Ved fastsettelse av uføregrad når det foreligger
en yrkesskade, skal det fastsettes en særskilt uføregrad for
den delen av uførheten som skyldes yrkesskaden.
Det framholdes at utgangspunktet om at det skal fastsettes en
særskilt uføregrad for den delen av uførheten
som skyldes yrkesskaden, i praksis har vært fraveket noe.
I de tilfeller der yrkesskaden har vært «hovedårsaken» til
hele uførheten, har det blitt lagt til grunn at yrkesskaden
bærer ansvaret for hele uførheten. Ytelsen er
da i sin helhet blitt gitt etter særbestemmelsene ved yrkesskade.
I praksis har det vært noe uklarhet rundt hva som ligger
i begrepet «hovedårsak». Trygdeetatens
praksis synes å bygge på at hele ytelsen beregnes
etter særreglene ved yrkesskade, dersom over
70 pst. av den totale uførheten skyldes yrkesskaden. Trygderetten synes
i enkelte saker å ha lagt til grunn et prinsipp om at hele
ytelsen gis med yrkesskadefordeler, dersom mer enn halvparten av
den totale uførheten skyldes yrkesskaden.
Departementet ønsker å videreføre
og lovfeste trygdeetatens praksis med at man tilskriver hele uførheten
til yrkesskaden, dersom «yrkesskadedelen» utgjør
mer enn 70 pst. av den totale uførhet. Det foreslås
en presisering om at det kan ses bort fra uførhet av andre
forhold enn yrkesskaden, når denne delen utgjør
under 30 pst. av den totale uførheten.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks.
Det uttales at endringene er en lovfesting og klargjøring
av gjeldende praksis i trygdeetaten, og at de derfor ikke vil ha
vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til at loven forutsetter
at det ved fastsettelse av uføregrad når det foreligger
en yrkesskade, skal fastsettes en særskilt uføregrad
for den delen av uførhet som skyldes yrkesskaden.
Komiteen har merket seg at trygdeetaten og trygderetten
har ulik praksis med hensyn til hvor stor del av uførhet
som skal til for at hele uføreytelsen gis med yrkesskadefordel. Komiteen vil
peke på at en slik ulik praksis får uheldige konsekvenser
ved at like trygdetilfeller og brukere kan får ulik behandling.
Komiteen understreker betydningen av at vårt trygdesystem
opprettholder sin legitimitet bl.a. gjennom en rettferdig og lik
behandling.
Komiteen tar til etterretning trygdeetatens praksis
i denne sammenheng og slutter seg til departementets forslag om
en presisering om at det kan ses bort fra uførhet av andre
forhold enn yrkesskaden, når denne delen utgjør
under 30 pst. av den totale uførhet.