Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert
til 13 124,852 mill. kroner for 2004. Det vises til nærmere omtale
i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Komiteen viser til merknader
i punktene nedenfor når det gjelder enkelte kapitler og
poster.
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde
24 (budsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 | | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 |
| | | | | |
Inntekter i hele kroner |
|
Inntekter under departementene |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 13 800
000 | | 13 800
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 13 800 000 | | 13 800 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5616 | | Renter
og utbytte i Kommunalbanken AS | 32 400
000 | | 32 400
000 |
| 81 | Aksjeutbytte | 32 400 000 | | 32 400 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Nytt innovasjons- og
internasjonaliseringsselskap (jf. kap. 2421 og 5325) | 487 000
000 | | 487 000
000 |
| 80 | Renter på lån
til statskassen | 485 000 000 | | 485 000 000 |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 000 | | 2 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500
000 | | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 | | 8 500 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 25 102
000 | | 25 102
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel | 25 100 000 | | 25 100 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 | | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 000 | | 750 000 |
| 80 | Utbytte | 750 000 | | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 | | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 | | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning
(jf. kap. 950 og 3950) | 6 654
000 000 | | 6 901
800 000 |
| 80 | Utbytte | 6 654 000 000 | | 6 901 800 000 |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000
000 | | 450 000
000 |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 000 | | 450 000 000 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 5 133
000 000 | | 5 133
000 000 |
| 80 | Utbytte | 5 133 000 000 | | 5 133 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske
investeringsbank | 64 000
000 | | 64 000
000 |
| 80 | Utbytte | 64 000 000 | | 64 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 24 | 12
877 052 000 | | 13
124 852 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -12 877
052 000 | | -13 124
852 000 |
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen
på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VI i Gul bok
under Kommunal- og regionaldepartementet. Garantiprovisjonen beregnes
på grunnlag av statsgaranterte innlån i 2002. Provisjonsinntekten
er anslått til 13,8 mill. kroner i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til garantisats, jf. forslag til vedtak II under rammeområde 24. Komiteen slutter
seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 13,8
mill. kroner under kap. 5316 post 70.
Det budsjetteres med aksjeutbytte på 32,4
mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 32,4 mill. kroner under kap.
5616 post 80.
For årene 2002 og 2003 er bevilgningene
gitt over budsjettkapitlet for renter og utbytte fra Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (kap. 5620).
Komiteen tar dette til orientering.
Det er lagt opp til at det nye selskapet skal
kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med tilsvarende
løpetid for å finansiere sine utlån.
Statens renteinntekter knyttet til risikolåneordningen
anslås til 80 mill. kroner for 2004, mens renteinntektene
fra innlån som finansierer SNDs lavrisikolåneordning anslås
til 405 mill. kroner. Til sammen foreslås en bevilgning
på 485 mill. kroner. Bevilgningsanslaget er usikkert, og
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2004 eller ved
endring av budsjettet høsten 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 485 mill. kroner under kap.
5625 post 80.
Tidligere innlån under SND og nye under
det nye selskapet for å finansiere utlån under
risikolåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Normalt skal det oppnås
en positiv rentemargin. Innenfor denne marginen skal ordningens
administrasjonskostnader dekkes. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin
for regnskapsåret 2003 foreslås budsjettert med
2 mill. kroner i statsbudsjettet for 2004. Dette er et anslag, og
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 2 mill. kroner under kap. 5625
post 81.
På grunn av den svake konjunkturutviklingen
i store deler av norsk næringsliv forventes det ikke at lavrisikolåneordningen
vil gi et økonomisk resultat som gir grunnlag for utbetaling
av utbytte i 2004. Det foreslås derfor at det ikke budsjetteres
med utbytte fra ordningen i 2004. Dette er basert på usikre
anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at det ikke gjøres bevilgning under kap. 5625
post 82.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Basert på tall for regnskapsåret 2002 er forventet
utbytte for regnskapsåret 2003 om lag 8,5 mill. kroner.
Endelig vedtak om utbytte for 2003 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5630
post 80.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under denne posten i 2004 fastsettes til 40 pst.
av resultatet i 2003, før ekstraordinære poster
og etter vinmonopolavgift, jf. utkast til romertallsvedtak IV i
Gul bok under Sosialdepartementet. Statens andel av overskuddet
i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert resultat
i 2003 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått
til 25,1 mill. kroner for 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag til overskuddsandel jf. forslag til vedtak III under rammeområde
24. Flertallet slutter seg videre til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 25,1 mill. kroner under kap.
5631 post 80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår å øke
statens overskuddsandel i AS Vinmonopolet fra 40 til 60 pst. En
andel på 60 pst. er anslått til 37,7 mill. kroner
for 2004, dvs. 12,6 mill. koner mer Regjeringens forslag. Disse
medlemmer mener den økte overskuddsandelen er forsvarlig på bakgrunn
av Vinmonopolets positive omsetnings- og resultatutvikling den seneste
tiden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om overskuddsandel i AS Vinmonopolet, med følgende
endringer:
Stortinget samtykker i at statens
andel i 2004 av driftsoverskuddet i AS Vinmonopolet fastsettes til
60 pst. av resultatet i 2003, før ekstraordinære
poster og etter monopolavgiften."
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 37,7 mill. kroner under kap. 5631 post
80.
Disse medlemmer slutter
seg subsidiært til Regjeringens forslag i henhold til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene.
Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5
pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner. Regjeringen foreslår
en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 000 kroner
under kap. 5631 post 81.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor
AS (tidligere Norsk Kornforedling AS) eller Staur Gård AS.
Det foreslås utbytte på 0,75 mill. kroner fra
Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2004, forutsatt
statlig eierandel på 51 pst.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651
post 80.
Det foreslås utbytte på 8,5
mill. kroner fra selskapet i 2003. Endelig vedtak om utbytte blir
gjort på ordinært foretaksmøte våren
2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap.
5652 post 80.
Det budsjetteres med 6 654 mill. kroner i utbytte
i 2004 på statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning.
Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret
2003 fra selskapene Norsk Hydro ASA, Statkraft SF, Telenor ASA,
Entra Eiendom AS, Argentum Fondsinvesteringer AS, Kongsberg Gruppen ASA,
Statens Bankinvesteringsfond/DnB Holding ASA/det
fusjonerte selskapet mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA,
Eksportfinans ASA, GIEK Kredittforsikring AS og Store Norske Spitsbergen
Kulkompani A/S. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag
på utbytte i 2004 for børsnoterte selskaper, men
har teknisk videreført utbetalt utbytte i 2003. Ved en
avvikling av Statens Bankinvesteringsfond, som departementet foreslår,
vil utbytte for regnskapsåret 2003 for DnB Holding ASA/det
fusjonerte selskapet mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA bli
utbetalt direkte til statskassen. Anslaget for dette er basert på de
samme tekniske forutsetningene som for øvrige børsnoterte
selskaper. For Statkraft SF foreslås et utbytte på 95
pst. av konsernets forventede årsresultat etter skatt.
For Entra Eiendom AS og Argentum Fondsinvesteringer AS er det budsjettert
med utbytte på henholdsvis 250 mill. kroner og 100 mill.
kroner.
I september 2003 inngikk Nærings- og
handelsdepartementet en avtale med Four Seasons Venture IV AS om
salg av alle aksjene i SND Invest AS. Som en del av avtalen ble
det foretatt en nedskriving av aksjekapitalen på nær
247,8 mill. kroner, som i sin helhet skal utbetales som utbytte
til staten. På grunn av aksjelovens krav til varsling av
selskapets kreditorer kan imidlertid ikke utbyttet overføres
til staten før i januar 2004. Det vil bli gitt en nærmere
redegjørelse for salget av SND Invest AS i en endringsproposisjon
om statsbudsjettet 2003 fra Nærings- og handelsdepartementet.
På dette grunnlaget foreslås
tidligere framlagt forslag til bevilgning under kap. 5656 post 80 økt
med 247,8 mill. kroner, fra 6 654 til 6 901,8 mill. kroner på statsbudsjettet
for 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har
i sine respektive opplegg sluttet seg til Regjeringens forslag om
en bevilgning på 6 654 mill. kroner under kap. 5656 post
80.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse
medlemmer å bevilge 7 471 800 000 kroner på kap.
5656 post 80, som er 570 000 000 kroner høyere enn det
beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere
utbyttet fra Statkraft SF med 705 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr.
8 (2003-2004).
Disse medlemmer viser til sin
merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når
det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.
For regnskapsåret 2003 foreslås
det at utbyttet fra Statnett SF settes til 90 pst. av konsernets
resultat etter skatt. Utbytte for Statnett SF for regnskapsåret
2003 som utbetales i 2004 vil da utgjøre 450 mill. kroner, basert
på siste resultatanslag. Det er betydelig usikkerhet knyttet
til anslaget. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte
våren 2004 basert på faktisk resultat for 2003.
Eventuelle endringer av utbyttet vil bli presentert i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 450 mill.
kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen foreslår en utbytteandel på 90
pst. av overskuddet i Statnett SF. Dette er i strid med vedtatt
utbyttepolitikk. Disse medlemmer understreker behovet
for at det offentlige er en profesjonell og forutsigbar eier for
sine selskaper, og nøyer seg derfor med å ta ut
50 pst. av anslått overskudd.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 200 mill. kroner under kap. 5680 post
80.
Det legges til grunn et utbytte på 5
133 mill. kroner. Statens andel av styrets eventuelle forslag til
utbytte vil bli presentert i revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 5 133 mill.
kroner under kap. 5685 post 80.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte
i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av
bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater
av virksomheten foregående år. Basert på NIBs
regnskap for 2002 ble det vedtatt et utbytte til den norske stat
på 7,7 mill. euro i 2003. Basert på valutakurser
ultimo juni 2003 foreslås det bevilget 64 mill. kroner
i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 64 mill. kroner under kap.
5692 post 80.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er
angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 4 | H, KrF
og V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
| | | | | | | | | |
Inntekter
rammeområde 24 (i hele tusen kroner) |
4321 | | Mesta
AS | | 160 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 80 | Utbytte | 0 | 160 000 (+160 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) |
| 70 | Garantiprovisjon | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) |
5616 | | Renter
og utbytte i Kommunalbanken AS | 32 400 | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) |
| 81 | Aksjeutbytte | 32 400 | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) |
5625 | | Renter
og utbytte fra Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf.
kap. 2421 og 5325) | 487 000 | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487
000 (0) |
| 80 | Renter på lån
til statskassen | 485 000 | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 25 102 | 25 102 (0) | 37 702 (+12 600) | 25 102 (0) | 25 102 (0) | 25 102 (0) | 25 102 (0) |
| 80 | Statens overskuddsandel | 25 100 | 25 100 (0) | 37 700 (+12
600) | 25 100 (0) | 25 100 (0) | 25 100 (0) | 25 100 (0) |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
| 80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 6 901
800 | 7 471
800 (+570 000) | 6 901
800 (0) | 6 196
800 (-705 000) | 6 901
800 (0) | 6 901
800 (0) | 6 901
800 (0) |
| 80 | Utbytte | 6 901 800 | 7 471 800 (+570 000) | 6 901 800 (0) | 6 196 800 (-705 000) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200 000) | 450 000 (0) | 450
000 (0) |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200
000) | 450 000 (0) | 450 000 (0) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 5 133
000 | 5 133
000 (0) | 5 133
000 (0) | 5 133
000 (0) | 5 133
000 (0) | 5 133
000 (0) | 5 133
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 5 133 000 | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) |
| | Sum utgifter rammeområde 24 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 24 | 13 124
852 | 13 854
852 (+730 000) | 13 137
452 (+12
600) | 12 419
852 (-705 000) | 12 924
852 (-200 000) | 13 124
852 (0) | 13 124
852 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 24 | -13 124 852 | -13 854 852 (-730 000) | -13 137 452 (-12 600) | -12 419 852 (+705 000) | -12 924 852 (+200 000) | -13 124 852 (0) | -13
124 852 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 13.