2. Endringer i reglene om krav etter naturskadeforsikringsloven

       Etter naturskadeforsikringsloven § 2 første ledd kan sikrede eller forsikringsselskapet når det er tvil om det foreligger en naturskade, eller om det er grunnlag for å avkorte erstatningen, bringe saken inn for ankenemnda for Statens naturskadefond etter reglene i naturskadeloven § 18 og § 19. Det samme gjelder dersom det oppstår tvil om det er inntruffet én eller flere naturkatastrofer, jf. § 3 fjerde ledd.

       Det kan reises spørsmål om hvor langt henvisningene i naturskadeforsikringsloven § 2 første ledd og § 3 fjerde ledd rekker når det gjelder de ulike bestemmelsene i naturskadeloven § 18 og § 19, og det er etter departementets syn behov for å få avklart og presisert reglene nærmere.

       Etter naturskadeloven § 19 gjelder en 3-ukers klagefrist for vedtak om erstatning fra Statens naturskadefond. Det kan synes noe uklart om denne 3-ukersfristen også gjelder for sikredes adgang til å bringe forsikringsspørsmål inn for ankenemnda etter naturskadeforsikringsloven § 2 og § 3.

       I høringsbrevet ble det foreslått å sidestille foreleggelse for ankenemnda med nemndbehandling etter forsikringsavtaleloven § 20-1. Som en følge av dette forslaget vil det i de tilfellene der selskapet helt eller delvis avslår et krav om erstatning etter en naturskadeforsikringsavtale, gjelde en frist på seks måneder fra sikrede får skriftlig melding om selskapets avslag for å bringe spørsmålet inn for ankenemnda. Der selskapet ikke har avslått kravet, gjelder i utgangspunktet den alminnelige foreldelsesfristen på tre år fra utløpet av det kalenderåret da sikrede fikk nødvendig kunnskap om det forhold som begrunner kravet.

       Samtlige av de høringsinstanser som uttaler seg, er positive til forslaget. Departementet følger opp forslagene i proposisjonen.

       Naturskadeloven § 19 første ledd annet punktum bestemmer at saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kapittel IV får anvendelse for ankenemndas behandling av klager. Den korrekte henvisning skal være forvaltningsloven kapittel VI om klage og omgjøring, og dette foreslås rettet opp. Naturskadeforsikringsloven § 2 første ledd og § 3 fjerde ledd henviser til denne bestemmelsen i § 19. Departementet foreslår å sløyfe denne henvisningen. Det vises til at når et forsikringsspørsmål er brakt inn for ankenemnda, vil man ikke stå overfor en ordinær klage i forvaltningslovens forstand. De reglene som refererer seg spesielt til klagesaksbehandlingen, vil derfor ikke være relevante for nemndas behandling av forsikringssakene.

       Forslaget støttes av flere høringsinstanser. Kredittilsynet stiller imidlertid spørsmål ved om ikke det i loven bør nedfelles saksbehandlingsregler også for disse sakene.

       Departementet viser til at de øvrige saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven vil gjelde selv om man sløyfer henvisningen til reglene om klage og omgjøring.

       Det foreslås videre å endre naturskadeforsikringsloven § 2 første ledd og § 3 fjerde ledd slik at det gjøres unntak for den 3-månedersfristen som naturskadeloven § 19 setter for å bringe en avgjørelse fra ankenemnda inn for domstolene. Bakgrunnen er at en slik 3-månedersfrist kan gjøre det komplisert å forfølge uriktige forsikringsavgjørelser.

       Samtlige av de høringsinstanser som har uttalt seg, støtter forslaget.

       Forsikringsavtalelovens alminnelige regler om foreldelse gjelder også for krav om erstatning etter en naturskadeforsikringsavtale. Foreldelsesfristens lengde er i utgangspunktet tre år. Dersom forsikringsselskapet har avslått et krav, kommer de særlige fristreglene i forsikringsavtaleloven § 8-5 til anvendelse. Det følger av disse at sikrede for å beholde sitt erstatningskrav enten må reise sak for domstolene eller kreve nemndbehandling etter forsikringsavtaleloven § 20-1 (Forsikringsskadenemnda eller Avkortningsnemnda). Krav om behandling av et erstatningskrav i ankenemnda for Statens naturskadefond er ikke fristavbrytende i § 8-5.

       Det foreslås en presisering av forsikringsavtaleloven § 8-5, slik at også en foreleggelse for ankenemnda vil avbryte foreldelsen etter § 8-5.

       Samtlige av de høringsinstanser som har uttalt seg, støtter forslaget.

Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Morten Olsen og Jan Petter Rasmussen, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Magnhild Olrud, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, er enig i de forandringer som foreslås i reglene om krav etter naturskadeforsikringsloven, og legger spesielt vekt på den brede tilslutning endringsforslagene har fått fra høringsinstansene.