3. Rehabiliteringspenger under arbeidstrening og i påvente av at et yrkesrettet attføringstiltak settes i verk - folketrygdloven § 10-8 andre ledd og nytt fjerde ledd

3.1 Sammendrag

       Departementet legger i proposisjonen fram følgende forslag til endringer i folketrygdlovens bestemmelser om rehabiliteringspenger:

- Det skal kunne gis rehabiliteringspenger under tidsbegrenset aktivisering og arbeidstrening hos arbeidsgiveren. Forslaget er en videreføring av en tilsvarende bestemmelse for sykepenger.
- Det skal kunne gis rehabiliteringspenger i en begrenset periode før et attføringstiltak blir satt i verk. Ny folketrygdlov § 11-8 har en tilsvarende hjemmel for attføringspenger.

       Det vises til at Rikstrygdeverket har tatt opp med departementet spørsmålet om å kunne yte rehabiliteringspenger også under aktivisering og arbeidstrening på samme måte som i sykepengeperioden. Sosial- og helsedepartementet foreslår at rehabiliteringspenger skal kunne gis under aktivisering og arbeidstrening på egen arbeidsplass, og at det gis en egen hjemmel for dette i kapittel 10 i den nye loven. Departementet mener at aktivisering og arbeidstrening i en kortere periode bør kunne likestilles med behandling. Det vil si at det bør kunne ytes rehabiliteringspenger selv om det ikke foregår en aktiv medisinsk behandling. Det uttales at en arbeidstreningsperiode på 12 uker som i sykepengeperioden vanligvis vil være tilstrekkelig, men at det også bør være mulighet for å forlenge denne som i sykepengeperioden. Så lenge medlemmet under arbeidstreningen samtidig får aktiv medisinsk behandling, vil loven i utgangspunktet ikke sette noen tidsbegrensning. Dersom arbeidstrening skal foregå hos en annen arbeidsgiver mener departementet at det er hensiktsmessig og i samsvar med den nye oppgave- og ansvarsdelingen at arbeidsmarkedsetaten vurderer dette.

       Det vises til at Rikstrygdeverket også har tatt opp spørsmål om å få en egen hjemmel i kapittel 10 for å kunne yte attføringspenger i ventetid før arbeidskontoret overtar ansvaret for attføringssaken. Departementet er enig med Rikstrygdeverket i at oppgave- og ansvarsdeling bør gjenspeile hvor i loven hjemmelen for en ytelse er gitt, og at det er lite hensiktsmessig at Kommunal- og arbeidsdepartementet skal gi forskrifter om attføringspenger i ventetid for den perioden som trygdeetaten har ansvaret for. Departementet mener også at begrepet rehabiliteringspenger bør brukes så lenge trygdekontoret har ansvaret for ytelsene. Departementet foreslår derfor at det gis en egen hjemmel i § 10-8 om rehabiliteringspenger i ventetid før et attføringstiltak blir satt i verk. Etter § 10-8 siste ledd har Sosial- og helsedepartementet allerede en hjemmel til å gi forskrifter om rehabiliteringspenger, slik at det ikke er nødvendig med en ny hjemmel.

       Endringene foreslås å tre i kraft straks. Det uttales at endringene ikke har økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslaget om at det skal kunne gis rehabiliteringspenger under arbeidstrening og i ventetid før yrkesrettet attføring settes i verk.