1918 og Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven
er å føre kontroll med at statens midler brukes
og forvaltes på en økonomisk forsvarlig måte
og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.
Etaten er organisert i fire regnskapsrevisjonsavdelinger, én
spesialavdeling for revisjon av statlige aksjeselskaper, én
forvaltningsrevisjonsavdeling og én administrasjonsavdeling.
Riksrevisjonen har blant annet som oppgave å;
revidere statsregnskapet og innstille til Stortinget om desisjon
(avgjørelse), revidere underordnede forvaltningsorganers
regnskaper, statlig forretningsvirksomhet og statlige stiftelser
og fond, føre kontroll med forvaltningen av statens interesser
i selskaper mv., kontrollere at statlige midler blir brukt og forvaltet
slik det er forutsatt i Stortingets vedtak samt informere Stortinget
om større prinsipielle saker som Riksrevisjonen har behandlet.
I tillegg til å gi veiledning til forvaltningen i spørsmål
som angår regnskap og økonomi, blant annet for å medvirke
til at regnskapet innrettes på en måte som gir
forvaltningen et godt grunnlag for kontroll og styring av virksomheten.
Stortinget har i 2000 fått oversendt:
Dokument nr. 1, antegnelser til statsregnskapet og enkelte andre
saker, Dokument nr. 2, melding om Riksrevisjonens virksomhet i 1998,
samt 11 dokumenter i Dokument nr. 3-serien.
Riksrevisjonens oppgaver krever høy
grad av revisjons- og kontrollfaglig profesjonalitet og det har
derfor vært satset bevisst på kompetanseutvikling
og rekruttering av medarbeidere med høy faglig kompetanse.
Riksrevisjonens internasjonale aktiviteter bidrar også til
revisjonsfaglig utvikling og kompetanseheving.
Riksrevisjonen har utviklet og tatt i bruk nye
standarder og retningslinjer for revisjonsarbeidet, og det arbeides
med videreutvikling og innføring av disse.
Alle dokumenter som sendes Stortinget, administrative
rapporter og annen viktig informasjon om Riksrevisjonen legges ut
på Internett.
Stortinget vedtok 14. juni 2000, ved midlertidig instruks,
at Riksrevisjonen fra 1. januar 2001 skulle omfattes av offentlighetsloven.
Interne retningslinjer er utarbeidet og et omfattende opplæringsprogram
er gjennomført. Offentlig journal ble tilgjengelig på Internett
per 1. januar 2001.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Strategisk
plan for 1999-2002 har bl.a. fokus på anvendelse av informasjonsteknologi
og Riksrevisjonen vil i 2002 videreføre utviklingen av
et IT-basert revisjonsverktøy. Det er budsjettert med bruk
av ekstern spesialistkompetanse til IT-utvikling og forvaltningsrevisjonsprosjekter.
Under kap. 3051 budsjetteres det med at Riksrevisjonen
vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale
med IDI-sekretariatet (opplæringsinitiativ med formål å styrke
riksrevisjoner særlig i utviklingsland), og for oppdrag
i utlandet.
Komiteen har merket
seg at budsjettforslaget er i overensstemmelse med Presidentskapets
opprinnelige forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Komiteen viser til proposisjonene og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
På statsbudsjettet for 2002 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
Kroner |
Utgifter |
41 |
|
Stortinget (jf. kap. 3041) |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 |
|
478 200 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
54 300 000 |
|
|
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
|
66 900 000 |
|
|
43 |
|
Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
26 900 000 |
|
|
44 |
|
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
3 200 000 |
|
|
51 |
|
Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
259 400 000 |
|
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
|
888 900 000 |
Inntekter |
3041 |
|
Stortinget (jf. kap. 41) |
|
|
|
|
1 |
Salgsinntekter |
|
66 000 |
|
|
|
3 |
Leieinntekter |
|
5 984 000 |
|
|
3051 |
|
Riksrevisjonen (jf. kap. 51) |
|
|
|
|
1 |
Refusjon innland |
|
250 000 |
|
|
|
2 |
Refusjon utland |
|
250 000 |
|
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
|
6 550 000 |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. november 2001
|
Ågot Valle
leder og ordf. for kap. 43 |
|
André Dahl
ordf. for kap. 41 og 3041 |
Carl I. Hagen
ordf. for kap. 51 og 3051 |
Kjell Engebretsen
sekretær og ordf. for kap. 44 |