Oversikten nedenfor viser budsjettforslaget fra Regjeringen St.prp. nr. 1 (2007-2008) for rammeområde 1.
90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 1
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 |
|
|
|
|
Utgifter i hele kroner |
Regjering |
20 |
|
Statsministerens kontor |
71 350 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
71 350 000 |
21 |
|
Statsrådet |
128 644 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
128 644 000 |
24 |
|
Regjeringsadvokaten |
59 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
46 800 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
13 000 000 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
1500 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
277 099 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
154 232 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
112 867 000 |
|
22 |
Forskning, kan overføres |
10 000 000 |
1503 |
|
Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte |
115 348 000 |
|
70 |
Tilskudd |
91 219 000 |
|
71 |
Bidrag fra arbeidstakerne |
24 129 000 |
1510 |
|
Fylkesmannsembetene |
1 113 506 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 098 108 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
15 398 000 |
1521 |
|
Direktoratet for forvaltning og IKT |
112 943 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
90 660 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
9 283 000 |
|
22 |
Min Side, kan overføres |
13 000 000 |
1522 |
|
Departementenes Servicesenter |
436 247 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
318 840 000 |
|
22 |
Fellesutgifter for R-kvartalet |
77 119 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
40 288 000 |
1523 |
|
Tilskudd til kompetanseutvikling |
20 000 000 |
|
70 |
Tilskudd, kan overføres |
20 000 000 |
1530 |
|
Tilskudd til de politiske partier |
323 003 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
960 000 |
|
70 |
Tilskudd til de politiske partiers sentrale organisasjoner |
211 200 000 |
|
71 |
Tilskudd til de politiske partiers kommunale organisasjoner |
27 457 000 |
|
73 |
Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner |
59 970 000 |
|
75 |
Tilskudd til partienes fylkesungdomsorganisasjoner |
17 047 000 |
|
76 |
Tilskudd til de politiske partiers sentrale ungdomsorganisasjoner |
6 369 000 |
1541 |
|
Pensjoner av statskassen |
23 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
23 800 000 |
1542 |
|
Tilskudd til Statens Pensjonskasse |
9 443 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
8 794 000 000 |
|
22 |
Sluttoppgjør, overslagsbevilgning |
545 000 000 |
|
70 |
For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning |
104 000 000 |
1543 |
|
Arbeidsgiveravgift til folketrygden |
852 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
843 000 000 |
|
70 |
For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning |
9 000 000 |
1546 |
|
Yrkesskadeforsikring |
85 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
85 000 000 |
1547 |
|
Gruppelivsforsikring |
84 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
84 000 000 |
1570 |
|
Datatilsynet |
25 443 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
25 443 000 |
1571 |
|
Personvernnemnda |
1 600 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 600 000 |
1580 |
|
Byggeprosjekter utenfor husleieordningen |
1 561 616 000 |
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
15 316 000 |
|
31 |
Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres |
15 000 000 |
|
33 |
Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres |
1 443 600 000 |
|
36 |
Kunstnerisk utsmykking, kan overføres |
12 000 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
75 700 000 |
1581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
59 457 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
21 224 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
38 233 000 |
1582 |
|
Utvikling av Fornebuområdet |
44 500 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
1 000 000 |
|
30 |
Investeringer, Fornebu, kan overføres |
43 500 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 |
|
Statsbygg |
1 094 404 000 |
|
24 |
Driftsresultat: |
-447 422 000 |
|
|
1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning |
-2 719 876 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
966 976 000 |
|
|
3 Avskrivninger |
397 399 000 |
|
|
4 Renter av statens kapital |
51 327 000 |
|
|
5 Til investeringsformål |
900 000 000 |
|
|
6 Til reguleringsfondet |
-43 248 000 |
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
54 971 000 |
|
31 |
Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres |
70 000 000 |
|
32 |
Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres |
38 000 000 |
|
33 |
Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres |
280 000 000 |
|
34 |
Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres |
909 800 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
89 068 000 |
|
49 |
Kjøp av eiendommer, kan overføres |
99 987 000 |
2470 |
|
Statens Pensjonskasse |
31 465 000 |
|
24 |
Driftsresultat |
-18 896 000 |
|
|
1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning |
-388 253 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
314 498 000 |
|
|
3 Avskrivninger |
37 800 000 |
|
|
5 Til investeringsformål |
17 059 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
50 361 000 |
|
|
|
|
|
|
Sum utgifter rammeområde 1 |
15 964 225 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3024 |
|
Regjeringsadvokaten |
7 300 000 |
|
1 |
Erstatning for utgifter i rettssaker |
6 800 000 |
|
3 |
Oppdrag |
500 000 |
4510 |
|
Fylkesmannsembetene |
15 361 000 |
|
1 |
Inntekter ved oppdrag |
2 360 000 |
|
2 |
Ymse inntekter |
13 001 000 |
4521 |
|
Direktoratet for forvaltning og IKT |
5 022 000 |
|
1 |
Salg av informasjonstjenester |
22 000 |
|
2 |
Andre inntekter |
5 000 000 |
4522 |
|
Departementenes Servicesenter |
135 584 000 |
|
2 |
Diverse inntekter |
2 469 000 |
|
6 |
Brukerfinansierte tjenester |
131 701 000 |
|
7 |
Parkeringsinntekter |
1 414 000 |
4546 |
|
Yrkesskadeforsikring |
116 000 000 |
|
1 |
Premieinntekter |
116 000 000 |
4547 |
|
Gruppelivsforsikring |
43 000 000 |
|
1 |
Premieinntekter |
43 000 000 |
4581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
125 000 |
|
1 |
Ymse inntekter |
125 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. |
5445 |
|
Statsbygg |
900 000 000 |
|
39 |
Avsetning til investeringsformål |
900 000 000 |
5470 |
|
Statens Pensjonskasse |
17 059 000 |
|
30 |
Avsetning til investeringsformål |
17 059 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5607 |
|
Renter av boliglånsordningen for statsansatte |
772 000 000 |
|
80 |
Renter |
772 000 000 |
|
|
|
|
|
|
Sum inntekter rammeområde 1 |
2 011 451 000 |
|
|
|
|
|
|
Netto rammeområde 1 |
13 952 774 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1510 post 21 |
kap. 4510 postene 01 og 02 |
kap. 1521 post 1 |
kap. 4521 postene 01 og 02 |
kap. 1522 post 1 |
kap. 4522 postene 02 og 06 |
III
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan overskride bevilgningen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse, post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, med inntil 10 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet.
IV
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at:
-
1. det enkelte departement som et ledd i ordningen med bonus og rabatter, i 2008 kan nettoføre som utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt bonus og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg til kjøp i tidligere år.
-
2. Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1510 Fylkesmannsembetene, post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester der Fylkesmannen samordner utgiftene.
V
Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan:
-
1. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30-49, med inntil 175 mill. kroner, mot dekning i reguleringsfondet.
-
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30-49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer, samt medregne ubenyttede inntekter fra salg av eiendom ved beregning av overført beløp.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan omdisponere:
-
1. under kap. 1580 Byggeprosjekt utenfor husleieordningen, mellom postene 30 til 45.
-
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, mellom postene 1, 30 og 45.
-
3. under kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet, fra post 21 til post 30.
-
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30 til 49.
VII
Fullmakt til å gjennomføre investeringsprosjekter innenfor de angitte kostnadsrammer
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan gjennomføre byggeprosjekter og andre investeringsprosjekter, herunder forplikte staten innenfor de angitte kostnadsrammene under følgende kapitler og poster:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
1580 |
|
Byggeprosjekt utenfor husleieordningen |
|
31 |
Igangsetting av byggeprosjekt |
|
33 |
Videreføring av byggeprosjekt |
|
45 |
Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold |
1581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
|
30 |
Ekstraordinært vedlikehold, Bygdø Kongsgård |
1582 |
|
Utvikling av Fornebuområdet |
|
30 |
Investeringer, Fornebu |
2445 |
|
Statsbygg |
|
31 |
Igangsetting av ordinære byggeprosjekt |
|
32 |
Igangsetting av kurantprosjekt |
|
33 |
Videreføring av ordinære byggeprosjekt |
|
34 |
Videreføring av kurantprosjekt |
VIII
Fullmakt til å sette i gang byggeprosjekter uten fremleggelse av egen kostnadsramme - kurantordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2008 kan igangsette nye byggeprosjekter innenfor husleieordningen under kap. 2445 post 32 uten framlegg av kostnadsramme for det enkelte prosjekt for Stortinget, på følgende vilkår:
-
1. Brukerdepartementet/leietaker har nødvendige husleiemidler innenfor gjeldende budsjettrammer.
-
2. Samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar utover gitte bevilgninger overstiger ikke 1 500 mill. kroner.
IX
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
X
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i 2008 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter, for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for statsministeren og regjeringens øvrige medlemmer.
Komiteen viser til at forslaget
til disponering av ramme 1 fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er ført opp
under Tilråding fra komiteen under kapittel 6 i innstillingen. Dette
forslaget summerer seg til kr 13 952 774 000, som
er det nettobeløpet som er vedtatt for dette rammeområdet
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2007-2008). Nettobeløpet
er sammenfallende med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Se tabell 1.
Komiteen viser til at komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ikke fremmer forslag innenfor den vedtatte rammen, da
disse fraksjonenes respektive opplegg for disponering av ramme 1
avviker fra det vedtatte nettobeløpet. Se tabell 1. Det
vises til Budsjett-innst. S. I (2007-2008) hvor de alternative budsjettforslagene
til Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre framgår. Der hvor disse avviker fra St.prp. nr.
1 (2007-2008), vil dette bli omtalt under det enkelte kapittel i
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil stemme
imot flertallets forslag til vedtak om bevilgninger under ramme
1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i høst la frem sin strategi for
fornying av offentlig sektor. Flertallet registrerer
at regjeringen Stoltenberg IIs sin fornyingsstrategi skiller seg
fra regjeringen Bondevik IIs moderniseringsplan.
Flertallet støtter regjeringen
Stoltenberg IIs arbeid for å styrke, fornye og videreutvikle
velferdssamfunnet. Det trengs en sterk og effektiv offentlig sektor
for å sikre velferden. Folk må kunne stole på det offentlige
og de løsningene som det offentlige tilbyr. Det er klare
politiske skillelinjer i fornyingsarbeidet. Flertallet vil
ha en offentlig sektor som det viktigste virkemiddelet til å bygge
ut velferden. Det betyr selvsagt ikke at man er imot private løsninger,
men flertallet mener at viktige velferdsoppgaver
ikke kan løses med anbud, konkurranseutsetting eller privatisering.
Flertallet støtter Regjeringens
målsetting om at offentlig sektor skal gi innbyggerne gode
tjenester, valgfrihet og medråderett. Tjenestene i offentlig
sektor skal utvikles til det beste for innbyggerne. Offentlig sektor
skal være i stand til å ta vare på hensynet
til kvalitet, tilgjengelighet, rettferdighet og økonomisk
effektivitet. Flertallet vil trekke fram NAV-reformen
og Pensjonsreformen som viktig i det kommende fornyingsarbeidet.
Et av målene med NAV-reformen var at det skal være
enklere for brukerne når de må forholde seg til
statlige og kommunale tjenester.
Flertallet er opptatt av at fornyingsarbeidet
skal foregå i nært samarbeid med de ansatte og
deres organisasjoner. Arbeidet blir både bedre og enklere
dersom de ansatte trekkes inn i fornyingsprosessene og gis reell mulighet
til å påvirke sin egen arbeidssituasjon. Offentlig
sektor har vist seg svært omstillingsdyktig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere
og effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre
de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger,
for å øke den enkelte innbyggers innflytelse og
for å redusere det offentliges utgifter.
Disse medlemmer er svært
skuffet over Regjeringens strategi for fornying av offentlig sektor
som ble lagt frem 4. oktober 2007, 2 år etter
at Regjeringen tiltrådte. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen ikke har vært i stand til å tallfeste
eller konkretisere sine målsettinger, og isteden bruker
nesten 30 sider på formuleringer som at "offentlig
sektor skal gå foran", "Norge skal være et foregangsland"
og at det "i sterkere grad legges til rette for" ulike gode formål.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at Regjeringen i 2008 vil bruke 20 mill. kroner på forsøk
med redusert arbeidstid, og mener at dette sier en god del om Regjeringens
manglende satsing på modernisering av offentlig sektor. Disse
medlemmer vil videre vise til at vingeklipping av Konkurransetilsynet
er den eneste saken fornyingsministeren har markert seg på i det
offentlige rom.
Disse medlemmer ønsker å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer,
stat og kommune. Etter at helseregionene kom i 1999, har ikke fylkene
hatt noen oppgaver som kan rettferdiggjøre dette mellomnivået,
og det har derfor vært stor debatt om fylkenes fremtid.
Fylkeskommunenes styrke etter 2002 har vært som eier og
driver av videregående opplæring, og det er etter disse
medlemmers mening ikke en oppgave som er tilstrekkelig til å opprettholde
et direkte folkevalgt mellomnivå. Disse medlemmer viser
til at nedleggelsen av et helt forvaltningsnivå vil føre
til betydelige besparelser.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves
av byråkrater hos fylkesmannen, på sikt må erstattes
av en forvaltningsdomstol som kun vurderer lovligheten av kommunens
vedtak, og at fylkesmannens innsigelsesrett og skjønn på kort
sikt bør begrenses til legalitetskontroll. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet gjentatte ganger
har fremmet forslag om å etablere forvaltningsdomstoler
i Norge, blant annet i Dokument nr. 8:90 (2003-2004) og Dokument
nr. 8:58 (2005-2006). Det kommer stadig signaler om at fylkesmennene
i økende grad overprøver det kommunale skjønnet,
selv om kommunens fortolkning er i samsvar med gjeldende nasjonale
retningslinjer og er fundamentert på lokalpolitisk skjønnsanvendelse.
Det er dermed slik at ansatte hos fylkesmennene opptrer som politiske
aktører uten at de er folkevalgte. Dette er uakseptabelt
i et demokratisk land. Disse medlemmer viser til
at når fylkesmannens rolle begrenses til legalitetskontroll
i påvente av opprettelsen av en forvaltningsdomstol, betyr
dette at behovet for arbeidskraft og andre ressurser vil bli betydelig
redusert.
Disse medlemmer mener det må være
et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning,
der denne ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det
norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer
i forvaltningen. Disse medlemmer mener derfor det
er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud,
privatisering og konkurransestimulering, og at det må foreligge
en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og virkemidler
ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer viser til at
det i Norge er et stort behov for flere fengselsplasser og har i
sitt alternative statsbudsjett satt av penger til fengsel i Halden og
Indre Salten.
Disse medlemmer vil vurdere å steinlegge
den 16 mål store Slottsplassen med brostein og granittheller,
og ønsker hvis dette blir aktuelt, en åpen konkurranse
om utforming og gjennomføring av prosjektet. Disse
medlemmer vil derfor be Regjeringen se nærmere
på problemstillingen med hensyn til kostnader og gjennomføring.
Disse medlemmer mener at det
ligger et stort og uutnyttet potensial for innsparinger i offentlig
sektor gjennom effektivisering og konkurranseutsetting, og har flere
ganger fremmet forslag om en generell ordning med momskompensasjon
for kommunene. En slik ordning ble faktisk innført fra
1. januar 2004, og var ment å gi private og kommunale
tjenestetilbydere like rammevilkår. Dette skulle gjøre
det lettere for kommunene å konkurranseutsette egnede tjenesteområder, men
ordningens innretning har dessverre vist seg å være
utilstrekkelig. EFTAs overvåkningsorgan ESA har dessuten
kommet til at dagens kompensasjonsordning er i strid med statsstøtteregelverket. Disse medlemmer har
derfor fremmet forslag i Dokument nr. 8:84 (2006-2007) om at kommunale
virksomheter etter hvert skal omfattes av det ordinære
merverdiavgiftsregelverket som gjelder for private virksomheter.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
fylkesmennenes oppgaver begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn
og beredskapsarbeid. Det er bygget opp 6 nasjonale statlige tilsyn/direktorat
som ivaretar de fleste av fylkesmennenes tradisjonelle rådgivings/rettledningsoppgaver
overfor lokale myndigheter. Dagens samfunn er preget av at informasjon
er lettere tilgjengelig, og ny teknologi gjør at kontaktene
med nasjonale institusjoner går raskt og effektivt. Derfor
mener disse medlemmer at det er mulig å redusere
fylkesmannsembetenes omfang og aktivitet. Eksempler på slike
områder er innenfor landbrukspolitikken, folkehelsearbeidet
og integreringspolitikken.
Disse medlemmer viser til at
i juni 2004 nedsatte regjeringen Bondevik II et interdepartementalt utredningsutvalg
for å se på hele statens bygge- og eiendomsvirksomhet
i militær og sivil sektor ut fra en erkjennelse av at det
i dag er svake insentiver til å leie eller bygge rimelig,
godt vedlikehold og effektiv arealutnyttelse. Utvalget avga innstilling
i mars 2005.
Basert på utvalgets anbefalinger foreslo
regjeringen Bondevik II prinsipielle endringer av statens bygge-
og eiendomsvirksomhet gjennom flere ulike tiltak og prinsipper for
bedre å kunne ivareta sentrale målsettinger på bygge-
og eiendomsområdet innenfor staten i forslaget til statsbudsjett
for 2006. Forslagene ble stoppet av regjeringen Stoltenberg II,
jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006) med følgende setning:
"Regjeringen vil vurdere eventuelle endringer av
statens bygge- og eiendomsvirksomhet nærmere, og vil komme
tilbake til dette på et senere tidspunkt".
Disse medlemmer vil påpeke
at dette ikke er skjedd.
De siste årene har utfordringene knyttet
til overskridelser på byggeprosjektene økt, og
det er fortsatt et stort etterslep i behovet for vedlikehold og
rehabilitering.
Disse medlemmer viser til representantforslaget fra
Høyre (Dokument nr. 18 (2007-2008)) om å implementere
endringene i statens bygge- og eiendomsvirksomhet gradvis fra og
med 1. januar 2008 og med full virkning fra 1. januar
2009. Forslagsstillerne fra Høyre foreslår at
Regjeringen arbeidet videre med en konkretisering av de ulike forslagene
for å kunne fremlegge dette for Stortinget fortløpende
i 2008.
Med utgangspunkt i konsulentberegninger antas
det at staten på sikt vil kunne realisere årlige
innsparinger i størrelsesorden 1-2 mrd. kroner for de samlede
tiltak, avhengig av den endelige utformingen av tiltakene. Disse
medlemmer legger til grunn at om lag 200 mill. kroner av
dette må kunne realiseres i 2008.
Komiteens medlem fraKristelig
Folkeparti mener at modernisering av offentlig sektor er avgjørende
for å sikre velferden for enkeltmennesket og for å forvalte
ressursene på en god måte. Utgangspunktet for
fornyingsarbeidet må være å sikre en
god og verdig velferd for kommende generasjoner og å ta på alvor
de utfordringene befolkningsutviklingen gir oss. Omstilling og fornying
er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft
innenfor viktige velferdsområder i årene som kommer. Dette
medlem viser til at det trengs kvalifisert arbeidskraft
for å sikre full barnehagedekning og kvalitet i skolen.
Flere eldre fører til større behov for omsorgstjenester. Dette
medlem etterlyser en helhetlig strategi for fornying og
forbedring av offentlig sektor som omfatter nye og konkrete forslag
på hvordan en skal løse denne utfordringen. Dette
medlem vil understreke at offentlig informasjon og offentlige
tjenester må være tilgjengelige for alle innbyggerne.
Derfor er det viktig å ha universell utforming også på elektroniske
tjenester. Det må også være fleksible åpningstider
på offentlige kontor slik at det er mulig for publikum å komme
til. I en tid med knapphet på arbeidskraft trenger ikke
fleksible åpningstider å bety utvidet åpningstid.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge kr 13 530 774 000
under rammeområde 1, noe som er 422,0 mill. kroner mindre
enn det som følger av Regjeringens forslag.
Dette medlem mener at det offentlige
er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv. Like
klart er det at næringslivet er avhengig av en velfungerende
offentlig sektor. For eksempel er gode skoler nødvendig
for at norske bedrifter skal kunne hevde seg i kunnskapsindustrien,
og et godt barnehagetilbud er viktig for deltagelsen i yrkeslivet.
For Venstre er det likevel et mål at veksten i det offentliges
utgifter må være lavere enn veksten i samfunnet
for øvrig.
Det ytes stor innstats fra ansatte i offentlig
sektor, men systemene må reformeres for å bedre
tjenestene for borgerne.
Dette medlem mener at det er
en klar forskjell mellom privatisering og konkurranseutsetting.
Privatisering innebærer å overlate hele ansvaret
for å levere en tjeneste til private. Venstre ser i liten
grad privatisering som et egnet virkemiddel for bedre offentlige
tjenester. Konkurranseutsetting innebærer i motsetning
til privatisering at det offentlige fortsatt har et klart ansvar
for at borgerne får de gode tjenestene de har krav på.
Det vil være konkurranse om hvem som leverer tjenestene, enten
det er frivillige organisasjoner, private eller det offentlige.
Erfaring med konkurranseutsetting viser at det kan gi bedre og mer
varierte tjenester for innbyggerne.
Dette medlem vil at private og
offentlige tjenesteytere likebehandles i avgiftssystemet ved leveranser av
varer og tjenester for alle offentlige virksomheter - også helseforetakene,
og viser i den forbindelse til forslag om momsnøytrale
innkjøp i staten.
Offentlig forvaltning som storkunde og bestiller
kan bidra til konkurranse som skjerper og utvikler norske tjenester,
produsenter og leverandører. Det offentlige bør
føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at
alle produkter som det offentlige kjøper, er de beste på markedet
når det gjelder miljøegenskaper.
Dette medlem vil legge til rette
for omfattende bruk av elektronisk handel, også innenfor
det offentlige. I løpet av neste stortingsperiode bør
minst halvparten av alle offentlige innkjøp gjøres
elektronisk, og ressursene frigjøres til å yte
bedre tjenester i stat, fylker og kommuner.
Dette medlem viser videre til
at tilgang på arbeidskraft nå er blitt en hovedutfordring
for både bedrifter og offentlig sektor i Norge. Derfor
trenger vi et mer fleksibelt arbeidsliv. Industrialderens regulering av
arbeidsmarkedet er ikke alltid i tråd med kunnskapsøkonomiens
krav til fleksibilitet. Arbeidsmiljøloven skal sikre arbeidstagere
et godt vern mot yrkesskader og utnytting. Samtidig må loven
tilpasses det nye arbeidslivets behov for fleksibilitet og individuelle
løsninger. Dette medlem ønsker
en arbeidslovgivning som balanserer bedriftenes behov for raske
omstillinger med arbeidstagernes behov til forutsigbarhet og trygghet.
Det bør i større grad åpnes for at arbeidstagere
etter avtale med arbeidsgiver kan arbeide mer i deler av året,
mot at dette kan tas ut som lengre ferie andre deler av året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at regjeringen Stoltenberg II i forbindelse med statsbudsjettet
la frem en strategi for "En sterk og effektiv offentlig sektor". Disse
medlemmer er skuffet over at planen ikke tar inn over seg hovedutfordringene
for moderniseringsarbeidet for offentlig sektor, ikke sier noe om åpningstider
og ikke inneholder noen konkrete mål for fornyelsesarbeidet. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av våren 2008 komme tilbake til Stortinget med en strategi
for modernisering av offentlig sektor som inneholder konkrete tidsfestede
og målbare kriterier for om arbeidet lykkes."
Tabell 1. Sammenlikning
av Regjeringens forslag på rammeområde 1 med forslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
og med de alternative budsjettene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre. Bare poster med avvik er med. Avvikstall
i parentes. Tall i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens
kontor | 71 350 | 71 350 (0) | 66 350 (-5 000) | 66 350 (-5 000) | 71 350 (0) | 71 350 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 71 350 | 71 350 (0) | 66 350 (-5
000) | 66 350 (-5
000) | 71 350 (0) | 71 350 (0) |
21 | | Statsrådet | 128 644 | 128 644 (0) | 118 644 (-10 000) | 128 644 (0) | 128 644 (0) | 128
644 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 128 644 | 128 644 (0) | 118 644 (-10
000) | 128 644 (0) | 128 644 (0) | 128 644 (0) |
24 | | Regjeringsadvokaten | 59 800 | 59 800 (0) | 53 500 (-6 300) | 59 800 (0) | 59 800 (0) | 59 800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 46 800 | 46 800 (0) | 43 900 (-2
900) | 46 800 (0) | 46 800 (0) | 46 800 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 000 | 13 000 (0) | 9 600 (-3
400) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet | 277 099 | 276 099 (-1 000) | 241 699 (-35 400) | 242 099 (-35 000) | 277 099 (0) | 257
099 (-20 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 154 232 | 154 232 (0) | 138 832 (-15
400) | 139 232 (-15
000) | 154 232 (0) | 154 232 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 112 867 | 111 867 (-1
000) | 92 867 (-20
000) | 92 867 (-20
000) | 112 867 (0) | 92 867 (-20
000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 113
506 | 1 113
506 (0) | 886 506 (-227 000) | 988 506 (-125 000) | 1 113
506 (0) | 1 113
506 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 098 108 | 1 098 108 (0) | 871 108 (-227
000) | 973 108 (-125
000) | 1 098 108 (0) | 1 098 108 (0) |
1521 | | Direktoratet
for forvaltning og IKT | 112 943 | 112 943 (0) | 112 943 (0) | 72 943 (-40 000) | 112 943 (0) | 72 943 (-40 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 90 660 | 90 660 (0) | 90 660 (0) | 50 660 (-40
000) | 90 660 (0) | 50 660 (-40
000) |
1522 | | Departementenes Servicesenter | 436 247 | 436 247 (0) | 397 347 (-38 900) | 436 247 (0) | 436 247 (0) | 436
247 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 318 840 | 318 840 (0) | 286 940 (-31
900) | 318 840 (0) | 318 840 (0) | 318 840 (0) |
| 22 | Fellesutgifter for R-kvartalet | 77 119 | 77 119 (0) | 70 119 (-7
000) | 77 119 (0) | 77 119 (0) | 77 119 (0) |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | 9 443
000 | 9 443
000 (0) | 9 443
000 (0) | 9 290
500 (-152 500) | 9 382
000 (-61 000) | 9 321
000 (-122 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 8 794 000 | 8 794 000 (0) | 8 794 000 (0) | 8 641 500 (-152 500) | 8 733 000 (-61 000) | 8 672 000 (-122 000) |
1570 | | Datatilsynet | 25 443 | 26 443 (+1 000) | 26 443 (+1 000) | 26 243 (+800) | 25 443 (0) | 27 443 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 25 443 | 26 443 (+1
000) | 26 443 (+1
000) | 26 243 (+800) | 25 443 (0) | 27 443 (+2
000) |
1580 | | Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen | 1 561
616 | 1 561
616 (0) | 1 611
616 (+50
000) | 1 561
616 (0) | 1 571
616 (+10
000) | 1 511
616 (-50 000) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 15 316 | 15 316 (0) | 25 316 (+10
000) | 15 316 (0) | 15 316 (0) | 15 316 (0) |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter | 15 000 | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 25 000 (+10
000) | 15 000 (0) |
| 33 | Videreføring av
byggeprosjekter | 1 443 600 | 1 443 600 (0) | 1 493 600 (+50 000) | 1 443 600 (0) | 1 443 600 (0) | 1 393 600 (-50 000) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 12 000 | 12 000 (0) | 2 000 (-10
000) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) |
2445 | | Statsbygg | 1 094
404 | 1 094
404 (0) | 1 094
404 (0) | 1 034
404 (-60 000) | 969 404 (-125 000) | 1 052
404 (-42 000) |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 0 (-70
000) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
| 32 | Igangsetting av kurantprosjekter | 38 000 | 38 000 (0) | 38 000 (0) | 48 000 (+10
000) | 38 000 (0) | 46 000 (+8
000) |
| 33 | Videreføring av
ordinære byggeprosjekter | 280 000 | 280 000 (0) | 280 000 (0) | 280 000 (0) | 205 000 (-75
000) | 280 000 (0) |
| 49 | Kjøp
av eiendommer | 99 987 | 99 987 (0) | 99 987 (0) | 99 987 (0) | 49 987 (-50 000) | 49 987 (-50 000) |
| | Sum
utgifter | 15
964 225 | 15
964 225 (0) | 15
692 625 (-271 600) | 15
547 525 (-416 700) | 15
788 225 (-176 000) | 15
692 225 (-272 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | 900 000 | 900 000 (0) | 900 000 (0) | 1 400
000 (+500
000) | 900 000 (0) | 1 050
000 (+150
000) |
| 30 | Salg av eiendommer | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 150 000 (+150
000) |
| 30 | Salg statens
eiendommer | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 500 000 (+500 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter | 2
011 451 | 2
011 451 (0) | 2
011 451 (0) | 2
511 451 (+500
000) | 2
011 451 (0) | 2
161 451 (+150
000) |
| | Sum netto | 13 952
774 | 13 952
774 (0) | 13 681
174 (-271 600) | 13 036
074 (-916 700) | 13 776
774 (-176 000) | 13 530
774 (-422 000) |
Komiteen viser til tabell 1 over.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens bevilgningsforslag under ramme 1,
med unntak av kapitlene 1500 og 1570. Det vises til nærmere
omtale under disse kapitlene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre redegjør
i forbindelse med omtalen av de enkelte budsjettkapitler for sine
respektive avvik fra Regjeringens bevilgningsforslag i sine alternative
budsjettopplegg under ramme 1.
Komiteen har ingen merknader
til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser til St.prp.
nr. 1 (2007-2008).
Forslag 2008: kr 71 350 000.
Saldert budsjett 2007: kr 65 300 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å øke bevilgningene
til statsministeren kontor med nesten 10 pst. i 2008. Disse
medlemmer mener at dette er en helt urimelig ressursbruk,
og mener statsministerens kontor i 2008 får klare seg med
omtrent samme beløp som i 2007. På denne bakgrunn
reduserer disse medlemmer posten med 5 mill. kroner
i sitt alternative budsjettfremlegg.
Forslag 2008: kr 128 644 000.
Saldert budsjett 2007: kr 116 050 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å øke bevilgningene
til Statsrådet med 10,9 pst. i 2008. Disse medlemmer mener
at dette er en helt urimelig ressursbruk, og mener Statsrådet
i 2008 får klare seg med omtrent samme beløp som
i 2007. På denne bakgrunn reduserer disse medlemmer posten
med 10 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg.
Forslag 2008: kr 59 800 000.
Saldert kr 52 500 000
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å øke bevilgningene
til Regjeringsadvokaten i budsjettkapittel 24 med 13,9 pst. i 2008. Disse
medlemmer mener at dette er en helt urimelig ressursbruk,
og mener Regjeringsadvokaten i 2008 får klare seg med omtrent samme
beløp som i 2007. På denne bakgrunn reduserer disse
medlemmer post 1 med 2,9 mill. kroner i sitt alternative
budsjettfremlegg.
Disse medlemmer er positiv til
at Regjeringsadvokaten leier inn advokater fremfor å øke
bemanningen. Disse medlemmer tviler imidlertid på at
det er nødvendig å øke denne posten med
50 pst. fra 2007 til 2008. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere posten med 3,4 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg,
slik at økningen i post 21 blir på kun 1 mill.
kroner fra 2007 til 2008.
Forslag 2008: kr 277 099 000.
Saldert budsjett 2007: kr 263 954 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil understreke
at staten som arbeidsgiver skal være pådriver
både for å skape et inkluderende arbeidsliv og
for å inkludere innvandrergrupper i arbeidslivet. Flertallet merker
seg at det er satt i gang et ettårig trainee-program for
personer med høg utdanning og nedsatt funksjonsevne. Programmet har
vært populært og skapt forventninger. Flertallet mener
at de positive erfaringene må føre til at en vurderer
tilsvarende prosjekter i andre deler av forvaltningen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det er positivt at staten
iverksetter et prosjekt i en del statlige virksomheter med moderat
kvotering for personer med innvandrerbakgrunn. Arbeidsledigheten
blant innvandrergruppene er høyere enn for resten av befolkningen.
Det er derfor viktig at det tas i bruk ulike virkemidler for å styrke
innvandrergruppenes situasjon på arbeidsmarkedet. Dersom
erfaringene underveis er positive, mener dette flertallet at
tiltaket bør utvides til å omfatte flere deler
av den statlige virksomheten i løpet av prosjektperioden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til merknad under 3.6.7 kap. 1570 Datatilsynet hvor det framgår
at kap. 1500 post 21 foreslås redusert med 1 mill. kroner
i flertallets budsjettforslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at effektiviseringen av offentlig
forvaltning ikke har den ønskede fremdrift. For offentlig
sektor er det spesielt viktig å ta i bruk ny teknologi
og nye arbeidsformer med de muligheter det gir. Offentlig sektor
forbruker hvert år store deler av den samlede verdiskaping
i Norge. Når offentlig sektor forbruker fellesskapets midler,
bør det hvile et spesielt ansvar på alle offentlige
virksomheter, og kanskje spesielt Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som har ansvar for at arbeidet i nettopp offentlig sektor skal være
så effektivt som overhodet mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å redusere
post 1 driftsutgifter med 15,4 mill. kroner, dvs. litt mer enn Regjeringens påplusning
i statsbudsjettet for 2007. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
skal nemlig være et forbilde når det gjelder produktivitet. Disse
medlemmer vil uttrykke skepsis til arbeidet med å kartlegge diskriminering
i offentlig sektor.
Disse medlemmer ønsker
at forskningsmidlene i post 22 brukes utelukkende til forskning
på moderniseringstiltak som på sikt vil kunne
gi høyere effektivitet og bedre service i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de ønsker en mer effektiv statsforvaltning. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett og merknader i Budsjett-innst.
S. I (2006-2007), hvor kap. 1500 post 1 foreslås redusert
med 35 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen foreslår enda flere utredninger av 6-timersdagen,
og ønsker å bruke 20 mill. kroner på dette. Disse
medlemmer er kjent med at en rekke undersøkelser
den siste tiden har vist at 6-timersdagen ikke har den ønskede
effekten. Disse medlemmer stiller seg undrende til
at Regjeringen ønsker å bruke ytterligere midler
til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Finansdepartementets svar på budsjettspørsmål
nr. 236 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon,
der det kommer frem at 20 mill. kroner av post 21 skal gå til
forsøk med redusert arbeidstid i 2008, og at det ble brukt
like mye av denne posten til dette formålet i 2007. Disse
medlemmer er imot forsøkene med redusert arbeidstid,
og reduserer posten med 20 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Dokument nr. 8:109 (2005-2006) om utvidet åpningstid
i offentlig sektor. Disse medlemmer vil heller benytte
de 20 mill. kronene til forsøk med utvidet åpningstid. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett
og merknader i Budsjett-innst. S. I (2007-20078), hvor kap. 1500
post 21 foreslås redusert med 20 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at adgangen til timekontoordninger og gjennomsnittsberegning
av arbeidstid bør utvides. Disse løsningene er
langt mer målrettet og fremtidsrettet enn Regjeringens
bruk av 20 mill. kroner til forsøk med 6-timers arbeidsdag,
noe dette medlem ikke støtter.
Forslag 2008: kr 1 113 506 000.
Saldert budsjett 2007: kr 1 089 484 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til Stortingets behandling
av forvaltningsreformen. Reformen vil få omfattende konsekvenser
for arbeidsdelingen mellom den regionale staten og de framtidige
regionene. Flertallet vil understreke at det i dette
omstillingsarbeidet blir tatt hensyn til de ansatte slik at en unngår
utstøting. Flertallet vil videre understreke
viktigheten av at arbeidet kommer i gang så tidlig som
mulig i budsjettåret, for å sikre de ansattes
interesser og for at reformen kan bli operativ ved iverksettelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at fylkesmannsembetene med sine
begrensede ressurser har måttet prioritere mellom lovlighetskontroll
og rettssikkerhetsoppgaver på den ene siden, og overprøving
av fremtidsrettede lokalpolitiske vedtak i plan- og arealsaker på den
andre siden. Disse medlemmer vil påpeke
at 36 pst. av årsverkene i Fylkesmannsembetet brukes til
områder under Landbruksdepartementet og Miljøverndepartementet,
mens bare 15 pst. av årsverkene brukes til Helse- og omsorgsdepartementets
område. Disse medlemmer mener dette er en
feilprioritering, og at Fylkesmannsembetets hovedoppgave er lovlighetskontroll
og rettssikkerhetsoppgaver. Disse medlemmer mener
Fylkesmannsembetet pr. i dag har altfor mange oppgaver, og at det
er et potensial for betydelige innsparinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dagens ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves
av byråkrater hos fylkesmannen, på sikt må erstattes
av en forvaltningsdomstol som kun vurderer lovligheten av kommunens
vedtak, og at fylkesmannens innsigelsesrett og skjønn på kort
sikt bør begrenses til legalitetskontroll. Disse medlemmer viser
til at de vedtakene som overprøves av fylkesmannen oftest
er knyttet til bruk av skjønn, og at dette begrenser lokaldemokratiet.
Disse medlemmer ønsker å begrense
fylkesmannens rolle til ren legalitetskontroll, og på sikt erstatte
fylkesmannsembetet med forvaltningsdomstoler. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet gjentatte ganger har fremmet forslag om å etablere forvaltningsdomstoler
i Norge, blant annet i Dokument nr. 8:90 (2003-2004) og Dokument
nr. 8:58 (2005-2006). Muligheten for domstolskontroll i dag er nærmest
fraværende, og ikke egnet til å øke respekten
for de rettslige rammer for forvaltningen. Konsekvensen er at rettssikkerheten
har dårligere kår i forvaltningens dagligliv enn
nødvendig, og at dagens form for domstolskontroll med forvaltningen
er klart utilstrekkelig.
Disse medlemmer vil videre vise
til sine merknader om forvaltningsdomstoler til St.meld. nr. 12 (2006-2007)
i Innst. S. nr. 166 (2006-2007), samt Fremskrittspartiets merknader
til Dokument nr. 3:14 (2006-2007), og ønsker å redusere
fylkesmannsembetets budsjett med 227 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
fylkesmennenes oppgaver begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn
og beredskapsarbeid. Det er bygget opp 6 nasjonale statlige tilsyn/direktorat
som ivaretar de fleste av fylkesmennenes tradisjonelle rådgiving/rettledningsoppgaver
overfor lokale myndigheter. Dagens samfunn er preget av at informasjon
er lettere tilgjengelig, og ny teknologi gjør at kontaktene
med nasjonale institusjoner går raskt og effektivt. Derfor
mener disse medlemmer at det er mulig å redusere
fylkesmannsembetenes omfang og aktivitet. Eksempler på slike
områder er innenfor landbrukspolitikken, folkehelsearbeidet
og integreringspolitikken.
Disse medlemmer mener at det
i dag er for mye dobbeltarbeid mellom statlige direktorat, fylkesmannsembetene,
fylkeskommunene og kommunene. Disse medlemmer mener
derfor at en kombinasjon av reduksjon av oppgaver og bedre utnyttelse
av ressursene er et grunnlag for å redusere bevilgningen på dette
kapitlet. Disse medlemmer viser til merknader fra
Høyres fraksjon i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), og
til Høyres alternative budsjett hvor post 1 foreslås
redusert med 125 mill. kroner.
Forslag 2008: kr 112 943 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at Regjeringen legger opp
til en svekkelse av moderniseringsarbeidet når Statskonsult
skjermes fra konkurranse og etableres som et forvaltningsorgan. Disse
medlemmer viser til at Statskonsult 1. januar 2004
ble endret til et heleid statlig aksjeselskap og utsatt for konkurranse.
Dette var en konkurranse som selskapet hadde store problemer med å møte,
og på tross av store nedbemanninger klarte ikke selskapet å levere
de forventede økonomiske resultatene. Fornying av offentlig sektor
er krevende og krever høy kompetanse. Disse medlemmer mener
derfor at løsningen på denne utfordringen ikke
er å skjerme denne kompetansen for konkurranse, men å bruke
beste tilgjengelige løsninger.
Disse medlemmer vil derfor foreslå:
"Tidligere "Statskonsult" skilles
ut som eget selskap og selges."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer gikk imot å tilføre
20 mill. statlige kroner i styrket egenkapital til Statskonsult
i Innst. S. nr. 78 (2006-2007) om endringer på statsbudsjettet
2006 under Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Disse
medlemmer mener at en betydelig del av Statskonsults virksomhet omfatter
oppgaver som statlige virksomheter ikke selv trenger å utføre.
Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger
for å utføre på en hensiktsmessig måte
og til lavere kostnader enn om staten selv skal stå for
tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer er
større enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig
konkurransesituasjon som medfører forbedringer i kvalitet
og kostnader. Disse medlemmer mener at en privatisering
vil tydeliggjøre bestillerrollen samt konkurranseeksponere
tjenester som er godt egnet til dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til merknader i Budsjett-innst. S. I (2007-2008)
og til sine respektive alternative budsjett hvor posten foreslås
redusert med 40 mill. kroner.
Forslag 2008: kr 436 247 000.
Saldert budsjett 2007: kr 412 851 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
den sentrale funksjonen servicesentret vil få i effektiviseringen
i den sentrale administrasjonen. Senteret i Engerdal er etablert
med åtte ansatte. Flertallet vil understreke
verdien av at det på denne måten er etablert statlige arbeidsplasser
i en distriktskommune. Flertallet vil se det som
positivt om flere statlige arbeidsplasser og funksjoner kan etableres
i områder med et svakt arbeidsmarked.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker økt
konkurranse innen offentlig sektor, og viser til Fremskrittspartiets
politikk om konkurranseutsetting, stykkpris og utfordringrett. Disse medlemmer vil
påpeke at likebehandling av offentlige og private virksomheter
er en forutsetning for fri konkurranse, og at et konkurransenøytralt
merverdiavgiftsregelverk i kombinasjon med momskompensasjon er et
viktig virkemiddel for å oppnå dette. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til sine merknader og forslag i Innst. S.
nr. 71 (2007-2008) til Dokument nr. 8:84 (2006-2007).
Disse medlemmer viser til Fornyings-
og administrasjonsdepartementets svar på budsjettspørsmål 237
fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 10. oktober
2007, der det kommer frem at DSS i 2007 hadde en selvkost på kr 111 049 646
for brukerfinansierte tjenester. Disse medlemmer er
skeptiske til at enkelte tjenester ifølge svar på budsjettspørsmålet
er "delvis brukerfinansiert", og ønsker at departementene skal
betale det tjenestene faktisk koster.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en sak om at statlige tjenesteleverandører som leverer
tjenester til departementene, skal gjøre dette til selvkost."
Disse medlemmer viser til at
Departementenes Servicesenter innen mange områder er i
direkte konkurranse med private aktører, og mener det er
rom for å kutte kr 31 900 000
i post 1 Driftsutgifter og kr 7 000 000
i post 22.
Forslag 2008: kr 20 000 000.
Saldert budsjett 2007: kr 20 000 000.
Komiteen viser til
at tilskuddet på 20 mill. kroner er resultat av hovedtariffoppgjøret
for perioden 2006-2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er viktig at det avsettes ressurser som skal brukes til bedre å utnytte den
kompetansen personer med minoritetsbakgrunn har. Det ligger et stort
utviklingspotensial i møte mellom personer fra ulike miljøer.
Generelt å utvikle møteplasser for personer fra
ulike miljøer, er viktig i arbeidet med å stimulere
kreativitet som grunnlag for framtidige arbeidsplasser.
Forslag 2008: kr 9 443 000 000.
Saldert budsjett 2007: kr 7 567 000 000.
Komiteen har merket
seg at ytelsene fra Statens Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon,
enke- og enkemannspensjon, barnepensjon og avtalefestet pensjon.
Pensjonsytelsene samordnes med ytelser fra folketrygden. Statens
pensjonsordning har vært den største pensjonsordningen
i Norge, og har i stor grad dannet mønster for andre offentlige
og private tjenestepensjonsordninger. Netto økning i antall
pensjoner var på 7 361 fra 1. januar
2006 til 31. desember 2006. Det ventes en kraftig økning
av antall pensjoner frem til 2015 på grunn av eldrebølgen.
Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget
for 2007 bygger på følgende forutsetninger:
– Vekst
i antall pensjonsutbetalinger ekskl. AFP: 3 pst.
– Reduksjon i antall personer
med spesielle førtidspensjoner på 12 pst.
– 15 pst. vekst i antall AFP-pensjoner
pr. år, samt en vekst i gjennomsnittlig utbetalt beløp
på 2,5 pst.
– Grunnbeløp i folketrygden:
kr 66 812 fra 1. mai 2007.
– Anslagene legger i hovedsak
til grunn at de virksomheter som er medlemmer i Statens Pensjonskasse
i dag, fortsetter sitt medlemskap.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de nåværende
regjeringspartier, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, har
samlet seg om en felles pensjonsreform som skal være bærekraftig
og stå seg over tid. Et av hovedelementene i det nye pensjonssystemet
er at det skal være lønnsomt å stå lenger
i arbeid. Det er også avgjørende å lykkes
med å heve den reelle pensjonsalder i årene som
kommer, dersom vi skal løse den store arbeidskraftsituasjonen
vi står overfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil påpeke at dagens AFP-ordning på sett
og vis undergraver disse målsettningene, og det er avgjørende
at en framtidig AFP-ordning bygger på pensjonsreformens
hovedelementer, slik statsministeren ved en rekke anledninger har
forsikret Stortinget om. Desto mer overraskende er det at regjeringspartiet
Sosialistisk Venstreparti har gått ut med uforbeholden
støtte til Fellesforbundets krav til en ny AFP-ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det må være en målsettning å redusere
antall nye AFP-pensjonister. Derfor foreslår Høyre
i sitt alternative statsbudsjett en rekke endringer i skatte- og
avgiftsopplegget for AFP-pensjonister og arbeidstakere i aldersgruppen
62-67 år. Med Høyres opplegg ville det anslagsvis
bli 2 500 færre AFP-pensjonister årlig.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt alternative budsjett hvor det
foreslås å redusere tilskuddet til Statens Pensjonskasse
med 61 mill. kroner som følge av lavere AFP-tilbøyelighet med
Kristelig Folkepartis alternative skatte- og avgiftsopplegg. Forslaget
om skattefradrag for 62-67-åringer som står i
arbeidslivet, ville anslagsvis redusere antallet AFP-pensjonister
med 1 000 personer.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at det må være en målsettning å redusere
antall nye AFP-pensjonister. Derfor foreslår Venstre i
sitt alternative budsjett en rekke endringer i skatte- og avgiftsopplegget
for AFP-pensjonister og arbeidstakere i aldersgruppen 62-67 år
slik at det anslagsvis vil bli 2 000 færre AFP-pensjonister årlig,
noe som vil gi et redusert statlig bidrag på 122 mill.
kroner over kap. 1542 post 1. Det vises for øvrig til merknader
og forslag i Innst. O. nr. 1 (2007-2008) om skatte- og avgiftsopplegget
2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til endringen i lov om Statens Pensjonskasse § 14
første ledd andre punktum som ble foretatt under behandlingen
av Ot.prp. nr. 64 (1999-2000) der det såkalte "knekkpunktet"
ble fjernet. Endringen ble gjort gjeldende bare for dem som ble
pensjonister etter den 1. mai 2000. Endringen kom som en
følge av lønnsoppgjøret for 2000, og
ble behandlet av Stortingets organer uten forutgående høringer
eller utredninger. At fjerningen av "knekkpunktet" ikke er gjort
gjeldende for pensjonister fra før 1. mai 2000,
er etter disse medlemmer mening en grov forskjellsbehandling av bl.a.
pensjonister med nøyaktig lik tjenestebakgrunn. Få dagers
forskjell i pensjoneringstidspunkt kan gi betydelige forskjeller
i inntekt som pensjonist. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet ved en rekke anledninger har talt statspensjonistenes
sak uten at noe har blitt gjort.
Forslag 2008: kr 25 443 000.
Saldert budsjett 2007: kr 25 059 000.
Komiteen mener at
et sterkt personvern er avgjørende både for den
enkeltes frihet og for demokratiet. Vernet om den private sfæren
er en forutsetning for et fritt samfunn. Friheten forutsetter at
hvert menneske vernes mot utilbørlig registrering, overvåking
og inngripen i privatlivet. Demokratiet forutsetter at det i siste
instans er borgerne som kontrollerer staten, ikke staten som kontrollerer
borgerne. Komiteen vil peke på at personvernet
er under sterkt press, og at vi kan miste viktige verdier hvis vi
lar teknologi og frykt styre utviklingen. Komiteen understreker
Datatilsynets viktige rolle som håndhever av personvernet
i en tid der dette blir utfordret på stadig flere områder
og i stadig økende omfang.
Komiteen understreker videre
de sentrale prinsippene i personvernlovgivningen, slik de framkommer
i St.prp. nr. 1 (2006-2007). For øvrig vises det til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 5 (2007-2008) Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger
for 2006.
Komiteen viser til at forsvaret
for den personlige integritet og personvernet må prioriteres.
Det er fundamentet for demokratiet og velferdsstaten som er truet dersom
personvernet blir svekket.
Datatilsynet skal påse at personvernet
blir ivaretatt i et samfunn der personopplysninger med letthet kan brukes
og lagres til formål det ikke var forutsatt. Komiteen merker
seg at Datatilsynet har prioritert opplysningsarbeidet. Flere undersøkinger
viser at folk har lite kunnskap og lav bevissthet om personvernet. Det
er derfor viktig at informasjonsarbeidet mot barn og unge intensiveres.
For blant annet å styrke
denne delen av Datatilsynets arbeid foreslår komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, å øke kap. 1570 post
1 med 1 mill. kroner ved en tilsvarende reduksjon av kap. 1500 post
21. Bevilgningen under kap. 1570 post 1 blir dermed 26,443 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke
på at det er behov for å styrke de institusjoner
som ivaretar personvernet i det norske samfunnet. Disse medlemmer viser
til at den informasjonsteknologiske utviklingen holder et tempo og
har et omfang som innebærer en økt arbeidsbyrde for
Datatilsynet. Disse medlemmer viser til at Datatilsynet
med Regjeringens opplegg for 2008 får en reell nedgang
i midler på grunn av den høye lønnsveksten
som for tiden finner sted i Norge. Disse medlemmer vil
videre påpeke at Datatilsynet er helt avhengig av å kunne
rekruttere personer med høy kompetanse for å matche
kompetansen de møter på dette området
i sitt daglige virke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at det er vanskelig å danne
seg et helhetlig bilde av hvilke utfordringer personvernet
står overfor i dag, og i tiden som kommer. Disse
medlemmer er opptatt av å bevare et tydelig politisk
ansvar på dette feltet for å forhindre at personvernet
og den enkeltes frihet skal gå tapt.
Disse medlemmer viser til sine
respektive merknader i Innst. S. nr. 201 (2005-2006) vedrørende Dokument
nr. 8:54 (2005-2006)-forslag fra stortingsrepresentantene Lars Sponheim
og Odd Einar Dørum om oppnevning av en kommisjon for personvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Datatilsynet står overfor en formiddal
jobb fremover, blant annet knyttet til spørsmål om
datalagring. I sitt alternative budsjettfremlegg øker disse
medlemmer derfor Datatilsynets budsjett med 1 mill. kroner
i forhold til Regjeringens opplegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2007-2008), hvor posten foreslås økt med
0,8 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre vil
også vise til at Venstre har fremmet forslag i Stortinget
om en gjennomgang av personvernet i samferdselssektoren spesielt
(Dokument nr. 8:09 (2006-2007)) og om helseregistre og personvern
(Dokument nr. 8:14 (2006-2007)).
Dette medlem vil videre peke
på at det er behov for å styrke de institusjoner
som ivaretar personvernet i det norske samfunnet. Dette medlem viser
til at den informasjonsteknologiske utviklingen holder et tempo
og har et omfang som innebærer en økt arbeidsbyrde
for Datatilsynet.
Dette medlem foreslår
på bakgrunn av dette å styrke Datatilsynet med
2 mill. kroner i sitt alternative budsjett for 2008.
Forslag 2008: kr 1 600 000
Komiteen viser til
at Personvernnemnda i budsjettforslaget har fått eget kapittel.
Personvernnemnda er klageorgan på vedtak fattet av Datatilsynet.
Nemnda har eget sekretariat. Komiteen er enig med
Regjeringen i at nemndas uavhengighet synliggjøres ved
eget budsjettkapittel.
Forslag 2008: kr 1 561 616 000.
Saldert budsjett 2007: kr 1 500 236 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har registrert
at flere av byggeprosjektene utenfor husleieordningen vil overstige
tidligere satte kostnadsrammer blant annet som følge av
prisstigning i byggebransjen. Flertallet har merket
seg at totalkostnaden for prosjektet Studentsenteret ved universitetet
i Bergen vil overstige kostnadsrammen, og at Regjeringen har varslet
at den vil komme tilbake til saken på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
raskt igangsette prosjektet med byggingen av et nytt fullverdig
fengsel i Indre Salten. Disse medlemmer vil derfor
legge inn en konkret oppstartsbevilgning på 10 mill. kroner
under post 30 i sitt alternative budsjettfremlegg.
Disse medlemmer viser til at
en samstemt justiskomité allerede i Budsjett-innst. S.
nr. 4 (2003-2004) sa at det var viktig å prioritere det
nye fengselet i Halden i budsjettet for 2005. Disse medlemmer viser til
at byggingen av fengselet er forsinket, og ønsker å få fortgang
i prosjektet. Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn i sitt alternative budsjettopplegg under post 33 at det
avsettes 50 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag til nytt fengsel
i Halden.
Disse medlemmer viser til at
det i Norge finnes en rekke tomme militæranlegg. Disse
medlemmer mener enkelte av disse anleggene kan brukes til
fengselsformål i fremtiden, og fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
bruk av tomme militæranlegg til fengselsformål."
Disse medlemmer mener det brukes
for mye penger på kunstnerisk utsmykning av offentlige
bygninger, og er av den oppfatning at kulturlivet blomstrer best
når det er det private initiativ som er drivkraften. Disse
medlemmer ønsker på denne bakgrunn å redusere
post 36 med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker
primært å redusere statens innkjøp av
kunst betydelig. Staten er allerede eier av store mengder kunst
som kan brukes til utsmykning av offentlige bygg. Disse medlemmer viser til
at et samlet storting ved behandlingen av Dokument nr. 8:98 (2002-2003)
vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor
institusjoner på kunst- og kulturområdet med sikte
på at samlingene i større grad kan bli tilgjengelig
for allmennheten, privatpersoner, næringsliv og offentlige virksomheter,
for eksempel gjennom utlån/utleie av kunst- og
kulturgjenstander."
Disse medlemmer mener at med
en ordning for utlån/utleie fra offentlig på plass
bør også offentlige virksomheter i større
grad basere seg på lån/leie, enn kostbare
innkjøp slik som i dag. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2007-2008)
om at man i større grad enn tidligere bruker kunst som
allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Høgskolen i Bergen siden
1994 har arbeidet for å få nybygg. Grunnen er
at den nåværende bygningsmassen, som er spredd
rundt på 5 ulike steder i Bergen, ikke er formålstjenlig
til høgskoleformål. Dagens bygningsmasse har heller
ikke tilfredsstillende arbeidsmiljø for studenter og ansatte. Dette
medlem mener Regjeringen bør få fortgang
i saken og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett,
der det foreslås å bevilge 10 mill. kroner i oppstartsbevilgning
til nytt bygg ved Høgskolen i Bergen.
Forslag 2008: kr 59 457 000.
Saldert budsjett 2007: kr 84 765 00.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å steinlegge
den 16 mål store Slottsplassen med brostein og granittheller,
og ønsker en åpen konkurranse om utforming og
gjennomføring av prosjektet. Disse medlemmer ønsker
at Regjeringen ser nærmere på problemstillingen,
og på denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak om å sette Slottsplassen
i stand gjennom for eksempel steinlegging."
Forslag 2007: kr 1 094 404 000.
Saldert budsjett 2006: kr 1 248 804 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at den sterke økningen i byggekostnader og det
stramme arbeidsmarkedet rammer byggeprosjekter innenfor universitets-
og høgskolesektoren. Flertallet er glad
for at informatikkbygget ved Universitetet i Oslo blir realisert
i henhold til framdriftsplanen og at det blir inngått avtaler
sjøl om kostnaden går ut over den ramma som Stortinget
har satt. Flertallet viser for øvrig til
den prioriteringsplanen for nybygg som tidligere er vedtatt, der
odontologibygget ved Universitetet i Bergen og ombygging av patologibygget
ved Høgskolen i Oslo står øverst. Flertallet mener
det er viktig at disse prosjektene kan realiseres så snart
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at bygg for Odontologisk
fakultet ved Universitetet i Bergen og patologibygg ved Høyskolen
i Oslo er de høyest prioriterte byggene på listen
over byggeprosjekter i universitets- og høyskolesektoren
som ikke har fått startbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett post 32 der det foreslås
10 mill. kroner til dette. Disse medlemmer viser videre
til at Høyre går inn for å utsette utbyggingen
av Regjeringskvartalet, og har derfor i sitt alternative budsjett
redusert post 31 med 70 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt alternative budsjett hvor det
er funnet grunnlag for å redusere bevilgningen til investeringer
i nye statlige bygg i regi av Statsbygg med 50 mill. kroner, samt å utsette
byggeprosjektet utviding av Regjeringskvartalet og Regjeringens
representasjonsanlegg med redusering i bevilgingen på 75
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative budsjettopplegg hvor det foreslås en
startbevilgning på 5 mill. kroner til bygg for odontologisk
fakultet ved Universitetet i Bergen og en startbevilgning på 3
mill. kroner til Patologibygget ved Høyskolen i Oslo, til
sammen 8 mill. kroner på kap. 2445 post 32.
Forslag 2008: kr 900 000 000.
Saldert budsjett 2007: kr 1 335 555.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det nå er en god situasjon på eiendomsmarkedet
og til representantsforslag (Dokument nr. 8:18 (2007-2008). På denne
bakgrunn viser disse medlemmer til Høyres
alternative budsjett og merknader i Budsjett-innst. S. I (2006-2007),
hvor kap. 5445 foreslås økt med 500 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er realistisk å budsjettere med et samlet salg av statlig eiendom
på 150 mill. kroner. Dette er et forsiktig anslag, gitt
at det i saldert budsjett 2007 legges opp til et salg på om
lag 450 mill. kroner. Dette medlem viser til sitt
alternative budsjettopplegg hvor kap. 5445 foreslås økt
med 150 mill. kroner.
Forslag 2008: kr 31 465 000.
Saldert budsjett 2007: kr 25 174 000.
Komiteen merker seg
at Statens Pensjonskasse Forvaltningsbedrift har en aktivitetsbasert økonomimodell
der virksomheten får betalt for de tjenestene som blir
utført for pensjonsordningene, og at det er Fornyings-
og administrasjonsdepartementet som fastsetter prisene.
Komiteen viser til at Statens
Pensjonskasse i fjorårets budsjett uttalte at det ble satset
på økt kvalitet i pensjonsberegningene, og at
en samlet kommunalkomité i sine merknader lovet å følge
opp problematikken om korrekte og tidsriktige pensjonsutbetalinger
i budsjettet for 2008. Komiteen har i den forbindelse
merket seg at mens 96,2 pst. av nye pensjoner i 2005 fikk utbetalt
rett pensjon til rett tid, gjaldt dette bare 95 pst. i 2006. Komiteen ser
derfor frem til å få de endelige tallene for 2007.
Komiteen merker seg at pensjonsutbetalingene økte
fra 13,41 mrd. kroner i 2005 ekskludert avskrivningskostnader til
14,41 mrd. kroner i 2006, og at økningen skyldes trygdeoppgjøret
2006 samt flere pensjonister.
Komiteen merker seg at kvaliteten
på medlemsdataene fremdeles ikke er tilfredsstillende,
selv om Statens Pensjonskasse i flere år har arbeidet med å bedre kvaliteten
på historiske data.