14. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

§ 20-4 annet ledd bokstav a skal lyde:

       For områder avsatt til utbyggingsformål, områder for råstoffutvinning og for områder langs vassdrag inntil 100 m fra strandlinjen målt i horisontalplanet ved gjennomsnittlig flomvannstand kan fastsettes at tiltak som nevnt i denne lovs §§ 81, 86a, 86b og 93 ikke kan finne sted før området inngår i reguleringsplan eller bebyggelsesplan.

Forslag 2

§ 20-6 annet ledd første punktum skal lyde:

       Tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 samt fradeling av eiendom til slike formål må, når ikke annet er bestemt, ikke være i strid med arealbruk eller bestemmelser fastlagt i endelig arealplan.

Forslag 3

§ 31 første ledd skal lyde:

       1. Endelig reguleringsplan er straks bindende for alle tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 innenfor planens område. Det samme gjelder fradeling til slike formål. Grunnen kan heller ikke på annen måte tas i bruk eller fradeles til formål som vil vanskeliggjøre gjennomføringen av planen.

Forslag 4

§ 33 første ledd skal lyde:

       Finner det faste utvalget for plansaker selv at et område bør reguleres eller omreguleres, kan utvalget bestemme at eiendommer innenfor området ikke må deles og arbeid eller tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 ikke settes i gang før reguleringsspørsmålet er endelig avgjort. Det samme gjelder andre tiltak som vil kunne vanskeliggjøre planlegging eller gjennomføring av planen.

Forslag 5

§ 81 annet, tredje og fjerde ledd skal lyde:

       Tiltaket trenger ikke tillatelser etter § 93 dersom det er sendt melding til kommunen om tiltaket og om at dette vil bli utført i samsvar med de bestemmelser som er gitt i eller i medhold av paragrafen her. Meldingen skal være skriftlig og gi opplysninger om de planer som er lagt til grunn for arbeidet. Det skal videre fremgå av meldingen at naboer og gjenboere er varslet om arbeidet, jf. § 94 nr. 3, som får tilsvarende anvendelse. Tiltaket kan utføres 3 uker etter at meldingen ble mottatt av kommunen. Når særlige grunner foreligger kan kommunen forlenge fristen med ytterligere 3 uker.

       For tiltak som utføres i samsvar med reglene i første og annet ledd gjelder ikke lovens kap. XVI med unntak av § 93a. Kommunen kan gi de pålegg som finnes nødvendige for å få tiltaket forsvarlig utført. Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at melding er sendt kommunen eller tiltaket innstilles for lengre tid enn 2 år, gjelder bestemmelsene i § 96 tilsvarende.

       Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om innholdet av melding som nevnt i annet ledd og om bygnings- og branntekniske krav.

Forslag 6

(Ny) § 86a skal lyde:

       Mindre byggearbeid på boligeiendom - herunder eiendom for fritidsbebyggelse - som er bebygd med småhus, kan utføres uten tillatelse etter § 93 dersom

a. naboer og gjenboere er varslet og deretter ikke krever at planene legges frem for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94. Krav om slik saksbehandling må være kommet til kommunen innen 2 uker etter at varsel er sendt, og
b. melding om byggearbeidet er sendt kommunen og dette ikke innen 3 uker etter at det har mottatt slik melding, krever at byggeplanene legges fram for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94, og
c. byggearbeidet ellers utføres i samsvar med gjeldende bestemmelser i eller i medhold av lov.

       For byggearbeid som utføres i samsvar med reglene i første ledd gjelder ikke lovens kapittel XVI med unntak av § 93a.

       Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser.

Forslag 7

§ 93 nytt annet og tredje ledd skal lyde:

       Tillatelse etter første ledd er ikke nødvendig for tiltak som utføres i medhold av §§ 81, 85, 86a eller 86b.

       Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som er unntatt likevel utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven.

Forslag 8

§ 93a skal lyde:

       For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse om tiltakshaver, kommunen og andre berørte parter og organer. Forhåndskonferanse kan kreves av tiltakshaver eller plan- og bygningsmyndighetene. Det skal føres referat fra forhåndskonferanse. Referatet skal dokumentere de forutsetninger som er lagt til grunn og danner grunnlag for videre behandling i saken.

Forslag 9

§ 98 nr. 3 skal lyde:

       Hvor ansvarsretten etter nr 1 er delt opp, skal det oppnevnes en ansvarlig samordner som skal godkjennes særskilt. Denne ansvarlige samordner skal være et bindeledd mellom de ansvarlig utførende, tiltakshaver og kommunen.

Forslag 10

§ 110 nr. 2 og nr. 3 skal lyde:

       2) utfører eller lar utføre et tiltak uten at det foreligger nødvendig tillatelse etter § 93, eller er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 81, 86a og 86b, eller i strid med vilkårene i slik tillatelse,

       3) bruker eller lar bruke byggverk eller del av byggverk, konstruksjon eller areal uten at det foreligger nødvendig tillatelse etter § 93, eller er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 81, 86a og 86b, eller uten at det er gitt dispensasjon etter denne lovs § 7 for tiltak eller bruk i strid med arealdel av kommuneplan, reguleringsplan eller bebyggelsesplan, eller §§ 17-1, 31 eller 33 i denne loven.

Forslag 11

       I lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endring:

§ 19 første ledd første punktum skal lyde:

       Den som vil oppføre bygning eller utføre bygningsmessig arbeid som er melde- eller søknadspliktig etter gjeldende plan- og bygningslov og som skal brukes eller ventelig vil bli brukt av virksomhet som går inn under denne lov, har plikt til på forhånd å innhente Arbeidstilsynets samtykke.

Forslag 12

       Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser nr. 3 første ledd annet punktum skal lyde:

       Tilsvarende gjelder for de som har bedt om samtykke o.l. etter §§ 85 og 107.

Forslag 13

       Stortinget ber Regjeringen å fremme forslag til godkjenningskriterier slik at disse kan innarbeides direkte i loven.

Forslag 14

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om vilkår for pålegg om vedlikehold og utbedring slik at disse kan innarbeides direkte i loven.

Forslag 15

       Stortinget ber Regjeringen fortsette den igangsatte prøveordningen med enkelte kommuner, Husbanken og Forsvarets bygningstjeneste, som innebærer at disse innleverer oppgaver til likningsmyndighetene av ferdigstilte tiltak. Ordningen evalueres og forelegges Stortinget før det eventuelt innføres en lovregulert ordning.

Forslag 16

       Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med stikkprøvekontroll og sanksjoner for å motvirke bruk av svart arbeid i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet.

Forslag fra Senterpartiet og Høyre:

Forslag 17

§ 83 første ledd skal lyde:

       Basseng eller brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som - de stedlige forhold tatt i betraktning - antas å medføre en særlig fare for barn, kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen.

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

Forslag 18

§ 9-4 andre ledd annet punktum skal lyde:

       Statens Vegvesen skal legge slike planer ut til offentlig ettersyn.

Forslag 19

§ 19-1 tredje ledd skal lyde:

       Fylkesplanleggingen skal samordne statens, fylkeskommunens og hovedtrekkene i kommunens fysiske, økonomiske, sosiale, miljømessige og kulturelle virksomhet i fylket.

Forslag 20

§ 20-1 første ledd skal lyde:

       Kommunen skal utføre en løpende kommuneplanlegging med sikte på å samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, miljømessige, estetiske og kulturelle utvikling.

Forslag 21

§ 25 første ledd nr. 1 skal lyde:

       Byggeområder:

       herunder områder for boliger med tilhørende anlegg, forretninger, kjøpesenter, kontorer, industri, fritidsbebyggelse (fritidsboliger og tilhørende uthus), samt områder for offentlige (statens, fylkets og kommunens) bygninger med angitt formål, andre bygninger med særskilte angitte allmennyttige formål, herberger og bevertningssteder og for garasjeanlegg og bensinstasjoner.

Forslag 22

§ 74 nr. 2 første ledd siste punktum skal lyde:

       Skjemmende farger, overdreven skilting og reklame er ikke tillatt.

Forslag 23

       Stortinget ber Regjeringen om å innføre en ordning med byggefeilforsikring.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 24

§ 9-1 siste punktum skal lyde:

       Kommunestyret kan peke ut en etatsjef eller annen tjenestemann som skal ha særlig ansvar for å ivareta barns interesser og miljøhensyn når det faste utvalget etter denne paragraf utarbeider og behandler forslag til planer.

Forslag fra Høyre:

Forslag 25

§ 50 nr. 2 første ledd skal lyde:

       Refusjonsbeløp som kan pålegges den enkelte eiendom, skal være begrenset til den verdauke som tiltaket antas å føre med seg for eiendommen. Grunneier eller fester kan kreve at verdauken fastsettes ved takst holdt av tre sakkyndige oppnevnt av herreds-/byretten. Krav om takst må være satt fram innen seks uker etter at melding om kommunens vedtak ifølge § 53 er mottatt. Taksten kan overprøves av tre nye sakkyndige oppnevnt av lagmannsretten. Krav om overprøving må være satt fram for kommunen innen seks uker etter at melding om takstresultatet er mottatt. Den som krever takst bærer utgiftene ved takstforretningene.

Forslag 26

§ 93 b nr. 1 første og annet ledd skal lyde:

       Prosjektering av tiltak etter § 93 skal forestås av en eller flere ansvarlige prosjekterende foretak som påtar seg ansvaret for prosjekteringen blir utført i samsvar med gitt tillatelse og bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Ansvarsområdet skal fremgå av en ansvarsoppgave som skal vise oppdelingen, og som skal godkjennes av kommunen.

       Søknad for tiltak etter § 93 skal medundertegnes av en ansvarlig søker, som etter oppdrag fra tiltakshaver skal påse at søknaden er vedlagt tilstrekkelig dokumentasjon, og som skal være bindeledd mellom de ansvarlige prosjekterende, tiltakshaver og kommunen.

Forslag 27

§ 116 a femte punktum skal lyde:

       Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen, og tilfaller staten.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

Forslag 28

       Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer for nivået på gebyrfastsettelser for byggesaksbehandlinger.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 29

§ 16 første ledd siste punktum skal lyde:

       Berørte enkeltpersoner og grupper skal gis anledning til å delta aktivt i planprosessen, i større plansaker bør høringsinstituttet benyttes.

Forslag 30

§ 20-2 annet ledd skal lyde:

       Kommunen skal på et tidlig tidspunkt under forberedelsene søke samarbeid med offentlige myndigheter, organisasjoner m.v. som har særlig interesse i kommuneplanarbeidet, i større plansaker bør høringsinstituttet benyttes.

Forslag 31

§ 33-4 andre ledd (nytt) siste punktum skal lyde:

       Miljøhensyn gjennom « føre-var »-prinsippet legges til grunn ved beslutning om konsekvensutredning.

Forslag 32

Ny § 95 b skal lyde:

       Søknad om tillatelse til enkle tiltak som f.eks. oppføring av enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard, tilbygging og påbygging av bolighus og garasje, skal avgjøres innen fire uker dersom naboer ikke har protestert, tiltaket er i samsvar med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, samt at ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig og at tiltaket er i overensstemmelse med regulerings- og arealplan for kommunen. Dog skal ansvarlig søker og prosjekterende ikke godkjennes og det skal foretas kontroll etter en standard kontrollplan utarbeidet av kommunen. Tiltakshaver står ansvarlig for at gjeldende lovverk og forskrift overholdes. Departementet kan utferdige nødvendige forskrifter.

Forslag 33

§ 97 nytt nr. 5 skal lyde:

       Departementet fastsetter ved forskrift egne retningslinjer for kontroll med enklere bygg f.eks. enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard, påbygging, tilbygging og garasje.

Forslag 34

§ 98 nytt nr. 5 skal lyde:

       Bestemmelsene under § 98 gjelder ikke for enkle tiltak som f.eks. enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard.

Forslag 35

§ 99 nr. 1 første ledd skal lyde:

       Når et arbeid som går inn under § 93 er ferdig, skal kommunen eller eventuelt et kommunalt selskap la arbeidet besiktige. Finnes arbeidet utført i samsvar med tillatelsen og gjeldende bestemmelser, skal ferdigattest gis. Bygningen, innretningen eller i tilfelle vedkommende del av den må ikke brukes før ferdigattest er gitt. Sluttkontrollen skal også omfatte utearealer, adkomst og andre vilkår som eventuelt er stilt i tillatelsen. Når det er ubetenkelig kan kommunen bestemme at sluttkontroll kan utelates ved mindre tiltak.