Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til
at St.meld. nr. 1 (2004-2005) Nasjonalbudsjettet for 2005 og St.prp.
nr. 1 (2004-2005) Statsbudsjettet medregnet folketrygden ble lagt
frem av regjeringen Bondevik II 6. oktober 2004.
Komiteen fremmer i denne innstillingen
forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2005 under
den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets
møte 19. oktober 2004, jf. Innst. S. nr. 4 (2004-2005).
Stortinget har i møte 25. november
2004 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse vedtakene
om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler
i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.
Tabellen nedenfor viser en oversikt over Regjeringens
bevilgningsforslag på de ulike kapitler og poster innenfor rammeområde
14 (St.prp. nr. 1 (2004-2005)).
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) |
Utgifter
i hele kroner |
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | 832 949
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 591 446 000 |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 11 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 127 288 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| 103 215 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | 36 059
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 36 059 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | 4 428
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 4 428 000 |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | 321 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 321 700 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 14 | 1
195 136 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | 13 894
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 6 662 000 |
| 3 | Leieinntekter | 2 232 000 |
| 40 | Salg av leiligheter | 5 000 000 |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | 1 500
000 |
| 1 | Refusjon innland | 900 000 |
| 2 | Refusjon utland | 600 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | 15
394 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | 1 179
742 000 |
Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og
de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Forsvarets ombudsmannsnemnd er ikke omhandlet i denne innstillingen. Forslaget
er i samsvar med forslag oversendt fra Stortingets administrasjon.
Budsjettet for rammeområde 14, summen
av Regjeringens forslag til inntekter og utgifter er kr 1 179 742 000,
en reduksjon på kr 78 687 000, hvilket innebærer en
nominell reduksjon på totalt 6,25 pst. fra saldert budsjett
(blå bok).
Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått
redusert med totalt kr 101 560 000, hvilket innebærer en nominell
reduksjon i forhold til bevilget beløp for 2004 på 10,9
pst. Det foreslås totalt bevilget kr 832 949 000.
For Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(kap. 43) er det foreslått totalt bevilget kr 36 059 000,
hvilket innebærer en nominell økning i forhold
til bevilget beløp for 2004 på 9,0 pst.
For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (kap. 44) er det foreslått bevilget
kr 4 428 000, en økning på 19,7 pst. i forhold
til bevilget beløp i 2004.
Bevilgningen til Riksrevisjonen (kap. 51) er
foreslått øket med kr 17 192 000, til i alt kr
321 700 000, en nominell økning på 5,6 pst. i
forhold til bevilget beløp for 2004.
Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes
primære budsjettforslag under rammeområde 14 slik
de lå til grunn fra de respektive partienes forslag til
rammesum i finanskomiteens innstilling, jf. Budsjett-innst. S. I
(2004-2005).
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | H og
KrF | Ap | FrP | SV |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | 832 949 | 832 949 (0) | 832 949 (0) | 832 949 (0) | 817 949 (-15 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 591 446 | 591 446 (0) | 591 446 (0) | 591 446 (0) | 576 446 (-15
000) |
| 32 | Kjøp av leiligheter | 11 000 | 11 000 (0) | 11 000 (0) | 11 000 (0) | 11 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 127 288 | 127 288 (0) | 127 288 (0) | 127 288 (0) | 127 288 (0) |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 103 215 | 103 215 (0) | 103 215 (0) | 103 215 (0) | 103 215 (0) |
43 | | Stortingets
ombudsmann for
forvaltningen (jf. kap. 3043) | 36 059 | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 36 059 | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | 4 428 | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 428 | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | 321 700 | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 321 700 | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) |
| | Sum
utgifter | 1
195 136 | 1
195 136 (0) | 1
195 136 (0) | 1
195 136 (0) | 1
180 136 (-15 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | 13 894 | 13 894 (0) | 13 894 (0) | 13 894 (0) | 13 894 (0) |
| 1 | Salgsinntekter | 6 662 | 6 662 (0) | 6 662 (0) | 6 662 (0) | 6 662 (0) |
| 3 | Leieinntekter | 2 232 | 2 232 (0) | 2 232 (0) | 2 232 (0) | 2 232 (0) |
| 40 | Salg av leiligheter | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
| 1 | Refusjon innland | 900 | 900 (0) | 900 (0) | 900 (0) | 900 (0) |
| 2 | Refusjon utland | 600 | 600 (0) | 600 (0) | 600 (0) | 600 (0) |
| | Sum
inntekter | 15
394 | 15
394 (0) | 15
394 (0) | 15
394 (0) | 15
394 (0) |
| | Sum netto | 1 179
742 | 1 179
742 (0) | 1 179
742 (0) | 1 179
742 (0) | 1 164
742 (-15 000) |
Ved Stortingets vedtak 25. november 2004 er
netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 1
179 742 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten,
herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige
reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet
omfatter også den administrative drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire
avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Det er en nedgang i budsjettforslaget for 2005
i forhold til 2004, mest som følge av at byggeaktiviteten kulminerer
i 2004.
Kapittel 41 blir ikke tilført midler
fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn
og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte,
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester
samt utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter
inngår i denne posten. Det er ikke fremmet forslag om nye
stillinger for 2005. Økningen skyldes blant annet ekstrakostnader
i forbindelse med leie og drift av nye lokaler, stortingsvalg, sikkerhetstiltak, samt
kostnader til arrangementer i forbindelse med 100-årsmarkeringen
for unionsoppløsningen.
På post 21 Spesielle driftsutgifter
er det ikke satt av penger på budsjettet for 2005. Bakgrunnen
er at granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken hadde frist for
avgivelse av rapport 31. desember 2004. Etter henvendelse fra granskningskommisjonen
vedtok Presidentskapet i møte 28. oktober 2004 å forlenge
fristen for avgivelse av rapport til 1. mars 2005. Det ble lagt
til grunn at arbeidet sluttføres med de bevilgede midler
og overføring av ubrukte midler på inneværende års
budsjett til 2005.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold omhandler kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst,
ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i
stortingsbygningene. De omfattende byggearbeidene vil bli avsluttet
i løpet av 2005.
Post 70 Tilskudd til partigruppene omfatter
Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Det gis et
fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg
per stortingsrepresentant.
Under kap. 3041 Stortinget budsjetteres blant
annet salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort
sett fra kafeteriaene.
Komiteen har merket seg at det
foreligger en reduksjon i driftsutgifter sammenliknet med vedtatt budsjett
for 2004, og at denne reduksjonen hovedsakelig skyldes at byggeaktiviteten
kulminerer. Komiteenviser
til at den økte byggeaktiviteten i inneværende år
skyldes arbeidet med å sikre stortingsrepresentantene bedre
arbeidsvilkår, samt utviklingen av et opplevelsessenter
som en viktig faktor i arbeidet med å legge til rette for økt
demokratisk engasjement blant ungdom med sikte på bredere
deltakelse i politiske fora.
Komiteen er kjent med at Riksrevisjonen
har stilt spørsmål ved Stortingets anbuds- og
kontrollrutiner i tilknytning til byggevirksomheten. Komiteen ber Stortingets
presidentskap legge til rette for at Stortingets økonomireglement
gir klare og presise føringer for faste rutiner i tilknytning
til byggevirksomheten.
Komiteen viser til sine enstemmige
merknader i Innst. S. nr. 10 (2003-2004) hvor Stortinget sluttet
seg til understrekingen av betydningen av at Stortingets administrative
ressurser koordineres og nyttes på en mest mulig effektiv
måte.
Komiteen viser til viktigheten
av at en til enhver tid søker å finne markedets
beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget inngår
avtaler om kjøp av varer og tjenester, som for eksempel
kjøp av reiser for ansatte og representanter.
Komiteen forutsetter at det holdes
kontinuerlig fokus på effektiv drift tilpasset den fleksibilitet
Stortinget til enhver tid må ha.
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962, sist endret 16. januar 2004, og i Stortingets
instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980, sist endret 2. desember
2003.
Sivilombudsmannen skal bidra til at menneskerettighetene
respekteres og føre kontroll med at det i den offentlige
forvaltning ikke blir begått urett mot den enkelte borger.
Dette ivaretas gjennom undersøkelser og behandling av klager
fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar også opp saker på eget
initiativ, foretar inspeksjoner og besøk i forvaltningen,
fengsler, psykiatriske sykehus og andre lukkede institusjoner. Ved
siden av å informere og orientere om ombudsmannens virksomhet, tar
besøkene/inspeksjonene sikte på å skaffe
ombudsmannen og hans medarbeidere bedre kjennskap til forholdene
i forvaltningen og ved institusjonene.
Dokument nr. 4 (2003-2004) Ombudsmannens årsmelding
for 2003 ble overlevert Stortinget 3. mars 2004.
For å styrke og effektivisere kontrollen
med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser, er det ønskelig å finne
frem til forenklede metoder i undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner
og praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke
omfanget av utadrettede tiltak. I tillegg øker kompleksiteten
i sakene. På denne bakgrunn har Sivilombudsmannen foreslått
to nye stillinger fra 2005.
Komiteen ser positivt på at
forslaget til driftsbudsjett for Sivilombudsmannens kontor innebærer
rom for en bemanningsøkning på to nye stillinger
fra 2005. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke
omfanget av utadrettede tiltak. Dette synspunktet støttes
av komiteen. Komiteen forutsetter
derfor at Sivilombudsmannens styrkede budsjett resulterer i flere
og mer omfattende utadrettede tiltak.
Komiteen viser for øvrig
til komiteens merknader til Dokument nr. 4 (2003-2004) Sivilombudsmannens melding
for året 2003, jf. Innst. S. nr. 31 (2004-2005).
Komiteen er av den oppfatning
at selv om Sivilombudsmannen får økte ressurser
i år, bør Regjeringen i kommende budsjetter legge
opp til en opptrappingsplan av ombudsmannens sekretariat slik at saksbehandlingstiden
kan komme ned på et akseptabelt nivå.
Komiteen viser avslutningsvis
til punkt 4 "Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste" hvor det er nærmere redegjort
for overføring av lønnsmidler fra kap. 43 Sivilombudsmannen
til kap. 44 EOS-utvalget.
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) er et permanent
utvalg, opprettet i 1996 med syv medlemmer som alle er valgt for
fem år.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig
tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold
som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Dokument nr. 16 (2003-2004) - Årsmeldingen
for 2003 fra EOS-utvalget ble overlevert Stortinget 24. mars 2004.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets
medlemmer og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner. For å få utført
sine kontrolloppgaver med den kvalitet som er ønskelig,
har utvalget bedt om en ny stilling som juridisk fagperson fra 2005.
Sekretariatslederen er fra og med 1997 tilknyttet
Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene dekkes
under kap. 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter
for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester
blir utført av Stortingets administrasjon.
I forbindelse med behandlingen av budsjettet
for 2004, jf. Budsjett-innst S. nr. 10 (2003-2004) uttalte kontroll-
og konstitusjonskomiteen følgende:
"Komiteen viser videre til at det i brev fra Stortingets presidentskap
av 23. oktober 2003 er anmodet om at den foreslåtte bevilgningen
under Stortinget kap. 4.1 post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold i forslaget til statsbudsjett økes med 13
mill. kroner, fra 245,845 mill. kroner til 258,845 mill. kroner.
Det
vises for øvrig til at Stortingets presidentskap 22. oktober
2003 oversendte, i henhold til Stortingets forretningsordens § 28
femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende "Behov for
opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat - anmodning
om økning av rammen i utvaglets budsjettforslag for 2004". Komiteen
oversendte saken til finanskomiteen for videre behandling og anmodet
om at foreslåtte bevilgning under kap. 44 post 1 Driftsutgifter,
11 Faste stillinger, ble økt fra kr 3 700 000 til kr 4
290 000, en økning på kr 590 000 til dekning av
ny stilling som fagsekretær innenfor IKT-området."
Midlene, kr 200 000, ble imidlertid først
bevilget i forbindelse med budsjettavtalen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2004, som ekstraordinære midler. De ble
ved en inkurie ikke tillagt kap. 44 EOS-utvalget, men kap. 41 post
1 Stortinget. Det opplyses for øvrig at midlene - kr 200
000 - ikke vil bli benyttet i 2004 på kap. 41 post 1 og
vil følgelig gå tilbake til statskassen som ubrukte
midler.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen mottok 23. november
2004 brev fra Stortingets presidentskap vedrørende "Statsbudsjettet
2005 - kap. 43 og kap. 44 - overføring av midler". Bakgrunnen
var en henvendelse fra EOS-utvalget ved fungerende leder Svein Grønnern av
8. november 2004 hvor utvalget ber Presidentskapet om å få overført
lønnsmidlene til utvalgets sekretariatsleder fra Sivilombudsmannen
til EOS-utvalget.
Presidentskapet ber om at statsbudsjettet for
2005, kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen, post 1,
blir redusert med kr 500 488. Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste økes
tilsvarende med kr 500 488.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til budsjettforslaget med de endringer som er foretatt
i henhold til Presidentskapets brev av 23. november 2004 om overføring
av lønnsmidler fra kap. 43 Sivilombudsmannen til kap. 44
EOS-utvalget.
Riksrevisjonens oppgaver følger av
Grunnloven § 75 k og lov og instruks
for Riksrevisjonen som trådte i kraft fra 1. juli 2004.
Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan. Riksrevisjonen
skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter
blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir
brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig
måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.
Riksrevisjonen er organisert med revisjonsråd, en administrasjonsavdeling,
fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger. Selskapskontrollen
er organisert sammen med forvaltningsrevisjonen.
Riksrevisjonen har i 2003 oversendt Stortinget
følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser
til statsregnskapet for 2002 og enkelte andre saker, Dokument nr.
2 (2002-2003), melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002, Dokument
nr. 3-serien, resultatene av gjennomførte forvaltningsrevisjoner, selskapskontrollen
og enkelte andre saker (9 dokumenter).
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt revisjons- og kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste
fundamentet er godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt
i full bemanning. På noen områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet. Bruk av nettjenester, reiser i forbindelse
med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale engasjement,
er store underposter på vare- og tjenestebudsjettet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner bl.a. i
forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet
og oppdrag i utlandet etc.
Komiteen mener at Riksrevisjonen
utfører en svært viktig oppgave for Stortinget
ved å utføre kontroll med og revisjon av offentlig
forvaltning. Det er svært viktig at Riksrevisjonen får
stilt til rådighet de ressurser som er nødvendige
slik at en effektiv og grundig kontroll er mulig. Riksrevisjonens
virksomhet krever høyt kvalifiserte medarbeidere, og komiteen ser
det derfor som positivt at dette er vektlagt i budsjettforslaget
for 2005.
Tabellen viser en oppsummering av fraksjonenes forslag til disponering av rammeområde 14 (Stortinget mv.), samt forslag fra Regjeringen. (Avvikstall i parentes.)
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 |
H, KrF |
Ap |
FrP |
SV |
Utgifter |
41 |
|
Stortinget (jf. kap. 3041) |
832 949 000 |
832 949 000
(0) |
832 949 000
(0) |
832 949 000
(0) |
832 949 000
(0) |
|
1 |
Driftsutgifter |
591 446 000 |
591 446 000
(0) |
591 446 000
(0) |
591 446 000
(0) |
591 446 000
(0) |
|
32 |
Kjøp av leiligheter |
11 000 000 |
11 000 000
(0) |
11 000 000
(0) |
11 000 000
(0) |
11 000 000
(0) |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
127 288 000 |
127 288 000
(0) |
127 288 000
(0) |
127 288 000
(0) |
127 288 000
(0) |
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
103 215 000 |
103 215 000
(0) |
103 215 000
(0) |
103 215 000
(0) |
103 215 000
(0) |
43 |
|
Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) |
36 059 000 |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
|
1 |
Driftsutgifter |
36 059 000 |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
35 558 512
(-500 488) |
44 |
|
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste |
4 428 000 |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
|
1 |
Driftsutgifter |
4 428 000 |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
4 928 488
(+500 488) |
51 |
|
Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) |
321 700 000 |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
|
1 |
Driftsutgifter |
321 700 000 |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
321 700 000
(0) |
|
|
Sum utgifter |
1 195 136 000 |
1 195 136 000
(0) |
1 195 136 000
(0) |
1 195 136 000
(0) |
1 195 136 000
(0) |
Inntekter |
3041 |
|
Stortinget (jf. kap. 41) |
13 894 000 |
13 894 000
(0) |
13 894 000
(0) |
13 894 000
(0) |
13 894 000
(0) |
|
1 |
Salgsinntekter |
6 662 000 |
6 662 000
(0) |
6 662 000
(0) |
6 662 000
(0) |
6 662 000
(0) |
|
3 |
Leieinntekter |
2 232 000 |
2 232 000
(0) |
2 232 000
(0) |
2 232 000
(0) |
2 232 000
(0) |
|
40 |
Salg av leiligheter |
5 000 000 |
5 000 000
(0) |
5 000 000
(0) |
5 000 000
(0) |
5 000 000
(0) |
3051 |
|
Riksrevisjonen (jf. kap. 51) |
1 500 000 |
1 500 000
(0) |
1 500 000
(0) |
1 500 000
(0) |
1 500 000
(0) |
|
1 |
Refusjon innland |
900 000 |
900 000
(0) |
900 000
(0) |
900 000
(0) |
900 000
(0) |
|
2 |
Refusjon utland |
600 000 |
600 000
(0) |
600 000
(0) |
600 000
(0) |
600 000
(0) |
|
|
Sum inntekter |
15 394 000 |
15 394 000
(0) |
15 394 000
(0) |
15 394 000
(0) |
15 394 000
(0) |
|
|
Sum netto |
1 179 742 000 |
1 179 742 000
(0) |
1 179 742 000
(0) |
1 179 742 000
(0) |
1 179 742 000
(0) |
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
(Stortinget mv.)
På statsbudsjettet for 2005 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
41 | | Stortinget (jf. kap. 3041) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 591 446 000 | | |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | | 11 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 127 288 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 103 215 000 | | |
| | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen
(jf. kap. 3043) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 35 558 512 | | |
| | | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 4 928 488 | | |
| | | | | | |
51 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
3051) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 321 700 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 1 195 136
000 |
| | | | | | |
Inntekter |
3041 | | Stortinget (jf. kap. 41) | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 6 662 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 2 232 000 | | |
| 40 | Salg av leiligheter | | 5 000 000 | | |
| | | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
51) | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 900 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 600 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 15 394 000 |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 26. november 2004
|
ÅgotValle
leder og ordf. for kap. 43 |
|
|
|
|
André Oktay Dahl
ordf. for kap. 41 og 3041 |
Carl I. Hagen
ordf. for kap. 51 og 3051 |
Kjell Engebretsen
ordf. for kap. 44 |