Brev fra Barne- og likestillingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 30. oktober 2008

Spørsmål ang. St.prp. nr. 1 (2008-2009) - Ang formulering på s. 99 i St.prp. om rammevilkår til statlige familie- og beredskapshjem

Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har stilt følgende spørsmål til departementet:

"På side 99 i St.prp. nr. 1 (2008-2009) står følgende:

"For å betre rammevilkåra til statlege familieheimar og beredskapsheimar skal Bufetat ta i bruk nye standardkontraktar. Revidert fosterheimsavtale for kommunale fosterheimar skal og takast i bruk."

Hva ligger i de nye standardkontraktene og på hvilken måte vil en følge opp de kommunale fosterhjemmene?"

Svar

Standardkontraktene

En arbeidsgruppe med representanter fra NTL, FO, Fagforbundet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Barne- og likestillingsdepartementet har nå blitt enige om forslag til standardkontrakter for statlige familie- og beredskapshjem som vil gi hjemmene gode rammevilkår.

Standardkontrakten skal inngås som en løpende avtale mellom statlig regional barnevernmyndighet og familiehjemmet eller beredskapshjemmet. I tillegg skal det inngås en avtale mellom den kommunale barneverntjenesten og familiehjemmet eller beredskapshjemmet ved plasseringen av det enkelte barn i hjemmet. Standardkontrakten har en varighet på 5 år dersom den ikke sies opp før det av en av partene.

Standardkontraktene regulerer oppdragsgivers og oppdragstakers forpliktelser. Sentrale forhold regulert i kontraktene er:

  • forhold knyttet til fastsetting og justering av arbeidsgodtgjøringen – herunder en nedre grense for godtgjøringen

  • forhold knyttet til fastsetting av utgiftsdekningen

  • rett til kompensasjon ved sykdom

  • rett til tjenestepensjon

  • rett til refusjon av utgifter til yrkesskadeforsikring

  • rett til frihelger og friperioder under plasseringer og frihelger mellom plasseringer

  • opplæring og veiledning

  • beredskap i nødsituasjoner

  • vern i forhold til oppsigelse av kontrakten

Retten til pensjon forutsetter at det vedtas en egen lov om pensjonsordning for oppdragstakere i familie- og beredskapshjem. Arbeidet med utformingen av et forslag til en slik lov er igangsatt.

Departementet legger til grunn at familiehjem skal ha spesiell kompetanse på å ivareta barn med behov for særlig oppfølging og at beredskapshjem skal ha spesiell kompetanse på å ivareta barn i akutt krise. Videre skal den forelder i familie- eller beredskapshjemmet som er oppdragstaker ha ansvar for oppfølging av barnet på heltid.

Familiehjem og beredskapshjem skal være tilgjengelige for nye oppdrag i samsvar med standardkontrakten.

Oppfølgingen av de kommunale fosterhjemmene

Barne- og likestillingsdepartementet nedsatte i vår en arbeidsgruppe med representanter fra bl.a. KS og Fosterhjemsforeningen. Denne arbeidsgruppen er i ferd med å revidere dagens fosterhjemsavtale, herunder å vurdere om fosterforeldrenes sosiale rettigheter bør fremgå av fosterhjemsavtalen i tillegg til av dagens "Retningslinjer for fosterhjem".

En ytterligere sikring av fosterhjemmenes sosiale rettigheter og rammevilkår må, som det fremgår av departementets svar til Familie- og kulturkomiteen i forbindelse med behandlingen av dok 8:14 (2007-2008), foretas i samarbeid og forståelse med blant andre Kommunenes Sentralforbund (KS).

I motsetning til familie- og beredskapshjem er det som en hovedregel ikke noe krav om at en av fosterforeldrene i et kommunalt fosterhjem skal ha ansvar for oppfølging av barnet på heltid. I kommunale fosterhjem er ofte begge fosterforeldrene i arbeid utenfor hjemmet.