1. Sammendrag

       I rapporten fra Handelsministerens Idé- og Ressursgruppe som fulgte som utrykt vedlegg til St.meld. nr. 28 (1995-1996) « Hvor fartøy flyte kan ... » ble det fremmet et forslag om endring i forhandlingsretten. Gruppen foreslo en styrking av retten som de norske sjømannsorganisasjonene har fått gjennom avtale mellom partene til å delta i forhandlingene sammen med de utenlandske sjømannsorganisasjonene.

       På denne bakgrunn sendte departementet et lovforslag på høring, hvor det ble foreslått å ta inn en ny setning i annet ledd til NIS-loven § 6, slik at den ville ha følgende ordlyd:

       « Norske fagforeninger har rett til å delta i alle forhandlinger om inngåelse av tariffavtale. Tariffavtale kan inngås med norske eller utenlandske fagforeninger. »

       Norges Rederiforbund/Arbeidsgiverforeningen for skip og offshorefartøyer, Det norske maskinistforbund, Norsk sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforening fremmer i felles brev at de er enig i forslaget, men ønsker en annen formulering av annet ledd annen setning: « Tariffavtale kan inngås med norske og/eller utenlandske fagforeninger ». Det fremholdes at denne lovendringen tar sikte på å lovfeste den praksis som hittil har vært fulgt om at norske fagforeninger som deltar i forhandlingene sammen med utenlandske fagforeninger, har rett til å bli part i tariffavtalen. Organisasjonene understreker at dersom norske fagforeninger ikke ønsker å delta i forhandlingene eller bli part skal ikke dette hindre at det inngås avtale med utenlandske fagforeninger. Det samme gjelder dersom de norske organisasjonene ikke er enige i forhandlingsresultatet. Forslaget støttes av LO. Utenriksdepartementet har ingen innsigelse til den foreslåtte endringen i annet ledd annen setning.

       Kommunal- og arbeidsdepartementet viser til artikkel 2 (1) i ILO-konvensjon nr. 98 som omhandler gjennomføringen av prinsippene for organisasjonsretten og retten til å gjennomføre kollektive forhandlinger, og det reises spørsmål om lovforslaget innebærer en type innblanding og kontroll som kan være i strid med konvensjonen. Utenriksdepartementet kan ikke se at forslaget vil være i strid med konvensjonens bestemmelse på dette punkt.

       Forslaget innebærer ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.