Innstilling fra sosialkomiteen om lov om endringer i lov av 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 25 (1996-1997)
  • Kjeldedokument: Ot.prp. nr. 67 (1995-96)
  • Dato: 03.12.1996
  • Utgjevar: sosialkomiteen

Om endringer i lov om vern mot tobakksskader

       Til Odelstinget.

       Sosial- og helsedepartementet fremmer i proposisjonen forslag om endringer i Tobakksskadeloven. Endringene er dels oppfyllelse av internasjonale forpliktelser som Norge påtok seg ved inngåelsen av EØS-avtalen, og dels tilpasninger til eksisterende regelverk. Departementet foreslår følgende endringer i Tobakksskadeloven:

- Det innføres eksportforbud mot snus.
- Bestemmelsen vedrørende 18-års aldersgrense ved innførsel av tobakksvarer overføres fra Finans- og tolldepartementets regelverk til Tobakksskadeloven med forskrifter.
- Det inntas bestemmelser i loven som uttømmende regulerer hvilket organ som er tilsynsmyndighet.

       Det har vært sendt ut høringsnotat om endringsforslagene, og det foreligger uttalelser fra 31 instanser.

1. Eksportforbud mot snus

1.1 Sammendrag

       Snus anses i norsk rett for å være en tobakksvare. Tobakksskadeloven inneholder i dag ingen særbestemmelser om snus. I EU-landene er derimot omsetning av snus forbudt. I forbindelse med EØS-forhandlinger fikk Island, Norge og Sverige unntak fra bestemmelsen om at omsetning av snus skal være forbudt under forutsetning av at landene skulle innføre eksportforbud av snus til øvrige parter i avtalen, og at snus i en form som minner om matvarer, skulle forbys omsatt i de tre landene.

       På bakgrunn av dette foreslår Sosial- og helsedepartementet en ny paragraf 8 i Tobakksskadeloven som fastsetter et eksportforbud mot snus til de parter av EØS-avtalen som har forbud mot omsetning av snus.

       Departementet foreslår at det gis unntak fra eksportforbudet for snus dersom snus tas med av en reisende til dennes personlige bruk eller gave til personlig bruk. Begrunnelsen for unntaket er at dette ikke har karakter av handel med varer og dermed naturlig faller utenfor eksportforbudet. Det vises til at det i Sverige er gjort tilsvarende unntak.

       Departementet finner at forbudet mot markedsføring av snus som i en form ligner en matvare, er gjennomført og ivaretatt ved forskrift av 15. desember 1995 om forbud mot tobakksreklame § 6 første ledd.

       Innføring av eksportforbud mot snus får etter departementets vurdering ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning. Departementet har fått opplyst fra Tobakkindustriens Felleskontor at det er ingen som produserer eller eksporterer snus i/fra Norge i dag.

1.2 Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen, Løbak Thoresen og Tveiten, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Nyhuus, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, har merket at Regjeringens forslag er en oppfølging av de forpliktelser Norge tok på seg i forbindelse med EØS-avtalen. I EU-landene er snus forbudt, og i forbindelse med EØS-forhandlingene fikk Island, Norge og Sverige unntak fra bestemmelsen om at snus skal være forbudt under forutsetning av at det skulle innføres eksportforbud av snus til øvrige parter i avtalen, og at snus i en form som minner om matvarer, skulle forbys omsatt i de tre landene. Komiteen har også merket at forbudet ikke gjelder når reisende tar med snus til EU-landene når dette er til personlig forbruk eller gave til personlig forbruk. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og har for øvrig ingen merknader.


 

2. Aldersgrense ved innførsel av tobakksvarer

2.1 Sammendrag

       Det vises til at reisegodsforskriften gitt med hjemmel i tollltariffens § 11 nr. 10 er planlagt revidert i 1997, og at den etter revisjonen kun skal regulere reisendes adgang til å medbringe varer toll- og avgiftsfritt og ikke de enkelte vilkårene for innførsel. Finans- og tolldepartementet har derfor foreslått at aldersgrensen ved innførsel av tollfrie tobakksvarer og sigarettpapir overføres til tobakksskadeloven. Tilsvarende løsning er valgt ved endring av alkoholloven hvor departementet har fått adgang til å gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdige drikker.

       Departementet foreslår nytt fjerde ledd i tobakksskadeloven § 5 som gir departementet hjemmel til å gi bestemmelser om aldersgrense ved innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.

       Lovendringen vedrørende aldersgrense ved innførsel av tobakksvarer vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser.

2.2 Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og finner det naturlig at dette området reguleres i samsvar med den løsning som er valgt i forbindelse med aldersgrense for innførsel av alkoholholdige drikker.

3. Tilsyn med skip, fartøyer og innretninger i petroleumsvirksomhet og tilsyn på svalbard

3.1 Sammendrag

       Tobakksskadeloven har i § 6 sjette ledd bestemmelser om hvem som skal føre tilsyn med at reglene gitt i eller i medhold av paragrafen overholdes. Oljedirektoratet og sjøfartsmyndighetene har i forskrift fått tillagt tilsynsmyndighet for skip og innretninger i petroleumsvirksomhet. Tilsvarende gjelder for Sysselmannens tilsynsansvar på Svalbard. Departementet anser for øvrig at det er behov for å regulere hvem som skal føre tilsyn med bestemmelsene ombord på forsvarets fartøyer.

       Sosial- og helsedepartementet finner det hensiktsmessig at Tobakksskadeloven uttømmende regulerer hvilke myndigheter som skal føre tilsyn, og foreslår nytt syvende til niende ledd i Tobakksskadeloven § 6 som gir Oljedirektoratet, sjøfartsmyndighetene, Forsvarets overkommando og Sysselmannen på Svalbard hjemmel til å føre tilsyn med at loven blir overholdt innen de respektive ansvarsområder. Forslaget er en videreføring av tidligere regelverk bortsett fra at Forsvarets overkommando nå får et tilsynsansvar.

       Departementet foreslår videre et nytt tiende ledd i tobakksskadeloven § 6 som gir de ulike tilsynsorgan myndighet til i særlige tilfeller å dispensere fra loven og forskriftene. Dette er en videreføring av gjeldende rett. Det foreslås tatt inn bestemmelse om at uttalelse fra arbeidsmiljøutvalg eller verneombud skal legges ved søknaden om dispensasjon. Bestemmelsen var tidligere tatt inn i forskrift.

       Departementet foreslår et nytt første ledd i tobakksskadeloven § 11 som presiserer at tobakksskadeloven får samme anvendelse for petroleumsvirksomhet til havs som lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø.

       Lovendringen vedrørende tilsynsbestemmelsene vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser da forslaget i hovedsak ikke medfører noen realitetsendring i forhold til eksisterende regelverk.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og har for øvrig ingen merknader.


4. Komiteens tilrådning

       Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader.

I.

I lov av 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader gjøres følgende endringer:

§ 5 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.

§ 6 skal lyde:

       I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

       Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. Inndeling av et lokale eller transportmiddel i en røykfri sone og en røykesone kan bare finne sted hvor røyk ikke kan trenge over til den røykfrie sone. De røykfrie lokaler og soner må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler og soner hvor røyking tillates. I restauranter og andre serveringssteder som er åpne ut mot lokaler, som brukes til annet formål, skal det være totalt røykeforbud.

       Eieren eller den som disponerer lokalene eller transportmidlene plikter å sørge for at reglene gitt i eller i medhold av disse bestemmelser blir overholdt. Det skal markeres med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan være tvil om dette.

       Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som driver lokalet eller transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet eller transportmidlet.

       Kommunestyret skal føre tilsyn med at reglene i og i medhold av paragrafen her overholdes. Dreier det seg om arbeidslokaler føres tilsynet av Arbeidstilsynet.

       Reglene vedrørende kommunestyrets og Arbeidstilsynets virksomhet som tilsynsorgan etter henholdsvis §§ 4a-7 - 4a-9 og 4a-12 i lov av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene og §§ 77-82 i lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø får tilsvarende anvendelse ved tilsyn etter paragrafen her.

       Oljedirektoratet fører tilsyn med at reglene i og i medhold av paragrafen overholdes innen det ansvarsområde Oljedirektoratet har i petroleumsvirksomheten i henhold til arbeidsmiljøloven. Sjøfartsmyndighetene fører tilsyn med at reglene i og i medhold av paragrafen overholdes på skip samt fartøyer og innretninger for øvrig. I sin tilsynsmyndighet kan nevnte myndigheter bruke tilsvarende virkemidler som de har etter gjeldende regler om helseforhold og arbeidsmiljø på skip og innretninger innen petroleumsvirksomheten.

       Forsvarets overkommando fører tilsyn med at reglene i og i medhold av paragrafen overholdes på Forsvarets fartøyer.

       Sysselmannen fører tilsyn med at reglene i og i medhold av paragrafen overholdes på Svalbard. Sysselmannen kan overlate til Svalbardrådet å føre tilsyn for Longyearbyen og Svea.

       Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller gi dispensasjon fra regler gitt i eller i medhold av paragrafen og sette vilkår for eventuell dispensasjon. På arbeidsplasser med arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra utvalget legges ved søknaden. På arbeidsplasser uten arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra verneombud legges ved.

       Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.

Ny § 8 skal lyde:

       Det er forbudt å eksportere snus til land som er medlem av det Europeiske Økonomiske Samarbeidsområde, og som har utferdiget forbud mot omsetning av snus.

       Eksportforbudet gjelder ikke for snus som tas med av en reisende til dennes personlige bruk eller til gave for personlig bruk.

       Med snus menes i denne bestemmelse tobakksvarer beregnet på oral bruk, laget helt eller delvis av tobakk, med unntak av de tobakksvarer som er beregnet på å røykes eller tygges.

Lovens nåværende § 8, § 9, § 10 og § 11 endres til § 9, § 10, § 11 og § 12.

§ 11 skal lyde:

       Loven får samme anvendelse for petroleumsvirksomhet til havs som lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø.

       Loven gjelder også for Svalbard og Jan Mayen.

II.

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i sosialkomiteen, den 3. desember 1996.

Gunhild Øyangen, Anders Hornslien, Valgerd Svarstad Haugland,
leder. ordfører. sekretær.