Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om lov om endringer i lov av 22. mars 1985 nr. 11 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven) ved innlemmelse av Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser for leting etter og utvinning av hydrokarboner (konsesjonsdirektivet) i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi.

1. Innledning

       Til Odelstinget.

       Nærings- og energidepartementet viser i proposisjonen til at Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser for leting etter og utvinning av hydrokarboner (konsesjonsdirektivet) ble vedtatt av Rådet i EU 30. mai 1994. Det trådte i kraft i EU 30. juni 1994, og skal være gjennomført i medlemslandenes nasjonale lovgivning 1. juli 1995. Det vil få anvendelse for utvinningstillatelser tildelt etter denne dato.

       Videre viser departementet til at konsesjonsdirektivet ikke var vedtatt da Norges forhandlinger med EU om medlemskap pågikk.

       EØS-komiteen besluttet 5. april 1995 å innlemme konsesjonsdirektivet i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi. Beslutningen trer i kraft 1. juli 1995, forutsatt at alle EFTA-parter har meddelt at interne godkjenningsprosedyrer er fullført. Det vises til St.prp. nr. 40 (1994-1995) om samtykke til EØS-komiteens vedtak om innlemmelse av konsesjonsdirektivet i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi.

       I denne proposisjonen foreslås lovendringer som er nødvendige som følge av at konsesjonsdirektivet innlemmes i EØS-avtalen. Lovendringene omfatter lov av 22. mars 1985 nr. 11 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven).

       I tillegg vil reglene i konsesjonsdirektivet bli gjennomført gjennom enkelte endringer i petroleumsforskriften, fastsatt ved kgl. res. av 14. juni 1985, og ved justeringer i konsesjonsverket under den enkelte utvinningstillatelse.

       Konsesjonsdirektivet gis ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at direktivets bestemmelser og regelverksendringene bare kommer til anvendelse på utvinningstillatelser som tildeles etter at direktivet er trådt i kraft for Norge.

       De foreslåtte endringene i petroleumsloven § 8 gjelder tildeling av utvinningstillatelser hvor det må gjøres enkelte mindre tilpasninger for å bringe loven i samsvar med direktivets bestemmelser. Lovens § 8 må tilpasses direktivets regel om at fysiske personer skal kunne tildeles utvinningstillatelser. I tillegg må fristen for å søke om tildeling av utvinningstillatelse forlenges fra 50 dager til 90 dager, og den eksisterende bestemmelse om tildeling uten utlysning må justeres. I § 8 tilføyes også en bestemmelse om at tildeling skal skje på grunnlag av kunngjorte, objektive og ikke-diskriminerende krav og vilkår. Dessuten foreslås en uttrykkelig lovbestemmelse om statsdeltakelse (ny § 8 a), samt en mindre justering i lovens § 9 om operatør.

       Departementet viser til at de lovendringer som foreslås er av teknisk art og uten vesentlig betydning for gjeldende norsk petroleumspolitikk, og videre at de ikke innebærer vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser.

       Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF av 30. mai 1994 om vilkårene for tildeling og bruk av tillatelser til å drive leting etter og utvinning av hydrokarboner er inntatt som vedlegg i proposisjonen.

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Breimo, Frøiland, Gaundal, Gjul, Hegna og Bekkemellem Orheim, fra Høyre, Fatland og Finstad, og medlemmet Hillgaar, viser til merknader til St.prp. nr. 40 (1994-1995), jf. Innst.S.nr.194 (1994-1995) om samtykke til EØS-komiteens beslutning nr. 19/95 om innlemmelse av Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser til å drive leting etter og utvinning av hydrokarboner (konsesjonsdirektivet) i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi.

       Flertallet er derfor enig i departementets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, lederen, Enoksen og Giil, fra Sosialistisk Venstreparti, Chaffey, og fra Kristelig Folkeparti, Frafjord Johnson, viser til sine merknader og forslag i Innst.S.nr.194 (1994-1995), og går derfor imot de foreslåtte lovendringene.

3. Utenrikskomiteens merknader

       Komiteen har forelagt et utkast til innstilling for utenrikskomiteen til uttalelse. Denne komiteen uttaler:

       « Utkast til innstilling til Ot.prp. nr. 63 (1994-1995) vedrørende endringer i petroleumsloven som følge av innlemmelse av konsesjonsdirektivet i EØS-avtalens Vedlegg IV energi
       Utenrikskomiteen viser til energi- og miljøkomiteens brev av 8. juni 1995 hvor en ber om komiteens uttalelse til ovennevte utkast til innstilling.
       Komiteen viser til de respektive fraksjoners merknader og har på dette grunnlag intet å bemerke til utkast til innstilling. »

4. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 22. mars 1985 nr. 11 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven) ved innlemmelse av Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser for leting etter og utvinning av hydrokarboner (konsesjonsdirektivet) i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi.

I.

       I lov av 22. mars 1985 nr. 11 om petroleumsvirksomhet gjøres følgende endringer:

§ 8 første ledd skal lyde:

       Kongen i statsråd kan på nærmere bestemte vilkår tildele utvinningstillatelse. Utvinningstillatelse kan tildeles juridisk person som er stiftet i overensstemmelse med norsk lovgivning og er registrert i foretaksregisteret, forsåvidt annet ikke følger av internasjonale avtaler, eller fysisk person hjemmehørende i en EØS-stat. Slik tillatelse gir enerett til undersøkelse etter petroleum, leteboring og utvinning av petroleum på avgrensede områder. Rettighetshaver blir eier av den petroleum som produseres.

§ 8 tredje ledd skal lyde:

       Utlysning skal kunngjøres i Norsk Lysingsblad og De Europeiske Fellesskaps Tidende. Kunngjøringen skal sette en søknadsfrist som ikke må være kortere enn 90 dager, og den skal inneholde de opplysninger som departementet bestemmer.

§ 8 fjerde ledd skal lyde:

       Kongen kan også tildele utvinningstillatelse uten utlysning. Før tildeling skjer skal rettighetshavere til utvinningstillatelser i alle tilstøtende områder gis anledning til å søke om tildeling av det aktuelle område, og det skal kunngjøres i Norsk Lysingsblad og De Europeiske Fellesskaps Tidende hvilke blokker det gjelder.

§ 8 femte ledd skal lyde:

       Tildeling av utvinningstillatelse skal skje på grunnlag av saklige og objektive kriterier, krav og vilkår som angitt i kunngjøringen. Kongen er ikke forpliktet til å tildele utvinningstillatelse på grunnlag av de innkomne søknader.

Ny § 8 a) Statlig deltakelse

       Kongen kan bestemme at staten skal delta i virksomhet etter denne lov.

§ 9 første ledd skal lyde:

       Ved tildeling av utvinningstillatelse skal departementet utpeke eller godkjenne en operatør som skal forestå den daglige ledelse av den virksomhet som utføres i medhold av tillatelsen.

II.

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. juni 1995.

Ragnhild Queseth Haarstad, Ranveig Frøiland, Paul Chaffey,
leder. ordfører. sekretær.