1. Innledning

       Til Odelstinget.

       I dokumentet vises det til at kommunelovens § 44 og § 45 gir adgang for kommuner og fylkeskommuner til å holde administrasjonens framlegg til budsjett og økonomiplan hemmelig helt til de er drøftet i de politiske komiteene, og formannskapet eller fylkesutvalget har vedtatt sin innstilling. Dette innebærer at kommunens og fylkets innbyggere ikke får anledning til å sette seg inn i budsjettforslaget før etter at de viktigste politiske avgjørelsene er tatt.

       Det vises i dokumentet til at flere enkeltpersoner og organisasjoner har reagert på slikt hemmelighold.

       Forslagsstilleren mener at folk flest blir fratatt demokratiske rettigheter som følge av utestengningen fra den viktigste delen av den politiske budsjettprosessen.

       Politikerne må på sin side forholde seg til en monopolisert informasjonskilde; administrasjonen, i den aktuelle perioden i budsjettarbeidet. Dette gir kommunenes administrative toppledelse svært stor makt.

       I dokumentet beskrives det hvordan de folkevalgte på grunn av den lukkede budsjettprosessen får vansker med å gjøre en grundig jobb og være i dialog med velgerne. Videre vises det til at folk flest, institusjoner og tiltak som det bevilges penger til har svekkede muligheter til å informere og påvirke politikerne som følge av knappe tidsfrister for det offentlige gjennomsyn av de aktuelle dokumenter.

       Ifølge Norsk presseforbund er offentlig debatt om budsjetter og økonomiplaner nærmest fraværende i de kommuner som holder seg til minstefristene. Det vises i dokumentet også til Norsk presseforbunds høringsuttalelse til forslag til revisjon av kommuneloven som konkluderer med at kommunelovens bestemmelser i forhold til behandling av årsbudsjett og økonomiplaner har ført til betydelig mindre åpenhet i kommunene nå enn før gjeldende kommunelov ble vedtatt i 1992.

       Forslagsstilleren peker på at det til sammenligning er en større grad av offentlighet og debatt rundt den politiske behandlingen av statsbudsjettet fra den dagen forslaget framlegges.

       Forslagsstilleren viser også til at den adgang som § 44 og § 45 gir til lukking av den politiske budsjettprosessen, motvirker de erklærte målsettingene om folkestyre, offentlig innsyn og demokratisk saksbehandling, jf. kommuneloven § 1 og § 4. Samtidig hevdes det stadig oftere at man er bekymret over lav deltakelse i kommunevalg og lav interesse for hva som foregår i kommunestyrene.

       På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag:

« Vedtak til lov
om endringer i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).

I.

       I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner gjøres følgende endringer:

§ 44 Økonomiplan nr. 4 skal lyde:

       Formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling til økonomiplan legges ut til alminnelig ettersyn minst fjorten dager før den behandles i kommunestyret eller fylkestinget. Administrasjonens saksframlegg og forslag til formannskap eller fylkesutvalg er offentlig, hvis ikke annet følger av unntakene i offentlighetslovens § 5a eller § 6.

§ 45 Årsbudsjettet nr. 3 skal lyde:

       Formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling skal legges ut til alminnelig ettersyn minst 8 dager før den behandles i kommunestyret eller fylkestinget. Administrasjonens saksframlegg og forslag til formannskap eller fylkesutvalg er offentlig, hvis ikke annet følger av unntakene i offentlighetslovens § 5a eller § 6.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »