4. Særskilt samordningsansvar for annet regelverk

       Departementet redegjør i proposisjonen nærmere for bakgrunnen for at det foreslås en ordning med et særskilt samordningsansvar knyttet til sideordnet regelverk. Ordningen tar ikke sikte på å gripe inn i dette regelverket som hovedsakelig har som formål å skape ordnede forhold i næringslivet, herunder bygge- og anleggsbransjen, men skal kunne gjøre det lettere å avdekke overtredelser. Den er ment som en effektivisering av det kontrollarbeid som etter gjeldende sektorlovgivning allerede skal finne sted.

       Samordningsansvaret for annet regelverk framgår av § 98 nr. 3 andre ledd, og skal pålegges ansvarlig utførende/ samordner. Det omfatter innhenting og videresending (til fylkesmannen) av opplysninger fra de foretak som deltar i det aktuelle prosjekt vedrørende overholdelse av regler om vernetjeneste og internkontroll, bruk av utleid arbeidskraft, arbeidstillatelser, registrering, yrkesskadeforsikring og skattemessige forhold eller andre forhold som departementet kan fastsette ved forskrift.

4.1 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har med tilfredshet merket seg at forslaget til samordning i det vesentlige følger opp de forutsetninger med hensyn til kontroll av regelverkets etterlevelse på byggeplassen som finanskomiteens flertall ved flere anledninger har fremsatt. Det vises her bl.a. til Stortingets vedtak om at « Regjeringen bes fremme forslag som begrenser de uheldige sider ved kontraktørvirksomheten » og merknadene til vedtakene i Innst.S.nr.240 (1990-1991).

       Videre viser flertallet til B.innst.S.nr.IV (1991-1992) hvor komiteens flertall (Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti) uttaler:

       « Flertallet har merket seg at Kommunaldepartementet i forbindelse med revisjon av plan- og bygningsloven vil styrke kontrollmekanismene på byggeplassen. Flertallet slutter seg til intensjonene i dette arbeidet, og forutsetter at den ansvarlige på byggeplassen ilegges direkte ansvar for gjennomføringen av krav i medhold av plan- og bygningsloven og andre sentrale lover innenfor arbeidslivet. »

       Flertallet viser til at et hovedpoeng her er at det er nødvendig med en « horisontal » kontroll, særlig siden et bygge- eller anleggsprosjekt er preget av mange aktører, av prosjektoppgaver, kortsiktige kontrakter, mye utskiftning av firmaer og arbeidskraft m.m.

       Flertallet har merket seg at proposisjonens forslag til samordneransvar ikke pålegger den ansvarlige samordner direkte ansvar for gjennomføringen av det aktuelle regelverk. Forslaget nøyer seg med å pålegge samordner en generell aktsomhetsplikt i sitt arbeid. Flertallet kan godta proposisjonens forslag til en mildere kontrollmekanisme. Flertallet forutsetter imidlertid at det gis utvetydige regler om aktsomhetspliktens omfang, bl.a. til å sammenholde innhentede opplysninger med iakttakelser under byggeprosessen. Det er her tale om et faglig område hvor regelverkets overholdelse kan angå liv og helse og under enhver omstendighet har vesentlig samfunnsmessig betydning. Flertallet peker således på at samordneren må ha en klar selvstendig aktsomhetsplikt.

       Flertallet er enig i at samordners aktsomhetsplikt skal gjelde under hele utførelsesfasen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til forslaget om at samordner skal tillegges oppgaver som går ut over det byggfaglige ansvar. Samordneren skal videresende opplysninger vedrørende krav til internkontroll, registrering, yrkesskadeforsikring, arbeidstillatelser, utleie av arbeidskraft og innbetaling av skatt og avgifter. I tillegg gis samordneren ansvar for å kontrollere at skjemaene besvares korrekt. Samordneren tillegges også en aktsomhetsplikt med utgangspunkt i den kompetanse vedkommende har.

       Disse medlemmer er opptatt av å redusere innslaget av svart arbeid både på byggeplasser og ellers i samfunnet. Dette har både en holdningsside og en trygghetsside knyttet til kvalitet på det arbeidet som utføres. Disse medlemmer ser nødvendigheten av å gå nye veier i kampen mot svart arbeid, useriøs kontraktørvirksomhet o.l. og viser i den forbindelse til tidligere initiativ fra Senterpartiets og Kristelig Folkepartis side, jf. Dok.nr.8:38 (1990-1991).

       Disse medlemmer er i tvil om forslaget om samordner er et egnet virkemiddel i kampen mot svart arbeid og useriøse virksomheter og har merket seg flere av høringsinstansenes betenkeligheter. Disse medlemmer mener det er uklart hva som ligger i begrepet aktsomhetsplikt og hvordan denne aktsomhetsplikten skal utøves på den enkelte byggeplass.

       Disse medlemmer mener at forslaget om å pålegge samordner oppfølgingsansvar overfor annet regelverk enn det rent bygningstekniske vil bety utfylling av flere skjema og en byråkratisk ordning uten at effekten av en slik ordning er tilstrekkelig dokumentert. De opplysninger som er tenkt innhentet er opplysninger det offentlige allerede sitter inne med. Disse medlemmer er også bekymret over byggetiltakenes økte kostnader ved å innføre den omtalte ordning. Disse medlemmer har merket seg at det er i gang prøveordninger med enkelte kommuner, Husbanken og Forsvarets bygningstjeneste som innebærer at disse innleverer oppgaver til likningsmyndighetene over ferdigstilte byggetiltak, jf. proposisjonen side 48. Disse medlemmer vil foreslå å fortsette prøveordningene slik at flere erfaringer kan høstes og ordningen evalueres før en permanent ordning eventuelt innføres.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fortsette den igangsatte prøveordningen med enkelte kommuner, Husbanken og Forsvarets bygningstjeneste, som innebærer at disse innleverer oppgaver til likningsmyndighetene av ferdigstilte tiltak. Ordningen evalueres og forelegges Stortinget før det eventuelt innføres en lovregulert ordning. »

       For ytterligere å styrke kampen mot svart arbeid i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet vil disse medlemmer be Regjeringen om å utrede en ordning med stikkprøvekontroll og sanksjoner. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med stikkprøvekontroll og sanksjoner for å motvirke bruk av svart arbeid i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg departementets forslag vedrørende den såkalte « samordner ».

       Samordneren skal ha ansvar for oppfølging av annet regelverk som går utover den faglige del av byggeprosessen. Disse medlemmer kan ikke slutte seg til så omfattende krav. Et slikt system vil nødvendigvis medføre økning i byggeomkostningene for den enkelte. I tillegg er det prinsipielt betenkelig å overføre et slikt omfattende ansvar til mer eller mindre kyndige aktører ute på de utallige byggeplasser. Det regelverk disse settes til å passe på, vil være så omfattende og komplisert at det går utover krav som med rimelighet kan stilles til en ansvarlig på en hvilken som helst byggeplass. Det må også påregnes at dette vil gjøre situasjonen enda vanskeligere for de små og mellomstore bedriftene. Disse medlemmer mener denne type kontrolloppgaver best kan utføres av det apparat som samfunnet allerede har etablert for slik virksomhet.

       I mange byggeprosesser vil det være vanskelig å finne en samordner som til enhver tid er til stede på byggeplassen. Det vil medføre betydelige merutgifter for tiltakshaver hvis ordningen innføres. Disse medlemmer vil også understreke de krav som Datatilsynet setter til ordningen, og at dette alene taler mot å innføre en slik ordning.

       Disse medlemmer mener at lovforslagets § 98 nr. 3 om at byggearbeidet skal « forestås av en samordner » kan oppfattes som at byggearbeidet skal utføres av en samordner, mens meningen vel har vært at samordningen av byggearbeidet skal forestås av en samordner. Begrepet « forestås » kan imidlertid misforstås slik at samordneren skal ha ansvar for feil hos den enkelte ansvarlige, mens meningen har vært at samordneren skal være et bindeledd mellom utførende, tiltakshaver og kommunen. § 98 nr. 3 foreslås endret i tråd med dette.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener at siste del av § 98 nr. 3 som omhandler forholdet til annet lovverk vedrørende internkontroll, skattelov, personvern o.l. ikke er tilstrekkelig utredet med hensyn til hva som allerede er regulert i lov og forskrift. Når det gjelder f.eks. vernearbeid, er dette tatt opp i en egen forskrift som vil bli satt i verk pr. 1. februar 1995. Disse medlemmer vil peke på at det offentlige allerede har tilsyns- eller kontrollorganer som har ansvar for å kontrollere at lover og forskrifter som gjelder for de ovennevnte forhold etterleves.

       Disse medlemmer ber departementet utrede dette punkt ytterligere med sikte på eventuell ny fremleggelse. Etter dette vil disse medlemmer fremme forslag om ny § 98 nr. 3:

« § 98 nr. 3 skal lyde:

       Hvor ansvarsretten etter nr. 1 er delt opp, skal det oppnevnes en ansvarlig samordner som skal godkjennes særskilt. Denne ansvarlige samordner skal være et bindeledd mellom de ansvarlig utførende, tiltakshaver og kommunen. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til sine merknader og forslag om å unnta enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard, tilbygg og påbygg m.v. fra samordningsansvar. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende endringsforslag til § 98:

« § 98 nytt nr. 5 skal lyde:

       Bestemmelsene under § 98 gjelder ikke for enkle tiltak som f.eks. enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard. »