Til Odelstinget.
Finansdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til opphevelse
av lov 28. juni 1912 nr. 4 om tilvirking, innførsel
og beskatning av øl (ølloven), samt endring i
lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk
m.v. (alkoholloven). Forslaget er først og fremst ment
som en lovteknisk opprydning. Med unntak av at forbudet mot tilvirking
og omsetning av øl over 7 volumprosent, og kravet om bruk
av egenprodusert malt for å oppnå avgiftsfritak
ved hjemmebrygging av øl foreslås opphevet, innebærer ikke
forslaget materielle endringer.
Regelverket knyttet til omsetning og skjenking av alkoholholdig
drikk er knyttet opp mot skillet mellom øl, vin og brennevin.
Hva som faller inn under varegruppene øl, vin og brennevin
er definert i alkoholloven. Når det gjelder definisjonen
av øl, henviser alkoholloven til ølloven av 1912.
Opphevelsen av ølloven gjør det derfor nødvendig
at også øl defineres i alkoholloven.
Lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig
drikk m.v. inneholder i § 1-3 annet ledd følgende
definisjon av øl:
«Med øl forstås slik drikk
som er beskrevet i lov av 28. juni 1912 om tilvirkning og beskatning
av øl, § 1 første ledd og annet
ledd, og som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol.»
I utkastet til ny definisjon av øl i alkoholloven § 1-3
annet ledd foreslås gjeldende definisjon av øl,
slik denne i dag fremstår i avgiftsregelverket, videreført
i en modernisert form. Det legges til grunn at øl fortsatt som
hovedregel vil være basert på ingrediensene vann,
malt, humle og gjær. Definisjonen er imidlertid ment å omfatte øl
som også inneholder andre stoffer som f.eks. ris og mais.
Dette er ikke uvanlig når det gjelder øl fra utenlandske
bryggerier.
I § 1-3 femte ledd foreslås gjeldende
forskriftshjemmel utvidet slik at Sosial- og helsedepartementet
kan gi utfyllende bestemmelser om definisjonen av øl. Formålet
med utvidelsen er å gi hjemmel til å trekke opp
grensen mellom øl og vin. Det følger av Finansdepartementets
forskrift 30. desember 1993 nr. 1357 om tilvirkning, innførsel
og beskatning av øl, jf. § 1, at drikk
med et karbohydratinnhold som overstiger 60 gram pr. liter ikke
anses som øl. På markedet finnes det enkelte fruktøltyper
hvor karbohydratinnholdet kan overstige 60 gram pr. liter. Forskriften fastsetter
derfor også at tradisjonelle øltyper som ikke oppfyller
dette kravet, likevel kan anses som øl. Sosial- og helsedepartementet
tar sikte på å videreføre bestemmelsen
med hjemmel i alkoholloven.
Tredje ledd i § 1-3, som definerer hvilke drikker som
følger reglene for vin, foreslås rettet, og samtidig gitt
en klarere utforming. Dette skyldes at tredje punktum i dette leddet
ved en inkurie falt bort da alkoholloven ble revidert med virkning
fra 1. januar 1998.
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har i åpningsbrev
10. september 1998 hevdet at forbudet i ølloven 99.
Ølloven inneholder særskilte overtredelses-
og straffebestemmelser. Disse avviker noe fra de parallelle bestemmelsene
i særavgiftsloven og tolloven. Departementet anser at sanksjonsbestemmelsene
som gjelder for de øvrige særavgifter er tilstrekkelige
også i forhold til særavgiften på øl.
Endringsforslagene forutsettes ikke å ha økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning. For de økonomiske
konsekvenser som følge av avgiftsinntekter også ved
salg av øl over 7 volumprosent, samt forslag til satser,
vises det til stortingsproposisjonen om Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet for 1999, som fremlegges i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 1999.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond
Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, øystein Djupedal, fra
Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om opphevelse
av ølloven og endringer i alkoholloven.
Komiteen viser for øvrig til Stortingets
behandling av St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 1999, jf. avsnitt 2.3, vedrørende
produktavgift på øl.
Departementet foreslår at dokumentavgiften som arving
eller gavemottaker betaler på næringseiendom, skal
komme til fradrag i dennes arveavgift. Forslaget gjør ingen
endringer i reglene om dokumentavgift. Den skal fastsettes og betales
som i dag. Fradraget skal gjøres krone for krone i den
fastsatte arveavgift. Fradragsordningen foreslås inntatt
i en ny § 19 A i arveavgiftsloven i kapitlet om
avgiftsberegningen.
Fradrag for dokumentavgift foreslås gitt ved overføring
av fast eiendom med igangværende virksomhet. Det må derfor
kreves at arvelater eller giver driver virksomhet med eiendommen
fram til det tidspunkt den blir overført, og at mottakeren
driver virksomhet videre med eiendommen fram til det tidspunkt den blir
overfør, og at mottakeren driver virksomhet videre med
eiendommen uten særlige opphold. Både bobehandlingen
og annen overføring av virksomheten kan medføre
at denne får et avbrudd. Slike nødvendige og kortvarige
avbrudd for å vurdere nærmere bl.a. spørsmål
om videre drift, hvem som skal overta virksomheten og forholdet
til myndigheter, er ikke til hinder for fradrag.
Departementet foreslår at det ikke skal være
noen krav om at mottakeren driver samme type virksomhet videre.
Et slikt krav vil kunne hemme en hensiktsmessig og ønskelig
endring av næringsstrukturen. Reglene bør ikke
binde den nye generasjon til den samme type virksomhet som forrige
generasjon.
Det følger av dette at den faste eiendom, som det er
blitt betalt dokumentavgift på, må være
brukt i arvelaters eller givers virksomhet, og at eiendommen deretter
brukes i mottakers virksomhet. Private bolig- og fritidseiendommer,
og tomt utenfor næring vil således falle utenfor
fradragsordningen. Det samme vil gjelde annen fast eiendom utenfor
næring, således også eiendom som utleies
til andre næringsdrivendes bruk. Utleid fast eiendom regnes
bare som næringseiendom for utleier dersom utleien har
et slikt omfang at den i seg selv må klassifiseres som
næring. Skattelovens virksomhetsbegrep forutsettes lagt
til grunn for avgrensningen mellom næringseiendom og privateiendom
i den nye fradragsordningen i arveavgiftsloven.
Dersom eiendommen generelt klassifiseres som ikke-næringseiendom
for eieren, inntrer det ingen delvis fradragsrett fordi om eieren
bruker en mindre del av eiendommen til næringsformål,
f.eks. når en næringsdrivende har hjemmekontor
i privatboligen. Derimot er det behov for en løsning med
delvis fradragsrett når eiendommen som sådan klassifiseres som
næringseiendom, men en del av den nyttes privat av eieren,
f.eks. en kombinert nærings- og boligeiendom hvor næringsdelen
er den overveiende. Departementet foreslår da forholdsmessig
fradrag, i samme forhold som salgsverdien av næringsdelen
utgjør av salgsverdien av hele eiendommen. Dette vil gi omtrent
det samme resultat som når en slik eiendom er seksjonert,
slik at hver seksjonerte del må bedømmes for seg
i den nye fradragsordningen.
Når dokumentavgiften på en eiendom bare blir delvis
fradragsberettiget fordi en del av eiendommen brukes privat, må også den
arveavgift for eiendommen som fradraget skal kunne gis i, avgrenses
tilsvarende. Dette er ivaretatt gjennom departementets forslag til § 19
A fjerde ledd første punktum.
For våningshus på gårdsbruk er det
behov for en særlig vurdering. Bedømt som privatbruksdelen
av en næringseiendom burde slike våningshus med
passende tomt i prinsippet vært beløpsmessig skilt
ut, slik at fradragsretten bare gjaldt den del av avgiften som falt
på selve næringsdelen av den faste eiendom (inn- og
utmark, driftsbygninger m.v.).
Departementet finner det forsvarlig at våningshus på gårdsbruk
blir bedømt likt med den næringseiendom som de
er en del av, slik at dokumentavgiften på hele eiendommen
kan bli fradragsberettiget i arveavgiften på hele eiendommen.
Departementet har ikke funnet det aktuelt å oppstille
et lovbestemt minstekrav til hvor lenge overtakeren må sitte
med eiendommen og drive virksomhet med den. Departementet er imidlertid
innstilt på at en gjennom forskriftsregulering og skjemautforming normalt
bør gjøre fradragsretten betinget av den nye eier
på tidspunktet for innlevering av arveavgiftoppgave (med
krav om fradrag) er i gang med virksomhet på eiendommen
og ikke allerede har solgt eller nedlagt. Den foreslåtte
forskriftsfullmakt i § 19 A femte ledd kan ivareta
dette.
I tillegg til at mottakerne må overta virksomheten og
erverve grunnbokshjemmel, kreves det at de tilhører en
bestemt personkrets. Ordningen skal lette generasjonsskifte i familieeide
bedrifter og det foreslås derfor at ordningen begrenses
til overføring mellom personer i samme familie. Overføring
av en bedrift til f.eks. de ansatte omfattes således ikke
av ordningen. Personkretsen er det gitt regler for i forslagets
tredje ledd.
Det foreslås at ordningen skal omfatte overføringer
innen følgende personkrets: Arvelaters eller givers livsarvinger
dvs. barn, barnebarn osv., foreldre, foreldrenes livsarvinger, besteforeldre,
og besteforeldrenes barn og barnebarn. En foreslår også at
ektefellens arvinger omfattes av fritaket, dvs. at arvelaters eller
givers svigerforeldre, og svigerforeldrenes livsarvinger, ektefellens
besteforeldre og deres barn og barnebarn omfattes. En foreslår
også at fritaket omfatter overføring til ektefellens
særkullsbarn. Også overføring til ektefellene
av nevnte arvinger foreslås omfattet av fritaket.
Personkretsen er definert ved en henvisning til arvelovens regler.
Det har ikke noen betydning at arveretten ikke er aktuell fordi
noen som er bedre arveberettiget lever. Arving etter testament som
er utenfor den foran nevnte personkrets omfattes ikke av ordningen.
Ved hjemmelsoverføring til flere personer, har hver
av dem fradragsrett for sin del av dokumentavgiften i sin del av
arveavgiften for den overførte eiendom.
Fradraget kan ikke overstige den arveavgift som beregnes hos
den avgiftspliktige på grunn av ervervet av eiendommen.
Hvis en tillot fradrag i arveavgiften på andre eiendeler
ved kombinerte overføringer, ville det kunne bli tilfeldig
hvem som får utnyttet fradraget for dokumentavgift fullt
ut, dersom dokumentavgiften overstiger den arveavgiften som eiendomsoverføringen
utløser. Den som har økonomi til å overføre
også annet enn fast næringseiendom, ville i slike
tilfelle kunne få fullt fradrag, mens den som ikke har
anledning til det, ikke ville kunne utnytte fradraget fullt ut.
Fordi arveavgiften har fribeløp og er progressiv, foreslås
at eiendommen kan anses som øverste del av avgiftsgrunnlaget,
når dette består av mer enn eiendommen. Dette
gjelder under ett når flere eiendommer overtas med både
arveavgiftsplikt og dokumentavgiftsplikt, dvs. at verdien av eiendommene
legges sammen og den samlede verdi anses som øverste del av
avgiftsgrunnlaget. Den samlede arveavgift på eiendommene
fordeles forholdsmessig etter verdien på eiendommene. Deretter
fratrekkes den dokumentavgift som er pålagt de respektive
eiendommene.
Ved samlet overføring av flere aktiva skal mottakers
eventuelle gjeldsovertakelse, annet vederlag eller særlige
fradrag etter arveavgiftsloven, først gå til fradrag
i andre deler av avgiftsgrunnlaget enn eiendommen. Dette gjelder
også pantegjeld på eiendommen.
Åsetesavslaget skal likevel henføres til eiendommen,
da dette avslaget er spesielt knyttet til den aktuelle næringseiendom. Åsetesavslag
gis også ved beregning av dokumentavgift, jf. dokumentavgiftsloven § 7
femte ledd, som gir arveavgiftsloven § 14 siste ledd
tilsvarende anvendelse. Det må derfor skje et fradrag ved
beregningen av arveavgift som den reduserte dokumentavgiften skal
kunne fradras i.
Dokumentavgift ved arvefall er i en viss utstrekning fradragsberettiget
i arveavgiftsgrunnlaget etter arveavgiftsloven § 15
annet ledd. Ved innføring av den nye ordning med fradrag
for dokumentavgift i selve arveavgiften, må fradragsretten
i avgiftsgrunnlaget innskrenkes. Det er ikke grunn til dobbelt fradragsrett
for dokumentavgift. Departementet foreslår derfor at dokumentavgift
som fradrag i arveavgift etter § 19 A,
ikke skal være fradragsberettiget etter § 15
annet ledd. Det vises til forslag til femte ledd i § 19 A.
Den nye fradragsordningen kan skape behov for nærmere
regulering i forskrift, herunder også utforming av krav
til opplysninger fra den avgiftspliktige for at avgiftsmyndighetene
skal kunne administrere fradragsordningen. I forslaget til sjette
ledd i § 19 A har departementet utformet
en slik forskriftsfullmakt. Det kan bli aktuelt å bruke
fullmakten til å kreve at den avgiftspliktige må fremsette
krav om fradrag for dokumentavgift (med dokumentasjon av avgiftsbetalingen)
innen en rimelig frist for at fradragsretten skal gjelde. Dette
kan stimulere til at den nye eier ikke utsetter tinglysing av sitt
skjøte for å utsette betalingen av dokumentavgift.
Lovendringen skal tre i kraft for arv eller gave der rådigheten
går over 1. juli 1999 eller senere. Ved gave går
rådigheten over når giveren har gitt fra seg rådigheten
eller den etter forholdene vesentligste rådighet over eiendommen,
jf. arveavgiftsloven § 9 første ledd
bokstav d og § 2 tredje ledd.
Ved arv er hovedregelen at rådigheten går over ved
dødsfallet, men ved offentlig skifte går ikke
rådigheten over før boet utloddes, utleveres uten
utlodning eller boet tilbakeleveres, jf. § 9.
Ordningen vil bli administrert av skattefogdene og skifterettene.
I de tilfeller der eiendommen ikke fullt ut brukes i virksomhet,
vil regelen om forholdsmessig beregning i enkelte tilfelle kunne
by på vanskelige og arbeidskrevende vurderinger. Den nye fradragsordningen
er antatt ikke å gi noen nevneverdige provenyvirkninger
for 1999. Dette skyldes at det tar noen tid før arve- og
gavemeldingene innsendes og saksbehandlingstiden hos avgiftsmyndighetene.
Det årlige provenytap er anslått til om lag 30
mill. kroner. Det er imidlertid stor usikkerhet ved anslagene.
Departementet viser til forslaget til lovtekst.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
om fradrag for dokumentavgift i arveavgiften ved overtakelse av
fast næringseiendom, jf. forslag til ny § 19A
i arveavgiftsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
positivt på forslaget fra Regjeringen, men finner det noe
rart at slik fradragsrett ikke også skal gjelde for
Disse medlemmer ser derfor ikke å kunne
ta standpunkt til forslaget nedenfor fra komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader
i forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 67 (1998-99)
Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den avgiftsmessige forskjellsbehandling som gjør seg
gjeldende mellom flyselskaper, basert registreringsland, på rutenett
mellom inn- og utland, og på hvilke land det aktuelle flyselskap
har sin basestasjon. Enkelte selskaper med flyruter fra utlandet
med flere stopp i Norge for så å returnere til
utlandet, har muligheter til å fylle drivstoff som ikke
er belagt med CO2-avgift og merverdiavgift. Foruten at dette fører
til konkurransevridning mellom selskaper som har stor aktivitet
mellom Norge og utlandet, fører dette til at selskapene
foretar såkalt «økonomitanking»,
som igjen fører til en miljøbelastning ved at
flyene flyr med større mengder drivstoff enn nødvendig,
og derved større utslipp av miljøskadelige stoffer.
Det vises for øvrig til disse medlemmers merknader i Innst.
S. nr. 163 (1998-99).
Denne konkurransevridningen som påfører norske
selskaper høyere merverdi- og investeringsavgiftbelastning
vil etter disse medlemmers syn føre til
utflagging av norske flyselskaper med påfølgende tap
av arbeidsplasser, skatteinngang og fagkompetanse.
Disse medlemmer viser til at det er vedtatt at det
skal nedsettes et utvalg som skal se på alle luftfartsrelaterte
avgifter. Disse medlemmer vil hevde at det er viktig
at det settes i gang strakstiltak for å hindre en utflagging.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i lov av 19. juni 1969 nr. 66 om
merverdiavgift.
I.
I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 16 første ledd nr. 1 bokstav
d skal lyde:
d) til bruk for utenlandske skip.
§ 16 første ledd nr. 2 bokstav
a skal lyde:
a) til bruk for skip på minst 15 meter
største lengde når de i utenriksfart frakter last
eller mot vederlag befordrer passasjerer,
Ny § 16 første ledd nr. 3 skal
lyde:
Varer og tjenester til bruk for luftfartøyer som nevnt
i merverdiavgiftsloven § 17 nr. 1 bokstav c.
Nåværende § 16 første
ledd nr. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12 blir henholdsvis nye
nr. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 og 13.
II.
Denne lov trer i kraft fra 1. juli 1999.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i forbindelse med Stortingets behandling av St.meld.
nr. 2 (1998-99) Revidert nasjonalbudsjett (1998-1999), der dette
medlem vil legge fram tall fra SSB som viser at forskjellene
i Norge øker, og at skjevheten i fordeling av aksjeutbytte
er den viktigste enkeltårsak. Dette medlem vil
derfor i forbindelse med revidert budsjett foreslå det
enkeltgrep som mest effektivt kan rette opp inntektsskjevhetene
som har oppstått de siste årene. Dette
medlem foreslår derfor å gjeninnføre
beskatning av aksjeutbytte på mottakers hånd med
den faste satsen for alminnelig inntekt.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I lov av 20. juli 1991 nr. 65
om særregler for beskatning av selskaper og selskapsdeltakere
(selskapsskatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-3 og § 3-4
oppheves.
§ 3-5 blir ny § 3-3.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2000 legge fram forslag om fradrag for dokumentavgift i arveavgiften for ordinær arv, hvis arving bosetter seg på eiendommen.
Forslag 2
Vedtak til lov
om endringer i lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift.
I.
I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endringer:
§ 16 første ledd nr. 1 bokstav d skal lyde:
d) til bruk for utenlandske skip.
§ 16 første ledd nr. 2 bokstav a skal lyde:
a) til bruk for skip på minst 15 meter største lengde når de i utenriksfart frakter last eller mot vederlag befordrer passasjerer,
Ny § 16 første ledd nr. 3 skal lyde:
Varer og tjenester til bruk for luftfartøyer som nevnt i merverdiavgiftsloven § 17 nr. 1 bokstav c.
Nåværende § 16 første ledd nr. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12 blir henholdsvis nye nr. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 og 13.
II.
Denne lov trer i kraft fra 1. juli 1999.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
I lov av 20. juli 1991 nr. 65 om særregler for beskatning av selskaper og selskapsdeltakere (selskapsskatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-3 og § 3-4 oppheves.
§ 3-5 blir ny § 3-3.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak til lover:
A.
Vedtak til lov
om opphevelse av lov 28. juni 1912 nr. 4 om tilvirking, innførsel og beskatning av øl og om endring i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.
I.
Lov 28. juni 1912 nr. 4 om tilvirking, innførsel og beskatning av øl oppheves.
II.
I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. gjøres følgende endringer:
§ 1-3 annet ledd skal lyde:
Med øl forstås gjæret, udestillert drikk som er laget med tørket eller ristet malt som hovedsakelig ekstraktgivende emne.
§ 1-3 tredje ledd skal lyde:
Med vin forstås drikk som er laget av druesaft ved alkoholgjæring, herunder vin tilsatt tilvirket alkohol (sterkvin). Likt med vin regnes
a) drikk som er laget av frukt, bær, plantesaft eller honning ved alkoholgjæring uten tilsetning av tilvirket alkohol, og
b) annen alkoholholdig drikk under 22 volumprosent som ikke regnes som øl eller brennevin etter paragrafen her.
§ 1-3 femte ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om hvilke drikker som skal regnes som henholdsvis øl, vin og brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålet med bindende virkning.
III.
Bestemmelsene under I og II trer i kraft 1. juli 1999.
B.
Vedtak til lov
om endring i lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver.
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver gjøres følgende endring:
I.
Ny § 19A skal lyde:
§ 19A. Fradrag for dokumentavgift ved overtakelse av fast næringseiendom
(1) Dokumentavgift som er betalt etter lov av 12. desember 1975 nr. 59 ved overføring av eiendomsrett eller bruksrett til fast næringseiendom, kommer til fradrag i mottakerens pliktige arveavgift som følge av overføringen, etter reglene i denne paragraf.
(2) Eiendommen må ha vært i bruk i arvelaters eller givers virksomhet, og uten særlig opphold bli tatt i bruk i mottakers virksomhet. Skattelovens virksomhetsbegrep legges til grunn, likevel slik at våningshus på gårdsbruk anses like med eiendommen for øvrig. Når eiendommen bare delvis brukes i virksomhet, gis forholdsmessig fradrag for dokumentavgift. Den fradragsberettigede dokumentavgiften skal utgjøre samme del av den totale dokumentavgift, som salgsverdien av virksomhetsdelen utgjør av salgsverdien av hele eiendommen.
(3) Mottaker eller dennes ektefelle må tilhøre kretsen av forrige eiers eller dennes ektefelles arveberettigede etter arveloven §§ 1 til 3.
(4) Fradrag gis bare i arveavgift for den eiendom eller del av den som utløser den fradragsberettigede dokumentavgiften. Eiendommen anses å utgjøre øverste del av arveavgiftsgrunnlaget når dette grunnlaget består av mer enn eiendommen. Ved samlet overføring av flere aktiva anses redusering av mottakers avgiftsgrunnlag med gjeldsovertakelse, annet vederlag eller særlige fradrag etter denne lov, fortrinnsvis å gjelde andre deler av avgiftsgrunnlaget enn eiendommen. Åsetesavslag etter § 14 henføres likevel til vedkommende eiendom.
(5) Dokumentavgift som fradras i arveavgift etter denne paragraf, kommer ikke til fradrag i arveavgiftsgrunnlaget etter § 15 annet ledd.
(6) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf.
II.
Endringen under I trer i kraft for arv og gave der rådigheten går over 1. juli 1999 eller senere.
Oslo, i finanskomiteen, den 10. juni 1999.
Lars Gunnar Lie,leder. |
Erik Dalheim,ordfører. |
Siv Jensen,sekretær. |