Innstilling fra næringskomiteen om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 121 om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og tredjeland, og om endring i visse andre lover som følge av avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (innlemmelse av EØS-komiteens beslutning nr. 70/97 av 4. oktober 1997 om å innlemme rådsforordning (EØF) 3577/92 om anvendelse av prinsippet om adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemslandene i EØS-avtalens Vedlegg XIII).

1. Sammendrag

       Ved EØS-komiteens beslutning nr. 70/97 av 4. oktober 1997 ble rådsforordning (EØF) nr. 3577/92 av 7. desember 1992 om anvendelse av prinsippet om adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemsstatene besluttet tatt inn i EØS-avtalen. Regelverket vil gå inn i vedlegg XIII til EØS-avtalen. Innlemmelsen vil kreve lovendring og ble tatt med et forbehold om Stortingets samtykke.

       Den opprinnelige begrunnelsen for rådsforordning er behovet for å innføre det indre marked innen sjøtransport og sikre at dette fungerer etter sin hensikt.

       Lov av 4. desember 1992 nr. 121 om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport m.v. ble fremlagt i Ot.prp. nr. 62 (1991-1992) .Ved innføring av rådsforordning utvides det området loven regulerer ved at maritim kabotasje blir del av lovens virkeområde.

       De lovendringer som foreslås innebærer ingen vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser. Nærings- og handelsdepartementet antar heller ikke at innlemmelsen av rådsforordningen i EØS-avtalen vil avstedkomme spesielle kostnader som det må tas hensyn til i budsjettsammenheng, eller skape behov for institusjonelle endringer.

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth, Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Kurt-Arne Langeland, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Odd Roger Enoksen og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til Innst.S.nr.154 (1997-1998).

       Komiteen viser videre til proposisjonen og slutter seg til departementets vurdering vedrørende det fremlagte forslaget om lov om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 121 om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og tredjeland, og om endring av visse andre lover som følge av avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.

3. Komiteens tilråding

      Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og råder Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 121 om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og tredjeland, og om endring i visse andre lover som følge av avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (innlemmelse av EØS-komiteens beslutning nr. 70/97 av 4. oktober 1997 om å innlemme rådsforordning (EØF) 3577/92 om anvendelse av prinsippet om adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemslandene i EØS-avtalens Vedlegg XIII).

I.

       I lov av 4. desember 1992 nr. 121 gjøres følgende endringer:

Lovens tittel skal lyde:

       Lov om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport.

§ 1 skal lyde:

       1) Loven gjelder fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport mellom og i stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, og mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og tredjeland, som følge av avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.

       2) EØS-avtalens vedlegg XIII nr. 53 (rådsforordning (EØF) nr. 4055/86 , som endret ved Rådets forordning (EØF) nr. 3573/90 ) om anvendelsen av prinsippet om frihet til å yte tjenester på maritim transport mellom stater tilsluttet Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, og mellom disse stater og tredjeland, gjelder som lov med de presiseringer og begrensninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

       3) Rådsforordning (EØF) 3577/92 av 7. desember 1992 om anvendelse av prinsippet om adgangen til å yte tjenester innen sjøtransport i medlemsstatene (maritim kabotasje), innlemmes i EØS-avtalens vedlegg XIII som nytt nr. 53a ,og gjelder som lov med de presiseringer og begrensninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

II.

       Loven trer i kraft straks og gis virkning fra 1. april 1998.

Oslo, i næringskomiteen, den 22. april 1998.

Odd Roger Enoksen, Kurt-Arne Langeland, Kjell Opseth,
leder. ordfører. sekretær.