Innstilling frå finanskomiteen om forslag frå stortingsrepresentant Ranveig Frøiland om lov om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 4 (1997-1998)
  • Kjeldedokument: Dokument nr. 8:27 (1997-98)
  • Dato: 18.11.1997
  • Utgjevar: finanskomiteen
  • Sidetal: 2

1. Samandrag

       Da Regjeringen Bondevik trakk tilbake Ot.prp.nr.3 (1997-1998), fremmet av regjeringen Jagland, legges det i dokumentet fram privat lovforslag om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring, med virkning fra 1. januar 1998. Lovforslaget innebærer at statens tilbud om varekrigsforsikring opphører.

       Statens varekrigsforsikring ble etablert ved lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Loven skal sikre forsyninger til landet i tilfelle krig og sikre norske interesser mot tap som følge av krig. Videre skal ordningen muliggjøre opprettholdelse av næringsvirksomhet i en krigssituasjon.

       Statens varekrigsforsikring er underlagt et eget styre. Fram til 1. april 1994 hadde Statens varekrigsforsikring egne ansatte som forvaltet forsikringsordningen. Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) overtok administrasjonen av ordningen med virkning fra 1. april 1994, i henhold til en avtale av 15. november 1993. Statens varekrigsforsikring har derfor ikke lenger egne ansatte. Forvaltningstjenestene kjøpes fra GIEK.

       Det er i dokumentet gitt nærmere beskrivelse av dagens ordning.

       I forbindelse med de fleste typer påført skade og oppstått ansvar på statens eiendom vil omfanget normalt være bagatellmessig i forhold til statens totale eierforhold. Staten har videre en risikospredning som minst er like god som forsikringsselskapene. Derfor vil staten normalt stå som selvassurandør, jf. kgl.res. av 26. januar 1966. I forbindelse med transport til/gjennom områder som er krigsutsatt, vil statens interesser fortsatt dekkes ved at staten er selvassurandør.

       I den perioden Statens varekrigsforsikring har eksistert har ordningen gitt et betydelig overskudd. Erstatningsutbetalingene har gjennomgående vært små. Som følge av premie- og kapitalinntekter har det bygget seg opp eiendeler i Statens varekrigsforsikring som pr. 31. desember 1996 var på 2,23 mrd. kroner.

       I spesielle tilfeller kan det være i statens interesse å sikre transport i regi av private organisasjoner eller næringslivet til eller gjennom krigsutsatte områder. Regjeringen bør utrede hvordan slike samfunnsmessige hensyn kan ivaretas. Regjeringen bør vurdere nærmere eventuelle framtidige ordninger for å sikre en tjenlig ordning i situasjoner der viktige samfunnsmessige hensyn tilsier det.

       Det bør tas sikte på å avvikle lov om Statens varekrigsforsikring med virkning fra 1. januar 1998. Det vil innebære at det tilbudet Statens varekrigsforsikring i dag har, opphører fra denne dato. Videre bør det tas sikte på at det akkumulerte overskuddet for ordningen på anslagsvis 2,3 mrd. kroner inntektsføres i statsbudsjettet for 1998 under kap. 5343 Statens varekrigsforsikring, post 50 Avvikling. Se for øvrig St.prp. nr. 1 (1997-1998). Realisering av verdiene vil kunne ta noe tid pga. at selskapets midler er plassert i norske banker, verdipapirer og kontolån til staten.

       Statens varekrigsforsikring vil ha forsikringsforpliktelser som vil løpe ut over 1. januar 1998. Dette ansvaret bør dekkes ved at GIEK får en garantifullmakt fra staten på 1 mrd. kroner for forpliktelser som er pådratt fram til 1. januar 1998 av Statens varekrigsforsikring. GIEK bør videre få oppgaven med oppfølging av de forpliktelsene som vil løpe etter 1. januar 1998.

       Administrativt vil lovforslaget medføre at GIEK blir fritatt for forvaltningsoppgavene knyttet til fondet. Videre bør styret for Statens varekrigsforsikring tre ut av funksjon.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

« Vedtak til lov
om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring.

I.

       Lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring oppheves.

II.

       Loven trer i kraft 1. januar 1998. »

2. Merknader frå komiteen

       Eit fleirtal i komiteen, medlemene frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen frå Kristeleg Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S Sørfonn, frå Høgre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Senterpartiet Jørgen Holte, frå Venstre Terje Johansen og frå Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til Innst.O.nr.2 (1997-1998) om tilbaketrekking av Ot.prp.nr.3 (1997-1998) om lov om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Fleirtalet tilrår at forslaget i Dok.nr.8:27 (1997-1998) vert avvist.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg og Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, slutter seg til forslaget i dokumentet.

3. Framlegg frå mindretal

Framlegg frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Vedtak til lov
om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring.

I.

       Lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring oppheves.

II.

       Loven trer i kraft 1. januar 1998.

4. Tilråding frå komiteen

       Komiteen viser til dokumentet og til det som står i denne innstillinga og rår Odelstinget til å gjere slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:27 (1997-1998) - Om lov om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring - vert å avvise.

Oslo, i finanskomiteen, den 18. november 1997.

Lars Gunnar Lie, Ingebrigt S Sørfonn, Siv Jensen,
leiar. ordførar. sekretær.