6. Hovudprioriteringar under ramme 7

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive merknader under hhv. kapittel 3.1.3 og 3.1.4 foran.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen vedrørende rammeområde 7, som framgår av tabell 4.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 foreslo store kutt i dagpengeordningen, og fikk flertall for disse sammen med Fremskrittspartiet. Dette har gjort at ytelsene er strammet betydelig inn, og langt færre har krav på dagpenger. Disse medlemmer mener det er viktig å begrense den økonomiske belastningen på de som blir arbeidsledige. Disse medlemmer vil derfor trappe opp ytelsene til de arbeidsledige gjennom å redusere antall ventedager for dagpenger fra fem til tre, samt redusere kravet til minsteinntekt fra 1,5 G til 1,25 G. Det vises til Arbeiderpartiets forslag i Innst. O. nr. 10 (2004-2005).

Disse medlemmer mener det i en situasjon med høy arbeidsledighet fortsatt må være mulig for bedriftene å kunne permittere tilsatte i opptil 42 uker, ikke 26 uker som Regjeringen hadde lagt opp til. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen om å utvide permitteringsperioden til 42 uker for alle bransjer ut 2005. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen i statsbudsjettet for 2004 foreslo å øke arbeidsgivernes periode med lønnsplikt fra 3 til 30 dager, og at dette ble redusert til 10 dager i budsjettforliket med Arbeiderpartiet. Disse medlemmer mener at i den situasjonen mange bedrifter er, kan det være fare for at en for lang lønnspliktperiode bidrar til at flere mister jobben i stedet for å bli permittert. Disse medlemmer går derfor inn for å redusere arbeidsgivernes periode med lønnsplikt til fem dager, og viser til forslag om dette i Innst. O. nr. 10 (2004-2005).

Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo en netto utgiftsramme for rammeområde 7 som var 415 mill. kroner høyere enn forslaget fra Regjeringen, og 315 mill. kroner høyere enn forslaget fra regjeringspartiene, som var identisk med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Under behandlingen i Stortinget fikk regjeringspartienes forslag flertall.

Disse medlemmer konstaterer at de vedtatte rammer for rammeområde 7 i vesentlig grad avviker fra det disse medlemmer mener er nødvendig for å bekjempe arbeidsledigheten og styrke ytelsene til de arbeidsledige. På bakgrunn av dette vil disse medlemmer ikke fremme egne forslag til rammedisponering under rammeområde 7, men viser til de forslag som er fremmet av Arbeiderpartiet i finansinnstillingen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt alternative budsjett med en økning på ca. 17 000 arbeidsplasser. Dette gir grunnlag for å sette ned bevilgningen til dagpenger under kap. 2541 post 40 med 910 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at mange av de som lever på ytelser fra trygden, har svært stram økonomi. Disse medlemmer har derfor sett behovet for som et første tiltak at personer som faller inn under ordningene med tidsbegrenset uførestønad, mottakere av rehabiliteringspenger og attføringspenger skal motta forsørgertillegg på samme nivå som personer som mottar uførepensjon.

Disse medlemmer mener også det er behov for å fjerne det begrensende regelverket med tidsbegrensning, aldersgrense og kostnadstak for utdanning som yrkesrettet attføring. Det er behov for mer individtilpasning, og regelstyring er ikke hensiktsmessig.

Disse medlemmer vil gå imot Regjeringens forslag om å kutte ordningen med lønnsgaranti ved konkurs fra 3 G til 2 G.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen igjen foreslår innstramminger i permitteringsreglene, ved å foreslå 26 ukers permitteringsperiode.

Disse medlemmer har derfor gått imot innstrammingen og fremmet forslag om at permitteringsreglene bør endres slik at permitteringsperioden blir 42 uker med dagpengerett for arbeidstakere og 5 dagers lønnsplikt for arbeidsgiver, og bevilger 365 mill. kroner til dette.

Disse medlemmer har gått imot innstrammingen i ordningen for statsgaranti ved konkurs fra 3 G til 2 G.

Det vises videre til disse medlemmers forslag om reduksjon av arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering i Innst. O. nr. 10 (2004-2005).

Disse medlemmers forslag var en konsekvens av et helhetlig opplegg for 17 000 flere arbeidsplasser og nedgang i ledigheten. Disse medlemmer vil derfor ikke fremme forslag til rammeområde 7 innenfor forlikets ramme.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sitt alternative budsjett som har som konsekvens at i overkant av 10 000 fleire vil vere i jobb og ikkje gå ledige i 2005. Denne medlemen viser til at dette har monaleg positiv effekt på staten sine utgifter til dagpengar, totalt ei innsparing på 920 mill. kroner.

Denne medlemen viser vidare til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett går inn for å vidareføre dagens reglar for permittering. Det inneberer 42 vekers dagpengerett for arbeidstakarar og 3 dagars lønnsplikt for arbeidsgjevarane. Totalt gir desse endringane ei innsparing på løyvingane til dagpengar på 527 mill. kroner i forhold til Regjeringa sitt opplegg.

Denne medlemen viser til forslag frå Senterpartiet i St.prp. nr. 1 (2004-2005).

Tabell 4

Oversikt over dei alternative budsjetta til fraksjonane.

I tabellen er det gjeve ei oversikt over dei alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet som er representerte i komiteen under rammeområde 7 slik det framgår av Budsjett-innst. S. I (2004-2005). Tabellen viser også det justerte budsjettforslaget frå Høgre og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå Regjeringa i parentes.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

H, KrF

Budsj.avt. kommunalkom.

H, KrF, V Budsj.avt. finanskom.

A

FrP

SV

Sp

Utgifter (i hele tusen kroner)

2540

Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn

40 000

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

70

Tilskudd

40 000

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

2541

Dagpenger

9 400 000

9 615 000

(+215 000)

9 615 000

(+215 000)

9 930 000

(+530 000)

8 183 000

(-1 217 000)

8 855 000

(-545 000)

8 873 000

(-527 000)

70

Dagpenger

9 400 000

9 615 000

(+215 000)

9 615 000

(+215 000)

9 930 000

(+530 000)

8 183 000

(-1 217 000)

8 855 000

(-545 000)

8 873 000

(-527 000)

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704)

473 500

473 500

(0)

473 500

(0)

473 500

(0)

473 500

(0)

500 000

(+26 500)

473 500

(0)

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

473 500

473 500

(0)

473 500

(0)

473 500

(0)

473 500

(0)

500 000

(+26 500)

473 500

(0)

2543

Ytelser til yrkesrettet attføring

12 065 000

11 950 000

(-115 000)

11 950 000

(-115 000)

11 950 000

(-115 000)

12 065 000

(0)

12 430 000

(+365 000)

11 950 000

(-115 000)

70

Attføringspenger

10 265 000

10 320 000

(+55 000)

10 320 000

(+55 000)

10 320 000

(+55 000)

10 265 000

(0)

10 265 000

(0)

10 320 000

(+55 000)

71

Attføringsstønad

1 800 000

1 630 000

(-170 000)

1 630 000

(-170 000)

1 630 000

(-170 000)

1 800 000

(0)

1 950 000

(+150 000)

1 630 000

(-170 000)

75

Attføringsstønader

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

215 000

(+215 000)

0

(0)

Sum utgifter

21 978 500

22 078 500

(+100 000)

22 078 500

(+100 000)

22 393 500

(+415 000)

20 761 500

(-1 217 000)

21 825 000

(-153 500)

21 336 500

(-642 000)

Inntekter (i hele tusen kroner)

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542)

100 000

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

2

Dividende

100 000

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

100 000

(0)

5705

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger

50 000

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

1

Refusjon dagpenger

50 000

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

50 000

(0)

Sum inntekter

150 000

150 000

(0)

150 000

(0)

150 000

(0)

150 000

(0)

150 000

(0)

150 000

(0)

Sum netto

21 828 500

21 928 500

(+100 000)

21 928 500

(+100 000)

22 243 500

(+415 000)

20 611 500

(-1 217 000)

21 675 000

(-153 500)

21 186 500

(-642 000)