4. Overføring av ansvar for skyssutgifter i hjemmesykepleietjenesten fra folketrygden til kommunene

4.1 Sammendrag

       Det foreslås å overføre ansvaret for skyssutgifter i hjemmesykepleietjenesten fra folketrygden til kommunene. Kommunene finansierer i dag skyssutgifter i forbindelse med hjemmehjelpstjenester. De fleste kommunene organiserer hjemmehjelpstjenester og hjemmesykepleietjenester i en samlet pleie- og omsorgstjeneste. Etter departementets mening bør finansieringsansvaret for skyssutgiftene samles ved at kommunene også overtar ansvaret for skyssutgiftene i hjemmesykepleien.

       Folketrygden refunderer i dag kommunenes utgifter til skyss i hjemmesykepleien, mens kommunene finansierer skyssutgiftene i forbindelse med hjemmehjelpstjenester. De fleste kommunene organiserer i dag hjemmehjelpstjenester og hjemmesykepleietjenester i en samlet pleie- og omsorgstjeneste. Etter departementets syn kan ulik finansiering av skyssutgiftene bidra til en unødig oppsplitting av tjenestene og skape uryddige forhold.

       Det framholdes videre i proposisjonen at oppmyking av det tradisjonelle skillet mellom sykepleietjenester og øvrige hjemmetjenester aktualiseres ytterligere ved at omsorgsarbeidere kommer inn som nye yrkesutøvere i hjemmetjenesten.

       På grunn av at skyssgodtgjørelsen fra folketrygden er avhengig av at personellet er godkjent helsepersonell, vil ikke kommunene få refundert skyssutgiftene til omsorgsarbeideren. Kommunene vil derimot få refundert skyssutgiftene for tjenester utført av hjelpepleiere. Selv om ulike personellgrupper til dels utfører de samme tjenestene vil finansieringen av skyssutgiftene bli forskjellig. Dette er etter departementets vurdering uheldig og kan også bidra til en mindre fleksibel bruk av personellressursene.

       Etter departementets mening bør derfor finansieringsansvaret for skyssutgiftene samles ved at kommunene overtar ansvaret også for skyssutgiftene i hjemmesykepleien. Det foreslås derfor en overføring av ansvar for skyssutgiftene i hjemmesykepleien fra folketrygden til kommunene fra 1. januar 1997.

       Utgiftene anslås for 1997 til 145 mill. kroner. I forslaget til statsbudsjett for 1997 er 145 mill. kroner foreslått overført fra kap. 2750 post 71 Skyssvederlag for leger m.v. til rammetilskuddet til kommunene. Administrativt vil forslaget innebære en forenkling både for kommuneadministrasjonen og trygdeetaten.

4.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget ved behandlingen av sosialkomiteens budsjettinnstiling vedtok at utgifter til skyss av helsepersonell i hjemmesykepleien fortsatt skal dekkes av folketrygden. Ved at folketrygden fortsatt har ansvar også for disse skyssutgiftene, blir det en større trygghet for at ikke skysskostnadene skal påvirke kommunenes tjenestetilbud til pleietrengende. Det vises for øvrig til flertallets merknader om denne saken i B.innst.S.nr.11 (1996-1997). Flertallet vil på denne bakgrunn gå imot Regjeringens forslag til endring av folketrygdloven § 2-6.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker seg at skyssutgifter i forbindelse med hjemmehjelpstjenester i dag finansieres av kommunene, og at de fleste kommuner organiserer hjemmehjelpstjeneste og hjemmesykepleie i en samlet pleie- og omsorgstjeneste. En samordning av skyss- og betalingsansvar vil være viktig for å få til en god ressursutnyttelse, og disse medlemmer er derfor enig i at ansvaret for skyssutgifter i hjemmesykepleien overføres fra folketrygden til kommunene.

       Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i B.innst.S.nr.11 (1996-1997) kap. 2750 Legehjelp m.m.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

I.

       I lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd gjøres følgende endring:

§ 2-6 nr. 3 første ledd tredje punktum skal lyde:

       Rett til skyssgodtgjørelse ved hjemmebesøk har også helsepersonell knyttet til helsestasjon og helsepersonell ansatt ved familievernkontor.

II.
Ikrafttredelse og overgangsregler

       Endringen trer i kraft 1. januar 1997 og gis virkning for reiser foretatt etter 31. desember 1966.