Innstilling fra kommunalkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Jan Petersen, Hallgrim Berg, Tore A Liltved og Arild Lund om lov om endring i lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. (Endring av arbeidsmiljøloven § 44 j slik at bestemmelsen tillater søndagsarbeid ved norske bibliotek.)

1. Sammendrag

       I dokumentet fremmes følgende forslag:

« Vedtak til lov
om endring i lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.

I.

       I lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endring:

§ 44 j skal lyde:

       arbeid ved bibliotek, teatre og andre forevisninger og forestillinger.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »

       Som begrunnelse for forslaget viser forslagsstillerne til at enkelte arbeidstilsyn er av den oppfatning at bibliotekvirksomhet ikke faller inn under arbeidsmiljølovens bestemmelser om tillatt søndagsarbeid.

       Forslagsstillerne er av den oppfatning at søndag fremstår som en velegnet dag for nettopp slik virksomhet. Forslagsstillerne mener det er viktig å stimulere til lesing av bøker i sin alminnelighet og til forbedring av barns leseferdigheter i særdeleshet. Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at bibliotekene bør bli så tilgjengelig for publikum som mulig.

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Roger Gudmundseth, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Rolf Terje Klungland, Rune E Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen, fra Høyre, Tore A Liltved og Arild Lund, fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen, og fra Kristelig Folkeparti, Ola T Lånke, peker på viktigheten av at offentlige velferdstilbud, og spesielt de offentlige kulturtiltak, skal bli mest mulig tilgjengelige for befolkningen. Komiteen viser til at museer, teater, kinoer o.l. allerede kan imøtekommet forbrukernes behov.

       Komiteen er enig med forslagsstillerne i at det er viktig å stimulere til lesing av bøker i sin alminnelighet og til forbedring av barns leseferdighet i særdeleshet.

       På denne bakgrunn stiller komiteen seg positiv til forslaget.

       Komiteen viser i denne sammenheng til at arbeidsmiljøloven ikke åpner for alminnelig bibliotekdrift på søndager. For å kunne gjøre en endring på dette punktet er det derfor nødvendig med en lovendring. Det er komiteens formening at det vil kunne la seg gjøre å tilføye en bestemmelse i arbeidsmiljølovens § 44 j om at søndagsarbeid er tillatt når det gjelder biblioteker, slik det er foreslått i dokumentet.

       Etter gjeldende forståelse av regelen er det kun de arbeidsoppgaver som er nødvendige for å gjennomføre forevisninger og forestillinger ved teatrene som er tillatt som søndagsarbeid, ikke andre gjøremål som f.eks. alminnelig kontorarbeid. Tilsvarende forståelse må legges til grunn også for biblioteker, og adgangen til søndagsarbeid knytter seg derfor kun til de arbeidsoppgaver som er nødvendige for å holde bibliotekene åpne på søndager.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil peke på at vitenskapelige og faglige biblioteker etter flertallets oppfatning ikke skal omfattes av den foreslåtte utvidelsen av arbeidsmiljølovens § 44 j.

       Komiteen viser til at det i dag mange steder er slik at de økonomiske rammene for folkebibliotekene er så knappe at man ikke makter å kjøpe inn tilstrekkelig aktuell litteratur til at det faglige nivået kan opprettholdes. Likeledes er åpningstidene mange steder redusert til et minimum. Dette fører etter komiteens oppfatning til et samlet dårligere servicetilbud til publikum. Samtidig er dette en dårlig utnyttelse av den litteratur som tross alt befinner seg på bibliotekene.

       Komiteen er klar over at en utvidelse av åpningstidene således må sees i sammenheng med en helhetsorientering av de lokale prioriteringer innenfor tilgjengelige økonomiske summer.

       Komiteen finner ikke at det foreligger tilgjengelige undersøkelser om brukernes ønsker hva angår prioriteringen av åpningstidene. Mange steder er tilgjengeligheten forbedret ved at lørdagsåpne biblioteker er gjennomført.

       Komiteen viser også til at det i gjeldende tariffavtaler er inntatt bestemmelser om arbeidstid og lønn som vil få betydning i den samlede vurdering.

       Komiteen mener imidlertid det vil være riktig at kommunen selv, ut fra lokale vurderinger, og i samarbeide med de ansattes organisasjoner, som bestemt i lovens § 44, selv skal ha beslutningsretten. Dette vil være i samsvar med ønsket om størst mulig lokal selvbestemmelse.

       På bakgrunn av denne samlede vurdering og i overensstemmelse med ovenstående går komiteen derfor inn for å endre loven slik at kommunene selv bestemmer organiseringen av sin bibliotekdrift.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti støtter forslaget om søndagsåpne biblioteker, men legger til grunn at det skal være en begrenset åpning. Dette medlem vil understreke søndagens spesielle karakter som en hviledag hvor flest mulig gis anledning til å søke rekreasjon for hele mennesket, både ånd og kropp. Folkebibliotekene kan i denne sammenheng være et verdifullt alternativ til andre fritidsaktiviteter både for familier og enkeltmennesker. Dette medlem forutsetter at åpningstiden blir avgrenset i henhold til lov om helligdager og helligdagsfred, jf. § 4 første ledd.

3. Komiteens tilrådning

       Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov:
om endring i lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.

I.

       I lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endring:

§ 44 j skal lyde:

       arbeid ved bibliotek, teatre og andre forevisninger og forestillinger.

II.

       Denne lov trer i kraft straks.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 30. april 1997.

Roger Gudmundseth, Ola T Lånke,
ordfører og leder. sekretær.