Innstilling fra justiskomiteen om lov om endringer i lov av 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 10 (1997-1998)
  • Kjeldedokument: Ot.prp. nr. 20 (1997-98)
  • Dato: 04.12.1997
  • Utgjevar: justiskomiteen
  • Sidetal: 4

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnhold

       I proposisjonen fremmes forslag om endringer i rettsgebyrloven som opprinnelig ble lagt frem i Ot.prp.nr.71 (1996-1997). Denne proposisjonen ble ikke behandlet av det daværende Storting og forslaget ble fremmet på nytt i Ot.prp.nr.20 (1997-1998).

       I proposisjonen foreslås en heving av gebyret for videre kjæremål mot gebyravgjørelser fra 2 ganger rettsgebyret (R) til 6 ganger rettsgebyret. Det foreslås også en heving av gebyret for kjæremål mot tinglysings- og registreringsavgjørelser, og for visse særlige kjæremål som nevnt i § 27a, fra 2 R til 6 R.

       Gebyrreglene i rettsgebyrloven § 7 for behandling av saker ved forliksrådet foreslås endret for å gjøre dem enklere og klarere.

       Videre foreslås det fritak for gebyr i tre nye tilfeller. Dette gjelder når en sak avvises på grunn av manglende gebyrinnbetaling, når det begjæres utlegg for tvangsbot etter barneloven § 42 og § 48, og når det begjæres midlertidig avgjørelse i saker om ektefellebidrag.

       Høringsinstansene stiller seg altoverveiende positive til forslagene.

1.2 Nærmere om de enkelte endringene

1.2.1 Endringer i rettsgebyrloven § 5b og § 23a og § 27a.

       Hovedregelen er at det skal betales 6 R for kjæremål. For kjæremål over rettsgebyravgjørelser skal det ikke betales rettsgebyr, mens det for videre kjæremål over et gebyrkjæremål skal betales 2 R. I høringsbrevet ble det foreslått at det sistnevnte gebyret settes til 6 R, jf § 5b.

       Høringsinstansene, med unntak av Den Norske Advokatforening, støtter forslaget eller har ingen merknader. Den Norske Advokatforening uttaler at de ikke har merknader til forslaget dersom gebyret for kjæremål som Høyesteretts kjæremålsutvalg avgjør summarisk etter tvistemålsloven § 403a eller § 404 andre ledd samtidig reduseres til 2 ganger rettsgebyret.

       Departementet er uenig i at kjæremål som Høyesteretts kjæremålsutvalg enstemmig finner at åpenbart ikke kan føre frem, bør få et lavere gebyr enn øvrige kjæremål, og mener man ikke bør ha en større differensiering av gebyrene enn nødvendig. Forslaget i høringsbrevet følges opp i proposisjonen. Med utgangspunkt i høringsrunden foreslås også en heving av gebyret for kjæremål mot tinglysings- og registreringsavgjørelser fra 2 R til 6 R. Det samme gjelder rettsgebyret for kjæremål etter rettshjelploven § 28a og bestemmelser som viser til denne, og kjæremål mot avgjørelser under notarialforretninger, jf. rettsgebyrloven § 23a og § 27a.

1.2.2 Endringer i rettsgebyrloven § 7

       Rettsgebyrloven § 7 gir differensierte gebyrregler for forliksklager som blir trukket eller avvist pga. feil verneting. Bestemmelsen har budt på tolkningstvil og er arbeidskrevende å administrere. Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at bestemmelsen blir endret slik at det kun gis to alternativer dersom saken trekkes: Gebyret returneres i sin helhet dersom saken trekkes før forliksrådet har sendt ut pålegg om tilsvar eller innkalling til innklagede. Dersom klagen trekkes etter dette tidspunkt, skal gebyret bli stående. Hvis klagen avvises uten å ha blitt trukket, f.eks. fordi sak er anlagt ved feil domstol, skal hovedregelen gjelde, dvs. at det betales 1 R.

       Høringsinstansene har hatt noe ulike synspunkter på forslaget.

       Det foreslås videre et unntak for gebyr for forliksklage og begjæring om oppfriskning, som blir avvist på grunn av manglende gebyrbetaling. Høringsinstansene støtter dette forslaget.

1.2.3 Endringer i rettsgebyrloven § 8.

       Etter rettsgebyrloven § 8 skal det betales 2 R dersom et søksmål eller en anke avvises av retten. Retten skal blant annet avvise en sak ved manglende gebyrinnbetaling. Å kreve gebyr i tilfeller der en sak blir avvist på grunn av manglende gebyrinnbetaling, er lite hensiktsmessig. Det foreslås derfor et unntak for gebyr i slike avvisningssaker.

       Høringsinstansene, med unntak av Oslo byrett, støtter forslaget eller har ingen kommentarer. Den norske Dommerforening foreslo også at tilsvarende regel om gebyrfritak skal innføres når et kjæremål avvises pga. manglende gebyrbetaling, og videre at det bare skal betales 2 R når en kjæremålssak avvises av andre grunner eller heves. En slik regel gjelder i dag for stevninger og anker, mens det som regel betales 6 R for de nevnte kjæremål. Forslagene er fulgt opp i proposisjonen, jf § 8 femte ledd.

1.2.4 Endringer i rettsgebyrloven § 14 og § 15

       I høringsbrevet ble det foreslått å oppheve gebyrplikten for begjæring og gjennomføring av tvangsbot i samværssaker etter barneloven § 48. Høringsinstansene støtter forslaget eller har ingen merknader til det. Barne- og familiedepartementet foreslo at gebyrfritaket ble utvidet til også å omfatte barneloven § 42 om tvangsgjennomføring av foreldreansvaret, eller hvor barnet skal bo fast. Justisdepartementet følger opp forslagene i proposisjonen.

       Det foreslås videre at begjæring om midlertidig avgjørelse om bidrag etter ekteskapsloven skal være gebyrfri i tråd med reglene som gjaldt inntil 1991 da nye regler om avgjørelsesinstans medførte at disse sakene ikke lenger ble gebyrfrie.

1.3 Administrative og økonomiske konsekvenser

       De foreslåtte forenklingene i § 7 forventes å ha positive administrative og økonomiske virkninger for forliksrådene. De administrative og økonomiske virkningene av de øvrige forslagene forventes å bli beskjedne.

2. Komiteens merknader

       Komiteen viser til at dagens gebyrregler for forliksrådssaker som blir trukket eller avvist byr på tolkningstvil og er arbeidskrevende å administrere. Komiteen har merket seg at de nye reglene for saker som blir trukket innfører et skille mht. gebyrfritak ved det tidspunkt forliksrådet har sendt ut pålegg om tilsvar eller innkalling til innklagede. Komiteen viser til at den foreslåtte endringen vil gi klare regler som er lettere å praktisere og som bl.a. tar utgangspunkt i om det normalt vil ha knyttet seg arbeid til behandlingen av forliksklagen. Komiteen slutter seg til forslaget om endring av rettsgebyrloven § 7.

       Komiteen har ingen merknader til endringsforslagene i § 8, § 14 og § 15.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de foreslåtte endringer av gebyrene for visse typer kjæremål, og videre kjæremål mot gebyravgjørelser, vil bringe gebyret for disse sakene i samsvar med det som ellers er hovedregelen når det gjelder gebyr for kjæremål. Flertallet har ingen innvendinger til dette.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener gebyrene i dag er så høye at enkelte mennesker ikke tør eller kan benytte seg av rettsvesenet. I en rettsstat bør ikke avgiftene virke avskrekkende på borgere som har behov for å ta i bruk rettsvesenet. Disse medlemmer mener gebyrene bør fryses og fortsatt være på dagens nivå, bortsett fra de områdene hvor gebyrene forslås fjernet. Disse medlemmer vil derfor gå imot forslagene som innebærer en økning i rettsgebyrene.

       Disse medlemmer vil etter dette stemme imot de foreslåtte endringer i rettsgebyrloven § 5b, § 23a og § 27a.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov
om endringer i lov av 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr

I

       I lov av 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr gjøres følgende endringer:

§ 5b andre ledd skal lyde:

       For kjæremål eller klage etter § 5a betales ikke gebyr. For kjæremål mot en domstols avgjørelse av et kjæremål eller en klage etter § 5a betales 6 ganger rettsgebyret.

§ 7 skal lyde:

       For behandling av en sak ved forliksrådet betales rettsgebyret.

       Trekkes en forliksklage før pålegg om tilsvar eller innkalling er sendt innklagede, påløper ikke gebyr. Betalt gebyr tilbakebetales.

       For behandling av en oppfriskningsbegjæring ved forliksrådet betales rettsgebyret.

       Blir en forliksklage eller begjæring om oppfrisking avvist på grunn av manglende gebyrbetaling, påløper ikke gebyr.

       Gebyrene tilfaller kommunen.

§ 8 skal lyde:

       Det skal betales 6 ganger rettsgebyret for søksmål ved herreds- og byrett. Det samme gjelder behandling av tvist som foretas i søksmåls former for herreds- og byrett i egenskap av skifterett eller namsrett. Det skal betales 6 ganger rettsgebyret for behandling av anke over dom avsagt i forliksrådet, jf. tvistemålsloven § 296 og for anke over rettsforlik inngått i forliksrådet, jf. tvistemålsloven § 286. For behandling av ankesak som tillates fremmet, betales ved lagmannsrett og ved Høyesterett 25 ganger rettsgebyret. Avgjøres anken uten at ankeforhandling blir holdt, betales halvparten av fullt gebyr.

       For motsøksmål, intervensjonssøksmål og regressøksmål betales som for særskilt sak. Ved ankebehandling gjelder tilsvarende regel. For ny behandling etter at begjæring om oppfriskning eller gjenopptakelse er tatt til følge, betales også som for særskilt sak.

       Er en sak fra ankeinstansen hjemvist eller henvist til ny behandling, betales ikke nytt gebyr for behandlingen.

       Blir søksmålet eller anken avvist, nektet fremmet eller hevet, betales 2 ganger rettsgebyret. Blir søksmålet eller anken avvist på grunn av manglende gebyrbetaling, betales ikke gebyr.

       I de tilfeller saken trekkes eller forlik inngås senest 4 uker før hovedforhandling, betales 2 ganger rettsgebyret. Trekkes saken tilbake eller forlik inngås på et senere tidspunkt eller under hovedforhandling, eller uteblivelsesdom avsies, betales halvparten av fullt gebyr. For beregning av 4-ukersfristen gjelder reglene i domstolloven § 146 annet ledd tilsvarende. Femte ledd gjelder tilsvarende dersom dom blir avsagt på grunnlag av partenes enighet.

       For behandling av kjæremål, motkjæremål og krav om gjenopptagelse betales 6 ganger rettsgebyret. Blir kjæremål avvist, nektet fremmet eller hevet, betales 2 ganger rettsgebyret. Blir kjæremål avvist på grunn av manglende gebyrbetaling betales ikke gebyr. For kjæremål til herreds- og byrett over avgjørelser tatt i forliksrådet betales 2 ganger rettsgebyret.

§ 14 skal lyde:

       For begjæring om tvangsfullbyrdelse betales rettsgebyret, selv om begjæringen senere blir trukket tilbake eller avvist. I følgende tilfeller betales dessuten følgende tillegg:

1. Ved begjæring om utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7: 1,5 ganger rettsgebyret når utlegg blir tatt.
2. Ved begjæring om tvangssalg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 8: 3 ganger rettsgebyret når beslutning om å gjennomføre tvangssalget blir truffet.
3. Ved begjæring om tilbakelevering etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 9: 2 ganger rettsgebyret når tilbakeleveringen blir gjennomført.
4. Ved begjæring om tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 10: rettsgebyret når tvangsdekning blir gjennomført.
5. Ved begjæring om tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven kapitlene 11 og 12: 9 ganger rettsgebyret når beslutning om å gjennomføre tvangsdekningen blir truffet.
6. Ved begjæring om tvangsfullbyrdelse etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13: 2 ganger rettsgebyret når tvangsfullbyrdelse blir gjennomført. Gebyret omfatter også sideutgifter. Dette gjelder likevel ikke:
1. utgifter til flytting og oppbevaring av løsøre ved fravikelse av fast eiendom.
2. sideutgifter ved tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven § 10-13.

       For følgende former for tvangsfullbyrdelse betales ikke gebyr:

1.Utlegg for underholdsbidrag m.v.
2. Utlegg for tvangsbot etter barnelova § 42 og § 48.

       Gebyret etter denne paragraf innkreves etterskuddsvis. Der tvangssalg gjennomføres, sørger namsmyndigheten eller medhjelperen for betaling av gebyret.

       For utleggstrekk besluttet av kommunekasserer, bidragsfogd, Statens innkrevingssentral eller annen særskilt namsmann betales ikke gebyr. For gebyr som påløper ved kommunekassererens forretning for utleggspant kan departementet bestemme at betalingen skal tilfalle kommunen.

§ 15 tredje ledd skal lyde:

       Det betales ikke gebyr for:

1. Midlertidig avgjørelse etter ekteskapsloven § 92 om rett til bidrag.
2. Sak som behandles av namsretten etter lov 8 juli 1988 nr 72 om anerkjennelse og fullbyrding av utenlandske avgjørelser om foreldreansvar m.v. og om tilbakelevering av barn.

§ 23a skal lyde:

       For kjæremål mot tinglysings- og registreringsavgjørelser betales 6 ganger rettsgebyret.

§ 27a skal lyde:

       For følgende særlige kjæremål betales 6 ganger rettsgebyret:

1. kjæremål etter rettshjelploven § 28a eller etter bestemmelser som viser til rettshjelploven § 28a.
2. kjæremål mot avgjørelser under notarialforretninger.

II

Ikrafttredelsesbestemmelse

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i justiskomiteen, den 4. desember 1997.

Kristin Krohn Devold, Tor Nymo, Jan Simonsen,
leder. ordfører. sekretær.