Rammeområde 16 inneholder Helse- og
omsorgsdepartementets budsjettkapitler. Departementets samlede budsjettforslag
for 2006 er på om lag 102,7 mrd. kroner. Av dette er om
lag 2,9 mrd. kroner 90-poster (lån og opptrekksrenter)
som behandles utenfor rammesystemet. Departementets forslag fordeler
seg med 83,5 mrd. kroner på programområde 10 Helse
og omsorg og 19,2 mrd. kroner på folketrygdens programområde
30 Stønad ved helsetjenester. Budsjettforslaget innebærer en økning
i løpende priser på 4,5 prosent, eller om lag 4,9
mrd. kroner sammenliknet med saldert budsjett for 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) framlagt
av regjeringen Bondevik. Disse medlemmer vil peke
på at det er avgjørende å sørge
for et godt og likeverdig helsetilbud til alle som trenger det,
når de trenger det. Å sette pasienten i sentrum
er avgjørende for å skape en best mulig helsepolitikk.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det høye aktivitetsnivået ved sykehusene
videreføres. Den høye aktiviteten har medført
en betydelig reduksjon i ventetidene de senere år. Disse
medlemmer mener en god ressursutnyttelse i helsesektoren
er nødvendig for å frigjøre flere ressurser
til pasientbehandling. Et fokus på ledelse, saksbehandling
og etablering av kvalitetssystemer er nødvendig og viktig.
Likeledes er samhandlingen mellom spesialisthelsetjeneste og primærhelsetjeneste
viktig for en mest mulig optimal ressursutnyttelse.
Disse medlemmer mener at å satse
på forskning og å gi muligheter for spesialisering
er nødvendig for å styrke behandlingstilbudet.
Disse medlemmer vil vise til
regjeringen Bondeviks innføring av fritt sykehusvalg som
gir pasientene økt valgfrihet. Videre vil disse
medlemmer også vise til at det høsten
2004 ble innført en individuell frist for behandling av
pasienter med rett til nødvendig helsehjelp. Disse
medlemmer mener dette vil sikre trygghet for behandling
i rett tid og bidra til økt fokus på prioritering
i helsetjenesten.
En eldreomsorg med høy kvalitet og
troverdighet er sentral i et velferdssamfunn. Økningen
i antall eldre i de kommende år vil også føre
til økt etterspørsel etter helse- og sosialtjenester. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Bondevik i kommuneproposisjonen for
2006 varslet en egen melding som skal gå gjennom framtidens
utfordringer for pleie- og omsorgstjenesten og hva som må til
for å møte dem. Disse medlemmer merket
seg at statsråd Brustad i Stortinget 16. november 2005
bekreftet at også regjeringen Stoltenberg vil fremme en
slik melding. I denne forbindelse vil disse medlemmer legge
vekt på at kvalitet i eldreomsorgen må være
det sentrale tema, herunder de etiske utfordringer pleie- og omsorgssektoren
står overfor i møte med pasient og pårørende.
God tilgang på helsetjenester er viktig,
særlig for barn. Disse medlemmer er derfor
svært glad for at regjeringen Stoltenberg støtter
opp om regjeringen Bondeviks forslag om å øke
frikortgrensen for helsetjenester for barn fra 7 til 12 år.
Disse medlemmer vil vise til
at frivillige og private aktører innen helsesektoren er
et viktig supplement til den offentlige helse- og omsorgssektoren. Disse
medlemmer mener det er viktig at Regjeringen stimulerer
til at private og frivillige helsetilbud utnyttes i samspill med
den offentlige helsetjenesten.
Disse medlemmer er svært
fornøyd med den opptrappingen som har funnet sted innen
psykisk helse med regjeringen Bondevik. Med bevilgningen for 2006 er
dermed opptrappingsplanen for psykisk helse i rute. Disse
medlemmer vil vise til den framlagte redegjørelsen
om barn og unges psykiske helse og vil peke på de særlige
utfordringer som er knyttet til dobbeltdiagnoser blant
barn og unge. Disse medlemmer vil også understreke
viktigheten av at Regjeringen følger opp det igangsatte
arbeidet overfor barn og unge som er pårørende
til foreldre med psykiske problemer og/eller rusproblemer.
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringen Bondevik har hatt en målrettet satsing på behandlings- og
helsetilbudet til rusavhengige. Det har vært en styrking
av både lavterskel helsetiltak, legemiddelassistert rehabilitering
og medikamentfri behandling. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig med ulike typer behandlingsopplegg
fordi også rusmisbrukere er ulike mennesker med ulike behov.
Videre er det viktig at den enkelte rusmisbruker blir møtt
med et helhetlig behandlings- og omsorgstilbud med oppfølging
i nærmiljøet.
Disse medlemmer mener forebyggende
strategier må vektlegges høyt innen helsepolitikken.
Det vil både bedre folkehelsa og gi økt livskvalitet
samtidig som det letter presset på helsetjenesten. I denne
sammenheng vil disse medlemmer legge vekt på å fortsette
det forebyggende arbeidet mot bruk av rusmidler, alkohol og tobakk.
Samtidig er det viktig å fremme fysisk aktivitet, sunt
kosthold og kulturelle aktiviteter. Disse medlemmer mener
en helhetlig nasjonal plan for barns miljø og helse kan
synliggjøre utfordringene i det forebyggende arbeidet.
Samtidig er det viktig å følge opp tiltakene i
Handlingsplan for fysisk aktivitet (2005-2009).
Disse medlemmer vil vise til
den framlagte "Nasjonal plan for forebygging, forskning og behandling
av diabetes" i St.prp. nr. 1 (2005-2006). Diabetes er på sterk
frammarsj i Norge. En offensiv forebygging og en best mulig behandling
er helt sentral, både for å sikre god livskvalitet
og for å hindre utvikling av eventuelle komplikasjoner
og senskader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun, og lederen Harald T. Nesvik,
er bekymret over den uforutsigbarheten Regjeringen skaper knyttet
til finansieringen av spesialisthelsetjenesten i Norge. Vi har bak
oss en tid preget av debatt om nedleggelser og omlegginger av denne
delen av helsevesenet grunnet uforutsigbarhet og mangelfull finansiering, slik disse
medlemmer ser det. Når så Regjeringen nok
en gang tar omkamp på hvor stor del av sykehusenes inntekter
som skal være knyttet til den innsatsstyrte finansieringen
(ISF), mener disse medlemmer dette vitner om at en
ikke tar innover seg nødvendigheten av å kunne
planlegge sykehusene over en lengre tidsperiode enn det Regjeringen
legger opp til. Argumentene som brukes for omleggingen til en lavere
ISF-andel, er frykten for vridningseffekter der psykiatrien og rusbehandlingen
vil kunne bli skadelidende. Dette er etter disse medlemmers syn
ikke et holdbart argument. Disse medlemmer mener
at en heller bør ha et sterkere fokus på å få på plass
et godt og effektivt aktivitetsbasert finansieringssystem også innenfor
disse feltene. Disse medlemmer vil opprettholde ISF-andelen
på 60 prosent slik at det ligger en stor grad av aktivitetskrav
i bunnen av finansieringssystemet av hensyn til å opprettholde
fokus på at flest mulig pasienter skal få behandling.
Videre legger disse medlemmer til
grunn at det fortsatt er store økonomiske problemer innen
spesialisthelsetjenesten. På denne bakgrunn mener disse medlemmer det
er nødvendig å styrke de statlige overføringene
til sykehusene slik at en ikke får en nedgang i pasientbehandlingen
i 2006. Disse medlemmer mener det er grunn til å frykte
at den lille økningen på 500 mill. kroner som
Stoltenberg-regjeringen nå legger inn ifølge St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), vil føre til en slik nedgang. Disse
medlemmer vil påpeke at vi fortsatt har mange som
står på venteliste for behandling, og vi ser også at
en rekke personer står lenger på venteliste enn
retten til behandling tilsier.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknad
i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) og forslag i Innst. S. nr.
82 (2003-2004) om å erstatte de regionale helseforetakene
med et fritt, uavhengig sykehusdirektorat. Disse medlemmer mener
at et slikt frittstående direktorat i langt større
grad enn det som har vært tilfellet hittil, vil kunne gi
en forutsigbar finansiering av foretakene og på en bedre
måte i samarbeid med SINTEF UNIMED følge opp utviklingen
av DRG-systemet og gjøre det mer treffsikkert og forutsigbart.
Disse medlemmer kan ikke akseptere
Regjeringens politikk hva gjelder en overdreven bruk av egenandeler
i helsevesenet. Nok en gang fremmes forslag om å øke
eksisterende egenandeler samtidig som man foreslår å innføre
en ny egenandel knyttet til fysioterapi. I tillegg vil forslaget
om en betydelig økning av egenandelen på reise
knyttet til bruken av fritt sykehusvalg kunne undergrave
hele denne pasientrettigheten, slik disse medlemmer ser
det. Kostnaden vil nå kunne bli så stor at enkelte
vil måtte takke nei av økonomiske grunner. Det
kan ikke aksepteres at vi kan gå mot en ordning der det
er lommeboken som vil være av avgjørende betydning
av om hvorvidt en pasient skal kunne ha råd til å gjøre
seg nytte av denne retten eller ikke. Disse medlemmer mener
at bruken av høye egenandeler er å anse som skatt
på sykdom.
Disse medlemmer mener at det
er høyst nødvendig å få på plass
et nytt finansieringssystem for eldreomsorgen i Norge. Disse
medlemmer, og samfunnet for øvrig, får
stadig påminnelser om at det er store mangler knyttet til
dette området rundt om i landet. Det er til dels meget
store forskjeller mellom kommunene alt etter hvordan en har valgt å prioritere dette
viktige området. Disse medlemmer mener at tiden
er overmoden for en reform hva gjelder finansieringen
av dette området. Disse medlemmer ønsker
en statlig overtakelse av finansieringen av eldreomsorgen slik at
det ikke lenger blir den enkeltes bostedsadresse som er bestemmende
for hvilket omsorgstilbud en får. Det er videre viktig å få på plass en
rettighetsfesting i forhold til sykehjemsplass for dem som har behov
for dette, slik at en blir nødt til å sørge
for at det til enhver tid er plasser for de personer som trenger
denne omsorgen. Dette er områder der Fremskrittspartiets
medlemmer har fremmet forslag som foreløpig ikke er støttet
av flertallet på Stortinget. Etter disse medlemmers syn
må nå tiden være kommet til å sørge
for en verdig eldreomsorg i Norge, etter alle de lovnader som fremkom
under årets valgkamp. Disse medlemmer vil
imidlertid, inntil vi får på plass en ny finansieringsordning,
fremme forslag om å øremerke bevilgninger til
flere årsverk innen eldreomsorgen slik at de pleietrengende
får en verdig omsorg. I sitt alternative budsjett legger disse
medlemmer opp til at det skal bevilges midler til minimum
1 000 nye pleie- og omsorgsårsverk og til en oppgradering
av deltidsstillinger til hele stillinger der dette er ønskelig.
Disse medlemmer satser også på å få til
en betydelig økning innen medisinsk forskning. Sett i forhold til
andre land i OECD bruker Norge en svært liten del av nasjonalbudsjettet
til dette området. Disse medlemmer fremmer
i dette budsjettet forslag om etablering av et grunnforskningssenter
for ADHD ved Universitetet i Oslo og økt satsning på stamcelleforskning og
vaksiner.
Disse medlemmer finner ikke å kunne
foreta en forsvarllig omprioritering innen den budsjettramme flertallet
har bevilget til helseformål i Stortingets vedtak om rammeområde
16.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative helsebudsjett for 2006:
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1
med Tillegg nr. 1 | FrP |
| | | | |
Utgifter (i tusen kroner) |
700 | | Helse-
og omsorgsdepartementet (jf. kap. 3700) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 129 935 | 59 935 (-70
000) |
701 | | Forskning | | |
| 50 | Norges forskningsråd
mv. | 153 964 | 168 664 (+14
700) |
719 | | Folkehelse | | |
| 71 | Forebygging av uønskede
svangerskap og abort | 24 079 | 23 079 (-1
000) |
| 72 | Stiftelsen Amathea | 14 507 | 15 507 (+1
000) |
720 | | Sosial-
og helsedirektoratet (jf. kap. 3720) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 305 793 | 295 793 (-10
000) |
727 | | Tannhelsetjenesten | | |
| 21 | Forsøk og utvikling
i tannhelsetjenesten | 8 867 | 31 367 (+22
500) |
729 | | Annen
helsetjeneste | | |
| 70 | Behandlingsreiser til utlandet | 91 337 | 101 337 (+10
000) |
732 | | Regionale
helseforetak (jf. kap. 3732) | | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene | 3 308 196 | 4 323 196 (+1 015 000) |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF | 17 373 301 | 15 017 443 (-2 355 858) |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF | 9 765 579 | 8 307 222 (-1 458 357) |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF | 8 915 009 | 7 566 818 (-1 348 191) |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF | 6 474 483 | 5 510 934 (-963 549) |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF | 5 741 090 | 5 022 377 (-718 713) |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus | 13 835 312 | 20 698 010 (+6 862 698) |
| 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus mv. | 3 013 108 | 3 138 108 (+125 000) |
761 | | Tilskudd
forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | | |
| 61 | Tilskudd til vertskommuner | 485 881 | 935 981 (+450
100) |
| 70 | Frivillig rusmiddelforebyggende
arbeid mv. | 95 059 | 96 559 (+1
500) |
2751 | | Legemidler
mv. | | |
| 70 | Legemidler | 7 686 000 | 7 756 770 (+70 770) |
2752 | | Refusjon
av egenbetaling | | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 1 | 3 382 500 | 3 412 500 (+30 000) |
| 71 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 2 | 138 000 | 88 000 (-50
000) |
2755 | | Helsetjeneste
i kommunene mv. | | |
| 62 | Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter | 185 000 | 210 000 (+25
000) |
| 71 | Refusjon fysioterapi | 1 095 000 | 1 370 000 (+275 000) |
| | Sum
utgifter | 99
872 069 | 101
799 669 (+1
927 600) |
Inntekter (i tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 268
105 | 268
105 (0) |
| | Netto | 99 603
964 | 101 531
564 (+1
927 600) |