Regnet fra regnskap for 2003 kan den reelle
veksten i kommunenes samlede inntekter i 2004 anslås til
i overkant av 7,25 mrd. kroner. Dette tilsvarer en volumvekst på om
lag 3,75 pst., som er den sterkeste veksten i kommunenes inntekter
siden 1997. Kommunesektorens frie inntekter anslås å øke
med knapt 3,5 pst., eller i underkant av 5 mrd. kroner. Ved salderingen
av budsjettet for 2004 ble de frie inntektene til kommunesektoren økt
med 2 mrd. kroner i forhold til forslaget i Nasjonalbudsjettet.
Skatteinntektene til kommunesektoren i 2003
ble ifølge regnskapstall fra Statistisk sentralbyrå,
om lag 2 mrd. kroner lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2004.
Regjeringen har lagt opp til at kommunesektoren ikke kompenseres
for lavere skatteinntekter i 2003. Dette er i tråd med
tidligere praksis, som bl.a. innebærer at kommunesektoren
har fått beholde eventuell merskattevekst. Nedjusteringen
av skatteinntektene er dels knyttet til likningen og skatteoppgjøret
for inntektsåret 2002 og dels til lav løpende
skatteinngang (forskuddstrekk) mot slutten av fjoråret.
Stortingets finanskomité ble i brev av 24. oktober 2003
varslet om at den informasjonen som da forelå, trakk i
retning av en nedjustering av anslaget for kommunesektorens skatteinntekter
med 1,25 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet
2004. Mesteparten av denne svikten kunne føres tilbake
til endret omfang av gevinster og tap ved realisasjon av aksjer
og videreføres i lys av utviklingen i aksjemarkedet gjennom
fjoråret ikke til 2004.
Skatteanslaget for kommunesektoren i 2004 er
i meldingen satt ned med 1,2 mrd. kroner sammenliknet med Nasjonalbudsjettet
2004. Nedjusteringen er basert på informasjon om utviklingen
i skatteinngangen på slutten av fjoråret og de
første månedene av inneværende år.
Samtidig er prisveksten på kommunal tjenesteyting (deflatoren)
redusert med 0,25 prosentpoeng til 3 pst. Det må ses i
sammenheng med at både lønnsveksten og prisveksten
på produktinnsats i 2004 er nedjustert. Lavere pris- og
lønnsvekst bidrar isolert sett til å øke
realveksten i kommunesektorens inntekter fra 2003 til 2004 med om
lag 0,5 mrd. kroner.
Forslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2004 innebærer
reduserte bevilgninger over statsbudsjettet til kommuner og fylkeskommuner
på om lag 0,5 mrd. kroner. Reduksjonene er i hovedsak anslagsendringer knyttet
til lavere tilskudd til rentekompensasjon til skoleanlegg og omsorgsboliger
som følge av at rentesatser er justert ned, og lavere tilskudd
til barnehager som følge av færre utbygde barnehageplasser
i 2003 enn tidligere lagt til grunn.
Forslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2004 innebærer
at den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter fra 2003
til 2004 nå kan anslås til om lag 3,75 pst., eller
drøyt 7,25 mrd. kroner. Den sterke inntektsveksten i 2004
må bl.a. ses i sammenheng med nedjusteringen av nivået
på kommunesektorens inntekter i 2003. Kommunesektorens
frie inntekter anslås nå å øke
med knapt 3,5 pst. fra 2003 til 2004, tilsvarende i underkant av
5 mrd. kroner.
1. mai 2004 trådte forskriftene om
foreldrebetaling i barnehage og likeverdig behandling av barnehager
i forhold til offentlige tilskudd i kraft. Barnehageforliket omfatter
bl.a. virkemidler for å nå målet om barnehageplass
til alle som ønsker det, 80 pst. offentlig finansiering
av driftskostnadene i sektoren, regulering av foreldrebetalingen
i barnehager, likeverdig behandling av offentlige og private barnehager,
og statlige utjevningsmidler (skjønnsmidler) som innrettes
ut fra ulike kostnadssituasjoner og ressursbruk i kommunene. Barnehageforliket
gjelder for inneværende stortingsperiode. Under behandlingen
av Kommuneproposisjonen for 2004 vedtok Stortinget at det statlige
driftstilskuddet til barnehager innlemmes i inntektssystemet fra
1. januar 2006. Regjeringen legger til grunn at barnehagereformen
fra 1. mai 2004 er fullfinansiert, og at den samlede offentlige
finansieringen skal sikre maksimalpris på 2 750 kroner
pr. måned, nasjonale satser for søskenmoderasjon,
12 000 nye barnehageplasser i 2004 og likeverdig behandling av private
og offentlige barnehager. For nærmere omtale vises til St.prp.
nr. 63 (2003-2004).
Kommuneøkonomien er nærmere
omtalt i meldingens punkt 3.2.
Komiteen viser til
sine merknader i Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurderinger.
Disse medlemmer er kjent med
at kommunene gjennom flere år har fått tilført
flere oppgaver enn inntekter. For å kunne opprettholde
et godt tjenestetilbud er det viktig at kommunene får hensiktsmessige rammevilkår. Disse
medlemmer vil i den sammenheng understreke at anslått
inntekstvekst for kommunesektoren i 2004 blir på 7,25 mrd.
kroner, herav 5 mrd. kroner i frie inntekter, den høyeste
siden 1997. I tillegg vil kommunesektoren nyte godt av lavere pris- og
lønnsvekst og at rentenivået i gjennomsnitt antas å bli
lavere i 2004 enn 2003. Det bør således være
gode forutsetninger for kommunesektoren til å styrke den finansielle
situasjonen i 2004. Selv om disse medlemmer mener
at styrking av kommuneøkonomien er helt nødvendig,
vil ikke det alene være tilstrekkelig for å opprettholde
gode kommunale tjenester. Det må derfor arbeides parallelt
med system- og strukturendringer med det formål å øke
det lokale handlingsrommet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2003-2004) fra kommunalkomiteen
om lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren
2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
kjent med at anslaget på kommunesektorens skatteinntekter
er redusert med 1,2 mrd. kroner sammenliknet med Stortingets budsjettvedtak.
Lavere anslag på lønns- og prisvekst bidrar isolert
sett til å øke anslaget på realveksten
i kommunesektoren for 2004 med om lag 0,5 mrd. kroner Det betyr
at kommunesektorens økonomi svekkes med 700 mill. kroner
sammenlignet med Stortingets budsjettvedtak.
Disse medlemmer er klar over
at den økonomiske situasjonen i kommunesektoren er svært anstrengt.
117 kommuner og fylkeskommuner er satt under statlig tilsyn. Aldri
før har det vært så mange. Underskuddet
i kommunesektoren er anslått til 13,1 mrd. kroner før
lånetransaksjoner i 2003, noe som utgjør 6 pst.
av inntektene. Disse medlemmer vil påpeke
at den økonomiske situasjonen i kommunesektoren har blitt
betydelig forverret under regjeringen Bondevik II.
Disse medlemmer mener
at det må være samsvar mellom de oppgaver kommunene
skal løse og de pengene kommunene har til rådighet.
Disse medlemmer vil vise til
Arbeiderpartiets merknader og forslag i Innst. S. nr. 255 (2003-2004)
fra kommunalkomiteen om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2005 (kommuneproposisjonen).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at kommunesektoren er avhengig av forutsigbarhet for å kunne
levere kvalitetsmessig gode tjenestetilbud til sine innbyggere. Disse
medlemmer viser til at kommunesektoren i flere år
har lidd under betydelig svikt i skatteinntektene, noe som har bidratt
til å øke presset i den allerede trange kommuneøkonomien.
I kombinasjon med det sterke presset på økonomien,
har kommunene gjennomgått en rekke store reformer som har
ført til betydelige omveltninger innen kommunesektoren.
Disse medlemmer er derfor av
den oppfatning at kommunene i inneværende år bør
kompenseres for sviktende skatteinntekter, og vil foreslå en
kompensasjon på 700 mill. kroner for 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartis
opplegg for kommunene har som hovedmål å sikre
et samfunn med små forskjeller, en moderne kvalitetsskole,
og god kvalitet og tilgjengelighet til velferd og omsorg for dem
som trenger det. Regjeringens budsjettopplegg vil virke i motsatt
retning. Disse medlemmer viser til manglende kompensasjon
for både inntektssvikt og befolkningsvekst gjennom flere år,
og til den store økningen i egenbetaling for kommunale
tjenester. Dette øker forskjellene i samfunnet.
Disse medlemmer vil peke på at
hovedproblemet er at handlingsrommet er brukt opp av skattelette,
og at Regjeringen ønsker en mindre offentlig sektor. Dette
kan illustreres ved Regjeringens egne tall som viser at privat konsum øker
med 4,5 pst. i 2004 mens offentlig konsum bare øker med
1,8 pst. Dette viser hvorfor kommunene sliter, og hvorfor standardgapet
mellom offentlig og privat sektor øker.
Disse medlemmer viser til at
Teknisk beregningsutvalg betrakter netto driftsresultat som den primære
indikator for økonomisk balanse i kommunesektoren. For
kommunesektoren som helhet anslås driftsresultatet redusert
til 0,5 pst. Dette gir svekket velferd og dårligere skole.
Disse medlemmer vil at gode,
offentlige fellesløsninger skal videreutvikles, ikke avvikles
og privatiseres. Redusert kvalitet på tjenestetilbudene
og dårligere tilgang til offentlige velferdstjenester vil øke befolkningens
misnøye. Dette er en bevisst del av Regjeringens privatiseringsstrategi.
Politikken er basert på ideologien om at private løsninger
automatisk er bedre enn offentlige, ikke på hva som faktisk
er mest fornuftig, hva som gir alle like muligheter, eller på hva som
skaper mindre forskjeller og fattigdom. Erfaring viser at privatisering
ikke fører til en mer fornuftig bruk av ressurser, bedre
tilbud eller høyere kvalitet. Økt konkurranse
betyr mindre langsiktighet og mindre fokus på kompetanse
og konkurranse, framfor samarbeid om helhetlige gode løsninger
for befolkningen.
Disse medlemmer vil spesielt
advare mot at fellesarenaer for barn og unge utarmes og legges ned.
I skolene og i barnehagene legges et viktig grunnlag for fellesskap
og samfunnsforståelse. Regjeringen har ikke fulgt opp den
offentlige skolen med tilstrekkelige midler til å virkeliggjøre
de nye læreplanene. Den offentlige enhetsskolen svekkes,
samtidig som det åpnes for stadig flere private skoler.
Dette bryter med grunnlaget for enhetsskolen, og vil på sikt
splitte opp samfunnet i enkeltindivider og grupper som har lite
til felles. Skolen er den viktigste fellesarena i samfunnet, og
den viktigste investeringen i framtida.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er i den offentlige skolen grunnlaget for framtidas verdiskaping
legges. Skolen må være fullt på høyde
teknologisk og kunnskapsmessig med samfunnet ellers, og ha ressurser
til å holde god kontakt med samfunnet rundt seg. Ressursmangel
er det viktigste hinderet mot tilpasset opplæring for hver
elev, stikk i strid med alle politiske løfter. Skolebygg
mangler tilrettelegging for funksjonshemmede, og mange skoler har
ikke råd til moderne undervisningsmateriell.
Disse medlemmer vil vise til
at barn i fattige familier rammes svært hardt av dårlig
kommuneøkonomi, fordi de mer enn andre er avhengig av at
det finnes gode tilbud der ingen stenges ute fordi en ikke har råd.
Regjeringens kommuneøkonomi vil gi kutt i skolebudsjettene,
dyrere SFO og færre og dyrere fritidstilbud. Det vil ramme
barn i fattige familier. Dårlig kommuneøkonomi
vil også føre til kutt i sosial-hjelpssatsene.
Regjeringens smale fattigdomstiltak fanger ikke opp disse problemene.
Disse medlemmer viser til at
kommunesektoren er landets største arbeidsgiver. For første
gang etter krigen falt sysselsettingen i kommunesektoren i fjor,
på tross av at behovene for økt innsats på flere
områder var sterkt dokumentert. Samtidig økte
arbeidsrelatert sykefravær og uføretrygding sterkest
innenfor disse sektorene. Disse medlemmer mener Regjeringens ensidige
fokus på kutt i offentlige utgifter, er en medvirkende årsak
til at sykefravær og uføretrygding øker i
kommunesektoren. Resultatet blir flere sykmeldte og uføretrygdede,
og dette er dårlig samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer viser til behov
for økning i rammene på 3,5 mrd. årlig
bare for å fylle behovene for vedlikehold og opprusting
av eiendomsmassen.
Disse medlemmer viser til at
sterk svekkelse av netto driftsresultat gjelder både kommuner
og fylkeskommuner.
Disse medlemmer kan ikke godta
en slik nedbygging av våre velferdstjenester, og øker
derfor tilskuddene til kommunene med 1 289,5 mill. kroner i forhold til
Regjeringens opplegg, derav 162 mill. kroner i økte frie
midler til kommuner og fylkeskommuner.
Disse medlemmer vil også peke
på at disse medlemmer i Innst. S. nr. 253
(2001-2002) gikk imot økningen i skatteandel til 50 pst.
En slik endring gjør kommunene svært sårbare
for skattesvikt, og bidrar til at forskjellen mellom skattesterke
og skattesvake kommuner blir enda større.
Stor arbeidsledighet og svikt i skatteinntektene
betyr at kommunene har fått sine inntekter sterkt redusert
i forhold til forutsetningene da de kommunale budsjettene ble lagt.
Anslaget på sektorens skatteinntekter er nedjustert med
i alt 3,2 mrd. kroner i forhold til det som ble lagt til grunn i
budsjett for 2003, og anslaget ble nedjustert 1 mrd. kroner i Revidert
nasjonalbudsjett 2003 og videre med 1,25 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet
2004. Skattesvikten i 2004 anslås til ca. 1,2 mrd.
For kommunene kompenseres ikke stor skattesvikt, mens
Regjeringen velger å bruke mer oljepenger når statens
egne utgifter øker og inntektene svikter. Disse medlemmer mener
skattesvikt eller økning ikke skal føre til automatisk
inndragning eller kompensasjon fra staten, men at stor skattesvikt
over flere år må få innvirkning på totalramma.
En større del av kommunenes inntekter
lagt på ramma gir bedre styring, slik at sluttresultatet
ikke avviker så sterkt når forutsetningene endrer
seg i løpet av året.
Disse medlemmer vil vise til
at på tross av at Regjeringen erkjenner at kommunale oppgaver
har vært underfinansiert i mange år, fraskriver
de seg ansvar for å delta i opprettingen av underskuddet. Disse medlemmer mener
det må lages en plan for å redusere kommunesektorens
underskudd og viser til forslag om dette under behandlingen av kommuneøkonomien.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at kommunesektorens økonomiske
situasjon har forverret seg kraftig siden Samarbeidsregjeringen
tiltrådte. Dette har en klar sammenheng både med
høye pensjonskostnader og betydelig skattesvikt, men ikke
minst sammenheng med denne Regjeringens nedprioritering av felleskapsløsninger
til fordel for store skatteletter.
Disse medlemmer vil understreke
gapet mellom de forventninger som er skapt overfor innbyggerne og de
midlene som stilles til disposisjon for kommunene. Staten velter
velferdsoppgaver over på kommunene, men er ikke villige
til å ta det økonomiske ansvaret.
Disse medlemmer finner grunn
til å minne om at:
– underbalansen
i kommunesektoren er på om lag 5,5 mrd. kroner.
– det akkumulerte underskuddet
i kommunesektoren er på om lag 13 mrd. kroner.
– 117 kommuner står på fylkesmennenes
lister over kommuner med store økonomiske vansker.
– netto driftsresultat for kommunesektoren
ble i 2003 anslått til 0,5 pst. Dette er 0,1 prosentpoeng svakere
enn i 2002.
– skattesvikten i kommunesektoren
i 2003 var på 3,2 mrd. kroner.
– skatteanslaget for kommunesektoren
nedskrives med 1,2 mrd. kroner.
– mer enn 650 barneskoler er lagt
ned de siste 10 år.
– 4000 færre ansatte
i offentlig sektor siste år.
Disse medlemmer uttrykker å denne
bakgrunn sterk bekymring for tjenestetilbudet til innbyggerne. Vi ønsker
alle å gi våre barn en god skole, og våre
gamle en verdig omsorg. Skal vi greie det må kommunene sikres
et bedre økonomisk armslag. Disse medlemmer legger
til grunn at kommunesektorens netto driftsresultat bør
være på om lag 3 pst. Et slikt mål ligger
flere milliarder unna den virkelighet kommunene opplever.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet og Kystpartiet har fremmet forslag om en annen kommuneøkonomi. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å sette
hensynet til de som har behov for gode offentlige velferdstjenester
først. Vi trenger en kommuneøkonomi som kunne
gitt en bedre skole og tilstrekkelig bemanning i være helse-
og omsorgsinstitusjoner.
Disse medlemmer viser videre
til Senterpartiets og Kystpartiets alternative budsjett for 2004
hvor det ble foreslått en økning i frie inntekter
på 4 mrd. ut over Regjeringens opplegg. Dette ville gitte
en økning i frie inntekter på om lag 2 mrd. ut
over det vedtatte budsjettet.
Disse medlemmer viser til egne
merknader i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) der disse medlemmer foreslår å kompensere
kommunesektorens skattesvikt i 2004 med 700 mill. kroner.