Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har
stilt følgende spørsmål til departementet:
"På side 99 i St.prp. nr. 1 (2008-2009) står
følgende:
"For å betre rammevilkåra
til statlege familieheimar og beredskapsheimar skal Bufetat ta i
bruk nye standardkontraktar. Revidert fosterheimsavtale for kommunale
fosterheimar skal og takast i bruk."
Hva ligger i de nye standardkontraktene og på hvilken
måte vil en følge opp de kommunale fosterhjemmene?"
En arbeidsgruppe med representanter fra NTL, FO,
Fagforbundet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Barne-
og likestillingsdepartementet har nå blitt enige om forslag til standardkontrakter
for statlige familie- og beredskapshjem som vil gi hjemmene gode
rammevilkår.
Standardkontrakten skal inngås som en løpende avtale
mellom statlig regional barnevernmyndighet og familiehjemmet eller
beredskapshjemmet. I tillegg skal det inngås en avtale mellom den
kommunale barneverntjenesten og familiehjemmet eller beredskapshjemmet
ved plasseringen av det enkelte barn i hjemmet. Standardkontrakten
har en varighet på 5 år dersom den ikke sies opp før det av en av
partene.
Standardkontraktene regulerer oppdragsgivers og
oppdragstakers forpliktelser. Sentrale forhold regulert i kontraktene
er:
forhold knyttet til
fastsetting og justering av arbeidsgodtgjøringen – herunder en nedre
grense for godtgjøringen
forhold knyttet til fastsetting av utgiftsdekningen
rett til kompensasjon ved sykdom
rett til tjenestepensjon
rett til refusjon av utgifter til yrkesskadeforsikring
rett til frihelger og friperioder under
plasseringer og frihelger mellom plasseringer
opplæring og veiledning
beredskap i nødsituasjoner
vern i forhold til oppsigelse av kontrakten
Retten til pensjon forutsetter at det vedtas
en egen lov om pensjonsordning for oppdragstakere i familie- og
beredskapshjem. Arbeidet med utformingen av et forslag til en slik
lov er igangsatt.
Departementet legger til grunn at familiehjem skal
ha spesiell kompetanse på å ivareta barn med behov for særlig oppfølging
og at beredskapshjem skal ha spesiell kompetanse på å ivareta barn
i akutt krise. Videre skal den forelder i familie- eller beredskapshjemmet
som er oppdragstaker ha ansvar for oppfølging av barnet på heltid.
Familiehjem og beredskapshjem skal være tilgjengelige
for nye oppdrag i samsvar med standardkontrakten.
Barne- og likestillingsdepartementet nedsatte
i vår en arbeidsgruppe med representanter fra bl.a. KS og Fosterhjemsforeningen.
Denne arbeidsgruppen er i ferd med å revidere dagens fosterhjemsavtale,
herunder å vurdere om fosterforeldrenes sosiale rettigheter bør
fremgå av fosterhjemsavtalen i tillegg til av dagens "Retningslinjer
for fosterhjem".
En ytterligere sikring av fosterhjemmenes sosiale
rettigheter og rammevilkår må, som det fremgår av departementets
svar til Familie- og kulturkomiteen i forbindelse med behandlingen av
dok 8:14 (2007-2008), foretas i samarbeid og forståelse med blant
andre Kommunenes Sentralforbund (KS).
I motsetning til familie- og beredskapshjem
er det som en hovedregel ikke noe krav om at en av fosterforeldrene
i et kommunalt fosterhjem skal ha ansvar for oppfølging av barnet
på heltid. I kommunale fosterhjem er ofte begge fosterforeldrene
i arbeid utenfor hjemmet.